2014-12-16, 11:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Jag har - till skillnad från dig - utbildning både i att hantera våldsamma personer, bruka våld i tjänsten och att använda handfängsel..

Ingenstans där ingår att man får ha ihjäl personen eller låta personen dö i sina egna spyor .. Tvärtom - man får lära sig vad man skall undvika för att ett ingripande inte skall leda till döden och vilket ansvar man har för att se till att vederbörande faktiskt kan andas osv..

Att han är död är alltså en indikation på att det inte gått rätt till .. Därför har man startat en förundersökning om just tjänstefel och inte enbart en utredning kring dödsfallet för att se vad som skett ...

Men det där vet jag att du inte riktigt förstår.

Men snälla lilla idiot

Ingenstans, absolut INGENSTANS har jag sagt att man skall ta livet av någon på ett eller annat sätt, vare sig kväva någon i spyor eller annat. Visa det inlägget eller lägg ned tramsandet

Du vet inte ett skit om vad jag har för utbildning men grundläggande kunskap i straffrätt är det uppenbarligen du och inte jag som saknar. Det framgår ganska tydligt när du tror att " anledning att anta " är en stark misstankegrad

Ok, du har någon timmes kurs i användande av handfängsel, och har gått någon timmes självskyddskurs i din " väktarutbildning" grattis, du är störst, bäst och vackrast och kom säkert inte in på PHS av helt andra orsaker än " bristande kompetens"...enligt dig själv då

Polisen har dock betydligt mer utbildning än vad du någonsin kommer i närheten av beträffande detta, något jag vet då jag lever ihop med en

Poliserna var på plats och vet hur dom lade personen, vart och hur osv osv, det vet inte du.

Indikation...bravo, då kanske du fattar skillnaden mellan " indikation " och " stark bevisning"

Befinner du dig på en sporthall och där sker en stöld av plånbok och du råkar ha varit där vid just det tillfället( men ingen har sett att du tagit plånboken och andra har varit på platsen) så är ju det en " indikation " på att du kan vara tjuven också, därav " kan " du misstänkas. Förstår du nu skillnaden mellan låg misstankegrad och högmisstankegrad( anledning att anta/ kan misstänkas/ skälig misstanke) och att det verkligen inte krävs någon sådana för att inleda en FU och att detta faktiskt säger i det närmaste ingenting.

Det är DU som uppenbarligen inte fattar att det enda jag framhåller är att personer faktiskt kan dö vid ingripanden utan att någon begått tjänstefel. Utredning för tjänstefel kan inledas trots att det är väldigt lite som pekar på att något sådant verkligen begåtts

Om du hade ens haft den ringaste kunskap om detta hade du vetat att det dagligen tas upp anmälningar, och inleds FU på saker som man från början troligtvis inser att det är rent strunt.

Det är däremot inte strunt, utan tvärtom, mycket allvarligt när någon dör och något man från alla håll och kanter såklart vill undvika. Finns således minsta misstanke om ev felaktigheter så skall det utredas såklart.

Vad sedan denne utredning visar, det är en annan sak. Det enda som i princip framgår är att killen avlidit i samband med ingripandet och att polisen använt handfängsel/fotfängsel( något som man inte bara får utan tom BÖR göra i sådan situation som beskrivs) .
Senast redigerad av Shubnigurath.666 2014-12-16 kl. 12:53.
Citera
2014-12-16, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SocialRevolt
De finns, som jag har förstått av personal från västerås, en utbildning som kallas "TERMA" som personalen inom psykiatrin använder sig av vid hot, hot om våld och våld-situationer. Går säkert att googla fram.

Du hävdade ju att polisen gjorde fel som mötte våld med våld, och nu pratar du om en utbildning som psykiatrin använder sig av, är polisen i Västerås anställda på psykiatrivården?

Och jag frågade dig hur man ska bemöta våld eftersom du hävdar att det är fel att bemöta det med våld, kan du inte svara på frågan?

