Ett inlägg om "De Svenska värdena" från en representant från Nya moderaterna
Citat:
Bodil Sidén (M): Bevara Sverige svenskt
...
Svensk kan man vara oavsett hudfärg, namn, bakgrund, ålder, kön, yrke. Det är de svenska värdena som förenar oss och får vårt samhälle att hålla ihop.
..
vår viktigaste exportvara är de svenska värdena
...
Bevara Sverige svenskt. Stå upp för svenskheten, strävsamheten, öppenheten och mot rasism, nationalism och populism.
http://nyheter24.se/debatt/770343-bodil-siden-m-bevara-sverige-svenskt
Ja vad skall man säga. Svenskheten. Bevara Sverige svenskt. Och toppat med populism.
Inte undra på att värdegrund är ett modeord för att markera Svenskhet inom etablissemanget.
Svenskhet är reducerad till en fråga om svenska värden som kan och skall exporteras.
Sverige som en humanitär stormakt med uppenbara stormaktsambitioner som inkluderar alla med samma värderingar till att bli Svenskar.
Svenskar finns inte men alla kan bli svenskar.
Den ståndpunkten är den etablerade inom PK- Sverige. Är den rimlig?
edit:
Grejen är att som Svensk tar jag mig friheten att tycka vad faan jag vill och ändå vara Svensk.
Och förväntar mig att andra har sin åsikt och respekterar min åsikt. Likväl som jag respekterar att de har sin åsikt.
Det här värdegrundsältandet är tror jag en av de stora anledningarna till ilskan ute i folkhemmet.
Att bli fråntagen sin etniska värdighet som svensk utifrån en politisk värdegrund är djupt störande. Och mycket allvarligt då det är ett brott mot folkrätten.