Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2014-12-16, 17:02
Medlem
KalleXLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iamdoe
nej nej.. jag har en ganska så ny mbp, köpte den i juni 2013.

jag har installerat yosemite 10.10, men när jag klickar på software update så får jag upp det där felmeddelandet "An error has occurred. Can't connect to the Apple Software Update server." vet du hur jag fixar det???

Datorer blir man inte riktigt klok på ibland. Ett knep som lyckas lösa problem förvånansvärt ofta när folk fastnar är att testa med en säker omstart.

1. Stänga av datorn under Äpplet.

2.
Starta om datorn med On/Off-knappen samtidigt som du håller nere Shift-tangenten tills kugghjulet snurrat ett tag.

3.
Logga in.

4.
Starta om under Äpplet

5.
Logga in.

Om datorn går segt, kan det vara en indikation på att du har för litet ledigt utrymme på hårddisken. Det räcker inte att bara ha 20-30 GB utan du måste ha minst 50GB ledigt på HD.

Testa med att ladda ner Yosemite ännu en gång.
Citera
2014-12-16, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KalleXL
Tack, jag gör som du är kvar på 10.9.5
Håller helt med dig om att Apple slänger ut nya uppgraderingar alldeles för ofta.

Den bästa var 10.6 Snöleoparden. 10.7 och 10.8 saknade jag inte.
Håller helt med jag också. Jag kör Snow Leopard på min tvmini Mid 2007. Avskalat och resurssnålt.
Citera
2014-12-16, 18:52
Medlem
Citat:
Datorer blir man inte riktigt klok på ibland. Ett knep som lyckas lösa problem förvånansvärt ofta när folk fastnar är att testa med en säker omstart.

1. Stänga av datorn under Äpplet.

2.
Starta om datorn med On/Off-knappen samtidigt som du håller nere Shift-tangenten tills kugghjulet snurrat ett tag.

3.
Logga in.

4.
Starta om under Äpplet

5.
Logga in.

Om datorn går segt, kan det vara en indikation på att du har för litet ledigt utrymme på hårddisken. Det räcker inte att bara ha 20-30 GB utan du måste ha minst 50GB ledigt på HD.

Testa med att ladda ner Yosemite ännu en gång.

åh fan.. schysst att du förklarade så bra. är inte direkt haj på datorer. datorn går lite långsammare än vanligt, vet inte om det har med minnet att göra dock. när jag kollar under system information så står det att jag har 143 GB free of 249 GB. jag verkar ju inte ens kunna connecta till apple software update server. borde man inte få upp nåt annat felmeddelande om det hade med utrymmet på hårddisken att göra?
Citera
2014-12-16, 20:14
Medlem
salxars avatar
Citat:
Jag brukar vänta tills man hunnit till 3-4 uppgraderingen så betaproblem, nybuggar och tredjepartsappar hunnit uppgradera innan jag uppgraderar.

Jag kör således fortfarande på en iMac mid 2011 med Maverick och 32GB ram.
http://s15.postimg.org/49lywqxor/Sk_rmavbild_2014_12_16_kl_12_05_11.png

Om jag hämtar Yosemite vid 10.10.3 kan jag räkna med att min iMac beter sig problemfritt. Eller vad anser du.
Tack
Kalle
Såhär har jag alltid gjort. Jag höll kvar i Mountain Lion in i det sista, tills de fixat det mesta med Mavericks. Yosemite känns ju ändå som en större uppdatering än Mavericks, så det känns även att risken att något går sönder är större där. Har ju hört skräckisar om folk som uppgraderade till Snow Leopard och förlorade precis allt på hela datorn, helt oväntat.

Jag säger håll i tills 10.10.3 och sen uppdaterar du. Om något inte funkar så nedgraderar du.
Citera
2014-12-16, 20:30
Medlem
KalleXLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av salxar
Såhär har jag alltid gjort. Jag höll kvar i Mountain Lion in i det sista, tills de fixat det mesta med Mavericks. Yosemite känns ju ändå som en större uppdatering än Mavericks, så det känns även att risken att något går sönder är större där. Har ju hört skräckisar om folk som uppgraderade till Snow Leopard och förlorade precis allt på hela datorn, helt oväntat.

Jag säger håll i tills 10.10.3 och sen uppdaterar du. Om något inte funkar så nedgraderar du.

Det är förvånansvärt många jag känner som fortfarande är kvar i 10.6. Det brukar lösa sig.
Tack.
Citera
2014-12-16, 21:06
Medlem
Mugsys avatar
Jag har aldrig hör några skräckisar om människor som har "förlorat allt" efter en uppgradering.

Se till att alltid ha aktuella backuper bara. Jag har alltid tre.

Det är klart att det kan finna småbuggar i ett nytt system, men inga fundamentala fel. Inget som påverkar normal användning.
Citera
2014-12-16, 23:02
Medlem
KalleXLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mugsy
Jag har aldrig hör några skräckisar om människor som har "förlorat allt" efter en uppgradering.

Se till att alltid ha aktuella backuper bara. Jag har alltid tre.

Det är klart att det kan finna småbuggar i ett nytt system, men inga fundamentala fel. Inget som påverkar normal användning.

Har du tre backuppers? Jag har en Western Digital som automatiskt backar upp en gång i timmen utan några problem.
Citera
2014-12-17, 00:12
Medlem
Mugsys avatar
Citat:
Har du tre backuppers? Jag har en Western Digital som automatiskt backar upp en gång i timmen utan några problem.
Och sen i morgon kl 15.32 går din WD sönder. Vad gör du då?
Citera
2014-12-17, 00:52
Medlem
KalleXLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mugsy
Och sen i morgon kl 15.32 går din WD sönder. Vad gör du då?

Såvida inte min hårddisk på min iMac kraschar samtidigt så lär det inte bli några problem. Det har jag då aldrig hört att båda kraschar samtidigt.
Citera
2014-12-17, 02:03
Medlem
Mugsys avatar
Citat:
Såvida inte min hårddisk på min iMac kraschar samtidigt så lär det inte bli några problem. Det har jag då aldrig hört att båda kraschar samtidigt.
Det går säkert bra. En hårddisk på 1 TB får man för under tusingen numera och jag har råd med några stycken.
Citera
2014-12-17, 11:23
Medlem
Märkte precis en rätt så najjs grej. Jag har Yosemite installerat på en separat partition från min Mavericks HDD. När jag är inne i Yosemite så kan jag bara köra spotlight och söka på något program som är installerat på Mavericks partitionen och köra enter så kan jag köra programmen från Yosemite partitionen.
Haha kanske jag som är dum men rätt najjs ändå. Varför är de så?
Citera
2014-12-17, 14:07
Medlem
Mugsys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wangox
Märkte precis en rätt så najjs grej. Jag har Yosemite installerat på en separat partition från min Mavericks HDD. När jag är inne i Yosemite så kan jag bara köra spotlight och söka på något program som är installerat på Mavericks partitionen och köra enter så kan jag köra programmen från Yosemite partitionen.
Haha kanske jag som är dum men rätt najjs ändå. Varför är de så?
Därför att Spotlight indexerar innehållet på båda partitionerna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in