2014-12-17, 11:31
Medlem
NeAh-Incs avatar
En typisk dag för mig som fet är väl:

Frukost: En skål havregrynsgröt med linfrö, och nu i juletider lite kanel på. Dricker oftast två koppar kaffe eller en kopp te till frukosten.

Lunch: Hackar och steker en gul lök, på med en burk tonfisk och lite tomatpuré och vatten. Äter detta med antingen 100-150 gram pasta eller 85 gram nudlar.

Middag: Jadu, detta varierar starkt. Couscous, pasta eller potatis, tillsammans med lax, kyckling, falukorv, köttbullar eller falafel (inte friterade). Det beror på vilket humör jag är på. Fast skulle nog säga att jag äter dubbelt så mycket än vid lunchen. Om jag är på mindre bra humör sparar jag den större delen av middagen till morgondagen istället.

Chips och godis äter jag extremt sällan. På sin höjd blir det en påse chips i månaden, och kanske ett hekto godis var tredje månad. Föredrar att poppa popcorn i kastrull, blir väl en skål i veckan typ.

EDIT: kanske vore intressant med längd och dylikt. 188 cm, över 120 kilo (det var ett tag sen jag vägde mig).
Senast redigerad av NeAh-Inc 2014-12-17 kl. 11:33.
Citera
2014-12-17, 11:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mekarn92
180cm, 94kg. Äter middag och kanske någon kvällsmat ibland.
Aldrig frukost eller lunch?
Citera
2014-12-17, 11:36
Medlem
mat kan man konsumera i stora mängder. vad som gör att man blir överviktig är socker, och- eller stress eller i vissa sällsynta fall bara högt blodtryck.
Citera
2014-12-17, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Jag äter dig, ditt skinniga benrangel - fan, vad jag hatar sådana som dig... De första att gå åt i ett slagsmål ex. är du, mycket tack vare din feghet, hehe...

Du som troligtvis är så klen - varför äter du inte som en man, utan en liten kvinna...? Är du size zero?

HAHA!! Jag är kvinna på 61 kilo. Äter lika mycket som min man på närmare 100kilo (Som inte är fet). Dock är jag vältränad och inte smal och tanig. Jag går 2 mil om dagen och tränar en del. Så jag gör av med det jag äter istället för att svälta. Och skulle jag sluta promenera och träna hade jag lätt svullat upp många kilo.
Citera
2014-12-17, 11:53
Medlem
paperfaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NeAh-Inc

Frukost: En skål havregrynsgröt med linfrö, och nu i juletider lite kanel på. Dricker oftast två koppar kaffe eller en kopp te till frukosten.

Lunch: Hackar och steker en gul lök, på med en burk tonfisk och lite tomatpuré och vatten. Äter detta med antingen 100-150 gram pasta eller 85 gram nudlar.

Middag: Jadu, detta varierar starkt. Couscous, pasta eller potatis, tillsammans med lax, kyckling, falukorv, köttbullar eller falafel (inte friterade). Det beror på vilket humör jag är på. Fast skulle nog säga att jag äter dubbelt så mycket än vid lunchen. Om jag är på mindre bra humör sparar jag den större delen av middagen till morgondagen istället.

Chips och godis äter jag extremt sällan. På sin höjd blir det en påse chips i månaden, och kanske ett hekto godis var tredje månad. Föredrar att poppa popcorn i kastrull, blir väl en skål i veckan typ.

EDIT: kanske vore intressant med längd och dylikt. 188 cm, över 120 kilo (det var ett tag sen jag vägde mig).

Alltså du måste ljuga eller inte skriva hela sanningen.

Gröt iaf den jag äter ligger på c:a 200 kcal med mjölk för en portion.

En burk tonfisk runt 150 kcal (om det nu inte är med olja?) 100 gram okokt pasta 300-350 kcal och sedan lite pure. Så vad kan det bli? 600-700 kcal. Känns då som jag tar i men vet inte pastasort etc.

