2014-12-15, 22:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Shubnigurath.666
Du menar att det är ett friskhetstecken att löpa amok med ett rakblad

Vissa påstår att det var en sax och andra en penna.

Rakblad existerar knappast idag, om det inte ar en Gillette cartridge. Inte enkelt att tillfoga skador med den.

Polisen får bedöma situationen bättre.

Möjligen är litium toxicitet orsaken till att han kräktes.
Citera
2014-12-15, 22:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av PAC12
Vissa påstår att det var en sax och andra en penna.

Rakblad existerar knappast idag, om det inte ar en Gillette cartridge. Inte enkelt att tillfoga skador med den.

Polisen får bedöma situationen bättre.

Möjligen är litium toxicitet orsaken till att han kräktes.

Suck..poängen var ju att han var våldsam och då måste man ibland övermannan personer och betvinga dom med fysiskt våld, vilket man använder handfängsel och fotfängsel till

Det har verkligen INTE gått in i skallen på dig varför polisen var där från början? Kanske för att UTBILDAD personal, som just jobbar med att bedöma huruvida det går att prata tillrätta vederbörande gjort bedömningen att han måste betvingas med våld

Det är just det som är polisens uppgift i sådana lägen ser du, att med våld betvinga psyksjuka och klara upp situationer som personalen på vårdinrättningen inte kan

Snackande, bedömanden och analyseringar över vederbörandes diagnoser sköter vården, säkra vederbörande när så behövs sköter polisen.

Att gå på flera st och betvinga vederbörande med handkraft och sen säkra denne med bojor är precis vad man skall göra i sådana lägen, helt rätt. Sen om något fel har skett vid ingripandet får utredande instans avgöra men hand och benfängsel för en person som beter sig sådär är inte det minsta konstigt.

Ja killen var under LPT, men jag pratar inte om honom specifik och endast utan mer generellt. Mer möjligheter till inlåsning och tvångsvård, öppna upp dom gamla mentalsjukhusen och vi får mindre problem med sådana här händelser, och ännu värre saker när psykfall begår våldsbrott tex. Dessutom är jag övertygad om att dom psyksjuka själva mår bättre av det. Sen skall såklart inte alla psyksjuka låsas in, men betydligt fler än vad som är fallet idag tycker jag. Troligtvis hade detta inte hänt heller om man gjorde som förr,om psykvården hade möjligheter att få sådana här personer under kontroll, innan dom flippade, med medicinering och inlåsning

Så. mer möjligheter till tvångsvård, inlåsning. Bättre kontroll på psyksjuka som kan bli våldsamma, det är min åsikt om hur man på bästa sätt för oss alla löser sådana här problem överlag
Senast redigerad av Shubnigurath.666 2014-12-15 kl. 23:19.
Citera
2014-12-16, 03:17
Medlem
yasers avatar
Citat:
t

Citat:
Du menar att det är ett friskhetstecken att löpa amok med ett rakblad

"

.

Citat:
l

Jag undrar hur ditt huvud ser ut när du vaknar....
Vad får dig att försvara poliserna när vi inte vet vad som exakt hänt på platsen?
Tänk om "Nicklas", polis som knaprar lite ryss femmor spåra ur och kollegorna bara hängde med?
Jag tror det varit övervåld i detta fall, så fort dom avväpnat mannen kan dom skippa onödigt våld eller smärtsamma arm och nacklås.. Det är inte första eller sista gången detta kommer ske...
Samtidigt tycker jag inte det är okej att beväpna sig och ge sig på andra för den delen...
Senast redigerad av yaser 2014-12-16 kl. 03:20.
Citera
2014-12-16, 06:09
Medlem
Sprangdegs-Harrys avatar
[quote=yaser|51502268][quote=Shubnigurath.666|

.

t

Vad får dig att försvara poliserna när vi inte vet vad som exakt hänt på platsen?
Tänk om "Nicklas", polis som knaprar lite ryss femmor spåra ur och kollegorna bara hängde med?
Jag tror det varit övervåld i detta fall, så fort dom avväpnat mannen kan dom skippa onödigt våld eller smärtsamma arm och nacklås.. Det är inte första eller sista gången detta kommer ske...
Samtidigt tycker jag inte det är okej att beväpna sig och ge sig på andra för den delen...[/QUOTE]

Du menar alltså att så fort polisen avväpnat GM så ska polisen tacka för sig och åka till närmsta mack o dricka kaffe?
Du tror inte att det finns en risk att GM hittar något nytt stickvapen som han vill leka lite med?
Citera
2014-12-16, 08:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yaser

Jävligt märkligt av dig att ifrågasätta att någon försvarar polisen när vi inte vet exakt vad som hänt, och sen börjar du själv omedelbart kritisera polisen med samma ingångsvärden.
Du får en sådan här från mig också:

Citat:
Samtidigt tycker jag inte det är okej att beväpna sig och ge sig på andra för den delen...

Här bevisar du hur okunnig du är, och varför du själv inte är kapabel att göra en analys av vad som hänt.
En gärningsman som måste fängslas har ju ett beteende som gör att polisen anser att han inte bör ha händerna fria.
Den här bedömningen gör polisen varje dag, du är inte kapabel att göra den bedömningen heller, efter ditt tidigare uttalande.
Tror du att handfängsel är något sort "instant chill pill" eller, att alla lugnar ner sig per automatik så fort fängslen klickar till runt handlederna?
Och här har psykvårdspersonal känt sig nödgade att ringa polisen eftersom de inte klarade av personen själva.
Låter det som någon som är vid sina sinnens fulla bruk?

