Citat:
Ursprungligen postat av
hushlittledarling
Ja, det är ju det jag skriver. Man får definiera dig som vad som helst, men inte som Svensk, om du inte är "godkänd" av SD. En muslim kan aldrig bli svensk och hör inte hemma i Sverige även om individens själv anser sig vara svensk.
SD tycker att man absolut får kalla sig Same, men inte svensk. Samar får kalla sig vad som helst, men Svensk är de inte, även om samen själv anser sig vara svensk.
SD har patent på vad som är svenskt eller ej.
Du är så brutalt duktig på att missförstå. Vill bara klargöra att denna debatt inte är en del av handikapp OS om du trodde det.
Ifall en individ anser sig vara svensk så är det ett första steg till att andra också kan börja se den som en svensk. Detta är inget SD bestämmer, utan det är omgivningen. För att andra ska se den personen som en svensk så krävs det att den personen gör en anpassning efter det svenska samhället.
Citat:
Men vad är brasilianare? Gillar fotboll, öl och samba?
Jag gillar fotboll, öl och samba. Men jag är inte braslianare för jag har inte ett braslilansk pass och jag bor inte där... dumt då att ens försöka.
Så du menar att en person som bott i Brasilien i hela sitt liv och sedan flyttar till ett annat land slutar vara brasilianare? Slående logik
Citat:
Vad är svensk? En person som bor här, uppbär svensk pass och följer svenska lagar och känner sig som svensk. Fast en SDare skulle säga: Nä, du är muslim.
- Ja, jag kommer från ett muslimsk land och jag har flytt.
- Ja, precis, men du är inte svensk.
- Jo, jag firar jul, jag arbetar, jag går på skansen, jag står i kö, jag gillar Kalle Anka, jag känner mig som svensk, jag har är snäll, jag betalar skatt.
- Nä, du är inte svensk, säger SDaren då... Man ska "känna sig svensk också"
- Jag känner mig svensk och jag känner mig som turk med.
- Nja, fast det kan du inte...
- Jo, jag kan... om du inte kan så är det ditt problem. Jag känner mig som både svensk och turk.
- Fast nu är jag politiker och jag säger att du inte kan det...
Då är det en svensk med turkisk bakgrund. Det är inget att argumentera emot. Sedan så kan man ju debattera huruvida en människa kan vara lika mycket turk som svensk, men det är inget jag lägger några större värderingar i. Så länge man är villig att göra en anpassning efter det svenska samhället genom att när man kommer hit anamma den svenska kulturen så tror jag på ett starkt och sammanhållet land.
Citat:
Sverige ska bestå av Svensk kultur och av svenskar. Sverige åt Svenskarna, som det så fint heter.
Att Björn Söder pekar ut att det finns fem olika folkgrupper, men det är ju för att det redan är lagstadgat. Ett nödvändigt ont.
Att vi har erkänt dessa minoriteter beror på att de inte har ett eget land. Därför så ställer vi inga assimileringskrav då det skulle innebära att dessa kulturer skulle försvinna. Sverige kan delas utav ett flertal minoriteter, men den överväldigande majoriteten måste bestå utav svenskar för att nationen Sverige ska vara sammanhållet.
Citat:
Hela iden med SD är en gemensam kultur. Inte menar du väl att vi alla ska gå och bli judar. SD menar EN kultur. Den Svenska. Och inget annat.
Att påstå att SD vill ha flera kulturer och folkgrupper i Sverige är en ren lögn.
SD är och kommer alltid prata om "Sverige åt Svenskarna" och att individer från andra länder ska Asseliminera sig till svenskheten. FÖr inte fan är det till judendomen... som också i Sverige...
Det är väl klart att målet med människor ifrån andra länder är att dessa ska assimilera sig. Sedan så måste man ha respekt för att det finns människor som inte vill bli en del utav det svenska samhället. Det är därför som SD vill införa tillfälliga uppehållstillstånd så att man efter 10 år måste lämna landet alternativt ansöka om medborgarskap. De som vill bli en del utav det svenska samhället efter 10 år har möjlighet, annars så får man - tyvärr - lämna.
Citat:
Ja, djävlar va dum i huvudet.
Vad innebär Mångkultur?
