2014-12-16, 22:21
Medlem
Vindhlers avatar
Det har av folk och annorstädes hävdats att SD och Björn Söder är nazister på grund av Söders stilla konstateranden om att samer och judar är just samer och judar, inte svenskar. I sammanhanget är det då intressant att se vad ur-nazisten Adolf Hitler själv hade att säga om judarna, och om det är i paritet med Söders uttalanden. Här berättar Hitler lite om sin syn på judarna:

Adolf Hitler - Speech about Judaism is satanic

Edit, en Folke Schimanski har nu hävdat att Söder är nazist:
http://www.friatider.se/bj-rn-s-der-r-nazist

Ja, jämför Hitler och Söder.

Såhär reagerade Adolf Hitler på nyvalet: https://www.youtube.com/watch?v=Nv9VkHCN6fw

Björn Söders reaktion vet jag inte hur den var.
Senast redigerad av Vindhler 2014-12-16 kl. 22:26.
Citera
2014-12-16, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Midu
Och judarna kan vara svenskar, och enbart Gud kan enligt kyrkan vara 100 % människa och 100 % ande samtidigt. Skämt åsido, det handlade om helt irrelevant matematik. Soran är rimligtvis 50/50 om vi nu måste ta den frågan, vilket är helt meningslöst, för ser han sig som medlem av två kulturer och har två medborgarskap så är han väl både svensk och kurd. Enligt Söder är det viktigt att identifiera sig som svensk för att samhället ska fungera. Det utesluter inte att du dessutom identifierar dig som kurd.

Man måste söka och erhålla förståelse och plats i den kultur man lever i. Allt annat leder till utanförskap.

Om jag flyttar till Kanada måste jag rimligen lära mig seder och bruk där och kunna leva bland dem. Betyder det att jag inte längre är svensk? Det blir upp till mig.

De judar jag känner uppfattas garanterat som helt svenska. De identifierar sig även som helt svenska. Utöver det så har de en del judiska traditioner som pesach istället för påsk och firar både jul och chanukka. Även en del andra judiska högtider firas och de är stolta över sitt judiska ursprung. Men enligt Söder så är de antingen judar eller svenskar, det går inte att vara både och?
Citera
2014-12-16, 22:34
Medlem
Nitspins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FidoDido
Björn Söder bör lära sig att tänka innan han öppnar sin stora trut. Den här typen av korkade uttalanden är enbart skadligt för partiet. Och vad fan vill han ha sagt egentligen?

Jag vet inte om jag håller med. SD lever ju utan tvekan på sin underdog image och sådana här uttalanden har ju aldrig skadat dem innan. Tvärt om!
Partiet har ju visat en sådan här sida flera gånger. Kolla järnrörskandalen till exempel. Efter det har ju bara partiet växt. Kanske inte pga den skandalen men den har ju absolut inte skadat partiet.
Citera
Medlem
krackelerars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frispel2
De judar jag känner uppfattas garanterat som helt svenska. De identifierar sig även som helt svenska. Utöver det så har de en del judiska traditioner som pesach istället för påsk och firar både jul och chanukka. Även en del andra judiska högtider firas och de är stolta över sitt judiska ursprung. Men enligt Söder så är de antingen judar eller svenskar, det går inte att vara både och?
Den judiska identiteten har de gemensamt med judar över hela världen, den går före ev. svenskhet för dem.
Samma med judar i USA eller i Tyskland, judendomen förenar dem.
De kan således inte vara 100% svenska då judendom inte tillhör svensk kultur, religion och sed.
De kan lika lite som kurden som Maria Ferm påstod är 100% svensk och 100% kurd på samma gång vara det.
Antingen är man svensk eller så är man inte det.
Man kan vara svensk medborgare, vara en del av det svenska samhället som kurd eller som jude men 100% svensk är man inte. Den judiska identiteten är viktig för judar, och det är inte svenskt.
Senast redigerad av krackelerar 2014-12-16 kl. 22:38.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8711
Björn Söder har ju inte sagt detta eller något sådant. Du kan ju läsa artikeln och se vad som är sant innan du yttrar dig. Du går helt uppenbart på en grovt lögnaktig rubrik som ingen har yttrat överhuvudtaget. Hur kan man vara så jävla lättledd och tragisk? Var påstår Björn Söder något av det du menar? Berätta gärna, det kan du såklart inte. För Björn Söder sa precis tvärtom mot vad du och media påstår. Jävla lögnare!

Inget tyder på att vi ska minska. Vi har senaste tiden sett opinionsmätningar som säger 16% så sent som ikväll, 17,5% och 17,7% Oroa dig inte det för det du. Vi kommer vara enda partiet som ökar nämnvärt återigen. Ditt parti kommer minska och tappa massor av röster till Sverigedemokraterna.

Det är så jag läser hans uttalande, ja.
Citat:
Vem är det som inte får plats i SD:s vision av Sverige?

– Vi är för ett inkluderande samhälle, så alla som vill får plats. Vi har en öppen svenskhet som inkluderar även människor med rötter utomlands. Men man måste anpassa sig till det svenska och assimileras för att kunna bli svensk.

Måste man vara nationalist för att vara del av det Sverige du vill se?

– Absolut inte. Jag har säkert rätt mycket gemensamt med en liberal som är uppväxt i Sverige – även om vi har olika politisk uppfattning. Men vi har en samhörighet, vi firar samma högtider och har även en del grundvärderingar gemensamma, som tron på demokrati och på rättigheter för kvinnor. Därför kan vi ha en samhörighetskänsla.

De svenskar som har flera identiteter då? Du talar ju om att vi har människor från ”andra nationer” boende i Sverige.

