2014-12-19, 09:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
Ser du inte problemet i din egen text?
Du har din etniska bakgrund. Men Svenskar förvägras att ha sin etniska bakgrund.

Det handlar inte om olika värde, bättre medborgare eller annan värdering av ursprunget.
Det handlar om att ha ett ursprung. En etnicitet.

Jag syftar mer på invandrare som har en besatthet att kalla sig för svenskar.
Det är ingen som inte tillåter er svenskar att kalla er svenskar, det är ni själva som "bryr" er för mycket vad någon annan ska tycka, "ooh nej man kanske blir kallad racist"
Citera
2014-12-19, 09:32
Medlem
longbow4ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Juggenaut
Jag syftar mer på invandrare som har en besatthet att kalla sig för svenskar.
Det är ingen som inte tillåter er svenskar att kalla er svenskar, det är ni själva som "bryr" er för mycket vad någon annan ska tycka, "ooh nej man kanske blir kallad racist"

OK. Jag uppfattade det från andra hållet. Då är vi 100% överens.
Citera
2014-12-19, 10:43
Medlem
Golonkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hundensår
Vad grundar du ditt resonemang på? Istället för sill och Peterson-Berger hade ju Golonka lika gärna kunnat skriva korv och Abba. Vari ligger objektiviteten och de absoluta grundpelarna? Hur ser din bevisföring ut?

Nu hade jag falukorven med... Och limpsmörgåsen med thermoskaffe.

Jag förstår inte vad du inte förstår... Jag lägger mig väl för fan inte i hur ni judar gör på Yom Kippur eller att ni skär i pojkpittar. Det är er grej, er kultur, en del av er identitet och ert arv. Inte ens sekulära judar låter bli att snitta i barnkukar, därför att det är en så stark del av den judiska identiteten, den judiska nationen.

Men du ska väl för fan inte komma här och undervisa svenska folket vad vi ska ha i vår identitet, vad i vår kulturella särart ska bestå! Märkligt vad det är många som i efterdyningarna av Söders uttalande börjat relativisera om den svenska natio och kulturella identiteten, som inte ingår i denna! Det är tydligen lättare att se grandet i sin broders öga än bjälken i sitt eget... Alla andra får ha ett folk och tillhöra en natio. De flesta tycks också anse att det natio som inte har en egen stat och ett land, ska ha det (kurderna, baskerna, katalanerna exempelvis) och Sveriges linje utrikespolitiskt har så gott som undantagslöst alltid varit att folk har rätt till självbestämmande och sitt eget land, sin egen stat. Men för oss gäller inte detta! Det blir syntax error när kulturkoftorna och eliten ska förhålla sig till sitt eget folk av någon oerhört märklig anledning. När Björn Söder försöker utveckla vad som omfattas av begrepp som "nation" i förhållande till "stat" så blir det för svårt för många. Då är det bättre att vi inte finns alls eller att alla kan bli svenskar, för annars glider diskussionen in i antropologi, etnologi och biologi och det ska vi helst inte hålla på med alls om det inte rör sig om någon folkspilla någon annanstans.

Det finns i runda tal kanske tio miljoner människor på denna jord som är etniska svenskar. Det är ungefär lika många som bor i Greater London. Det finns samtidigt c.a 13 miljoner judar (som har en egen starkt etnocentrerad stat) och 35 miljoner kurder... Men det är vår identitet, vår natio, som är problematisk och relativ! Ser du verkligen inte själv hur sjukt detta resonemang är? Vi är ju för fan rena pandorna i förhållande till kurderna! Pandor i ett reservat invaderat av brunbjörnar!
Citera
2014-12-19, 11:21
Medlem
hushlittledarlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hundensår
Jewwashing. De flesta vet vilken bakgrund SD har. Deras "israelvänliga" hållning är tom.

Det där är inte bara sant i högsta grad, det är dessutom jävligt roligt skrivet. Hoppas du gör en krönika av det.

SD försöker skapa ett slags monopol av vad som är svensk kultur och svenska värderingar. Det har man arbetat med i åratal. Björn Söder trodde sannolikt inte att han gjorde ngt fel när han gav uttryck för det åsiktsmonopolet. När det hela kom ut blev man förskräckt och backade så mycket det gick.

Har man sen barnsben kört "Sverige åt svenskarna" och utifrån rasismen så har man aldrig tänk längre... Det har blivit ett mantra och invandrare och blattar är av ondo i allt.

Ekeroth, Söder, Jomshof, Karlsson osv... de andas, tänker, lever med invandring/invandrare 24 timmar om dygnet. Det är det enda de tänker på.

