2014-12-16, 21:01
Medlem
För grannar stod det klart att Yara for illa. Haltande, släpande på tvätt...

Det är svårt för de flesta att dölja ohälsa. Närstående som håller kontakt och folk som bryr sig noterar/reagerar vanligtvis även på små nyansskillnader i sätt och utseende!
Citera
2014-12-16, 21:04
Medlem
SandraTheKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rompetroll
(min markering)

Det är just detta jag upplever så fruktansvärt!
Att rädslan kan göra att hon kunnat dölja all smärta och skräck som hon måste ha känt.
Det är så ofattbart!
Tror inte hon fick några "Alvedon" där hon låg på sin tunna dåliga madrass och led.
Hon har säkert inte kunnat klara att ta sej någon mat heller, eller orkat äta. Ingen som ordnat mat åt henne. En anledning till att hon var så avmagrad.

Just det här scenariot har etsat sig fast i mitt huvud. Att hon legat där på en jävla madrass och lidit. Mat kan hon ju bara ha fått i skolan, hon vägde 21 kg. Min dotter på 3 år väger 20...
Citera
2014-12-16, 21:21
Medlem
Citat:
(min markering)

Det är just detta jag upplever så fruktansvärt!
Att rädslan kan göra att hon kunnat dölja all smärta och skräck som hon måste ha känt.
Det är så ofattbart!
Tror inte hon fick några "Alvedon" där hon låg på sin tunna dåliga madrass och led.
Hon har säkert inte kunnat klara att ta sej någon mat heller, eller orkat äta. Ingen som ordnat mat åt henne. En anledning till att hon var så avmagrad.

Allt i denna tragedi berör så djupt. Senast idag rysningar när Amani vittnade om den påtagliga risken för kommande blodshämnd i all deras släkt i flera år framöver vid ev. fällande dom.

Sorglig förmåga att dölja, visst. Tänker också på vittnesmålet från ett av skolbarnen, (minns inte exakt men innebörden) Yara berättade: jag får mer stryk om jag skriker när jag misshandlas"
Att hon inte vågar berätta för någon vuxen är enklare att förstå. Om hon svarat någonstans hur det verkligen förhöll sig, till ex vid förhöret med läraren i slutet av sitt liv, till ex till mamma vad hade då väntat henne? Slagen verkade hon tro sig klara av men inte hotet av att åka tillbaka till Gaza, eller att få extra slag beroende på "avslöjanden" till någon vuxen.
Hur många gemensamma måltider hade detta hem, gjorde de mat åt henne, fanns det alltid mat åt henne? Man betvivlar allt i denna djupt tragiska härva.
Citera
2014-12-16, 22:18
Medlem
Madis "pläderande" idag.

Ju mer Madi tillåts prata fritt desto djupare gräver hon sin egen grav. Och Ramis.

Advokaterna kan intet göra åt saken.

Dom har slagit ihjäl en litet oskyldigt barn. I en lägenhet där båda vuxna varit närvarande samt två mindre barn. Blodbild från alla rum.

Skador som får alla från ambulansskötare till rättsläkare att "gråta" och aldrig sett något värre.

Och Madi framhäver sitt omhuldande om barnen och att om hon döms kommer det att drabba Yaras mamma .....Släkthämnden.

Borde tänkt på det tidigare. Ansvaret ligger i Madis och Ramis knä.
Citera
2014-12-16, 22:24
Medlem
Rompetrolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tillys
Allt i denna tragedi berör så djupt. Senast idag rysningar när Amani vittnade om den påtagliga risken för kommande blodshämnd i all deras släkt i flera år framöver vid ev. fällande dom.

Sorglig förmåga att dölja, visst. Tänker också på vittnesmålet från ett av skolbarnen, (minns inte exakt men innebörden) Yara berättade: jag får mer stryk om jag skriker när jag misshandlas"
Att hon inte vågar berätta för någon vuxen är enklare att förstå. Om hon svarat någonstans hur det verkligen förhöll sig, till ex vid förhöret med läraren i slutet av sitt liv, till ex till mamma vad hade då väntat henne? Slagen verkade hon tro sig klara av men inte hotet av att åka tillbaka till Gaza, eller att få extra slag beroende på "avslöjanden" till någon vuxen.
Hur många gemensamma måltider hade detta hem, gjorde de mat åt henne, fanns det alltid mat åt henne? Man betvivlar allt i denna djupt tragiska härva.

Vad Amani säger ang hämnd mot henne o. Rami bryr jag mej inte det minsta om! Egoistiskt - utan känsla för andra. Förhoppningsvis rör det inte deras pojkar.
Hur korkat och okänsligt som det är att hon "skulle föda ett barn och ge Madeleen" - ja, visar vad som finns i tankevärden, visar vilka känslor som finns.
Vad hade dom egentligen sagt till Yaras föräldrar och släkt om de skador som Yara hade kunnat berätta om ifall/den dag hon träffade dom? Bara det skulle ge s.k. blodshämnd.

