2014-12-11, 10:41
Medlem
Casabas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 9797
Har dock lite svårt att se hur så många väljer att tro på Adnans oskuld. Läser man på Reddit så verkar ju dom flesta vara helt övertygade. Tycker också att det blir mer och mer uppenbart att även Sarah Koenig är inne på detta.

Är väl inte ovanligt i sådana här fall att folk väljer att tro på "underdogen". Det är ju en mycket bättre story om någon sitter oskyldigt dömd till livstid. Men jag tycker det finns väldigt mycket som är besvärande för Adnan, och att Sarah inte alls pressar eller ifrågasätter honom tillräckligt utan köper förklaringar som att han var hög och inte minns alldeles för lättvindigt.

Tycker jag har lyssnat, gått tillbaka och lyssnat igen och igen men ändå inte fått svar på ett par viktiga punkter. Kanske har jag missat nått? Men har Sarah någonsin pressat eller överhuvudtaget frågat Adnan om hur Jay kunde veta var bilen fanns? Samma sak med lappen Hae hade skrivit där hon bad Adnan lugna ner sig och lämna henne ifred. I vilket/avsnitt gjorde hon i så fall detta?
Tycker man bör dela upp "pro Adnan"-personer i två delar. Dels de som tror att han är oskyldig och dels de som inte har någon klar uppfattning om skuldfrågan men som tycker att bevisen inte räcker för att fälla Adnan ("guilty beyond reasonable doubt"). Känns som att Sarah ofta lutat åt den andra kategorin.

Gällande att sätta dit Adnan så nämnde väl Sarah någon gång att hon tidigare var nästan besatt av att sätta dit honom på någon liten felsägning, men att hon aldrig lyckades. Detta span lite vidare sen i att en oskyldig oftast är en väldigt ohjälpsam part i ett mål, då de helt enkelt inte kan bidra med särskilt mycket (avsnitt 7 tror jag). Adnans svar på dessa frågor med Jay var oftast då att han helt enkelt inte vet, utöver att Jay troligtvis lånade hans bil likt flera gånger tidigare. Uppbrottet med Hae tror jag behandlades i avsnitt två ("The Breakup"), och landade väl mycket i att det var tonårskänslor som inte kändes alltför fällande gällande Adnans skuld.

Om jag uppfattade det rätt så kommer dagens avsnitt handla typ om "är Adnan en psykopat?", vilket kanske ger dig/oss fler svar gällande detta.
Senast redigerad av Casaba 2014-12-11 kl. 10:49.
Citera
2014-12-11, 11:06
Medlem
9797s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Casaba
Tycker man bör dela upp "pro Adnan"-personer i två delar. Dels de som tror att han är oskyldig och dels de som inte har någon klar uppfattning om skuldfrågan men som tycker att bevisen inte räcker för att fälla Adnan ("guilty beyond reasonable doubt"). Känns som att Sarah ofta lutat åt den andra kategorin.

Gällande att sätta dit Adnan så nämnde väl Sarah någon gång att hon tidigare var nästan besatt av att sätta dit honom på någon liten felsägning, men att hon aldrig lyckades. Detta span lite vidare sen i att en oskyldig oftast är en väldigt ohjälpsam part i ett mål, då de helt enkelt inte kan bidra med särskilt mycket (avsnitt 7 tror jag). Adnans svar på dessa frågor med Jay var oftast då att han helt enkelt inte vet, utöver att Jay troligtvis lånade hans bil likt flera gånger tidigare. Uppbrottet med Hae tror jag behandlades i avsnitt två ("The Breakup"), och landade väl mycket i att det var tonårskänslor som inte kändes alltför fällande gällande Adnans skuld.

Om jag uppfattade det rätt så kommer dagens avsnitt handla typ om "är Adnan en psykopat?", vilket kanske ger dig/oss fler svar gällande detta.

Håller med om att det finns två kategorier. Men som sagt, ändå lite förvånande att det är sådan majoritet som lutar åt oskyldig tycker jag.

