2014-12-15, 22:46
Medlem
BonhommeDeNeiges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JayGatsby
Bra analys. Vad tror du om förstärkningar i januari? (Som inte är cuptied)

Jag skulle säg att det är typ noll procents chans så länge inte enorma skadebekymmer uppenbarar sig. Men å andra sidan är det dags för Marotta att överraska för första gången i sitt liv. Offensiv spets är alltid välkommet och en sådan spelare kan skicka rätt signaler för en deep push i CL. Då krävs dock att man samtidigt gör sig av med Giovinco.

Det har talats om att ta in Daniele Rugani från Empoli redan nu, ifall inte Barzagli och Cáceres repar sig. Men jag tror det är bättre att han bidar sin tid och får fortsätta att vara dominant i Empoli ett tag till.

En spelare som jag skulle vilja lyfta fram är dock ett nyförvärv från i somras. Roberto Pereyra har varit väldigt bra sedan han kom. Jag kommer ihåg att jag beefade med 4522 om huruvida Cuadrado eller Pereyra skulle ha den bättre karriären. Länge trodde jag att jag skulle gå segrande ur den bataljen men nu börjar jag vika mig. Medan Cuadrado kanske tynar bort som sprattelgubbe i Fiorentina och inte får den där stora flytten så är Roberto Pereyra jävligt mycket substans.

Inte i form av mål och assist (än) men han är funktionell, hårt arbetande, lojal, snabb och tekniskt välskolad. Dessutom har han förmågan att bryta linjerna med sin speed med boll, som Allegri påpekade. Det har varit en bristvara i Juve som mest vill spela sig fram metodiskt och maskinellt. Nu har man både Pogba och Pereyra som kan löpa stora sträckor med boll och utmana i fart.
Citera
2014-12-15, 23:03
Medlem
tjenaretjenares avatar
Juventus kommer inte att värva något intressant i vinter och Pereyra kommer aldrig bli något mer än en medelmåtta.
Citera
2014-12-15, 23:39
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
/.../

Behöver jag förtydliga att jag inte tycker om att den patetiska sjuka som vi svenskar sedan länge lidit av nu alltmer sprider sig även i Italien. Jag älskar att det finns färgstarka personligheter som vågar utrycka sig.

/.../
He-he-he.

Tänkte på en sak när UEFA straffade Tavecchio.

Under förra årets dam-EM blev det sura miner för att den sista slutspelsplatsen (efter gruppspelet) blev lottad pga ojämnt antal länder.

Man intervjuade Platini som förklarade att man hade "sportsligare" lösningar på förslag men att kvinnorna i typ tävlingskommittéutskottet minsann ville själva bestämma hur slutspelet skulle läggas upp. Och sen sa han konspiratoriskt till reportern: "Och det vet väl både du och jag hur kvinnor blir när de vill bestämma."
Borde han inte stängt av sig själv för ett sånt "kvinnoförnedrande" uttalande..?

Det komiska i det hela är dock följande: Intervjun sändes efter en match. Vid desken (som stod vid plan) fanns Lundh och Ekwall (tror jag) samt två kvinnor typ expertkommentator och annan sakkunnig/fotbollsspelare/-ledare. Efter intervjun höll herrarna på att slå knut på sig själva i ren indignation över Platinis uttalande medan kvinnorna stod helt lugnt avvaktande. Notera att jag inte överdriver.
Senast redigerad av Rad-i-Kalle 2014-12-15 kl. 23:50.
Citera
2014-12-15, 23:48
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
...

Läste som hastigast La Gazzetta.

Om hur Totti vägrat ta emot kaptensbindeln från Keita då han kom in i Genua (7 sek):

https://www.youtube.com/watch?v=ZgoRFw0oxWM

La Gazzettas rubrik var ”Totti e il rispetto per Keita” .

Flera ställen som blåst upp det till att Totti var förbannad, och skällde ut stackars Keita. Men det är istället att Totti anser att om någon annan har haft bindeln hela matchen så ska de fortsätta ha det även om han kommer in. Dvs en respekt för Keita.