Det fungerar utmärkt att sitta på krogen i Lund och hata lite... men står man i talarstolen, i media, inför svenska folket och ska förklara sig vad man egentligen menar... ja, då kan det antingen bli:
https://www.youtube.com/watch?v=vwgR792Jkx4
Eller som Björn söder... "Alltså, jo, men inte så, nu är jag missförstådd, jomen, det är inte så jag menar... neger är ju en neger lixom, en jude är en jude och absolut de får bo här, men ändå inte för de är inte svenskar och vi ska skicka hem dom, ut med packet, fast jag är inte rasist, jag är realist och nej, man är inte rasist för att man vill gasa kortväxta eller judar... nej, jag menar inte så... jag är missförstådd...."

Sicket djävla tramsparti...

Gott och å se en meningsfrände här bland barnen...
Citera
2014-12-19, 12:02
Medlem
Renewables avatar
Hur ser SDs vision ut för Sverige? Det de vågar (än så länge) skriva på partiprogrammet och vad som sägs i rätta sällskap är nog olika. Är den homogenitet man eftersträvar i ras, kultur etc bara bra? På vilket sätt då? Finns det inga dåliga sidor alls?

Finland har inte alls lika många invandrare som Sverige men de har det ungefär lika bra ekonomiskt som oss. Hur kommer det sig? Är brottsligheten märkbart lägre i Finland än i Sverige? Hur ser t.ex. statistiken ut för sexbrott som SDare förknippar med invandrare?

Är problemen så stora som man målar upp? Vem vinner på det ifall de är överdrivna? Tycker vi har nog med politiker som flummar runt och håvar in 60k i månaden eller vad det nu är. Vi behöver inte tusentals fler som sprider osämja för sin lön.

Jag tror dessa nya självutnämnda räddare kommer att orsaka betydligt mer problem än vad de invandrare vi har idag orsakar. En stor del av det svenska folket köper vad SD säljer så vi är helt enkelt inte redo för det antal invandrare som Sverige tar emot idag. Det mest ansvarsfulla vi kan göra då är att minska på invandringen för att dra undan mattan för SD.
Senast redigerad av Renewable 2014-12-19 kl. 12:13.
Citera
2014-12-19, 12:12
Medlem
longbow4ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Renewable
Hur ser SDs vision ut för Sverige? Det de vågar (än så länge) skriva på partiprogrammet och vad som sägs i rätta sällskap är nog olika. Är den homogenitet man eftersträvar i ras, kultur etc bara bra? På vilket sätt då? Finns det inga dåliga sidor alls?

Finland har inte alls lika många invandrare som Sverige men de har det ungefär lika bra ekonomiskt som oss. Hur kommer det sig? Är brottsligheten märkbart lägre i Finland än i Sverige? Hur ser t.ex. statistiken ut för sexbrott som SDare förknippar med invandrare?

Är problemen så stora som man målar upp? Vem vinner på det ifall de är överdrivna? Tycker vi har nog med politiker som flummar runt och håvar in 60k i månaden eller vad det nu är. Vi behöver tusentals fler som sprider osämja för sin lön.

Många frågor.
Här är hur SD motståndarna EXPO utmålar ett framtid SD Sverige. Det är alltså det värsta tänkbara scenariot från deras huvudmotståndare
http://expo.se/2011/sverigedemokraternas-monsterkommun_4534.html

Har svårt att finna det är en katastrof. Speciellt jämfört med hur läget är idag.
Citera
2014-12-19, 12:47
Medlem
The Crashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hushlittledarling
Ja, det är ju det jag skriver. Man får definiera dig som vad som helst, men inte som Svensk, om du inte är "godkänd" av SD. En muslim kan aldrig bli svensk och hör inte hemma i Sverige även om individens själv anser sig vara svensk.

SD tycker att man absolut får kalla sig Same, men inte svensk. Samar får kalla sig vad som helst, men Svensk är de inte, även om samen själv anser sig vara svensk.

SD har patent på vad som är svenskt eller ej.
Du är så brutalt duktig på att missförstå. Vill bara klargöra att denna debatt inte är en del av handikapp OS om du trodde det.