Och det är ju inte Adnan's bil jag menar, om jag förstår dig rätt alltså. Hae's bil försvann ju samtidigt som hon själv och det var ju till den som Jay ledde polisen. Och vad gäller lappen så har jag nog mest snöat in på den för att Adnan gjort ett stort nummer av att han inte alls var särskilt upprörd eller ledsen när dom gjorde slut, men sedan finns det då ändå klara indikationer på motsatsen. Tycker ändå att Sarah borde frågat han lite om detta med tanke på att det i princip är där motivet skulle ligga. Finns flera smågrejer också som iaf gjort att jag lutar åt skyldig. Varenda gång han får en tuff fråga som t.ex. varför han aldrig försökte kontakta Hae efter försvinnandet eller när Sarah +1 lyckades göra allt inom utsatt tidsgräns så att säga så blir han helt tyst i telefon. Som att han behöver fundera över vad han ska hitta på nu för att komma ur situationen...

Sedan fattar jag ju också att det väl finns minst 30 timmar av samtal mellan Sarah och Adnan och att detta ska klippas ner till några timmar... men jag tycker det är märkligt att han aldrig uttryckt någon ilska mot Jay. Det är ju trots allt nästan enbart hans förtjänst att han sitter i finkan.

Aja, spännande story hur som helst. Det bekräftades tydligen i The Colbert Report att nästa veckas tolfte avsnitt blir säsongens sista.
Senast redigerad av 9797 2014-12-11 kl. 11:20.
Citera
2014-12-11, 11:19
Medlem
Casabas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 9797
Och det är ju inte Adnan's bil jag menar, om jag förstår dig rätt alltså. Hae's bil försvann ju samtidigt som hon själv och det var ju till den som Jay ledde polisen.
Jo jag vet, men jag menade att även gällande Haes bil så säger Adnan att han inte vet hur Jay kunde veta var den fanns (är dock osäker på om Adnan svarat på det explicit i podcasten). Vilket visserligen är högst rimligt svar om han nu är oskyldig.

--

Sedan gällande ilska och hur Jay och Adnan agerat efter brottet fram tills idag så tycker jag det är rätt intressant också. Adnan verkar ju vara hyfsat rofylld i fängelset och Jay har tillsynes inte (åter)fallit i brott, och verkar leva relativt stillsamt. Båda dessa punkter känns ju inte helt instinktiva om man ser till att en eller båda av dessa mördade en jämnårig tjej vid 18 års ålder över ingenting, och kanske särskilt om någon av dem skulle vara psykopat. Sedan är det svårt att säga hur man själv hade reagerat men jag tror att man ska vara försiktig med att tolka Adnans känslor i fängelset, både direkt efter och nu, alltför bokstavligt. Han har ändå suttit i fängelse 24 timmar om dygnet i 15 år och har troligtvis upplevt och tänkt igenom alla möjliga känslor kring detta tusentals gånger om vartannat.
Senast redigerad av Casaba 2014-12-11 kl. 11:26.
Citera
2014-12-11, 12:36
Medlem
9797s avatar
Precis lyssnat klart på dagens avsnitt och njaaa... Var väl ett av de sämre. Det mest intressanta var väl Adnans ilskna reaktion på bekräftelsen av ryktet att han stal från kollekten. Kanske inte nått att lägga allt för mycket vikt vid men det talar ju iaf emot helylleimagen som försökts målas upp.

Att varken Sarah eller Adnan tycker det är relevant tycker jag också är märkligt. Visar ju ändå på en viss karaktär. Även om det såklart inte är bevis för mord.
Citera
2014-12-11, 15:00
Medlem
9797s avatar
Länk till intervjun från The Colbert Report.

https://vid.me/z2xq
Citera
2014-12-11, 17:49
Medlem
Casabas avatar
Instinktivt gillade jag inte första halvan av avsnittet där Sarah går igenom rykten om Adnans karaktär, och fördjupar sig i stölden. Jag längtade tillbaks till de första avsnitten där man får intressanta ledtrådar presenterade för sig. Dock tycker jag att det knyts ihop bra i andra halvan med psykologen och Adnans egna tankar i brevet till Sarah. Det känns mer och mer som att Sarah använder fallet som ett verktyg i ett bredare ämne, än att komma till någon CSI-lösning i sista avsnittet. Det är ju också lite mycket att kräva av en journalist att antingen veta innan man påbörjar arbetet att att man kan lösa rättsfallet, eller att slänga allt material för att hon inte får fram ett erkännande eller fällande bevis.