Jag har läst i stort hela tråden, likaså FUP. Ingenstans har jag läst att Amani har lagat mat (som hon var så bra på!) Vilket visar att Yara inte fick-hade tid att äta frukost före skolan. Amani sov ju.
Ammade hon Adnan också? Rayan bör ju fått även annan mat också i den ålder han var.
Hemskt att höra slutpläderingarna om dessa helgon!
Hoppas verkligen att rätten dömer från tidigare uppgifter som kommit fram Under rättegången!
Citera
2014-12-16, 22:51
Medlem
Citat:
Vad Amani säger ang hämnd mot henne o. Rami bryr jag mej inte det minsta om! Egoistiskt - utan känsla för andra. Förhoppningsvis rör det inte deras pojkar.
Hur korkat och okänsligt som det är att hon "skulle föda ett barn och ge Madeleen" - ja, visar vad som finns i tankevärden, visar vilka känslor som finns.
Vad hade dom egentligen sagt till Yaras föräldrar och släkt om de skador som Yara hade kunnat berätta om ifall/den dag hon träffade dom? Bara det skulle ge s.k. blodshämnd.

Jag har läst i stort hela tråden, likaså FUP. Ingenstans har jag läst att Amani har lagat mat (som hon var så bra på!) Vilket visar att Yara inte fick-hade tid att äta frukost före skolan. Amani sov ju.
Ammade hon Adnan också? Rayan bör ju fått även annan mat också i den ålder han var.
Hemskt att höra slutpläderingarna om dessa helgon!
Hoppas verkligen att rätten dömer från tidigare uppgifter som kommit fram Under rättegången!

Jag tänkte ett steg till. Om hur deras blodshämnd fungerar och om den kultur Amani vittnar om förs ut i andra länder, spec Sverige. Skall vi gå omkring och vara extra livrädda för att barn från det tänk Amani och Ramis släkt verka ha enl. henne, skadas, råkar illa ut på fritids, skola, idrottsplatser...? Kan hämnd vara möjlig även då?
Citera
2014-12-16, 23:01
Medlem
Rektorns fru planerar ny anmälan

Hustrun till Tullskolans avstängde rektor förbereder en polisanmälan mot Karlskrona kommun för både arbetsmiljöbrott och förtal. Samtidigt kräver rektorns anhöriga att också deras bild av hanteringen vägs in i kommunens externa utredning.

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/blekingenytt/rektorns-fru-planerar-ny-polisanmanmalan-mot-kommunen
Citera
2014-12-16, 23:05
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tillys

Ja det var otäckt att höra att det gäller inte bara Sverige och kommer att pågå många år. Blodtörsten är stor och människoliv inte mycket värda.
Hur många personer har drabbats av denna tragedi och hur många kommer att drabbas av den. På olika vis.
Mordet på Yara är inte en isolerad händelse, det började redan i Gaza när föräldrarna tog det ödesdigra beslutet att skicka henne hit. Och det slutar inte här.
Det gäller före myndigheterns att vakna och stämma i bäcken. Att inte ge signaler om att det är OK att sända ensamma barn hit.
Vem vet vad som hänt med närmare ettusen andra ensamkommande barn som förvunnit efter att de kommit hit?
Yara fick betala ett fruktansvärt pris, det är det säkert andra barn som får på olika vis.
Senast redigerad av LaScala 2014-12-16 kl. 23:09.
Citera
2014-12-16, 23:06
Medlem
fasligts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ljudfil
Har du bett någon annan media att rapportera om det?
Det kommer några Neringer-citat i filen nedan.

Rätten överlägger under morgondagen. Beslut i häktningsfrågan meddelas tidigast onsdag eftermiddag eller på torsdag förmiddag. Oavsett vad någon kvälls- eller lokaltidning eventuellt har uppgett (förklarade ingen den dubbla pläderingen?). Har själv inte läst ett ord från någon rapportering utan "bara" lyssnat på ljudet från hela huvudförhandlingen.

Advokat Christer Holmqvists starka och strukturerade slutplädering:

http://www.speedyshare.com/6gdUv/Dag12-CH-pladering-1.MP3

(till skillnad från åklagarens ostrukturerade, svaga svammel - bland det sämsta jag hört)

Man kan tycka att CH uttrycker sig för starkt om Yaras skolkamrat. Ordvalet kan diskuteras. Annars har flera lyssnare och tittare av det barnförhöret reagerat på just de saker som CH tar upp.

Hej. Nej jag har inte bett någon annan media rapportera, visste inte heller att du var "media", trodde du var intresserad allmänhet som de flesta av oss andra. Men du ska ha stort tack för det du delar med oss.
Citera
2014-12-16, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ecandersson
Rektorns fru planerar ny anmälan

Hustrun till Tullskolans avstängde rektor förbereder en polisanmälan mot Karlskrona kommun för både arbetsmiljöbrott och förtal. Samtidigt kräver rektorns anhöriga att också deras bild av hanteringen vägs in i kommunens externa utredning.

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/blekingenytt/rektorns-fru-planerar-ny-polisanmanmalan-mot-kommunen

Bra att de kämpar, bra att du följer upp.
Citera
2014-12-16, 23:19
Medlem
Jag har sagt det tidigare: Fjäskandet för biomamman Madleen SKICKAR FEL SIGNALER.

Skadestånd till bioförädrarna- ÄNNU MER FEL SIGNALER!

Är det inte tillräckligt illa som det nu är?
Senast redigerad av commandaria 2014-12-16 kl. 23:28.
Citera
2014-12-16, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av commandaria
Jag har sagt det tidigare: Fjäskandet för biomamman Madleen SKICKAR FEL SIGNALER.

Skadestånd till bioförädrarna- ÄNNU MER FEL SIGNALER!

Är det inte tillräckligt illa som det nu är?

Vem fjäskar menar du?
Ska de inte ha skadestånd som har fått sitt barn ihjälslaget? Det är ingen signal, utan regel i vårt rättssystem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in