Sedan en middag på dubbla, låt oss säga 1400 kcal.

Du ligger på 2300 kcal om dagen i snitt och säger att du sällan äter godis eller chips.

För någon som är 188 cm och väger 120 kg så lär du inte röra på dig något alls under dagen.
Citera
2014-12-17, 12:21
Medlem
rejmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NeAh-Inc

Det där går inte ihop. Finns inte en chans att du endast äter det och väger 120kg @ ca 190cm. För att du ska gå upp i vikt krävs MYCKET mer än så. Du äter inte ens 3000 kcal. Du har antingen glömt ta med något (typ läsk osv) eller så har du någon energikälla som du "missat" typ sås osv. Räknar man ihop det du äter så ligger det mellan 2000-2300kcal, vilket gör att du bör gå ner i vikt.

Räknade lite fort på ditt basala energiintag. Säg att du inte motionerar alls utan bara ska ta dig till jobbet där du sitter ner hela dagen, då behöver du 2800kcal. Då går du varken upp eller ner i vikt. Säg att du rör på dig lite mer än bara stillasittande, då kan du LÄTT kränga 3000kcal om dagen utan att vågen rör sig. Det handlar ENDAST om kalorier in och kalorier du gör av med.

Du har någon kaloribov i din kost.
Senast redigerad av rejman 2014-12-17 kl. 12:24.
Citera
2014-12-17, 12:28
Medlem
PWMWDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rejman
Det där går inte ihop. Finns inte en chans att du endast äter det och väger 120kg @ ca 190cm. För att du ska gå upp i vikt krävs MYCKET mer än så. Du äter inte ens 3000 kcal. Du har antingen glömt ta med något (typ läsk osv) eller så har du någon energikälla som du "missat" typ sås osv.

Räknade lite fort på ditt basala energiintag. Säg att du inte motionerar alls utan bara ska ta dig till jobbet där du sitter ner hela dagen, då behöver du 2800kcal. Då går du varken upp eller ner i vikt. Säg att du rör på dig lite mer än bara stillasittande, då kan du LÄTT kränga 3000kcal om dagen utan att vågen rör sig. Det handlar ENDAST om kalorier in och kalorier du gör av med.

Du har någon kaloribov i din kost.

Visst låter det skumt att han väger 120 kilo men din uträkning på 2800 behöver inte stämma heller. Det går att räkna ut en ungefär basal metabolism men det skilljer sig från person till person eftersom att vi har olika gener.
Citera
2014-12-17, 12:30
Medlem
Jag är överviktig sedan ~5 år tillbaka då jag slutade växa, åt liknande då men höll mig då från övervikt. Har försökt begränsa min kost men klarar det i princip inte. 183 cm lång, 90kg, strax över 20 år gammal. Min kost består i princip av följande

Frukost:
2st mackor med 2 skivor rökt kyckling eller kalkon på vardera macka.
Gäller bara vardagar, på helger sover jag så länge att när jag vaknar så äter jag lunch.
Dricker vatten.

Lunch:
Pyttipanna(350g) eller någon Ost&skinkpaj eller annan paj från Felix. Ibland någon låda med pasta som är fylld med skinka, ost eller liknande. Annan färdigmat som går att micra förekommer ibland.
Dricker juice, loka eller mjölk.

Middag:
Pommes Frites(350g) med en bit lax, torsk, hamburgare, kycklingben eller liknande. Ibland även pyttipanna men då utan något annat till. Ibland tar jag en paj här istället men då har jag oftast skiftat lunch - middag.
Äter vanligtvis middag mellan 18:00-21:00
Dricker juice, loka eller mjölk.