På gott och ont blir det mer existentialism, vilket NPRs program helt klart vanligtvis ligger närmare än att konkret lösa rättsfall. Förhoppningsvis kan det få folk att tänka en extra gång gällande vad man tror sig kan läsa i en person och vad som är väsentligt i rättegångar. Särskilt i ett land som är uppbyggt på ett jurysystem samt döds- och livstidsstraff. Oavsett om Adnan är skyldig eller inte så är det smått bisarrt att tänka att han kan komma att sitta kvar i fängelset i ytterligare 50 år.
Citera
2014-12-16, 18:45
Medlem
orrecrists avatar
Fattar inte hur man har tid med alla poddar aalltdi. Minnsr man en ärrde lött att sjhuta fram kommande & kommande..
Citera
2014-12-17, 11:10
Medlem
Jag har lyssnat igenom det som finns över ett par dagar nu och vet inte riktigt vad jag ska tycka. På det stora hela är det ett bra upplägg, men vissa saker stör mig.

1. Jag fick redan från början en Paradise Lost-känsla, alltså att hon redan från början tror att Adnan är oskyldig och att hans oskuld mer eller mindre ska te sig uppenbar för alla som ens hör lite grann om fallet. När hon problematiserar det är det sällan eller aldrig på grund av att bevisen mot honom i någon mån håller, utan istället för att han skulle kunna lurat henne och andra. Det känns inte särskilt objektivt, och jag som lyssnare får en känsla av att jag förväntas vara på Adnans sida och när bevis mot honom presenteras så är de så dåliga att jag ska bli arg på dom istället för att få en mer nyanserad bild av fallet.

2. Hennes berättarteknik. Ibland redogör hon för saker med en väldigt saklig ton, som om hon läser ur ett manus. Andra gånger får hon en väldigt vänskaplig, nästan ungdomlig ton där hon svär och använder slangord. Ytterligare ett sätt hon pratar är att lägga på voice-overs. Det går väl an när hon kommenterar en ljudfil som spelas, men när hon liksom tycks kommentera det hon själv säger blir det bara stökigt. Att ändra talspråk är i sig inga konstigheter och jag tycker om att det känns som om hon pratar direkt till lyssnaren, men ofta byter hon sitt språkmönster inom en och samma mening, vilket får det att låta.. konstigt.

3. Musiken. Pianoplinkandet låter som ett outro, som om avsnittet är slut eller precis ska ta slut. Ibland är det just det, men ibland har man kastat in det mitt i poden som för att accentuera något som just sagt. Någon säger något omvälvande, och pianot drar igång för att låta lyssnare veta att nu jävla har det delgivits information som ställer allt på sin spets.
Citera
2014-12-18, 15:39
Medlem
COYBs avatar
Och där var det över..

Citera
2014-12-18, 23:12
Medlem
pimmetjes avatar
Jag tycker att det var en riktigt bra podcast och jag hoppas på en säsong två. Personligen så tror nog även jag att han har gjort det men att det är helt sinnessjukt att han har kunnat dömas med så pass lite bevis.

Det som känns så konstigt är ju hela Jay-grejen. Jay får mig både att tro att Adnan är skyldig och oskyldig. För varför i helvete skulle Jay ljuga ihop allt för att sätta dit en kille han rökte med ibland? Om han nu inte verkligen var sur över att Adnan var bra kompis med hans flickvän... men det känns fan alldeles för mycket. Sen samtidigt att Jay har ändrat sin historia hur många gånger som helst... Han är ju inget direkt trovärdigt vittne, eller det känns ju inte så. Så Jay är verkligen det sjuka i hela fallet. Dessutom så hade väl Adnan aldrig blivit anklagad om inte Jay hade gått till polisen. Nej, allt känns väldigt konstigt.

Nu blev allt lite osammanhängande men för att göra historien kort så lutar jag nog emot att han faktiskt har gjort det. Men samtidigt så är jag väldigt splittrad. Uppskattade verkligen podcasten, dock. Hade laddat ned den för några månader sedan men började lyssna först för ca 2 veckor sedan så jag hade en massa avsnitt att lyssna på på en gång vilket var väldigt trevligt.

Edit: läste lite mer i tråden och kom på fler saker jag ville säga. Ja, HERREGUD vad Adnans advokat antagligen förstörde för Adnan. Hennes utfrågningar var ju helt sinnessjuka dessutom. Sen lät det ju som att hon hade en del problem, detdär med att kräva folk på pengar för att betala experter och sen aldrig göra det, osv. Och hennes skrikiga utfrågningar, tåls att nämnas en andra gång....

