2011-05-01, 15:59
Medlem
SingleStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Delokrat
S: Vi vill bygga ut tunnelbanan
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article12958849.ab

Bra nyheter att det finns ett parti som inte gillar att suga av spårvägstrenden.

Ytterligare ett steg för socialdemokratisk valvinst 2014. Det är bra att man säger redan nu vad man vill göra om man får makten.
Citera
2011-05-10, 23:09
Medlem
teflonpannan69s avatar
Bara som blir riktigt trött på alla dessa spårvagnsplaner? Känns extremt onödigt och väldigt dyrt, då buss är mer flexiblare och funkar lika bra, egentligen, varför inte trådbuss?

Och något annat som irriterar mig något så extremt mycket är alla dyra spärrar. Varför gör man bara inte som i Berlin, river ned alla spärrar och sätter in massa personal istället, som ständigt går och kontrollerar tågen, man kan bli räknade med att bli kollad minst en gång i veckan tex.

Jag kan endast se win-win med det här. Vi slipper de dyra spärrarna och mer personal kan anställas (fler jobb skapas). Har man tur kanske även fler människor börjar betala för sina resor.
Citera
2011-05-19, 00:31
Medlem
Själv blir jag trött på att alla sätter spårväg och tunnelbana mot varandra. Det är djupt tragiskt att vi har två stora partier som antingen vill enbart satsa på tunnelbana eller enbart satsa på spårväg. Både och behövs! De är inte konkurrenter till varandra. Spårväg har vi på sträckor som har fler resande än vad bussar klarar av, men inte så mycket att tunnelbana behövs. Tvärbanan är ett bra exempel. Busslinje 4 är ett annat som omedelbart bör ställas om till spårväg. Tyvärr är det bara C i Sthlm som vill ha både och, och de är ett pytteparti som inte har så mycket att säga till om.

Trådbuss är inte något vidare att satsa på, man kombinerar bara spårvägens nackdelar (bunden till kontaktledning) med bussens (låg kapacitet).
Citera
2011-06-10, 11:12
Medlem
Breasts avatar
"Stockholm ska bli en Spårvagnsstad"

Så säger trafiklandstingsrådet Christer G Wennerholm, som i mina ögon tycks vara en fitta med glasögon. Han kan omöjligt vara från Stockholm.

"Vid sidan av rollen som trafiklandstingsrådet är Christer G Wennerholm ordförande i Spårvagnsstäderna, en organisation för spårvägslobbyn"

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/wennerholm-underkanner-tunnelbanebehov_6231918.svd
Citera
2011-06-10, 11:18
Medlem
Breasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Visping
Busslinje 4 är ett annat som omedelbart bör ställas om till spårväg.

Jag har fått intrycket att spårvagnar gör kaos med övrig trafik, dvs att de stör trafikflöden och hatas av cyklister, bilister, fotgängare m fl. Att då förvandla 4:an (som täcker ett så pass stort område) till spårvagn anar jag kan leda till fiasko?
Senast redigerad av Breast 2011-06-10 kl. 11:28.
Citera
2011-06-10, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Breast
Jag har fått intrycket att spårvagnar gör kaos med övrig trafik, dvs att de stör trafikflöden och hatas av cyklister, bilister, fotgängare m fl. Att då förvandla 4:an (som täcker ett så pass stort område) till spårvagn anar jag kan leda till fiasko?

Att bygga spårväg innebär konflikt med i första hand biltrafiken. Jag ser inget negativt i detta. Biltrafiken är den absolut största slukaren av plats i städer och en omvandling av linje 4 till spårväg skulle obönhörligen tvinga bort en del av privatbilismen. Dessa skulle då istället åka kollektivt vilket är en vinst för samhället.

Spårväg tar dessutom mindre plats än bussar, då buss behöver "vingelyta", en spårväg följer spåren så det faktiska utrymmen den behöver blir mindre. En ordentlig signalprioriterad spårväg i linje 4:s sträckning skulle med stor sannolikhet bli en succé. Dagens busstrafik är en katastrof med en skrämmande låg medelhastighet och kolonkörning av bussar. Kapaciteten är nådd på dagens linje 4, i ett kortsiktning perspektiv borde Stockholm stad införa ordentlig signalprioritering i korsningar och SL bör slopa en del hållplatser. Men omvandlingen till spårväg borde påbörjas nu.
Citera
2011-06-10, 13:19
Medlem
SingleStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Breast
"Stockholm ska bli en Spårvagnsstad"

Så säger trafiklandstingsrådet Christer G Wennerholm, som i mina ögon tycks vara en fitta med glasögon. Han kan omöjligt vara från Stockholm.