När psykvårdspersonalen inte längre klarar av situationen utan känner sig tvugna att tillkalla polis, hur ska då polisen bemöta denna beväpnade våldsverkare enligt dig?
Med kramar, bulle och saft?

Idiot.
Citera
2014-12-16, 12:42
Medlem
keranos avatar
Vad jag har hört så valde personen att själv skriva in sig på psyket på grund av hans plötsliga utbrott. Något han själv inte kunde kontrollera.
Citera
2014-12-16, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113

En bipolär som går in i ett skov behöver medicineras och vet ofta själv både vilken medicin och dos som är bäst ..

Micro är ju så djävulskt efterbliven...
Det är de bipolära själva som ska avgöra vilken medicinering de ska ha, givetvis!
För så fort man får diagnosen bipolär så får man läkarkompetens och all medicinsk kunskap som behövs för att skriva ut mediciner. Jösses...

Citat:
Den här killen sökte hjälp självmant - vilket innebär att han har kunskap om när det är dags

Nej, din jävla idiot, det betyder det inte alls.
Han kan lika gärna blivit övertygad av familj och vänner om att det var dags att söka hjälp då situationen blivit ohållbar.

Citat:
när han kommer dit så nekas han medicin, vilket knappast är rätt sätt om man vill undgå att skovet "toppas" eller personen blir desperat.

Javisst!
För det bästa sättet att vårda någon är att trycka i dem droger så fort de kommer dit, utan att ha någon vetskap om vad personen stoppat i sig innan och utan någon kännedom om personen.
Undra om micro läst medicin på Väktarskolan eller på hundklubben där hon förpestar de andra asociala hundnördarnas tillvaro....

Psykvården i sverige är katastrofal efter psykvårdsreformen, därför har dylika incidenter blivit vanligare.
Psykiskt störda får inte den hjälp de behöver och ibland slutar det i våldsamma sammanstötningar.
Polisen som har kapacitet, viss skyldighet och mandat att möta våld med våld gör just detta och det slutar i skador och dödsfall.

Det är ganska enkelt, våld och handgemäng är ingen exakt vetenskap och sker av naturliga orsaker inte med kirurgisk precision, det är därför shit happens...
Senast redigerad av Thyrsos2 2014-12-16 kl. 13:54.
Citera
2014-12-16, 14:13
Bannlyst
Hypotetiskt scenario.

Ponera att den avlidna var polis.

Och istället för KTH hade en examen från PHS (få som grejar antagningen där enligt tråden)

Och säg han var etnisk svensk.

Hade dom omständigheterna resulterat i ett annat utfall?
Citera
2014-12-16, 16:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Thyrsos2
Micro är ju så djävulskt efterbliven...
Det är de bipolära själva som ska avgöra vilken medicinering de ska ha, givetvis!
För så fort man får diagnosen bipolär så får man läkarkompetens och all medicinsk kunskap som behövs för att skriva ut mediciner. Jösses...

Ja, det är ju liksom av en anledning som det är läkare som bestämmer vilka mediciner man skall ge till vem, och varför. Likaså varför man kanske skall avvakta eller rentutav inte ge till någon?

Har man öht någon som helst erfarenhet av högre studier så vet man att personer som har UTBILDNING i det dom sysslar med ofta tar dom beslut dom gör av just en anledning

I det här fallet vet vi ju inte vad som har hänt, men det vi vet med all säkerhet är att en väktare inte har skuggan av kompetens för att bedöma vilken medicinering någon skall ha

Citat:
Psykvården i sverige är katastrofal efter psykvårdsreformen, därför har dylika incidenter blivit vanligare.
Psykiskt störda får inte den hjälp de behöver och ibland slutar det i våldsamma sammanstötningar.
Polisen som har kapacitet, viss skyldighet och mandat att möta våld med våld gör just detta och det slutar i skador och dödsfall.

