Citat:
Ursprungligen postat av
hakro807
Och i ovanstående inlägg förklarade Nitspin att inbördeskriget i Jugoslavien inte kan ha hänt eftersom människor i första hand identifierar varandra i "det lilla sammanhanget".. Vad som är intressant är givetvis vad som händer när allt sätts på sin spets, då faller människor ofta tillbaka på en djupare identitet, om det så blir som svensk, kristen eller vit. Och det är detta som SD vill undvika, målet med assimileringen är (bland annat) att om
the shit hits the fan kommer vi alla oavsett bakgrund att dra åt samma håll.
Jag tror inte att vi först och främst identifierar varandra "i det lilla sammanhanget" utan att vi identifierar varandra utifrån fler kategorier än just den etniska, religiösa och nationalistiska.
Jag identifierar också folk som muslimer, judar och svarta eller vita. Men ofta är detta bara en lite del av deras definition. Jag identifierar dem även som mammor, pappor, Hammarbyare, bröder, journalister, kockar, roliga, tråkiga, trevliga mm. Det högerextremismen gör är att endast fokusera på en av dessa identiteter utan att se hela bilden.
Om det blir katastrof tror jag
också att folk skulle söka sig till de personer de kan relatera mest med på ett fundamentalt plan.
Jag kan ju säga här och nu att jag varken hoppa in i muslimernas, katolikernas eller judarnas läger då jag inte tror att deras låssaskompis som bor uppe i himlen kommer att rädda oss.
Jag tror att de är de fundamentala olikheterna i våra livsåskådningar som kommer att separera oss.
Jag ser på världen globalt och inte utifrån nationer. Jag tror på en sekulär värld utan organiserade religioner. Om vi släpper in folk i vårat ateistiska paradis Sverige som kommer vi
bidra med att de stora religionerna tvinar bort. Detta är inte vad Sverigedemokraterna vill. De står för en kristen nation baserat på kristna grunder. Och jag vill inte att Jimmy Åkesson ska trycka sin religion i mitt ansikte då jag anser att hans religion gör mer skada än nytta.