SD är emot all form av mångkultur utan vill skapa en monokultur och betala de som inte assimilerar sig.
Mångkultur innebär att man inte ställer några assimileringskrav, vilket i sin tur innebär att en minoritet kan bli en majoritet. Att inte ställa några assimileringskrav är också till följden av varje sommars kravaller och upplopp av olika slag där segregerade områden står i brand. Eller du kanske trodde att det var infödda svenskar med svenska föräldrar som kastade sten mot brandkåren och polisen?
Citat:
När de pratar om etnicitet och kultur.
Det är ju knappast kulturberikarna som är välkomna hit.
Åker man till ett land så förväntas det att man ska ta seden dit man kommer. Jag kan ju inte gå runt och bete mig som en svensk i arabländerna. Det vore i och för sig självmord.
Citat:
Och du sa i meningen ovan:
Hur ska du ha det? Är du förvirrad?
Jisses.
Det är ju precis det jag skriver. SD är bara intresserade av EN kultur och Alla ska anspassa sig efter den.
De får kalla sig vad som helst bara de inte kallar sig svenskar och bor här... "åk hem till er kultur. "
Alltså att det finns ett svenskt folk är något som många vill förneka genom att berättiga människor som inte är svenskar att kalla sig för svenskar. Ett exempel på detta är när tidningarna skriver "10 svenskar döda när de krigade för IS". Ungefär som att det var Karl Johansson som bestämde sig för att kriga i Islams namn.
Vissa människor vill förneka existensen av olika folkgrupper. SD menar på att det finns olika folkgrupper. Därför så blir det andra människor som säger att vi alla är ETT folk, medan SD säger att vi är olika människor.
Citat:
Nä det är klart ni inte vill. De är ju redan lagstadgat. Skulle ni riva upp det skulle ni ju förlora som fan. Men grunden är att SD egentligen vill det. De anser inte att Samer är Svenskt. De anser inte heller att JUDENDOMEN är Svenskt.
Så helst skulle de vilja kicka ut varenda jude och same coh neger... för Sverige ska bestå av Svenskar...
Uppenbar rasism.
Man ska göra skillnad på judendomen som religion och jude som etnicitet, även om dessa ofta är i konsensus med varandra. Precis som att det är skillnad på islam och en muslim.
Det är ingen som har sagt något om att kasta ut någon. Du verkar helt besatt av tanken. Det kanske är du som vill kasta ut människor ur landet?
Citat:
Inte ens Zlatan anses vara svensk, det ser man ju på hans kroppspråk.
Özz nujen är inte svensk.
Soran Ismail
Jag kan räkna upp en lista med folk som har annan bakgrund än svenskar som SD bespottat genom insuinera att de inte är Svenskar.
Loreen "svensk" skrev Björn Söder själv...
När ledande SDare skiker:
"Det här är inte ditt land. Det är mitt land"
Så har du ju hela resonemanget.
SD anser att människor, även om de inte bott nån annanstans, har ett svenskt pass, men uppenbarligen är invandrare, inte hör hemma här.
"vi får väl se när vi kommit in i riksdagen - då åker du hem", Sa en annan SDare...
Så vad du ser är en sak. Men vad de säger är en annan.
Du verkar blind
Zlatan såg sig inte som svensk när han växte upp. Det är på senare tid som han har börjat uppfatta sig själv mer som svensk, även om han fortfarande vill definiera sig som att han är av bosnisk(?) härkomst.
Vad gäller Soran så uppfattar han sig själv som svensk och personligen så ser jag inte honom som något annat. Vad gäller Özz Nujen så vet jag inte hur han ser sig själv och vet knappt vem han är.
Men som sagt så är det inte mitt jobb att sitta och dela upp människor. Däremot så är ju en förutsättning för att jag ska se någon annan som svensk är att de själva definierar sig som det. Nästa förutsättning är att vi känner en gemenskap med varandra genom att vi inte har några större kulturskillnader.
Om en person varken ser sig själv som svensk eller uppfattas som svensk så förstår jag inte varför du gå och bestämma att den personen är svensk bara för att den har svenskt medborgarskap. Precis som att den ska skämmas över sin härkomst och att det är ett jävla privilegium att kalla sig själv för svensk.