Citat:
Ursprungligen postat av
hushlittledarling
Problemet är inte att man vill kalla sig dalmas, norrlänning, skåning eller Svensk.
Problemet är att SD inte vill tillåta individer att själv få bestämma hur de vill definiera sig.
De vill att alla ska bli ett. En land. Ett folk. En kultur.
De som inte är som SD vill är inte Svenskar.
Fast själva utgångspunkten i SDs principprogram är att man kan definiera sig själv som vad fan som helst. Sedan så får man ju självklart räkna med att andra kanske inte ser dig som det du definierar dig som, och vill du att andra ska se dig som exempelvis kines så får du lära dig att prata kinesiska och anamma den kinesiska kulturen.
Ifall du redan är kines och har anammat den kinesiska kulturen, men istället ser dig som något annat så har du all rätt att definiera dig som det.
Däremot så kan man inte frångå verkligheten. Jag som aldrig varit i Brasilien och inte vet hur de lever i Brasilien kan ju omöjligen definiera mig som brasilianare.
Citat:
Skåningar har sin egna kultur men de kan också dela den norrländska samekulturen eftersom de är Svenskar. Vi har flera kulturer inom vårt land. Men SDs ledning tror att det finns EN kultur. Nä, det finns redan mängder... Ok... då är det alltså kultur vi snackar.
SDs ledning har aldrig påstått att det finns EN kultur. Ett helt idiotiskt påstående med tanke på att Björn Söder pekar ut att det faktiskt finns en folkgrupp som heter samer och att dessa inte är svenskar. Det är ju snarare alla andra som påstår att det bara finns en kultur och att vi alla bara är människor(ett folk).
Citat:
Men vänta... SD pratar ju om Svensken, Svenskheten... som att det finns en osynlig gen som gör oss till Svenskar. Jag har INGET genast med en lågpannad, raggare som älskar USA, åker med sydstatsflagga och röstar SD för att niggerserna ska åka tillbaka till djungeln, och tror att julen är svensk grej, som super ner sig varenda fredag, lördag, lever på bidrag och som slår sin fru. Ingenting. Men ändå klumpas jag ihop med det där praktarslet för att jag lever i samma land.
Det finns inget som heter svensk. Visa mig den genen isf. Visa mig den kulturen.
SD talar inte i termer om gener och raser, och det förstår vilken påläst människa som helst. Allt SD talar om ur ett nationalistiskt perspektiv med öppen svenskhet är att det finns en svensk kultur och ett svenskt folk, och att alla som vill kan anpassa sig efter den svenska kulturen och blir en del utav det svenska folket. Samer är ett folk där man inte ställer några assimileringskrav då dessa är en minoritet, och ett krav på att de ska assimileras hade slutligen inneburit att den samiska kulturen försvunnit - vilket vi inte vill.
Citat:
"Jag kan se på en person om den är svensk eller ej"...
Nä, de kan man inte. Det kan lika gärna vara en pedofil från Österrike.
Jomen att äta popcorn och käka tacos på fredagmyset...
Nä, de gör de även i Danmark och Chile.
Ingen aning om vad du snackar om här. Är det en människa som talar tyska och pillar på små barn så förstår väl jag också att den personen inte är svensk. Det förstår vilken människa som helst.
Precis som att man förstår att en person som bott i Sverige länge, som pratar svenska och känner en gemenskap med det svenska folket är svensk.
Du babblar om en massa specifika saker, men man måste förstå att när man talar om kulturer så är det ett dynamiskt fenomen som ändras med tiden. Exempelvis så finns det ett svenskt språk, men ändå pratar de olika i Skåne och Stockholm. Ska man utgå ifrån din logik så finns det ju inget svenskt språk heller.
Citat:
De trampar runt och förstår vårt svenska land genom trams-politik. Låt oss skippa lågstadiet och börja prata politik som gör nytta för vårt land. Vem som är Svensk, känner sig svensk, ser ut osm en svensk skapar fan inga jobb.
Alla frågor är viktiga. Att människor kan känna att de identifierar sig med något har alltid varit viktigt för att vi också ska känna att vi som personer betyder något. Att säga att samer är svenskar är att vara väldigt ignorant, för det innebär att jag som svensk är en same.