Ifall en individ anser sig vara svensk så är det ett första steg till att andra också kan börja se den som en svensk. Detta är inget SD bestämmer, utan det är omgivningen. För att andra ska se den personen som en svensk så krävs det att den personen gör en anpassning efter det svenska samhället.
Citat:
Men vad är brasilianare? Gillar fotboll, öl och samba?
Jag gillar fotboll, öl och samba. Men jag är inte braslianare för jag har inte ett braslilansk pass och jag bor inte där... dumt då att ens försöka.
Så du menar att en person som bott i Brasilien i hela sitt liv och sedan flyttar till ett annat land slutar vara brasilianare? Slående logik
Citat:
Vad är svensk? En person som bor här, uppbär svensk pass och följer svenska lagar och känner sig som svensk. Fast en SDare skulle säga: Nä, du är muslim.
- Ja, jag kommer från ett muslimsk land och jag har flytt.
- Ja, precis, men du är inte svensk.
- Jo, jag firar jul, jag arbetar, jag går på skansen, jag står i kö, jag gillar Kalle Anka, jag känner mig som svensk, jag har är snäll, jag betalar skatt.
- Nä, du är inte svensk, säger SDaren då... Man ska "känna sig svensk också"
- Jag känner mig svensk och jag känner mig som turk med.
- Nja, fast det kan du inte...
- Jo, jag kan... om du inte kan så är det ditt problem. Jag känner mig som både svensk och turk.
- Fast nu är jag politiker och jag säger att du inte kan det...
Då är det en svensk med turkisk bakgrund. Det är inget att argumentera emot. Sedan så kan man ju debattera huruvida en människa kan vara lika mycket turk som svensk, men det är inget jag lägger några större värderingar i. Så länge man är villig att göra en anpassning efter det svenska samhället genom att när man kommer hit anamma den svenska kulturen så tror jag på ett starkt och sammanhållet land.
Citat:
Sverige ska bestå av Svensk kultur och av svenskar. Sverige åt Svenskarna, som det så fint heter.
Att Björn Söder pekar ut att det finns fem olika folkgrupper, men det är ju för att det redan är lagstadgat. Ett nödvändigt ont.
Att vi har erkänt dessa minoriteter beror på att de inte har ett eget land. Därför så ställer vi inga assimileringskrav då det skulle innebära att dessa kulturer skulle försvinna. Sverige kan delas utav ett flertal minoriteter, men den överväldigande majoriteten måste bestå utav svenskar för att nationen Sverige ska vara sammanhållet.

Citat:
Hela iden med SD är en gemensam kultur. Inte menar du väl att vi alla ska gå och bli judar. SD menar EN kultur. Den Svenska. Och inget annat.
Att påstå att SD vill ha flera kulturer och folkgrupper i Sverige är en ren lögn.
SD är och kommer alltid prata om "Sverige åt Svenskarna" och att individer från andra länder ska Asseliminera sig till svenskheten. FÖr inte fan är det till judendomen... som också i Sverige...
Det är väl klart att målet med människor ifrån andra länder är att dessa ska assimilera sig. Sedan så måste man ha respekt för att det finns människor som inte vill bli en del utav det svenska samhället. Det är därför som SD vill införa tillfälliga uppehållstillstånd så att man efter 10 år måste lämna landet alternativt ansöka om medborgarskap. De som vill bli en del utav det svenska samhället efter 10 år har möjlighet, annars så får man - tyvärr - lämna.

Citat:
Ja, djävlar va dum i huvudet.
Vad innebär Mångkultur?
SD är emot all form av mångkultur utan vill skapa en monokultur och betala de som inte assimilerar sig.
Mångkultur innebär att man inte ställer några assimileringskrav, vilket i sin tur innebär att en minoritet kan bli en majoritet. Att inte ställa några assimileringskrav är också till följden av varje sommars kravaller och upplopp av olika slag där segregerade områden står i brand. Eller du kanske trodde att det var infödda svenskar med svenska föräldrar som kastade sten mot brandkåren och polisen?
Citat:
När de pratar om etnicitet och kultur.

Det är ju knappast kulturberikarna som är välkomna hit.
Åker man till ett land så förväntas det att man ska ta seden dit man kommer. Jag kan ju inte gå runt och bete mig som en svensk i arabländerna. Det vore i och för sig självmord.

Citat:
Och du sa i meningen ovan:

Hur ska du ha det? Är du förvirrad?
Jisses.
Det är ju precis det jag skriver. SD är bara intresserade av EN kultur och Alla ska anspassa sig efter den.
De får kalla sig vad som helst bara de inte kallar sig svenskar och bor här... "åk hem till er kultur. "
Alltså att det finns ett svenskt folk är något som många vill förneka genom att berättiga människor som inte är svenskar att kalla sig för svenskar. Ett exempel på detta är när tidningarna skriver "10 svenskar döda när de krigade för IS". Ungefär som att det var Karl Johansson som bestämde sig för att kriga i Islams namn.

