Citat:
Ursprungligen postat av
Simmaellersjunk
Jag rättar mig här. Jag släpper fallet zigenare även om det kan vara ett bra exempel på den större problematiken kring Söders uttalande om nationer och folk.
Det som är den svaga punkten i BS resonemang är hur man etiketterar folk och kräver att dom antingen ska assimileras eller få "behålla" sina kultur. Vad fan man nu menar att behålla och bevara. Själv tar jag hellre en blatte som går all-in för Sverige än en svenne som pissar på sitt ursprung. Alla dagar i veckan.
När blir/blev man en skyddad minoritet? Vem bestämmer att man är det? Har det funnits någon amnestitidpunkt då alla automatiskt blev svensk (vad nu det innebär)? Om man är adopterad, vad gäller då?
Ännu intressantare: när blir somalierna "svenskar"? Går det? Vem bestämmer det? Holländare som flyttat hit och driver camping? Och gud förbjude - när svensken blir i minoritet, får vi rätten att prata vårt språk och äta fläskkotlett?
Väldigt svåra frågor, och det var totalt idiotiskt av BS att ställa upp i DN med sina åsikter. För mig och många andra är det viktigaste att folk i Sverige sköter sig, och att vi inte delar ut medborgarskap och PUT i varje flingpaket. Hur man än tar upp frågan om nationaliteters rättigheter och skyldigheter så kommer vanligt folk att få nassevibbar, så är det bara.
Man brukar säga 100 år eller 3 generationers vistelse i landet för att en folkgrupp ska ses som en nationell minoritet.
Hela den här diskussionen har blivit helt absurd efter Björn Söders uttalande. Från alla håll och kanter så vill olika grupper in och berätta om hur rasistisk, antisemitisk och nazistisk Björn är. Problemet är ju bara (säker på att en del länkar har kommit angående det) att dessa folkgrupper själva inte ser sig som svenskar. Dock så ska det ju påpekas att självutnämnda personer för dessa folkgrupper verkar ju själva vända kappan efter vinden och se ifall de tjänar på att se sig som svenskar eller som en minoritetsgrupp. Är det skyldigheter och ansvar som diskuteras, då är de självklart vanliga svenskar som inte ska kunna utkrävas någon specifik skyldighet som grupp. Är det rättigheter som är på tavlan, då är en del förespråkare väldigt snabba och tydliga med att man
inte är svenskar och hur väsentliga skillnader det är mellan folkgrupperna.
Om nu samerna skulle ses som helt vanliga svenskar (100%'s svenskar), hur skulle man isf försvara att de har sametinget? En del påpekar ju att man kan vara 100% svensk, 100% skånsk, 100% cyklist, och alltså så skulle man även kunna vara 100% same och 100% svensk. Det roliga är ju att dessa personer som för denna argumentation är ju personer som kommer ifrån samma rörelser som just har påpekat skillnaderna för att kunna erbjuda samerna i det här fallet särrättigheter. Skulle samerna vara precis som vilka svenskar som helst så försvinner ju hela idén med minoritetsskyddet.
Mångkulturförespråkarna intar den konservativa positionen mot Sverigedemokraterna bara för att käbbla, otroligt underhållande och absurt. Man brukar ju skämta om att ifall SD säger sig gilla glass så går kommunister direkt ut och bojkottar GB, och nog fan är vi nära att hamna där nu.