Faktum kvartsår; vi vet inte än vad som hänt, allt här inne är bara spekulationer än så länge.
Han kan lika gärna skämts för att börja kräkas och börjas svälja och dra in för att dölja det, det är ganska vanligt och inte alltid lätt att upptäcka.
Har man en fängslad som är i affekt så ska man dock ha uppsikt över denne, men vi vet som sagt inte vad som hänt än.
Senast redigerad av Thyrsos2 2014-12-16 kl. 08:37.
Citera
2014-12-16, 10:58
Bannlyst
Svar krävs efter dödsfallet på psyk

Patient- och anhörigföreningen Balans kommer att följa frågan med dödsfallet i samband med ett polisingripande på psykkliniken i Västerås noga.

http://vlt.se/nyheter/vasteras/1.2764274-svar-kravs-efter-dodsfallet-pa-psyk
Citera
2014-12-16, 11:11
Medlem
Har haft med personalen på psykiatriska-kliniken i Västerås att göra och kan säga att merparten av personalen är inkompetenta i form av bristande utbildning och för att inte tala om människosyn och deras förhållningssätt till etiska-frågeställningar.

De ligger nog nära tillhands att någon i personalstyrkan har begått minst ett misstag och sedan har polisen begått ytligare ett genom att möta våld med våld.
Citera
2014-12-16, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SocialRevolt
Har haft med personalen på psykiatriska-kliniken i Västerås att göra och kan säga att merparten av personalen är inkompetenta i form av bristande utbildning och för att inte tala om människosyn och deras förhållningssätt till etiska-frågeställningar.

De ligger nog nära tillhands att någon i personalstyrkan har begått minst ett misstag och sedan har polisen begått ytligare ett genom att möta våld med våld.

Du verkar smart och pålitlig....

Hur föreslår du att man bäst bemöter våld?
Lägga sig ner och spela död?
Citera
2014-12-16, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thyrsos2
Du verkar smart och pålitlig....

Hur föreslår du att man bäst bemöter våld?
Lägga sig ner och spela död?

De finns, som jag har förstått av personal från västerås, en utbildning som kallas "TERMA" som personalen inom psykiatrin använder sig av vid hot, hot om våld och våld-situationer. Går säkert att googla fram.
Citera
2014-12-16, 11:36
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PAC12
Svar krävs efter dödsfallet på psyk

Patient- och anhörigföreningen Balans kommer att följa frågan med dödsfallet i samband med ett polisingripande på psykkliniken i Västerås noga.

Jag tror att det framför allt är detta som den anmälan gäller:

Naturligtvis om hur han dog, men även i fråga om medicinering. Alla som haft med psykotiska patienter att göra vet att det är utomordentligt viktigt att medicin sätts in direkt.

En bipolär som går in i ett skov behöver medicineras och vet ofta själv både vilken medicin och dos som är bäst ..
Den här killen sökte hjälp självmant - vilket innebär att han har kunskap om när det är dags - när han kommer dit så nekas han medicin, vilket knappast är rätt sätt om man vill undgå att skovet "toppas" eller personen blir desperat.
Citera
2014-12-16, 11:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av yaser

Försvarar ingen. Framhåller endast att pellejönsfåntrattar som babblar om "övervåld" faktiskt inte heller vet vad som hänt, och därtill varken har utbildning, kompetens eller någon som helst kunskap om hur det rättsliga läget ser ut

Citat:

Men DU som sitter på exakt samma information som mig vet minsann...ok, bra, då vet vi

Vari består övervåldet? Att dom använde handfängsel? Tror du det så är nog det enda du lyckas visa att du nog inte har så bar insyn i hur det är att hantera våldsbenägna personer, samt vad polisen får och tom BÖR göra i dylika fall

Citat:
Ursprungligen postat av sprangdegsharry
Du menar alltså att så fort polisen avväpnat GM så ska polisen tacka för sig och åka till närmsta mack o dricka kaffe?
Du tror inte att det finns en risk att GM hittar något nytt stickvapen som han vill leka lite med?

Nej pajaspelle

Jag har uttryckligen skrivit att dom skall SÄKRA personen, när situationen lugnat ned( av en eller annan anledning) sig kan polisen lämna.
Senast redigerad av Shubnigurath.666 2014-12-16 kl. 11:47.
Citera
2014-12-16, 11:48
Medlem
micro113s avatar
Citat:

Men DU som sitter på exakt samma information som mig vet minsann...ok, bra, då vet vi

Vari består övervåldet? Att dom använde handfängsel? Tror du det så är nog det enda du lyckas visa att du nog inte har så bar insyn i hur det är att hantera våldsbenägna personer, samt vad polisen får och tom BÖR göra i dylika fall
Jag har - till skillnad från dig - utbildning både i att hantera våldsamma personer, bruka våld i tjänsten och att använda handfängsel..

Ingenstans där ingår att man får ha ihjäl personen eller låta personen dö i sina egna spyor .. Tvärtom - man får lära sig vad man skall undvika för att ett ingripande inte skall leda till döden och vilket ansvar man har för att se till att vederbörande faktiskt kan andas osv..

Att han är död är alltså en indikation på att det inte gått rätt till .. Därför har man startat en förundersökning om just tjänstefel och inte enbart en utredning kring dödsfallet för att se vad som skett ...

Men det där vet jag att du inte riktigt förstår.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in