Psykvården i Sverige funkar dåligt och brister i många avseenden, bla resursmässigt.

Man måste också förstå att många människor varken skall, kan eller ens mår bra av att vara ute i det fria.

Öppna dom gamla hederliga institutionerna igen, det är min åsikt
Citera
2014-12-16, 16:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av PAC12
Hypotetiskt scenario.

Ponera att den avlidna var polis.

Och istället för KTH hade en examen från PHS (få som grejar antagningen där enligt tråden)

Och säg han var etnisk svensk.

Hade dom omständigheterna resulterat i ett annat utfall?

Nej varför skulle det göra det?

Etnicitet, yrke, utbildning osv osv är TOTALT irrelevant för bedömningen om dödsfallet är en följd av ett brott eller inte.
Citera
2014-12-16, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thyrsos2
Du hävdade ju att polisen gjorde fel som mötte våld med våld, och nu pratar du om en utbildning som psykiatrin använder sig av, är polisen i Västerås anställda på psykiatrivården?

Och jag frågade dig hur man ska bemöta våld eftersom du hävdar att det är fel att bemöta det med våld, kan du inte svara på frågan?

När psykvårdspersonalen inte längre klarar av situationen utan känner sig tvugna att tillkalla polis, hur ska då polisen bemöta denna beväpnade våldsverkare enligt dig?
Med kramar, bulle och saft?

Idiot.

Grejen, som du tycks missa i din iver att med näbbar och klor försvara din sambo eller vad det var och dennes kollegor, är att dom flesta vuxna människor som inte levt helt isolerade från övriga samhället, har själva varit med eller på nära håll sett hur urflippade människor tas om hand och att det i regler räcker med två på en för att klara det galant.

Man behöver inte sett själva snöfallet, för att på morgonen kunna konstatera att det just snöat.

Dom var sex poliser + personal på psyket. Killen vägde 60kg.

Jag skulle inte tveka en sekund, som privatperson, om jag och två-tre samspelta kompisar mötte en person som av en eller annan anledning, för sig själv eller andra, akut behövde hållas kvar och jag har mycket svårt att se att vi skulle misslyckas.

Var vi sex + hade tillgång till alla möjliga spreyer, sköldar, bojjor mm mm är det bortom min föreställningsvärd hur det ska behöva sluta med att killen går och dör.

Med STOR reservation för att det självklart finns en risk för att han paralellet med ingripandet drabbades av något som i sak inte egentligen hade med själva griperiet att göra.
Citera
2014-12-16, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av erattat
Grejen, som du tycks missa i din iver att med näbbar och klor försvara din sambo eller vad det var och dennes kollegor,

Eh, va!?

Citat:
är att dom flesta vuxna människor som inte levt helt isolerade från övriga samhället, har själva varit med eller på nära håll sett hur urflippade människor tas om hand och att det i regler räcker med två på en för att klara det galant.

Så för att man sett någonting, någongång så blir man proffesionell på det?

Citat:
Man behöver inte sett själva snöfallet, för att på morgonen kunna konstatera att det just snöat.

Bara om det ligger snö på marken, eller hur, så lite mer än att vakna upp på morgonen behöver du ju för att konstatera att det snöat, ditt klappträ.
Men visst, jag behöver ju inte se dig för att konstatera att du är en jävla träskalle, så lite rätt har du ju...

Citat:

Så de övriga ska stå och klappa takten medan endast två stycken försöker få kontroll på den som löper amok?

Citat:
Jag skulle inte tveka en sekund, som privatperson, om jag och två-tre samspelta kompisar mötte en person som av en eller annan anledning, för sig själv eller andra, akut behövde hållas kvar och jag har mycket svårt att se att vi skulle misslyckas.

Nä, men ni har ju sett en massa Steven Segal filmer, det räcker ju för att ni ska bli helt överjävliga på handgemäng, det har du ju redan konstaterat.