Vissa människor vill förneka existensen av olika folkgrupper. SD menar på att det finns olika folkgrupper. Därför så blir det andra människor som säger att vi alla är ETT folk, medan SD säger att vi är olika människor.

Citat:
Nä det är klart ni inte vill. De är ju redan lagstadgat. Skulle ni riva upp det skulle ni ju förlora som fan. Men grunden är att SD egentligen vill det. De anser inte att Samer är Svenskt. De anser inte heller att JUDENDOMEN är Svenskt.

Så helst skulle de vilja kicka ut varenda jude och same coh neger... för Sverige ska bestå av Svenskar...
Uppenbar rasism.
Man ska göra skillnad på judendomen som religion och jude som etnicitet, även om dessa ofta är i konsensus med varandra. Precis som att det är skillnad på islam och en muslim.

Det är ingen som har sagt något om att kasta ut någon. Du verkar helt besatt av tanken. Det kanske är du som vill kasta ut människor ur landet?

Citat:
Inte ens Zlatan anses vara svensk, det ser man ju på hans kroppspråk.
Özz nujen är inte svensk.
Soran Ismail

Jag kan räkna upp en lista med folk som har annan bakgrund än svenskar som SD bespottat genom insuinera att de inte är Svenskar.
Loreen "svensk" skrev Björn Söder själv...

När ledande SDare skiker:
"Det här är inte ditt land. Det är mitt land"
Så har du ju hela resonemanget.
SD anser att människor, även om de inte bott nån annanstans, har ett svenskt pass, men uppenbarligen är invandrare, inte hör hemma här.
"vi får väl se när vi kommit in i riksdagen - då åker du hem", Sa en annan SDare...

Så vad du ser är en sak. Men vad de säger är en annan.
Du verkar blind
Zlatan såg sig inte som svensk när han växte upp. Det är på senare tid som han har börjat uppfatta sig själv mer som svensk, även om han fortfarande vill definiera sig som att han är av bosnisk(?) härkomst.

Vad gäller Soran så uppfattar han sig själv som svensk och personligen så ser jag inte honom som något annat. Vad gäller Özz Nujen så vet jag inte hur han ser sig själv och vet knappt vem han är.

Men som sagt så är det inte mitt jobb att sitta och dela upp människor. Däremot så är ju en förutsättning för att jag ska se någon annan som svensk är att de själva definierar sig som det. Nästa förutsättning är att vi känner en gemenskap med varandra genom att vi inte har några större kulturskillnader.
Om en person varken ser sig själv som svensk eller uppfattas som svensk så förstår jag inte varför du gå och bestämma att den personen är svensk bara för att den har svenskt medborgarskap. Precis som att den ska skämmas över sin härkomst och att det är ett jävla privilegium att kalla sig själv för svensk.
Citera
2014-12-19, 12:51
Medlem
Zeunerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Renewable

Är problemen så stora som man målar upp? Vem vinner på det ifall de är överdrivna? Tycker vi har nog med politiker som flummar runt och håvar in 60k i månaden eller vad det nu är. Vi behöver inte tusentals fler som sprider osämja för sin lön.

Jag tror dessa nya självutnämnda räddare kommer att orsaka betydligt mer problem än vad de invandrare vi har idag orsakar. En stor del av det svenska folket köper vad SD säljer så vi är helt enkelt inte redo för det antal invandrare som Sverige tar emot idag. Det mest ansvarsfulla vi kan göra då är att minska på invandringen för att dra undan mattan för SD.

Visionen får du läsa i mellan raderna Sd:are läcker stort här på FB, tog dem för nassar förr innan jag förstod bättre och du hör ju hur Söder pratar.

Finnarna agerar snabbt och inte alltid så korrekt som är brukligt här, de håller idag tre jihadist terrorister i förvar och jobbar på fällande domar, två förvirrade urfinnar och en importerad gök som gjort fula saker nere i Mellanöstern och är satta att göra så även i Finland trodde dom...
Finnarna har skickat ned folk att samla mer bevis men finsk lag täcker inte helt upp för denna nya tid men det utgör inget bekymmer, filurerna hålls bokade och det arbetas som satan i att ta fram nya lagar o föreskrifter, sanna mina ord så kommer dessa gökar att fällas, det är så finnarna arbetar ingen ska tro något annat och det håller kriminaliteten deras nere.