/.../

Är det i Italien man blåst upp det? Där borde man ju känna till Tottis inställning eller har de smittats av den svenska PK-rubriksjakten? Eller vill man pissa på Roma?
Gazzettan är ju tydliga med att det är en gest av respekt:
Citat:
Il gesto del capitano è un colpo di tacco: un gesto di signorilità nei confronti di un grande giocatore e grande compagno di squadra
Citera
2014-12-16, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Är det i Italien man blåst upp det? Där borde man ju känna till Tottis inställning eller har de smittats av den svenska PK-rubriksjakten? Eller vill man pissa på Roma?
Gazzettan är ju tydliga med att det är en gest av respekt:

Nej det var nog främst på engelskspråkiga sidor.

Ferreros svar på sin bestraffning:
https://twitter.com/unavitadacinema/status/544731471203033089/photo/1
Senast redigerad av Brille68 2014-12-16 kl. 10:55.
Citera
2014-12-16, 11:15
Medlem
Ezzelinos avatar
Citat:

Han har onekligen sin charm, den gode Ferrero:

http://www.football-italia.net/60081/ferrero-thohir-comment-ban

Citat:
“Good evening my friends,” wrote Ferrero in a statement on the Sampdoria website.

“Today something happened that is incredible (yet true!) and unfortunately we’re not on Candid Camera.

“I thank all the fans of all the Italian clubs that my Samp & Doria has met and will meet, for the fondness and respect shown towards me.

“I would also like to thank Italian referees who every Sunday, even under crazy pressure and at times even intimidation and violence, ensure the rules of the sport are respected on every pitch. Without those rules that were set over a century ago, this would not be the most beautiful, loved and followed sport in the world.

“Thank you to everyone! Your President, Massimo Ferrero.”

Vinnarna i Gran Galà del calcio häromdan är föga överraskande mestadels juventinos:

http://www.corrieredellosport.it/calcio/serie_a/2014/12/15-388238/Serie+A,+%27Gran+Gal%C3%A0+del+calcio%27%3A+trionf a+la+Juve

Denna säsong kommer flera av dem knappast i fråga: Barzagli har inte spelat, Pirlo och Vidal har inte varit lika bra som tidigare.
Citera
2014-12-16, 11:43
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:

Ha-ha-ha.

Undrar när det når hit där man refererar till nån "ansedd" engelsk tidning, och med en faktaruta som nämner spottloskan.
Citera
2014-12-16, 14:59
Medlem
snillet_1s avatar
Benitez verkar på väg ut:

Citat:
Reports suggest that the relationship between the club and the Coach is at an all-time low, with the Gazzetta dello Sport claiming “the probabilities that Benitez will stay [at Napoli] are close to zero”.

The publication also suggests that the uncertainties surrounding the future of Benitez may have reduced the morale of his team, who have therefore become reluctant to follow his lead.

http://www.football-italia.net/60104/benitez-near-napoli-exit

Det känns som att något hände i somras, jag vet inte vad, men den fantastiskt svaga mercaton framstår än idag som ett mysterium.
Citera
2014-12-16, 15:30
Medlem
Ferry31s avatar
Juventus har ju otroligt med kvalitet på mittfältet. Många där som har mycket "mål" i sig och kan avgöra matcher. Vore intressant om Juventus kunde fimpa Llorente och spela med Tevez-Morata på topp, eller sätta Tevez som ensam forward och sedan fylla på mittfältet. Vad fan, med spelare som Pogba, Marchisio och Vidal borde väl målskyttet lösa sig ändå?
Citera
2014-12-16, 16:12
Medlem
tjenaretjenares avatar
Idag när jag var på lunch så höll jag på att sätta min Aperol i halsen då jag ser att Camoranesi är klar som tränare för den Mexikanska klubben Coras FC.
Citera
2014-12-16, 17:36
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ferry31
Juventus har ju otroligt med kvalitet på mittfältet. Många där som har mycket "mål" i sig och kan avgöra matcher. Vore intressant om Juventus kunde fimpa Llorente och spela med Tevez-Morata på topp, eller sätta Tevez som ensam forward och sedan fylla på mittfältet. Vad fan, med spelare som Pogba, Marchisio och Vidal borde väl målskyttet lösa sig ändå?
Det måste vara nåt som händer med italienska lag i europaspel. Även Fiorentina sist mot Dynamo Minsk var ineffektiva. Tyckte i matchen Milan-Napoli visades det upp ett rakare spel.

