2014-12-17, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalasmannen
Kan vi sluta tjata om att SD bröt praxis först när sossarna gjorde samma sak förra budgeten. Dvs påverkade budgeten till sin fördel.
Det gjorde de inte. Budgeten röstades igenom, men sedan ändrades den till viss del via utskottsförslag. Praxis här var att lägga ned rösterna om man inte har en egen budget att rösta på. Där var SD först att bryta. Det är allmän kännedom. Varför leker du revisionist?
Citera
2014-12-17, 22:14
Medlem
hvita.nhegrers avatar
Inte helt oväntat:
Citat:
Statsvetare: Talmanstrots kan få motsatt effekt

Varken Hinnfors eller Mattson tror att den här kritiken kommer att påverka SD:s väljarstöd negativt, inte heller uttalandena från Björn Söder, snarare kan deras stöd stärkas. Pontus Mattson tar upp ett exempel då partiledaren Jimmie Åkesson skrev en artikel om SD:s syn på islam, som fick väldigt starka reaktioner.

– Den synen på islam hade SD haft länge men när både politiker och debattörer gjorde stora ansträngningar att visa att de hade fel gjorde det att partiet ökade i opinionsundersökningarna. När reaktionerna blir starka föder det en motreaktion hos väljarna som uppfattar att Sverigedemokraterna blir påhoppade och att man missförstår dem medvetet, säger Pontus Mattsson.
http://www.svt.se/nyheter/sverige/statsvetare-talmanstrotsen-kan-fa-motsatt-effekt
Citera
2014-12-17, 22:31
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zog Rules
Det är även praxis att rösta på sin egen budget men det sket ju SD högaktningsfullt i.

Känns som folk kan sluta tjata om praxis, det är nya tider i riksdagen nu.
SD röstade förövrigt på sin egen budget, som sedan fälldes. Därefter tog de ställning till de båda budget-förslagen.
Citera
2014-12-17, 22:35
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hvita.nhegrer
Inte helt oväntat:http://www.svt.se/nyheter/sverige/statsvetare-talmanstrotsen-kan-fa-motsatt-effekt
Hoppas kan man alltid, men jag skulle inte bli förvånad om vi får se ett litet dipp i opinionen. Tänker mig runt 15%... För att sedan stiga.

SD fungerar ju dock inte riktigt som andra partier. Järnrör(Imo värre än detta), Åkessons Islam-quote och åtskilliga andra skandaler stoppade inte SD, medan andra partier skulle sänks rejält. Frågan är hur mycket SD hade vuxit utan dem.

Vem vet, kanske får vi se 18-19% nästa mätning? SD är helt oförutsägbara.
Citera
2014-12-17, 22:37
Medlem
Kalasmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redax
Det gjorde de inte. Budgeten röstades igenom, men sedan ändrades den till viss del via utskottsförslag. Praxis här var att lägga ned rösterna om man inte har en egen budget att rösta på. Där var SD först att bryta. Det är allmän kännedom. Varför leker du revisionist?

http://www.folkpartiet.se/politik/liberalism/partiforetradare-genom-tiderna/carl-b-hamilton/artiklar/socialdemokraterna-bryter-praxis-och-morkar-sin-ekonomiska-politik-nasta-mandatperiod/

Så kan man ju göra, men det är inte rätt. Om man inte är sosse såklart.
Citera
2014-12-17, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalasmannen
http://www.folkpartiet.se/politik/liberalism/partiforetradare-genom-tiderna/carl-b-hamilton/artiklar/socialdemokraterna-bryter-praxis-och-morkar-sin-ekonomiska-politik-nasta-mandatperiod/

Så kan man ju göra, men det är inte rätt. Om man inte är sosse såklart.
Det handlar om något helt annat. Bara för att ordet "praxis" används av en politiker avses därmed inte per automatik samma sak. Här gällde praxis: "Varje parti redovisar då sina inkomster och utgifter inte bara för nästföljande år utan för huvuddelen av kommande valperiod." Snälla nån.
Citera
2014-12-17, 22:47
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Jag säger bara TACK (och bugar och bockar) till alla vänsterpartister och miljöpack som idag har börjat sina anföranden på judiska, samiska och zigenarspråk till Herr Talmannen Björn Söder.

Förutom att de gör sig skyldiga till den mest löjliga och infantila vuxenmobbingen jag tror att jag sett offentligt, så bidrar ni ju till att lyfta SD de där extra procentenheterna upp över 20%-nivån. Därför vill jag alltså rikta ett stort TACK till er. För det arbete ni gör för SD, och för Sverige
Citera
2014-12-17, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Jag säger bara TACK (och bugar och bockar) till alla vänsterpartister och miljöpack som idag har börjat sina anföranden på judiska, samiska och zigenarspråk till Herr Talmannen Björn Söder.

Förutom att de gör sig skyldiga till den mest löjliga och infantila vuxenmobbingen jag tror att jag sett offentligt, så bidrar ni ju till att lyfta SD de där extra procentenheterna upp över 20%-nivån. Därför vill jag alltså rikta ett stort TACK till er. För det arbete ni gör för SD, och för Sverige
Visst vill vi röka ut er alla ur era hålor, så att vi ser vilka ni är. Då får ni stå där med den skam ni inte förmår. (Visst var det väl lite Tranströmer över den sista meningen?)
Citera
2014-12-17, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redax
Visst vill vi röka ut er alla ur era hålor, så att vi ser vilka ni är. Då får ni stå där med den skam ni inte förmår. (Visst var det väl lite Tranströmer över den sista meningen?)

Håller helt med! Nu blottas ju vänsterpacket och miljömaffian så brutalt, jättekul att se hur de på detta sätt röks ut ur sina hålor. Jag kunde inte ha formulerat det bättre själv, tack!

Om du vågar, vill och kan, så kan du ju lyssna på klippet på denna sida också!

http://avpixlat.info/2014/12/17/expressenkronikor-stalld-infor-sina-egna-argument/
Citera
2014-12-17, 23:00
Medlem
brutefishs avatar
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20039701.ab
nu sätter talmannen själv ner foten och säger att det nu får vara nog med tramseriet.

"Talman Urban Ahlin framhåller att det bara används ett språk i riksdagen och det är svenska.
– När vice talmännen går in i stället för mig, har de ett annat uppdrag än när de är vanliga riksdagsledamöter och ska föra fram sitt partis politik. Och jag menar att det är viktigt att man upprätthåller ett slags attityd till talmansämbetet, säger han.
Visa respekt"
Citera
2014-12-17, 23:04
Medlem
Här argumenterar även statsvetaren Jonas Hinnfors för att denna talmansmobbing "kan" få motsatt effekt, dvs snarare öka stödet för SD. När en etablerad känd person som befinner sig mitt i etablissemanget säger något sådant, så kan vi nog gott utgå från att det är en 100%-ig sanning. Precis som alla tidigare drev mot SD har lyft SD.

http://www.svt.se/nyheter/sverige/statsvetare-talmanstrotsen-kan-fa-motsatt-effekt
Citera
2014-12-17, 23:09
Medlem
Grävulens avatar
Plötsligt förstår man varför kommunister titt som tätt ballar ur och börjar massmörda politiska motståndare. De saknar den mest grundläggande förståelsen för civiliserat uppträdande. Det är inte smygrasism att ge ett gott bemötande till alla även dem som du inte älskar, det är civiliserat och vuxet beteende för att undvika konflikter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in