2014-12-17, 14:00
Medlem
SmokeOns avatar
Nu måste man införa någon form av regelverk som bestraffar de som medvetet inte följer de etikettregler som råder i plenisalen.
Citera
2014-12-17, 14:03
Moderator
Carlboms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wxUeHeKQ
Varför kastar inte talmannen ut dessa kommunist-terrorister ut ur kammaren?

De försöker provocera Söder till något som kan drevas kring sen. Måtte det inte lyckas. Just nu gräver de en grop åt sig själva.
Citera
Medlem
wxUeHeKQs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmokeOn
Nu måste man införa någon form av regelverk som bestraffar de som medvetet inte följer de etikettregler som råder i plenisalen.

Ja! I EU parlamentet (som visserliggen är en ännu större sandlåda) får man böter om man stör ordningen.
Citera
Medlem
fluffiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kinesarsle
Ser verkligen inte behovet av formella regler kring detta. Om folk röstar in ett ohyfsat parti i riksdagen ska det få finnas ett ohyfsat parti i riksdagen.

Det gäller inom rimliga gränser förstås. Om ett parti exempelvis konsekvent reste sig och började sjunga högljutt när ett annat parti pratade hade det förhindrat det arbete som sker i kammaren, men jag har svårt att se hur inledningsfrasen "herr talman" skulle kunna vara så viktig att brott mot den regeln ska beivras.

Det vore visserligen otroligt roligt om någon kallade BS (upptäckte just att hans initialer är samma som förkortningen för bisexuell) för "fru talman".

Antingen så har man regeln, eller så tar man bort den. Det finns ingen meningen att ha en formell hälsningsfras som tjuriga vänsteranhängare ska missbruka i tid och otid. Vad blir nästa grej? Ska de inte sitta bredvid SD-ledamöterna heller, så de sitter hellre på solstolar på golvet? Ledamöter kommer med shorts och foppatofflor till anförandena? Lite stil och hyfs får det vara i riksdagen.
Citera
2014-12-17, 14:04
Medlem
wxUeHeKQs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carlbom
De försöker provocera Söder till något som kan drevas kring sen. Måtte det inte lyckas. Just nu gräver de en grop åt sig själva.

Jag trir snarare att SD skulle vinna på att stå upp för sig själva och kasta ut antiintelektuella kommunisterna!
Citera
2014-12-17, 14:05
Medlem
Grisbrottarens avatar
Undrar o det här är tillräckligt skäl för Urban Ahlin att ta småbarnen i örat och hota med att ta ifrån dem spadarna och förvisa dem från sandlådan.
Citat:
Språkanvändningen i offentlig verksamhet

10 § Språket i domstolar, förvaltningsmyndigheter och andra organ som fullgör uppgifter i offentlig verksamhet är svenska.

I annan lag finns särskilda bestämmelser om rätt att använda nationella minoritetsspråk och annat nordiskt språk.

När det gäller skyldigheten för domstolar och förvaltningsmyndigheter att anlita tolk och att översätta handlingar finns det särskilda bestämmelser.

11 § Språket i offentlig verksamhet ska vara vårdat, enkelt och begripligt.

12 § Myndigheter har ett särskilt ansvar för att svensk terminologi inom deras olika fackområden finns tillgänglig, används och utvecklas.

Språklag (2009:600)
Citera
2014-12-17, 14:05
Medlem
SmokeOns avatar
Citat:
Varför kastar inte talmannen ut dessa kommunist-terrorister ut ur kammaren?

Söder sväljer sin stolthet och det gör han nog rätt i just nu. Låt MP och V löjla sig. Om de inte får en reaktion från Söders sida så kommer de driva på provokationerna och till slut kommer de övriga partierna och media börja distansiera sig från deras beteende.
Citera
2014-12-17, 14:07
Moderator
Tinuviels avatar
Chat/OT och meningslösa oneliners i stil med "nu gick en till upp och lät bli att säga herr talman" raderade.

Tråden diskuterar miljöpartiets agerande och vilka konsekvenser detta kan komma att ha för Björn Söder och arbetet i riksdagen samt riksdagens regelverk.

// mod
Senast redigerad av Tinuviel 2014-12-17 kl. 14:17.
Citera
2014-12-17, 14:08
Moderator
Carlboms avatar
Citat:
Jag trir snarare att SD skulle vinna på att stå upp för sig själva och kasta ut antiintelektuella kommunisterna!

Den enda som kan komma undan med det just nu är Urban Ahlin. Han skulle växa enormt i mångas ögon om han läxar upp ledamöterna efter det här.
Citera
2014-12-17, 14:08
Medlem
Rätt så barnsligt beteende
Om nu Söder skulle sänka sig till deras nivå, så tycker jag han skall träna in denna "dialekt"
https://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=S4kQDsNQef8#t=6
Citera
2014-12-17, 14:15
Moderator
sm910difs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kinesarsle
Ser verkligen inte behovet av formella regler kring detta. Om folk röstar in ett ohyfsat parti i riksdagen ska det få finnas ett ohyfsat parti i riksdagen.

Det gäller inom rimliga gränser förstås. Om ett parti exempelvis konsekvent reste sig och började sjunga högljutt när ett annat parti pratade hade det förhindrat det arbete som sker i kammaren, men jag har svårt att se hur inledningsfrasen "herr talman" skulle kunna vara så viktig att brott mot den regeln ska beivras.

Det vore visserligen otroligt roligt om någon kallade BS (upptäckte just att hans initialer är samma som förkortningen för bisexuell) för "fru talman".
(Min fetning)
Nej, varför skulle de få bete sig hursomhelst bara för att deras väljare tycker det? Om majoriteten av väljare, eller i alla fall riksdagsledamöterna, vill att riksdagen ska präglas av hyfs och anständigt beteende, så väger det tyngre än minoritetspartiernas önskan att få vara ohyfsade i riksdagen. Helt i linje med filosofin bakom det pöbelvälde till system vi i dagligt tal kallar "parlamentarism" och "demokrati".

Dessvärre är väl den krassa verkligheten att en majoritet inte har några högre krav än den cirkus vi ser pågå för tillfället, men det är en annan sak.

Däremot tycker jag du har en poäng i det sista. Hur "modernt" och "tolerant" är det egentligen att ledamöterna tar sig friheten att definiera könsidentiteten på talman, genom att säga "herr" (eller "fru") till någon bara för att denne juridiskt och (till synes enligt utbredda föreställningar) biologiskt tillhör endera av dessa kön? Där hade de "progressiva" partierna haft mer av ett case utifrån deras politik och värderingar. Det här imperialistiska förnekandet av våra nationella minoriteter och deras strävan och rätt till säregenhet däremot borde någon inom partiet snart inse problemen med, och att ingen på nyheter24 gjort en klickjagande "artikel" om den rasistiska appropriationen från Lindholm och Rågsjö idag övergår mitt förstånd.
Senast redigerad av sm910dif 2014-12-17 kl. 14:25.
Citera
2014-12-17, 14:16
Medlem
va-faans avatar
Jag skickade mail till Riksdagen och frågade om regler och ev. repressalier.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in