Citat:
Ursprungligen postat av Salgoud
EDIT: Glömde denna parodin, om ni inte hört är den roligare än jag trott: https://www.youtube.com/watch?v=vzk9aC1qh1o#t=23
Det där var otroligt roligt. Sarah förklarar vad en mobiltelefon är. HAHA. Och Mailchimp-reklamen eller vad det nu heter. Men den är ju rolig i podden oxå "Mail... cimp?" "Mail chimp" "I use mailchimp" "you doooooo? " " I love....." Garvar åt det varenda jävla avsnitt haha. Men jag uppskattar att det bara är reklam i början. I princip alla amerikanska poddar jag lyssnar på har minst ett reklamavbrott i mitten och vissa är otroligt jobbiga. Denhär är enbart rolig så jag skulle sakna den om den togs bort!
Senast redigerad av pimmetje 2014-12-18 kl. 23:20.
Citera
2014-12-19, 14:00
Medlem
näverläppens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pimmetje
Jag tycker att det var en riktigt bra podcast och jag hoppas på en säsong två. Personligen så tror nog även jag att han har gjort det men att det är helt sinnessjukt att han har kunnat dömas med så pass lite bevis.

Citera
2014-12-19, 20:46
Medlem
Jag är inte helt hundra på vad jag tror, men här kommer min teori.

Vi har upprepade gånger hört om vilken jäkla bra kille Adnan är. Populär, snygg, smart osv. Han är en player. Min erfarenhet av players är att de är väldigt duktiga på att läsa andra människor, de vet precis hur de ska få andra dit de vill och kan t.o.m kanske betraktas som lite manipulativa. Jag återkopplar till detta senare...

Adnan hävdar att han snabbt kom över deras break-up. Men jag är inte så säker... De hade gjort slut flera gånger tidigare och blivit tillsammans igen. Brevet från Hae till Adnan är kanske en överdriven tonnårstjejs reaktion, men taget ur luften tror jag inte att det är. Ett par veckor efter att de gjort slut dejtar Hae Don och det vet Adnan om. Jag tror att Hae var en teaser! Hon hade köpt en dyr julklapp till A (trots att de gjort slut), de pratade i telefon ofta (tre gånger kvällen/natten innan mordet?) och de umgicks i skolan. Jag tror hon "behöll" Adnan som backup eller självförtroende-boost. (så har väl de flesta tjejer gjort någon gång)

Rent statistiskt är det Adnan eller Don som begått mordet. Och (rätta mig om jag minns fel) så är väl strypning ett tillvägagångssätt som oftast används av någon som stod offtret nära?

Jag tror att Adnan mördade Hae. Det var inte planerat, det var ett sk. "crime of passion". Jay var inblandad, mer än vad han berättat, han vill ju inte bli dömd och överdriver därför Andans roll (påstår att det var planerat) och förminskar sin egen. Jag tror att poliserna som förhörde Jay fattade detta och vinklade fallet så att de åtminstone kunde sätta dit Adnan som utförde mordet, Jay gick fri mot sitt samarbete. Det är därför inspelningarna börjar så sent och historien ändras, Jay måste anpassa sin lögner från sin egen idé om vad som hände till polisernas vinkling som ska hålla i rätten.

Jag tror inte att de har ringat in tidpunkten för mordet och det är därför det inte matchar med mobilmasterna. Från ca kl 18 talar Jay sanning och därför matchar vittnesmålet med mobilmasterna.

Varför berättade Jay för vänner och polisen om vad som hänt? Kanske pallade han inte trycket, han behövde få det ur sig. Kunde inte leva med hemligheten?

Adnans vänner och familj kan inte tänka sig att Adnan har gjort det. "didnt have it in him"
Alla som känner någon som tagit självmord vars hela omgivning inte hade en aning räcker upp en hand? Ingen vet någonsin vad som pågår inom någon annan. Punkt! "He snapped" som man säger i amerikat. Som vi hört i podden, de flesta mördare är människor som nådde en bristningspunkt, de är inte psykopater.

Varför vidhåller Adnan sin oskuld? Jag vet inte... Kanske kan han inte erkänna det ens för sig själv? han är ju den bra killen. Det var ett misstag. Skulle aldrig kunna hända igen, han kunde lika gärna varit oskyldig...

För att återkoppla till bra människokännare/manipulativ. Tja.. Vi har ju alla hört JK, gamla vänner, Don. Han är bra på att få folk på sin sida.

Kom gärna med argument till varför jag har fel... Eller rätt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in