2014-12-16, 01:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flor-Ida
Känns som Ellen bara är med för att få publicitet till sina företag. På statliga P1 görs nästa dagligen reklam för hennes Bio Rio genom att man nämner att något program ska sändas därifrån. Helt klart har hennes många SR/SVT-kompisar haft ett finger med i spelet vid castingen av henne.

Det är komiskt att Ellen pratar om att hon vill ha mer fysisk kontakt med Bert samtidigt som hela hennes kroppsspråk skriker att Bert ska hålla tassarna borta.

Exempelvis visar Ellen det 40:20 in i avsnitt 6. Hon sitter med bena i kors och båda händerna över snippan. Dessutom vänd med kroppen från honom. När Bert tittar Ellen i ögonen svara hon genom att rygga tillbaka. Det blir löjligt uppenbart hur svagt intresse hon har när man jämför med Emilys och Tinas kroppsspråk i efterkommande scener.
Citera
2014-12-16, 06:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Keus
@mango
Du måste vara kvinna. Män vill ha feminina kvinnor varför Ellens entre i kyrkan hade varit en mardröm för vilken man som helst.

Skulle inte Ellen vara feminin för att hon har kort hår? Är du 12 år eller?
Citera
2014-12-16, 10:38
Medlem
Vad jobbig Tina var på resan när Mikael sa att bröllop är viktigare för tjejen. Hon pratar mycket om könsroller och kvinnligt och manligt hit och dit. Likadant med kattluckan, då blev hon sur och menade att hon inte ville vara någon hemmafru som bara tittade på medan Mikael fixade det praktiska. Hon verkar ha ett väldigt starkt kontrollbehov och risken finns nog att Mikael blir överkörd i förhållandet. Men det är klart, det blir väl lätt så om man levt ensam länge och är van att ha allt på sitt sätt. Men varför verkar alla så rädda och tillbakadragna?
Citera
2014-12-16, 10:48
Medlem
JumpingJacks avatar
Rickard känns helt avstängd från sina egna känslor och för att kompensera för det så använder han sig nästan överdrivet ofta av floskler som, när de kommer från honom, låter helt fel. "Min hustru", "hej käresta" och annat som får mig att vrida mig i soffan.

Det här programmet är verkligen en hatewatch från min sida. Jag tycker att idén är fånig, tycker att det är pinsamt att se på men kan lik förbannat inte låt bli.
Citera
2014-12-16, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JumpingJack
Rickard känns helt avstängd från sina egna känslor och för att kompensera för det så använder han sig nästan överdrivet ofta av floskler som, när de kommer från honom, låter helt fel. "Min hustru", "hej käresta" och annat som får mig att vrida mig i soffan.

Det här programmet är verkligen en hatewatch från min sida. Jag tycker att idén är fånig, tycker att det är pinsamt att se på men kan lik förbannat inte låt bli.

Och vem är Rickard?
Citera
2014-12-16, 12:28
Medlem
Passepartouts avatar
Det sjuka med programmet är att "experterna" inte verkar kunna skilja mellan verkligheten och ett experiment. De förväntar sig att deltagarna ska agera naturligt i en onaturlig situation. Upplägget stressar såklart, för vem klarar av att inleda en forcerad och fabricerad relation med ett kamerateam i röven (och en kader med experter som ska analysera vad man gör och inte gör; vad som är fel och inte fel)? Det värsta är att "experterna" inte lyfter fram sin egen roll utan närmast ser sig som allvetande. Hur tänker de när de matchar de olika paren? Varför parar de ihop en man som längtar efter barn med en kvinna som snart har lämnat fertil ålder och inte är intresserad av att få barn. Samtidigt säger terapeuten att paret verkar trivas så bra tillsammans, snacka om förnekelse från terapeutens sida.

"Experterna" verkar helt enkelt inte professionella, varken i sin självgoda självsyn eller hur de behandlar paren. Hela idén, att man ska gifta sig med någon man inte känner och sedan studeras av "experter" är verkligen motbjudande. Att speakerrösten låter som en tillgjord schamporeklam gör inte saken bättre. Programmet är ett lågvattenmärke i SvT:s historia.

Det hade varit intressant med en programserie som istället tog upp parterapi, hur man jobbar, varför, och vad man vill uppnå. Giftermål, vad det står för, och tankar kring detta. Samhället, hur exempelvis ett hårt arbetstempo och sociala förväntningar gör att relationer kraschar (som annars skulle hålla) osv.
Senast redigerad av Passepartout 2014-12-16 kl. 12:32.
Citera
2014-12-16, 12:38
Medlem
Min man tyckte att parterapeuten såg ut som Dee Snider (sångaren i Twisted Sister). Jag skrattade rakt ut i soffan
Citera
2014-12-16, 16:40
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Keus
Det är komiskt att Ellen pratar om att hon vill ha mer fysisk kontakt med Bert samtidigt som hela hennes kroppsspråk skriker att Bert ska hålla tassarna borta.