Här snackar vi en djävla massa och ligger alltid steget efter, den dagen vi har knåpat ihop något mot jihadister o annat mög så de redan är i hundratal och världsläget ett annat där illdåden är undan sopade och bortglömda.
Citera
2014-12-19, 13:55
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The Crash
Om en person varken ser sig själv som svensk eller uppfattas som svensk så förstår jag inte varför du gå och bestämma att den personen är svensk bara för att den har svenskt medborgarskap. Precis som att den ska skämmas över sin härkomst och att det är ett jävla privilegium att kalla sig själv för svensk.

Ja, det är motsägelsen. Att det både är fint att vara svensk och att det inte behövs någonting alls för att bli det.

Fast "argumenten" riktas inte mot icke-svenska svenska medborgare utan mot svenskar med självbevarelsedrift som man ser ner på för att de har självbevarelsedrift.
Citera
2014-12-19, 14:00
Medlem
Renewables avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zeunert
Visionen får du läsa i mellan raderna Sd:are läcker stort här på FB, tog dem för nassar förr innan jag förstod bättre och du hör ju hur Söder pratar.

Det Söder kläcker ur sig öppet och det man kan läsa här är väldigt olika. Det kan spåra ur till ren nazism ibland här på FB.

Citat:
Finnarna agerar snabbt och inte alltid så korrekt som är brukligt här, de håller idag tre jihadist terrorister i förvar och jobbar på fällande domar, två förvirrade urfinnar och en importerad gök som gjort fula saker nere i Mellanöstern och är satta att göra så även i Finland trodde dom...
Finnarna har skickat ned folk att samla mer bevis men finsk lag täcker inte helt upp för denna nya tid men det utgör inget bekymmer, filurerna hålls bokade och det arbetas som satan i att ta fram nya lagar o föreskrifter, sanna mina ord så kommer dessa gökar att fällas, det är så finnarna arbetar ingen ska tro något annat och det håller kriminaliteten deras nere.

Men är det verkligen så? Har de en betydligt lägre kriminalitet?
Citera
2014-12-19, 14:14
Medlem
The Crashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andromedi
Ja, kultur är som du säger föränderligt. Den är vad befolkningen gör den till. Musik, konst osv ser ju knappast likadant ut nu som förr i tiden. Men jag har en känsla av att SD inte skulle främja dagens t.ex svenska rappare (eller vad det nu må vara) med invandrarbakgrund - eftersom SD, enligt allt jag hört från dem, är bakåtsträvande till en tid då Sverige knappt hade några invandrare. Och de invandrare som finns här nu vill de försvenska så mycket som möjligt, och de vill inte bidra till "utövandet av kulturer", dvs de vill forma kulturen till vad de ser som svenskt.

(Björn Söder skrattar visserligen idag åt sitt tidigare text om sin sorg över att inte hitta "sillamackor", dvs svensk mat, i Sverige, men jag tycker ändå det beskriver SD:s tankegångar.)

Jag tycker också det finns svensk kultur, den går inte att definiera men den kommer ju med hela uppbyggandet av landet, historien osv. Alla länder har sin kultur. Det är bara just det där att den ständigt förändras efter vad människor skapar/efterfrågar/tycker som SD inte verkar tycka om, i alla fall inte när det kommer utifrån.
Själva "bakåtsträvandet" som du pratar om menas med att man vill gå tillbaka till innan 1975 när man definierade Sverige som ett mångkulturellt land.
Och nej, SD skulle nog inte främja dagens rappare med tanke på att de flesta som står i rampljuset är (extrem)vänster. Kan väl närmast likna den smutskastning som ex. Ultima Thule och Njord har fått utstå av etablissemanget där man försöker få dessa att framstå som renodlade nazister. De flesta svenskar som lyssnar på dessa artister utan förutfattade meningar tolkar deras texter som svensk folkmusik.

Sedan så kan väl jag personligen gilla Timbuktu, Kapten Röd, Syster Sol och General Knas med flera. Däremot så har jag lite svårt för rena hattexter som den Timbuktu skrev.

Sen så tror jag att du har tolkat Björn Söders text ganska bra. Det är ungefär tankegången att man vill bevara Sverige så att säga. Sedan så kan man inte, precis som vi diskuterade innan, stoppa utvecklingen av kulturen. Det är snarare så att idag när styrande politiker säger att det inte finns något som är svenskt så är det att man tar avstånd från sitt eget land(kallas för oikofobi). Det är just detta vi vill bevara.
Citera
2014-12-19, 14:44
Medlem
Nu har de Guardian också uppmärksammat Björn Söders uttalande!

Citat:
"Swedish far-right leader: Jews must abandon religious identity to be Swedes"

http://www.theguardian.com/world/2014/dec/17/swedish-far-right-leader-jews-swedes
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in