2014-12-19, 02:25
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Det kan knappast bli mer jordnära och trådrelevant... etc

Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Irrelevant!

Eh?

Irrelevant trådrelevans; hur har du kokat ihop sånt?
Citera
2014-12-19, 02:26
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Eh?

Håll dig till tråden ger dig tramsvarning snart
Citera
2014-12-19, 02:33
Medlem
Hulls avatar
Citat:
Eh?

Citat:
Håll dig till tråden ger dig tramsvarning snart

En paus i ilskan... och sen börjar ni kyssas. ... och så återgår Ni till ert ursprungliga bjäbb igen om ett litet tag.

Två sidor, en logisk, en irrationell, men kärleksfullt. Båda bildar ett koncept som jag tror är Gud. När Ni förenas om än blott för en enda irrationellt logisk sekund, så kan det bildas ett nytt liv, en ny skapelse, enligt min tro.

För en sekund var Gud här på forumet och gav Er glädje, spänning och intrig, enligt min tro.

relevant notering:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Yin_och_yang

Jag frågar mig: Är Gud samspelet mellan det irrationella och det logiska? Det går kanske att bevisa och tills dess är det detta vad jag tror.

Gud är då, enligt min tro, allt som fortfarande inte kan förklaras rationellt och därför inte går att besvara ännu. Den dagen vi kan besvara allt, så upphör Gud att existera som det gör idag och vi blir ett med denna Gud, enligt min tro. Det spelar då ingen roll om Gud existerat överhuvudtaget, det blir då ett begrepp på allsmäktighet inom ett rimligt domän som vi kan kalla universum.

Ta kvantparadoxerna som exempel, där en partikel kan vara en vågrörelse samtidigt. Men detta går inte att definiera logiskt eller matematiskt som både och samtidigt, men åtskilda går de att definiera logiskt och matematiskt. Det två tillstånden är dock vad universum är, inte bara ena eller andra, enligt min tro och möjligen även med empiriska fakta och det faktum att de två tillstånden inte går att beskriva samtidigt, i en och samma matematisk eller allmänt logisk formel ( jag kan ha missat något vetenskapligt bevis för detta dock ).
Senast redigerad av Hull 2014-12-19 kl. 02:57.
Citera
2014-12-19, 02:43
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hull
En paus i ilskan... och sen börjar ni kyssas. ... och så återgår Ni till ert ursprungliga bjäbb igen om ett litet tag.

In your dreams.

Citat:
Två sidor, en logisk, en irrationell men kärleksfull.

"Kärleksfull"? ... låt dig inte luras. Det finns en brutal underkastelses-teologi under "bhakti"-ytan där.

Citat:
Båda bildar ett koncept som jag tror är Gud. När Ni förenas om än blott för en enda irrationellt logisk sekund, så kan det bildas ett nytt liv, enligt min tro.

För en sekund var Gud här på forumet och gav Er glädje, spänning och intrig, enligt min tro.

Tackar för dina spekulationer, men avstår från att bli involverat i nån fusk-taoistisk tanke-konstruktion.
Citera
2014-12-19, 02:50
Medlem
goran744s avatar
Citat:

Två sidor, en logisk, en irrationell men kärleksfull. Båda bildar ett koncept som jag tror är Gud. När Ni förenas om än blott för en enda irrationellt logisk sekund, så kan det bildas ett nytt liv, en ny skapelse, enligt min tro.

relevant notering:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Yin_och_yang

Jag frågar mig: Är Gud samspelet mellan det irrationella och det logiska? Det går kanske att bevisa och tills dess är detta vad jag tror.

Ja någonstans mellan det irrationella och logiska ploppar Gud fram. Det onda mot det goda som ibland glider ihop till en demagogisk massa och tjoho föds en ny stjärna.
Vi tillverkar stjärnor på löpande band.
Citera
2014-12-19, 02:54
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ja någonstans mellan det irrationella och logiska ploppar Gud fram. Det onda mot det goda som ibland glider ihop till en demagogisk massa och tjoho föds en ny stjärna.

Dikotomierna irrationell/logisk och gott/ont är INTE analoga, som du vill få det till.

Och varför 'gud' skulle manifestera sig där är inte heller klart.
Citera
2014-12-19, 02:55
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Dikotomierna irrationell/logisk och gott/ont är INTE analoga, som du vill få det till.

God dag Yxskaft!
Citera
2014-12-19, 02:58
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Citat:
God dag Yxskaft!

Angående dina icke-analoga dikotomier eller 'guds' manifestations-punkt?
Citera
2014-12-19, 03:00
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Angående dina icke-analoga dikotomier eller 'guds' manifestations-punkt?
God natt yxskaft!
Citera
2014-12-19, 03:00
Medlem
Hulls avatar
Citat:

Det finns ingen logik utan det som inte är logik. Annars skulle inte logik vara definierat som något separat. Det som står utanför logiken är irrationellt men båda sidor behövs för att överhuvudtaget ha någon interaktion. Jag tror att Gud är interaktionen.
Citera
2014-12-19, 03:09
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Det finns ingen logik utan det som inte är logik. Annars skulle inte logik vara definierat som något separat. Det som står utanför logiken är irrationellt men båda sidor behövs för att överhuvudtaget ha någon interaktion.

Jag har inga problemer med dualistisk "diskret'het" och jag har inga problemer med autentisk tao'ism. Men jag har stora problemer med new-age synkretist-smet av båda.

Citat:
Jag tror att Gud är interaktionen.

Möjligen; men vilken 'gud' i så fall? Några 'guder' är dynamiska som den du beskrivar i yin/yang-polariseringen. Andra är statiska som "absoluter".
Citera
2014-12-19, 03:15
Medlem
Hulls avatar
Citat:
Möjligen; men vilken 'gud' i så fall? Några 'guder' är dynamiska som den du beskrivar i yin/yang-polariseringen. Andra är statiska som "absoluter".

Jag hittade på min egen Gud där, det är min tro, precis som jag skrev. Alla andra definitioner hit och dit blir irrelevanta för just mig ( även om de är intressanta ).

semi-intressant notering:
Jag har valt att kalla det för "Hullism" för tillfället. ( Funderar på Intentionism, interaktionism, irratiologik eller liknande, vet inte vad som blir bäst. )
Senast redigerad av Hull 2014-12-19 kl. 03:20.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in