2014-12-17, 00:08
Medlem
drulmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mis87
Kommentarerna är fantastiska...

Helt otroligt.
Citera
2014-12-17, 00:09
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nitspin
Jo men det förstod jag.
Men det roliga är ju också att de medier som hatar SD mest är dem som hjälper dem att komma mot toppen. Det är fascinerande att se.... Skulle kalla det ett fenomen.

Det är ju klart att arbetslösheten ökar om man tar in en massa arbetslösa. Dock så tycker jag personligen säga att inget parti i riksdagen har en särskilt bra lösning på frågan.
Säga vad man vill om SD:s invandringspolitik men deras resterande politik är ju baserat på ett bondesamhälle som tar oss iaf 70-100 år bakåt i tiden. De fokuserar mycket på ickerelevanta frågor så som abort, kyrkan och pappamånader och massa sådana saker.... Frågor som vi egentligen har debatterat färdigt om.
Sen är ju deras kapning på invandringen ganska extrem. Det finns liksom ingen mellanting i riksdagen. idag och de vinner ju mycket på det också.
Skulle säga att de har spelat felfritt förutom i islamfrågan.

Idag kan ingen i Sverige som ogillar praktiseringen av islam säga det för att de är rädda att bli kallade sverigedemokrater. Så SD lyckas inte få med sig resterande befolkning på en fråga många fler skulle sympatisera med om inte SD var så extrema i andra frågor.

Pappamånaden är aktuell idag med. Folkpartiet och Socialdemokraterna vill införa en pappamånad till. Allt för jämställdheten. Deras kapning på invandring är lika extrem som invandringspolitiken som förs i Sverige. Och vad gäller SD-s ställning på islamfrågan är det så, att SD är emot dem muslimer som är extremister. Och att man är rädd för att bli kallad för sverigedemokrat är oerhört tragiskt, även om jag är medveten om att de flesta som bor i Sverige tycker att islamism är destruktiv.
Citera
2014-12-17, 00:13
Medlem
Citat:
Denna same vet lika lita vad han pratar om som mr. Söder.

De andra partierna säger inte att samer är svenskar utan att folk som Björn Söder inte är en auktoritet på vilka som är svenskar eller inte. That's it. Samen har missat hela poängen....

Alltså begreppet varierar ju beroende på situationens kontext. I många fall måste man särskilja mellan svenskar och samer, till exempel för att man ska kunna erkänna samerna som en existerande nationell minoritet med de rättigheter det innebär, och det måste man ju som person få ha åsikter på. Grejen är att Söder har sett situationen ur den här kontexten, och självklart ska då vänstertomtar, SD-hatare och journalister, medvetet, feltolka Söder och se situationen ur en annan kontext, nämligen att "Söder inte anser att samerna är några fullgoda medborgare och inte borde få vara svenska medborgare, ööh". Han såg det ur en annan synvinkel än vad ni gör, det är inte konstigare än så. Självklart är samer och svenskar två skilda folkgrupper, och det måste man ju få ha synpunkter på.

Sen kan jag hålla med om att Söder i egenskap av politiker kanske inte bör tala så högt om dessa ämnen.
Senast redigerad av Ghana 2014-12-17 kl. 00:15.
Citera
2014-12-17, 00:15
Medlem
krackelerars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frispel2
Återigen så är problemet att någon bestämmer åt andra vad som anses svenskt och att judar inte kan vara det. De judar jag känner uppskattade inte att få det skrivet på näsan. De är svenskar och bejakar antagligen mist lika mycket svenska traditioner som "riktiga" svenskar, utöver det så har de även en del judiska tradition och högtider som de firar. Men för att räknas som "riktiga" svenska så ska de alltså avsäga sig sin judiska historia, annars duger de inte. Kul att veta vad "normalt funtade" personer tycker. Är detta SD:s officiella hållning eller frilansar du bara?
Nej då, jag representerar endast en 100%-igt normalt funtad svensk och förklarar bara för mindre vetande som dig hur det förhåller sig.
Judiska traditioner är inte svenska traditioner. Är du trög?
En jude är judisk före han erkänner sig som svensk, som fransman eller som amerikan eller vad det nu må vara.
Det judiska är viktigast, judiska föräldrar föredrar oftast att deras barn gifter sig med andra judar osv.
Citera
2014-12-17, 00:15
Medlem
Sperssons avatar
.
Innan vi börjar snacka om begreppet SVENSKAR, så förtydliga om ni syftar på etniska, sociala, kulturella, juridiska, geografiska eller språkliga utgångspunkter.

Annars kan vi hålla på i evigheter med diskussionen.

Och ni som önskar citera Björn Söders uttalande, använd då det han verkligen sa, och inte de lögner som florerar i media.
Citera
2014-12-17, 00:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krackelerar
Nej då, jag representerar endast en 100%-igt normalt funtad svensk och förklarar bara för mindre vetande som dig hur det förhåller sig.
Judiska traditioner är inte svenska traditioner. Är du trög?
En jude är judisk före han erkänner sig som svensk, som fransman eller som amerikan eller vad det nu må vara.
Det judiska är viktigast, judiska föräldrar föredrar oftast att deras barn gifter sig med andra judar osv.

