2014-12-17, 02:22
Medlem
0D3Ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saggeliten
0D3N; ja, du kan ju begrunda varför Jesus är den mest kända människan och bibeln den mest översatta och lästa.
Tjaaaa, kan det vara för att av en slump fick sitt fäste i det romerska riket som var dåtidens stormakt. Romarna spred kristendomen runt om i Europa. Länder som t.ex Storbritannien spred sedan kristendomen vidare med våld under sina korståg och koloniseringar.

Kristendomen har ett otroligt mörkt förflutet.
Citera
2014-12-17, 02:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 0D3N
Tjaaaa, kan det vara för att av en slump fick sitt fäste i det romerska riket som var dåtidens stormakt. Romarna spred kristendomen runt om i Europa. Länder som t.ex Storbritannien spred sedan kristendomen vidare med våld under sina korståg och koloniseringar.

Själv tror jag på en Gud som är allsmäktig och att han bestämmer över "slumpen".

Citat:
Kristendomen har ett otroligt mörkt förflutet.
har sitt ursprung i Jesus och han är den Helige.
Senast redigerad av saggeliten 2014-12-17 kl. 02:43.
Citera
2014-12-17, 02:47
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
skapelsen är ju ALLT.
även andar är skapade så det inkluderar alltså även det osynliga och eviga.

Så vart är denna "skapare" du talar om?

Citat:
Tror man att allt är till av en slump eller tror man att det finns en mening?

Falsk dikotomi.

Citat:
0D3N; ja, du kan ju begrunda varför Jesus är den mest kända människan och bibeln den mest översatta och lästa.

Argumentum ad populum.
Senast redigerad av Bogomil 2014-12-17 kl. 02:49.
Citera
2014-12-17, 05:19
Medlem
0D3Ns avatar
Citat:
Själv tror jag på en Gud som är allsmäktig och att han bestämmer över "slumpen".

har sitt ursprung i Jesus och han är den Helige.
Så av vilka anledningar sker för tidig spädbarnsdöd, tortyr och alla andra hemskheter i denna värld? Även det är väll en del av din Abrahamiska guds plan då du påstår att ingenting sker av en slump.
Citera
2014-12-17, 08:16
Medlem
Mojoyoyos avatar
Bollat runt lite med tanken om att universum är oändligt. Är universum verkligen oändligt, så finns det förmodligen en oändlig chans att andra organismer finns därute. Dessutom finns det då en oändlig chans att de är oändligt mycket dummare än oss, men också oändligt mycket smartare än oss. Accepterar man då premissen om ett oändligt universum och en hierarki av intelligens som sträcker sig ad infinitum - varför skulle det då inte, någonstans, finnas någon sorts punkt vi kan kalla för Gud?
Citera
2014-12-17, 09:04
Medlem
Hulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qrounxqrounx
http://hubpages.com/forum/topic/42035

Horus > Cheezus

Det är med andra ord inte konstigt var de fick idén ifrån. Det jag skulle vilja veta är var Horus fantasin kommer i från i sin tur. Atlantis?

Edit: Detta blev intressant. Nu börjar jag leta efter den ursprungliga versionen. Allt annat är ju bara kopierat och klistrat hitte på. Men ursprungsversionen, kanske från mänsklighetens yttersta barndom i Afrika-Indonesien området är extremt intressant att försöka hitta. Det blir nog till att resa till dessa ställen och börja leta hällristningar och dylikt. Troligtvis får jag dyka ned till botten som var stränder för 12000 år sedan.

Även om de kallar det religiösa texter och berättelser och blandar in Gud i berättelserna så är detta troligtvis berättelser från verkliga händelser i mänsklighetens historia som inte har ett dugg med Gud att göra, snarare är det de berättelser som råkade hamna hos präster och shamaner ( Keepers of Time/Records) som var de enda som kunde "skriva" med mystiska "tecken" och dessutom de enda som kunde läsa och berätta. Det blir liksom naturligt då att det hamnar i mystik och därmed religionen istället för historia.

Historia är texter som inte får ändras någonsin över tid för då förlorar de sin äkthet och därmed sin "kraft" att ge den unga generationen lärdom av tidigare misstag och upptäckter. Att Teisterna förde in Gud i historian för att uppnå denna "äkthet" för sin "tro" och därmed ändrade texterna är ju ett enormt helgerån och en slags besudling av lärdomen så att den idag i stort sett är värdelös. Vi kan inte längre läsa mänsklighetens historia i dessa texter eftersom de är så hårt redigerade och ändrade av prästerskapet/Teisterna. Det är ju så man kan börja gråta på riktigt.