"Vid sidan av rollen som trafiklandstingsrådet är Christer G Wennerholm ordförande i Spårvagnsstäderna, en organisation för spårvägslobbyn"

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/wennerholm-underkanner-tunnelbanebehov_6231918.svd

Wennerholm är ett fiasko inom tänkande av kollektivtrafiken. Han litar inte på siffror att tunnelbana är mer ekonomiskt än spårvagnar. På undersökningarna svarade han "Det tror jag inte". Moderterna är den nya tidens Ny demokrati - fullt med stollar.

Det är dags att moderaterna försvinner från svensk politik eftersom det är en samhällsfara för kontinuiteten av samhällsbyggandet.
Citera
2011-06-10, 18:35
Medlem
Breasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bayern
Att bygga spårväg innebär konflikt med i första hand biltrafiken. Jag ser inget negativt i detta.

Stockholm är ju på väg att bli lite av en Cykelstad. Jag ser flera motsättningar mellan spårvagnar och cyklister.

Pga spåren som är irriterande för cykeldäck
Pga att de har signalföreträde och stör trafikflödet
Pga att de är tysta och dyker upp utan förvarning

Man kan (väl?) inte både vara en Cykelstad och en Spårvagnsstad? Det håller inte. Imho.
Citera
2011-06-10, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SingleStar
Wennerholm är ett fiasko inom tänkande av kollektivtrafiken. Han litar inte på siffror att tunnelbana är mer ekonomiskt än spårvagnar. På undersökningarna svarade han "Det tror jag inte". Moderterna är den nya tidens Ny demokrati - fullt med stollar.

Det är dags att moderaterna försvinner från svensk politik eftersom det är en samhällsfara för kontinuiteten av samhällsbyggandet.
Han är en jävla idiot. Tror han vet bättre än experterna inom området som forskat och crunchat siffror.
Tunnelbanan är lönsamt, det ser man ju när den står still. Att kostnaden i pengar det kostar att bygga skiten inte betalar tillbaka sig genom biljettintäkter på ett gäng år är inte samma sak. Fittansiktet förstår dock inte det och då skall man inte ha den positionen han har.
Ganska skrämmande faktiskt och jag hoppas innerligt att fanskapet plockas bort ASAP.

Att bygga ut Stockholms tunnelbana är ganska tvunget - och nu. Stan växer så det knakar och det är ju bra att försöka ta igen det man tappat i efterbliven kollektivtrafiksutbyggnad redan nu.
Citera
2011-06-11, 14:55
Medlem
Alltså tvärbanan är ett jävla skämt. Det går liksom att åka tunnelbana snabbare från Alvik till Liljeholmen. Så det är VERKLIGEN dags att bygga ut tunnelbanan.
Citera
2011-06-11, 21:34
Medlem
SingleStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mdealer
Alltså tvärbanan är ett jävla skämt. Det går liksom att åka tunnelbana snabbare från Alvik till Liljeholmen. Så det är VERKLIGEN dags att bygga ut tunnelbanan.

Tycker du? För mig är det tvärtom. Fast Alvik - Gullmarsplan är nog en smaksak.
Citera
2011-06-12, 16:09
Medlem
Delokrats avatar
Spårväg City har inte direkt varit en höjdare. Dyr kostnad för något som inte direkt har gjort trafiksituationen bättre. Gör om stombusslinje 4 till spårväg och ge dem egna körfält, annars är det helt värdelöst. Fortsätt också med tvärbanan till universitetet.
Bygg ut tunnelbanan till Nacka, Barkarby och Täby. Sedan en helt ny linje från Nya Karolinska-Fridhemsplan-Liljeholmen-Älvsjö-Hagsätra. Detta skulle lasta av Slussen rejält.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in