Citat:
Var vi sex + hade tillgång till alla möjliga spreyer, sköldar, bojjor mm mm är det bortom min föreställningsvärd hur det ska behöva sluta med att killen går och dör.

Med tanke på att du inte ens kan skriva på svenska eller tänka längre än din näsa räcker så tillåter jag mig själv att tvivla på din förmåga till någonting som kräver ens den minsta tankeverksamhet.

Citat:
Med STOR reservation för att det självklart finns en risk för att han paralellet med ingripandet drabbades av något som i sak inte egentligen hade med själva griperiet att göra.

Fast du har väl sett iallafall ett avsnitt av Grays Anatomy eller Cityakuten, eller åtminstone Scrubs, så du kan ju lösa även medicinska komplikationer utan större svårigheter, eller hur?
Citera
2014-12-16, 19:08
Bannlyst
L.A. mayor to announce on-body cameras for cops citywide

http://www.latimes.com/local/lanow/la-me-ln-mayor-to-announce-onbody-camera-rol-lout-for-lapd-20141216-story.html

Nagra bets pa nar svensk polis gor likadant?
Citera
2014-12-16, 19:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av erattat
Grejen, som du tycks missa i din iver att med näbbar och klor försvara din sambo eller vad det var och dennes kollegor, är att dom flesta vuxna människor som inte levt helt isolerade från övriga samhället, har själva varit med eller på nära håll sett hur urflippade människor tas om hand och att det i regler räcker med två på en för att klara det galant.

Vad du har sett och tror dig har sett, samt hur du tolkar det du har sett säger ingenting om vad du har för dokumenterad kunskap om detta. Hade räckt med två? Har du ens fattat varför man är flera på en då man tex skall betvinga någon med våld? Eller är du också en i raden av svag begåvat White trash som menar att polisens jobb skall vara någon slags tävling?

Citat:

Nej men skall man tex syssla med hjärtkirurgi så kan man inte komma och säga " höhöghöhöh det här kan ju ja för ja bruka ju steka pytt höhöhöhgögöggfkfkf"

Citat:

Har du fattat varför man är flera på en ens? Jo för att på ett säkrare sätt kunna få vederbörande till ordningen( ingalunda en garanti som synes)? Kan man inte utdela sparkar och slag fast man bara väger 60 kg? Att någon är lätt, liten betyder inte per automatik att denne är lätt hålla till ordningen. En liten person kan vara mycket snabb te..

Citat:

Du har ingen som helst erfarenhet, utbildning och kunskap i våldsanvändning annat än kuddkriget på lekis om du på fullt allvar tror det

Citat:

Det kanske är en taxichaufförs fel att dennes färdtjänstpassagerare dör också? Detta hände på mitt extraknäck som jag hade under min studietid

Det har hänt att folk dött i arresten utan att ens våld varit inblandat.

Folk dör på sjukhus, i hemmet och lite varstans. Varje dag!

Nej det finns inte din förställningsvärld, men då är du också en rättshaverist med hjärnan nedhasad i röven också

För oss normalbegåvade så kan dödsfall inträffa av många olika orsaker, där tjänstefel kan vara en utav dessa.
Senast redigerad av Shubnigurath.666 2014-12-16 kl. 19:35.
Citera
2014-12-16, 19:44
Medlem
6 st poliser på en liten grabb herregud är dom så inkompetenta eller? Jag tror inte att dom hade ihjäl honom medvetet, kan ju som sagt bli hetstigt när man handskas med en psykisk sjuk människa.
Min teori är att dom har brottat ned honom och han har blivit tyst (kvävd) och dom har tolkat det som att han har lugnat ner sig men så är det redan för sent. Ni som sitter här och försvarar snutarna tycker jag kan dra åt helvete. Kan 2 poliser inte ta hand om 1 kille borde dom säga upp sig, fyfan va sur jag blir. Body cam borde införas så man får mer insikt i såna här fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in