Ska man köra possessionspel så måste man också se till att få in bollen i straffområdet och ha folk därinne. Helst ska man också undvika att träffa en motspelare, målvakt eller medspelare - samt givetvis träffa mål.

Mihailovitc sa i en intervju för halvannan månad sen att italienska lag i europaspel inte spelar för att vinna utan för att inte förlora.
Fegar man för mycket?
Citera
2014-12-16, 20:28
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Har funderat lite kring Tavecchio- och Ferrero-gate:

Fast å andra sidan så är det inte så konstigt att man utanför (?) Italien (felaktigt men med flit) hackar på Totti (CIS-italienare) för det där med Keita (n*g*r).

Med såna uttalanden som Tavecchios och Ferrero så befäster man Italien som ett "rasistiskt" land som "ligger efter" alla andra (i västvärlden).
Det är både barnsligt, korkat och destruktivt att häva ur sig sånt - som dessutom inte fyllde nån annan funktion än att verka macho - då man ger andra en anledning till att hacka på landet och betrakta det som nåt katten släpar in. Ger andra en anledning att peka finger åt en. Vilja lära en en läxa.

Vi har åren med Berlusconi. Vidare sägs det att Italien fick massiv kritik för hur man hanterade flyktingarna som vällde in på Lampedusa (fast jag vet att man slet för att hjälpa dem). Sånt här spär bara på synen på Italien (dessutom superpatriarkaliskt sexistiskt och dunderkristet) och att i onödan behöva ducka för att tokar häver ur sig ogenomtänkta dumheter kan inte vara annat än kontraproduktivt.

Fotbollsmässigt har Italien varit på väg att bli en B-nation, och att då att klämma ur sig sånt som om man hade världsherravälde är dumt. Det är säkert en och annan afrikanskättad spelare som gladeligen sänker ett italienskt lag (ivrigt påhejad av typ resten av världen).

Vet dessutom inte om man gör affärer med Indonesien och Filippinerna. Får man stå där med mössan i hand?

Hur kommer Tavecchio (=Italien) att behandlas på UEFA- och FIFA-sammankomster? Får han sitta och stirra in i ett hörn med dumstruten på?!?
Mens andra går omkring och spänner på sig och betraktar honom som en ond person eller som en pajas?

Bra start på sin ämbetsperiod genom att bli avstäng av UEFA - som kör kampanjen "No to racism" stenhårt - och av FIFA. Hur klumpig får man vara?

Man skapar fokus på fel saker helt i onödan.

Oavsett vad man tycker om afrikaner och filippiner och indoneser så är det en sak som gäller:
"Man säger inte så."
Och säger man så, så betraktas man som ociviliserad.
Och betraktas man som ociviliserad så blir man behandlad därefter.
Fastän Italien under två årtusenden har haft en stor påverkan på den "civiliserade" världen…

Och om det är så att Opti Poba bara har käkat bananer i hela sitt liv så kan man ju undra varför man köper honom.

Fast visst kan man också garva åt dem, och visst kan PKismen sakna rimliga proportioner. Och visst är deras uttalanden mer "folkliga" och på sätt och vis ett utslag för humor. Alla - inklusive dom själva - vet att dom trampade i klaveret.
Och kanske kommer man undan med det för att man är - just - italienare...
Senast redigerad av Rad-i-Kalle 2014-12-16 kl. 20:35.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in