Exempelvis visar Ellen det 40:20 in i avsnitt 6. Hon sitter med bena i kors och båda händerna över snippan. Dessutom vänd med kroppen från honom. När Bert tittar Ellen i ögonen svara hon genom att rygga tillbaka. Det blir löjligt uppenbart hur svagt intresse hon har när man jämför med Emilys och Tinas kroppsspråk i efterkommande scener.
Håller med, Ellen har dragit på sig offerkoftan ordentligt och gör allt för att lägga skulden på Bert för att det inte funkar. Hon såg lidande ut när hon konstaterade att "Nu blir det ännu stressigare att lära känna varandra när Bert försvinner fem dagar". Samtidigt jobbar hon ju enligt både Berts och sin egen utsago jämt, det kanske är DÄR problemet ligger?

Sen satt hon ensam i soffan medan Bert sov. Han har ju fått restider till jobbet som är på 1,5 timme enkel väg, han får väl helt enkelt längre dagar eftersom han flyttat in till henne. Hon kanske skulle prova att uppskatta lite han gör istället? Tycker hon verkar vara en riktig subba. Såna där passiv-aggressiva människor är det värsta jag vet.
Citera
2014-12-16, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carlbom
Bert verkar rejält skadad från barndomen. Har han blivit utnyttjad i barndomen? Inte konstigt att man undrar.

Emelie verkar vara en riktig jävla kaninkokerska. Känns som hon kan flippa när som helst.

Du verkar ha en dålig analytisk förmåga. Detta sker under två veckor och ponera att du var i Berts sits och du kanske inte får en fru som du är attraherad av. Klart att det blir tufft. Han säger själv på sin blogg att han är blyg, även det kan påverka lite. Men jag skulle inte heller vilja gosa med någon jag inte tycker är snygg.
Citera
2014-12-16, 21:42
Avslutad
Mathias var osäker på sina känslor. Sen började han sakna Emelie när han var borta med kompisarna ett par dar. Typiskt exempel på att man idoliserar den andre när man är ifrån varann ett tag. När de väl träffades efter helgen och Emelie var typiskt Emelie-sk till sättet = uppspeedad Duracell-kanin i 190, så kändes det nästan genom tv-rutan hur han backade känslomässigt igen. Otur, där trängde sig verkligheten på! Men han kämpar på.

Tina blev knappt glad när hon fick en blombukett av Mikael. Jag fattar inte vad hon menar när hon säger att hon håller på att bli kär. Finns ju inga tecken på det whatsoever. Hon kommer söka en anledning att bli förbannad på Mikael och sen dumpar hon honom.
Citera
2014-12-16, 22:01
Medlem
Sam.adamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Tina blev knappt glad när hon fick en blombukett av Mikael. Jag fattar inte vad hon menar när hon säger att hon håller på att bli kär. Finns ju inga tecken på det whatsoever. Hon kommer söka en anledning att bli förbannad på Mikael och sen dumpar hon honom.

Reagerade också väldigt starkt på att hon inte blev glad, fast han ansträngde sig. Otacksamma jävel! Typisk tjej som klagar som få om hon inte får blommor, men visar ingen som helst tacksamhet när hon får presenter.
Citera
2014-12-16, 22:56
Medlem
fitz-humes avatar
Mina slutsatser så här långt:

Tina verkar avguda sina två långhåriga katter mer än något annat, och hennes man (Mikael) ska inte få lov att säga något som kan tolkas negativt om dem för då jäklar ska han få ångra det. Mikaels längtan efter barn är helt naturlig medan Tina snarare ser barn som värsta konkurrenten till hennes kära katter. Framkom det inte hos "experterna" att Tinas fixering vid sina katter, och ointresse för barn, är dödsstöten för ett seriöst förhållande med en sådan som Mikael? Raseriet över den misslyckade kattluckan var ett första varningstecken att något inte står rätt till hos den kvinnan.

Bert är tv-seriens stora besvikelse och mes. Ellen är förvisso förblindad i sitt arbete men ändå öppen för att bygga ett seriöst förhållande och hon har också pratat om att skära ner på sina arbetstid om det krävs. Bert får visserligen nu pendla 1½ timme enkel väg till jobbet, men vad gör han för att få ut något av detta? Hans rädsla för fysisk beröring, och att visa känslor överhuvudtaget, kräver omfattande terapi. Det nedsättande sätt han talar om Ellen i samtalsterapierna irriterar mig - först att inte bjuda med Ellen på sin väns bröllop, och nu senast då han gjorde klart att han endast är intresserad av Ellen som person. Varför gifta sig med någon och sedan hålla avstånd? Är det den typ av äktenskap han är intresserad av - total avsaknad av en normal fysisk och känslomässig relation?

Mathias brottas med sitt behov att få vara för sig själv medan Emily tvärtom har ett stort behov av intimitet. Det krockar mellan dem, de måste verkligen prata ut med varandra och sätta tydliga gränser. Samtalsterapeuten gav dem riktigt fina råd hur de bör göra och jag hoppas de följer dem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in