– Ja. Det finns exempelvis människor som tillhör den samiska eller den judiska nationen i Sverige.

Kan man inte vara både jude och svensk, samtidigt?

– Jag tror att de flesta med judiskt ursprung som blivit svenskar lämnar sin judiska identitet. Men gör de inte det behöver inte det vara ett problem. Man måste skilja på medborgarskap och nationstillhörighet. De kan fortfarande vara svenska medborgare och leva i Sverige. Samer och judar har levt i Sverige under lång tid.

Komikern Soran Ismail brukar säga att han är 100 procent svensk och 100 procent kurd. Kan man inte vara det?

– Jag tror inte att man kan det, att tillhöra två nationer på det sättet. Däremot kan ju kurder vara svenska medborgare. Problemet är om det blir för många i Sverige som tillhör andra nationer.

Det är uppenbart ett problem ifall min skånska leverpastej inte har blivit tillräckligt svensk.
Och det verkar som om Björn Söder gör denna definition. Har min skånska leverpastej assimilerats är frågan, och lämnat sin skånska identitet?
Ja jag undrar faktiskt om min skånska leverpastej är 100% skånsk och 100% svensk. Detta sysselsätter jag nu mina tankar med.
Citera
2014-12-16, 22:35
Medlem
Avva66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skorven
Felet han gjorde var att han påstod att man inte man vara både jude och svensk. En viss skillnad.
Det går alldeles utmärkt det, ni feltolkar ju allt ni läser från SD.
Han säjer ju att han betraktar dem som Svenskar om de Assimileras.
Jude eller Same förblir de ju oavsett. Det är kulturen han talar om, inte religion eller
ras. Assimilation hade vi fram till 70-talet förresten.

Nu var det ju dåliga exempel Söder tog fram, men assimilation är något positivt.
Senast redigerad av Avva66 2014-12-16 kl. 22:40.
Citera
2014-12-16, 22:42
Medlem
8711s avatar
Citat:

Han säger att han personligen inte tror på det, men att han accepterar vad folk tycker att dom är, det är väldigt tydligt flera gånger i artikeln att det är det han säger. Det kan aldrig vara exakt lika om man värnar att vara svensk eller om man värnar om att vara något annat, eftersom det innebär olika traditioner, tro, uppfattningar osv som kan gå in i varandra. Då väljer man ju om man tar till sig det svenska i första hand eller om man främst värnar om annat som har med ens bakgrund att göra. Man har ju alltid mer eller mindre lojalitet.

Dock är det inte nödvändigtvis ett problem om någon ser sig som same, det accepterar Björn Söder. Han är själv en stor Israelvän och det finns ingen chans i världen att han skulle tycka det vore ett problem om någon främst ser sig som jude. Det är väl upp till var och en och det är precis det Björn Söder säger.

Björn Söder säger tvärtom mot vad du påstår, det du påstår står bara i en lögnaktig helt felaktig rubrik som ingen ens har yttrat. Helt tvärtom har han sagt. Läs en gång till så ser du detta själv.
Citera
2014-12-16, 22:44
Medlem
Pusts avatar
Citat:

Som sagt, judar är inte enbart en religion. De består av etniska grupper såsom ashkenazer, sefarder osv.

http://en.wikipedia.org/wiki/Jewish_ethnic_divisions

Citat:
Ashkenazi Jews generally maintain warm relations with their Sephardi counterparts.[92] In some instances, Ashkenazi communities have accepted significant numbers of Sephardi newcomers, sometimes resulting in intermarriage.[93][94]
http://en.wikipedia.org/wiki/Ashkenazi_Jews#Relations_with_Sephardim

Det där var alltså andra etniska judar. Föreställ dig då konvertiter.
Citera
2014-12-16, 22:49
Medlem
Buffelo Balls avatar
Svar på tal! Börje Salming är same...

http://www.expressen.se/sport/borje-salmings-ilska-mot-sds-bjorn-soder/
Citera
2014-12-16, 22:50
Medlem
Fjodorovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boba fett
Visst, samerna är ursprungsfolk. I Lappland. I södra Sverige har de inte satt sin fot, och där fanns människor långt innan samerna vandrade in till lappmarkerna. Ergo: de är inte Sveriges urbefolkning.

Och man ska verkligen inte anamma den amerikanska diskursen om indianerna i detta, som vissa nutida samhällsdebattörer verkar vilja göra. Svenskarna har inte stulit samernas land och är verkligen inte skyldiga denna folkgrupp något. Snarare tvärtom ska ju samerna visa tacksamhet mot svenskarna som tillåter samerna leva inom samma landområde, trots att samerna inte har någon egentlig möjlighet att sätta emot ifall det skulle bli en konflikt. Svenskarna hade helt enkelt kunnat jaga ut samerna eller döda dem men har valt att inte göra det utan låta dem leva här som ett minoritetsfolk.

Ändå gnäller de som satan. Otacksamma.
Citera
2014-12-16, 22:51
Medlem
Grävulens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Buffelo Ball

Han försöker bara skaka av sig hatet och rasistanklagelserna han tog emot då han ställde upp på att fotas utklädd och sminkad till Sitting Bull.

https://www.google.se/search?q=sitting+bull+b%C3%B6rje+salming&ie=utf-8&oe=utf-8&gws_rd=cr&ei=kqmQVISoB8mvU7zygIgH
Citera
2014-12-16, 22:51
Medlem
Gullinkambes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Buffelo Ball

Man kan väl konstatera att Salming var bättre på att spela hockey, än på att förstå resonemang kring nationell identitet...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in