Återigen, vad bra att du förklarar för dem vad de tycker och gör
Citera
2014-12-17, 00:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ghana
Sen kan jag hålla med om att Söder i egenskap av politiker kanske inte bör tala så högt om dessa ämnen.
Jag tycker att det är bra att han uttrycker sig ärligt och öppet. Men då kan han inte vara 2e vice talman med de åsikterna. Tycker de ska dra det längre och börja prata om den ariska rasen igen. Så kan de snart återgå till stöveltramp på torgmöten i byhålorna i Skåne där de hör hemma.
Citera
2014-12-17, 00:27
Medlem
Citat:
Denna same vet lika lita vad han pratar om som mr. Söder.

De andra partierna säger inte att samer är svenskar utan att folk som Björn Söder inte är en auktoritet på vilka som är svenskar eller inte. That's it. Samen har missat hela poängen....

Det Björn egentligen sa finns att läsa här: http://www.dn.se/val/nyval-2015/den-leende-nationalismen/

Citat:

Måste man vara nationalist för att vara del av det Sverige du vill se?

– Absolut inte. Jag har säkert rätt mycket gemensamt med en liberal som är uppväxt i Sverige – även om vi har olika politisk uppfattning. Men vi har en samhörighet, vi firar samma högtider och har även en del grundvärderingar gemensamma, som tron på demokrati och på rättigheter för kvinnor. Därför kan vi ha en samhörighetskänsla.

De svenskar som har flera identiteter då? Du talar ju om att vi har människor från ”andra nationer” boende i Sverige.

– Ja. Det finns exempelvis människor som tillhör den samiska eller den judiska nationen i Sverige.

Kan man inte vara både jude och svensk, samtidigt?

– Jag tror att de flesta med judiskt ursprung som blivit svenskar lämnar sin judiska identitet. Men gör de inte det behöver inte det vara ett problem. Man måste skilja på medborgarskap och nationstillhörighet. De kan fortfarande vara svenska medborgare och leva i Sverige. Samer och judar har levt i Sverige under lång tid.

Komikern Soran Ismail brukar säga att han är 100 procent svensk och 100 procent kurd. Kan man inte vara det?

– Jag tror inte att man kan det, att tillhöra två nationer på det sättet. Däremot kan ju kurder vara svenska medborgare. Problemet är om det blir för många i Sverige som tillhör andra nationer.

Det fetade är Orrenius frågor.

Samen har inte missat poängen men det har du. Björn S är i sammanhanget tydlig med att han i resonemanget skiljer på Svenskt medborgarskap och om man är svensk kulturellt.

Det samen säger är alltså att han tillhör den samiska kulturen, vilket han även enligt Söders resonemang ovan är helt i sin fulla rätt att vara i Sverige.
Citera
2014-12-17, 00:29
Medlem
gavlips avatar
Ingen jude som seriöst är jude tror samtidigt själv att den är svensk.

De kan möjligtvis påstå detta för att få tillfället att whina om antisemitism.
Citera
2014-12-17, 00:39
Medlem
Rembrandths avatar
Det är väl inte direkt någon hemlighet att folk på olika sätt kommer från olika länder? Dock finns olika definitioner av svenskhet, antingen svensk som etnicitet eller svensk medborgare. Svensk som etnicitet förstår säkert alla vad det är, en person med nordisk ursprung vars familj har bott i Sverige i många generationer under flera hundra år tillbaka i tiden. Någon djupare förklaring tror jag inte behövs. Svensk medborgare kan vem som helst vara, men enligt min och Björn Söders uppfattning kan man inte kalla sig för svensk om man inte har integrerats med det svenska samhället under mycket lång tid, behärskar svenska i tal och skrift på en nivå som kan betraktas på en jämn nivå med de flesta etniska svenskar samt lever i enlighet med svensk kultur, efter svenska värderingar och svenska traditioner. Vad som är typiskt svenskt är givetvis en definitionsfråga, men de flesta kan nog även här ganska enkelt räkna ut vad jag menar utan några större svårigheter.
Citera
2014-12-17, 00:44
Medlem
Buffelo Balls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gullinkambe
Nej, de flesta med någon som helst grundläggande bildning kan nog förstå skillnaden mellan nationalitet och medborgarskap.

Ursäkta min usla bildning! Men du kanske kan förklara skillnaden mellan nationalitet och medborgarskap?

Björn Söders uttalande står fast, och hans definition av svenskhet gynnar inte SD!
Citera
2014-12-17, 00:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Jag tycker att det är bra att han uttrycker sig ärligt och öppet. Men då kan han inte vara 2e vice talman med de åsikterna. Tycker de ska dra det längre och börja prata om den ariska rasen igen. Så kan de snart återgå till stöveltramp på torgmöten i byhålorna i Skåne där de hör hemma.

Om så Svenskarnas parti hade varit tredje största parti skulle de få ha sin talmansplats utan diskussion. Själva idén med demokrati är att inga partier ska särbehandlas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in