På helgen kan man lägga till förutom ovanstående mat 2st 70g godispåsar, en påse polly eller liknande samt 3 liter läsk med sötningsmedel(gått över helt, tidigare drack jag vanlig). Glömde nästan, maten jag skrev 350g på ökar jag ibland på helgen till 400g.
Tidigare åt jag mer godis på helgen och även en påse chips per helg, har nu slutat helt med chips.
---

Största anledningen till mina matvanor är att maten jag gör är så förbaskat enkelt. Jag verkligen avskyr att stå i köket och med ovanstående diet kan jag lägga in allt i en form i ugnen i 20 minuter så det blir färdigt. Har både pasta och ris ståendes i skafferiet, men använder det sällan då det är så jävligt att stå och tillreda denna mat flera gånger om dagen och då även behöva diska stekpannor kastruller hela tiden. Jag diskar tillräckligt som det är då jag inte har diskmaskin. Har i skrivande stund ett ett paket med sex oanvända ägg i kylen, samt ett paket bacon som jag inte orkar tillreda( för omständigt).

Har köpt en matvåg nyligen då jag inte kan byta ut pommes mot pasta eller liknande. Därför skrev jag 350g då jag väger maten och där satt min gräns. Det är antagligen för mycket, men innan jag skaffa vågen så lassa jag på säkert 600-700g pommes och liknande. Då tog jag även t.ex. en bit fisk+hamburgare dvs två bitar. Ändå har jag aldrig legat över 95kg i vikt, men inte heller under 85kg de senaste åren. Motionerar i princip ingenting, 15 min cykeltur på vardagar.

Jag har flera gånger försökt sluta med pommes frites och andra onyttigheter, men jag klarar det inte av ovanstående anledningar(för jobbigt). Har länge velat börja gymma och har prövat, men jag svettas så mycket att jag tycker det blir pinsamt.
Har ni några konstruktiva tips?
Senast redigerad av Kapsylkollaps 2014-12-17 kl. 12:36.
Citera
2014-12-17, 12:35
Medlem
Babben87s avatar
196 centimeter, väger 130 kg. Helt klart överviktig. Är väl inte fet, men jävligt bastant och hade gärna gått ner till normala 92-96 kg. Har tidigare vägt 82 kg med samma längd så allt har gått utför sedan jag var 16 år. Jag äter inte godis, chips och skräpmat. Det jag tror jag förlorar på är mitt stora intag av kolhydrater, det vill säga mycket dåligt bröd och alldeles för mycket mjölk. Dessutom äter jag i princip alltid innan jag gå och lägger mig. Somnar kanske 20 till 30 minuter efter jag ätit ett par mackor och ett stort glas mjölk. Det blir mycket ost, kaviar eller leverpastej på mackorna och därför är det väl en blanding av kolhydrater och fett. Hade jag helt slutat äta på kvällarna och haft tom mage 4 timmar innan sömn hade jag förmodligen gått ner 15-20 kg på ett år, men det är ett visst matberoende på kvällarna för mig.

Godis, snacks etc äter jag inte ens en gång i månaden. Jag har alltså inget sockerberoende.
Citera
2014-12-17, 12:42
Medlem
negerbarns avatar
Jag äter normalt till frukost, lunch, middag, med nåt mellanmål, sen röker jag på på kvällen och munchar, det blir kanske 1000-1500 kcal mer än nödvändigt, utöver en normal kost. Något jag kanske borde sluta med.
Citera
2014-12-17, 12:47
Medlem
Før ett par år sen vægde jag 97, gick ner till 90 genom att sluta dricka kalorier, sen ytterligare till 80 nær jag børjade motionera och slutade med søtsaker.

Nu ær jag uppe runt 90 igjen, hær slutar jag gå upp i vikt såvida jag inte børjar dricka massa kalorier.

Jag æter inget 00:00-16:00 sen æter jag typ...alllt. Trycker i mig middag/lunch och æter på det kanske halvkilot godis och ev någon øl eller redbull
Citera
2014-12-17, 12:48
Medlem
nuwns avatar
Var bra byggd ett tag. Gick ner 20 kg. Tränade 5h om dan 7 dagar i veckan kampsport. Åt normal mat o drack vand... sug 24/7 jag pallade inte mer nu äter jag gott och har min cola zero o väger 40+^^
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in