2014-12-18, 12:33
Medlem
Tomas Jonsson och Niklas Kronwall är antagligen för mycket "lagspelare" och dessutom får backar av någon konstig anledning inte samma erkännande som forwards och målvakter. De har inte dominerat i sina vinnande lag och då räcker de inte till.

Dessa båda herrar är ändå tillsammans med Mats Näslund och Håkan Loob de fyra hockeylirare som vunnit allt stort, (VM, OS och Stanley Cup) samt SM-guld.

Vi har haft hyfsade hockeylirare genom åren alltså.
Citera
2014-12-18, 14:14
Medlem
Nu när det bara är 27 namn kvar på listan finns det ju inte så mycket spelrum längre. Mina tankar är att 21 platser är vikta åt (i ingen särskild ordning):

Alpint: Anja Pärson, Ingemar Stenmark, Pernilla Wiberg
Bordtennis: Jörgen Persson, Jan-Ove Waldner
Boxning: Ingemar Johansson
Fotboll: Zlatan Ibrahimović, Gunnar Nordahl
Friidrott: Gunder Hägg, Carolina Klüft, Patrik Sjöberg
Golf: Helen Alfredsson, Annika Sörenstam
Handboll: Magnus Wislander
Ishockey: Peter Forsberg, Nicklas Lidström
Kanot: Gert Fredriksson
Längdskidor: Sixten Jernberg, Gunde Svan
Tennis: Björn Borg, Mats Wilander

och då finns det ju bara sex platser kvar. Jag vill tro att de går till:

Fotboll: Fredrik Ljungberg, Tomas Ravelli, Agne Simonsson
Ishockey: Daniel Alfredsson
Simning: Gunnar Larsson
Skridsko: Tomas Gustafson

för det vore märkligt annars. Men då hamnar ju (bland annat) följande utanför listan, vilket också känns märkligt:

Backhoppning: Sven Selånger
Bandy: Per Fosshaug (svårt med giganter i små idrotter, men om Jihde är med på listan så…)
Brottning: Tomas Johansson
Curling: Anette Norberg
Cykel: Gösta "Fåglum" Pettersson
Fotboll: Ralf Edström
Friidrott: Dan Waern
Kanot: Agneta Andersson, Susanne Gunnarsson
Konståkning: Gillis Grafström
Längdskidor: Toini Gustafsson-Rönnlund

men de flesta av dem är nog helt enkelt körda. Kunde ha varit topp-150, men knappast topp-30.

Det finns också ett gäng som jag nog hade väntat mig att se på listan men som det definitivt är för sent för: några tennisspelare som är uppenbart mindre än Stefan Edberg (Enqvist, Norman, Aspelin, Söderling), några hockeyspelare som är uppenbart mindre än Mats Sundin (Näslund och Kenta t.ex.), Kenny Bräck och Rickard Rydell som är uppenbart mindre än Ronnie, och Ove Fundin som är uppenbart mindre än Tony Rickardsson. Man kan helt enkelt konstatera att 150 namn inte är så många som man tror, och att väldigt många hamnar utanför.

Och sedan är det garanterat någon jag glömt/missat. Eller så har jag missat att någon av ovanstående redan varit med.

Att ordna toppnamnen har ju andra gett sig på, och bättre tror jag inte att jag kan göra det.
Senast redigerad av Fraggelnisse 2014-12-18 kl. 14:17.
Citera
2014-12-18, 16:01
Medlem
welcometorealitys avatar
Då är vi framme vid nummer 27 Agneta Andersson blev det.

http://www.dn.se/sport/150-framsta-svenska-idrottarna-genom-tiderna/

Citat:
Tisdagen den 23 december presenteras trean, tvåan och ettan.
Senast redigerad av welcometoreality 2014-12-18 kl. 16:03.
Citera
2014-12-18, 18:28
Medlem
Käg Malaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shane21
Sveriges senaste superstjärna på medeldistanslöpning Dan Waern måste in på DNs lista han är definitivt större än Gärderud (plats 55).

Den enda internationella mästerskapsmedalj Waern har enligt Wikipedia är ett silver på EM. Att han rankades bland de bästa i världen (men inte som allra bäst) på 800 meter under flera år eller har en fortfarande rätt gångbar tid på en udda distans som 1000 meter räcker nog inte för en placering bland de trettio bästa.

Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
För att tjöta lite om Äpplet igen: någon som vet ifall han var ironisk eller inte? Om inte, fattar inte att han kan gnälla, han ska vara väldigt nöjd med en top-100 placering.