Så därmed blandade Teisterna in Gud i historian för att göra sin Gud mer äkta. Vi har sett det på medeltiden också i Nicea där merparten av de "heliga" skrifterna kastades i papperskorgen bara för att det inte passade dem för stunden. Det mesta eldades upp och är borta för alltid. Men om jag kan hitta ursprungliga texten från innan istiden eller ännu längre tillbaka.....

Jag tror jag måste börja med att hitta, det i det närmaste mytologiska, Hall of Records. Men jag börjar nu misstänka att det är något liknande Akashic records från mytologin.
Senast redigerad av Hull 2014-12-17 kl. 09:54.
Citera
2014-12-17, 10:42
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Mojoyoyo
Bollat runt lite med tanken om att universum är oändligt. Är universum verkligen oändligt, så finns det förmodligen en oändlig chans att andra organismer finns därute. Dessutom finns det då en oändlig chans att de är oändligt mycket dummare än oss, men också oändligt mycket smartare än oss. Accepterar man då premissen om ett oändligt universum och en hierarki av intelligens som sträcker sig ad infinitum - varför skulle det då inte, någonstans, finnas någon sorts punkt vi kan kalla för Gud?

Om vi slår en tärning oändligt många gånger, så kommer vi aldrig slå en 7:a.

Där har du svaret på din fråga.
Citera
2014-12-17, 10:45
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av se_där...
Om vi slår en tärning oändligt många gånger, så kommer vi aldrig slå en 7:a.

Där har du svaret på din fråga.
Vet du varför? Svaret är tillsynes: Därför att vi människor har bestämt att tärningen enbart skall ha från en prick till sex prickar. Vi har begränsat den så att säga.
Citera
2014-12-17, 10:51
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Vet du varför? Svaret är tillsynes: Därför att vi människor har bestämt att tärningen enbart skall ha från en prick till sex prickar. Vi har begränsat den så att säga.

Jag försökte påvisa att något som är omöjligt att hända, kommer inte att hända även om vi försöker ett oändligt antal gånger.

Frågan är då om man kan vara "oändligt mycket dummare än oss, men också oändligt mycket smartare än oss." eller om detta är omöjligt.

Dom flesta gudshypoteser jag hört talas om är omöjliga pga logiska krockar i definitionen av "gud".
Men å andra sidan finns det ju folk som är beredda att kalla tex en intelligent utomjording eller solen för "gud". Så det ligger helt upp i definitionen av "gud" i sammanhanget.
Senast redigerad av se_där... 2014-12-17 kl. 10:54.
Citera
2014-12-17, 11:07
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av se_där...
Jag försökte påvisa att något som är omöjligt att hända, kommer inte att hända även om vi försöker ett oändligt antal gånger.

Frågan är då om man kan vara "oändligt mycket dummare än oss, men också oändligt mycket smartare än oss." eller om detta är omöjligt.

Dom flesta gudshypoteser jag hört talas om är omöjliga pga logiska krockar i definitionen av "gud".
Men å andra sidan finns det ju folk som är beredda att kalla tex en intelligent utomjording eller solen för "gud". Så det ligger helt upp i definitionen av "gud" i sammanhanget.

Ja du så länge en människa bestämt att tärningen endast får ha sex prickar som det högsta antalet så finner man sig i att spela med en sexsidig tärning.
vart tog prick 7 vägen då människan skapade tärningen?
Citera
2014-12-17, 11:17
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Ja du så länge en människa bestämt att tärningen endast får ha sex prickar som det högsta antalet så finner man sig i att spela med en sexsidig tärning.
vart tog prick 7 vägen då människan skapade tärningen?

En kub har bara sex sidor, svårare är det inte.
Citera
2014-12-17, 11:23
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
En kub har bara sex sidor, svårare är det inte.
Ja jag vet det och jag vet också att det är en människa som bestämt att det skall vara så MEN jag accepterar inte att EN människa skall bestämma att KUBEN består av endast sex sidor och jag är betydligt mer intresserad av den sjunde pricken människan valde bort och jag accepterar inte heller att en vanlig människa bestämt att jag ej skall söka prick sju, utan vara nöjd med sex prickar.
Du är nöjd, inte jag!
Därav tror jag på Gud, Skapelsen, urenergin, tärningen som har allt och obegränsat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in