Citat:
Ursprungligen postat av
Tillys
Allt i denna tragedi berör så djupt. Senast idag rysningar när Amani vittnade om den påtagliga risken för kommande blodshämnd i all deras släkt i flera år framöver vid ev. fällande dom.
Sorglig förmåga att dölja, visst. Tänker också på vittnesmålet från ett av skolbarnen, (minns inte exakt men innebörden) Yara berättade: jag får mer stryk om jag skriker när jag misshandlas"
Att hon inte vågar berätta för någon vuxen är enklare att förstå. Om hon svarat någonstans hur det verkligen förhöll sig, till ex vid förhöret med läraren i slutet av sitt liv, till ex till mamma vad hade då väntat henne? Slagen verkade hon tro sig klara av men inte hotet av att åka tillbaka till Gaza, eller att få extra slag beroende på "avslöjanden" till någon vuxen.
Hur många gemensamma måltider hade detta hem, gjorde de mat åt henne, fanns det alltid mat åt henne? Man betvivlar allt i denna djupt tragiska härva.
Vad Amani säger ang hämnd mot henne o. Rami bryr jag mej inte det minsta om! Egoistiskt - utan känsla för andra. Förhoppningsvis rör det inte deras pojkar.
Hur korkat och okänsligt som det är att hon "skulle föda ett barn och ge Madeleen" - ja, visar vad som finns i tankevärden, visar vilka känslor som finns.
Vad hade dom egentligen sagt till Yaras föräldrar och släkt om de skador som Yara hade kunnat berätta om ifall/den dag hon träffade dom? Bara det skulle ge s.k. blodshämnd.
Jag har läst i stort hela tråden, likaså FUP. Ingenstans har jag läst att Amani har lagat mat (som hon var så bra på!) Vilket visar att Yara inte fick-hade tid att äta frukost före skolan. Amani sov ju.
Ammade hon Adnan också? Rayan bör ju fått även annan mat också i den ålder han var.
Hemskt att höra slutpläderingarna om dessa helgon!
Hoppas verkligen att rätten dömer från tidigare uppgifter som kommit fram Under rättegången!