Jag kan inte mer än gissa utifrån vad han sade i intervjun och skrev på Facebooksidan, men jag kan inte förstå annat än att han var i grunden allvarlig. Det är väl Esk som har dragit in det här med humor när han i en ganska förvirrad kommentar sade att Äpplet "visar på stor humor". Om Esk menade att Äpplet var ofrivilligt eller medvetet rolig fattade jag inte. Jag håller ju för min del med om att Äpplet borde ha hamnat högre, men jag är kanske lite partisk för pingisspelare. Aftonbladet har en poll där för närvarande 42,5% tycker han är 1-50, 30,5% att han är utanför 150, 16% att han är 50-100 och 11% att han är 100-150. Jag undrar om inte en hel del som tycker han ska ut från listan mest är sura för att han gnäller. http://www.aftonbladet.se/sportbladet/bordtennis/article20007084.ab

Här har vi en som tyckte han själv hamnade högt: http://www.dn.se/sport/stefan-holm-om-sin-rankning-kanns-hogt/

Även Johan Olsson var väldigt nöjd med sin placering, men det kan jag inte hitta på nätet. Mogren var missnöjd.

Citat:
Ursprungligen postat av kamelben
Torbjörn Nilsson borde vara på 150-listan men absolut inte topp 30. I modern tid tycker jag att Brolin, (världslaget -94) och Henke var bättre.

Han hade ju ingen stor landslagskarriär eller någon stor karriär i utländskt ligaspel, men han var den stora stjärnan i ett lag som vann Uefacupen och gick till semifinal i Europacupen. Han vann skytteligan i Uefacupen 81/82 samt i Europacupen både 84/85 och 86/87. Det kan nog ses som rätt stort.

Citat:
Ursprungligen postat av Fraggelnisse

Tror inte på detta. Fredrik Ljungberg är redan med som nr 88. Ravelli knappast större än Hellström som kom på plats 150. Han gjorde en bra VM-turnering 1994 och två klassiska straffräddningar, men annars var han väl rätt ifrågasatt. Simonsson var långt före min tid, men vad jag kan utläsa av meriter så kan han knappast mäta sig med flera fotbollsspelare som redan varit med.

Citat:
Bandy: Per Fosshaug (svårt med giganter i små idrotter, men om Jihde är med på listan så…)

Det verkar bara ha varit två bandyspelare på listan hittills samtidigt som det varit minst två innebandyspelare. Båda sporterna är små i världen och stora i Sverige, men med tanke på att bandy har så mycket längre historia verkar det rimligt att minst en bandyspelare till skulle kunna få plats. Jag har ingen bra koll på vintersport generellt, men den/de som ska komma med måste alltså ses som större än Bernt "Bempa" Ericsson (101) och Jonas Claesson (79). Bengt "Pinnen" Ramström är en annan spelare som jag kommer ihåg som ett stort namn från förr. Hur stort i förhållande till Fosshaug vet jag inte.
Senast redigerad av Käg Malax 2014-12-18 kl. 18:33.
Citera
2014-12-18, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Käg Malax
Säg inte det. Man vet inte riktigt hur de resonerar; på det hela taget verkar OS-guld värderas väldigt högt. Är curling mindre än pistolskytte? Skanåker hamnade ju så högt upp som på plats 45 på vad som kanske är en ungefär motsvarande medaljskörd, fast det förstås i en individuell sport.

Hm ja jag kanske var lite hastig att avfärda curling, men det ser som sagt mer och mer osannolikt ut för varje plats som går... Kan inte argumentera varför Norberg skulle komma topp 25, men hon har klart större meriter än många andra. Två på varandra följande OS-guld är ingen smal sak.
Senast redigerad av Sific 2014-12-18 kl. 18:52.
Citera
2014-12-18, 19:02
Medlem
Käg Malaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Käg Malax
Han hade ju ingen stor landslagskarriär eller någon stor karriär i utländskt ligaspel, men han var den stora stjärnan i ett lag som vann Uefacupen och gick till semifinal i Europacupen. Han vann skytteligan i Uefacupen 81/82 samt i Europacupen både 84/85 och 86/87. Det kan nog ses som rätt stort.

Om man går till "Season winners by player" här så kan man se vilka spelare som vunnit skytteligan två gånger eller fler i Europacupen/Champions League: http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_European_Cup_and_UEFA_Champions_League_top _scorers#Season_winners_by_country. Det är inte direkt några små namn Torbjörn Nilsson delar plats med här.
Senast redigerad av Käg Malax 2014-12-18 kl. 19:06.
Citera
2014-12-18, 22:03
Medlem
ruckaalis avatar
Citat:
Nu när det bara är 27 namn kvar på listan finns det ju inte så mycket spelrum längre. Mina tankar är att 21 platser är vikta åt (i ingen särskild ordning):

Alpint: Anja Pärson, Ingemar Stenmark, Pernilla Wiberg
Bordtennis: Jörgen Persson, Jan-Ove Waldner
Boxning: Ingemar Johansson
Fotboll: Zlatan Ibrahimović, Gunnar Nordahl
Friidrott: Gunder Hägg, Carolina Klüft, Patrik Sjöberg
Golf: Helen Alfredsson, Annika Sörenstam
Handboll: Magnus Wislander
Ishockey: Peter Forsberg, Nicklas Lidström
Kanot: Gert Fredriksson
Längdskidor: Sixten Jernberg, Gunde Svan
Tennis: Björn Borg, Mats Wilander

och då finns det ju bara sex platser kvar. Jag vill tro att de går till:

Ishockey: Daniel Alfredsson
Simning: Gunnar Larsson
Skridsko: Tomas Gustafson

för det vore märkligt annars. Men då hamnar ju (bland annat) följande utanför listan, vilket också känns märkligt:

Backhoppning: Sven Selånger
Brottning: Tomas Johansson
Curling: Anette Norberg
Cykel: Gösta "Fåglum" Pettersson
Fotboll: Ralf Edström
Friidrott: Dan Waern
Kanot: Agneta Andersson, Susanne Gunnarsson
Konståkning: Gillis Grafström
Längdskidor: Toini Gustafsson-Rönnlund

men de flesta av dem är nog helt enkelt körda. Kunde ha varit topp-150, men knappast topp-30.

Det finns också ett gäng som jag nog hade väntat mig att se på listan men som det definitivt är för sent för: några tennisspelare som är uppenbart mindre än Stefan Edberg (Enqvist, Norman, Aspelin, Söderling), några hockeyspelare som är uppenbart mindre än Mats Sundin (Näslund och Kenta t.ex.), Kenny Bräck och Rickard Rydell som är uppenbart mindre än Ronnie, och Ove Fundin som är uppenbart mindre än Tony Rickardsson. Man kan helt enkelt konstatera att 150 namn inte är så många som man tror, och att väldigt många hamnar utanför.

Och sedan är det garanterat någon jag glömt/missat. Eller så har jag missat att någon av ovanstående redan varit med.

Att ordna toppnamnen har ju andra gett sig på, och bättre tror jag inte att jag kan göra det.

Ta bort Ravelli och in med Fåglum(han har ju för bövelen vunnit Girot). Fredrik Ljungberg är tagen på 88: plats. Byt honom mot Annette Norberg.
Citera
2014-12-18, 22:21
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
26 och 30 för Wilander resp Edberg - fucking VÄRLDSETTOR i vad som troligen är VÄRLDENS STÖRSTA INDIVIDUELLA SPORT!

Vem blir etta tror ni? Legolas? Skulle inte vara mer förvånande än då Caligula utnämnde sin häst till konsul. Godnatt DN...
Citera
2014-12-18, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
26 och 30 för Wilander resp Edberg - fucking VÄRLDSETTOR i vad som troligen är VÄRLDENS STÖRSTA INDIVIDUELLA SPORT!

Vem blir etta tror ni? Legolas? Skulle inte vara mer förvånande än då Caligula utnämnde sin häst till konsul. Godnatt DN...

Obegripligt!? Wilander plockade ju nästan en grand slam 1988. Vad har DN emot tennis? Björn Borg ska ju vara etta men Stenis och övriga alpina/skidlandslaget verkar ha juryn i sin linda haha.

Trodde exempelvis inte att Jörgen Persson skulle gå före Wilander men antar att hans sju OS och fjärdeplatsen i Peking -08 smäller högt hos juryn.
Citera
2014-12-19, 00:23
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kamelben
Obegripligt!? Wilander plockade ju nästan en grand slam 1988. Vad har DN emot tennis? Björn Borg ska ju vara etta men Stenis och övriga alpina/skidlandslaget verkar ha juryn i sin linda haha.

Trodde exempelvis inte att Jörgen Persson skulle gå före Wilander men antar att hans sju OS och fjärdeplatsen i Peking -08 smäller högt hos juryn.

Och förvisso ett VM-guld i singel, var det -91? Inget ont om Jörgen P! Men "riktig" tennis betydligt större än pingis, ja inte i Kina då... och Wille och Edberg hör inte hemma bakom Jörgen P, måhända bakom J-O.

F ö vill jag komplettera mitt Legolas-tips med Ego Boy!

EDIT: denna tråd frekventeras uppenbarligen av folk med koll. Sorry för 100 % OT: men kan ingen gå in och plocka min i quiztråden i detta delfora??? Börjar nästan bli pinsamt...
Senast redigerad av GoggeGogelius 2014-12-19 kl. 00:34.
Citera
2014-12-19, 07:14
Medlem
OK, här är gissningen för de 23 som är kvar.
Nordahl T.Nilsson Zlatan
Forsberg Lidström
Sjöberg Kluft Hägg
Svan Jernberg
Wiberg Pärson Stenmark
Borg
Persson Waldner
Wislander
Gösta "Fåglum" Pettersson
Gillis Grafström
Gunnar Larsson
Gert Fredriksson
Ingo
Sörenstam
Citera
2014-12-19, 07:41
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Ni verkar helt ha missat brottaren Ivar Johansson.
Dubbla OS-guld i brottning i Los Angeles 1932.
Det som är extra kul är han först vann guld i en viktklass, sedan satte han sig i bastun
en massa timmar, och gick ner fem kilo, och gick ut och vann ännu ett guld.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in