2014-12-16, 09:28
Medlem
Samtidigt så räknas ju svenskar och samer som två olika etniciteter i Sverige. Visst tycker jag man kan anse vara av både. Men tycker inte man kan säga att man är 100% av ett och 100% av en annan.
Citera
2014-12-16, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Precis.. Och dessa minoritetsgrupper skall integreras eller repatrieras.

Jag hoppas alla röstar på sd 2015 så vi kan få ett etniskt svenskt Sverige. Sverige åt svenskarna
Vad ska vi göra då med alla nysvenskar som har pass? Dra in det och skicka tillbaka dom? Eller bara dra in passet och låta dem leva kvar i Sverige?

Det kommer säkert bli ett jättetryggt land att leva i då utan några som helst motsättningar. Ironi.

Det är det här som är så bisarrt och motsägelsefullt. Det som Sverigedemokraterna menar att invandringen leder till (splittring, motsättningar och segregation) i själva verket påskyndas dubbelt upp med deras egen politik.
Citera
2014-12-16, 09:29
Medlem
Pastor Greens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Jag tror att ytterst få judar och norrlänningar röstade på SD i vilket fall.

http://www.svt.se/nyheter/val2014/har-ar-sd-s-nya-valjare

"Bryter ny mark i Norrland"
Samtidigt får Sverigedemokraterna stort stöd i norrländska, traditionellt röda, kommuner. I Kiruna får SD 13,3 procent av rösterna, en ökning med 7,6 procentenheter. Därmed är de kommunens näst största parti efter Socialdemokraterna. Och i Arjeplog i Norrbotten når SD 14,9 procent, vilket är 9,9 procentenheter mer än 2010. I Haparanda ökar de ungefär lika mycket och får 13,6 procent.

Nej, det hade han inte. Varför ljuger du?
Nu är det inte mig du citerar, men hur kan du så tvärsäkert veta vad Söder fått läsa och inte läsa i förväg? Du gör klassikern och skjuter budbäraren.
Citera
2014-12-16, 09:34
Medlem
Knivur-273s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Huntsman
Samer är ofta rasister, i synnerhet de renägande, är man av samesläkt, äger renar & talar samiska ser man sig som högst rankad i den samiska hierarkin, samt att man kommer i åtnjutande av diverse bidrag från oss svenskar.

Därför blev det ett sådant ramaskri när SD ville öppna för att alla som vill får ägna sig åt renskötsel.
Skulle vilja se den same som samtidigt ska förkasta Björn Söders utpekande av dem som icke svenskar OCH försvara att bara renrasiga samer fortfarande ska ha sina särrättigheter kvar.

Det är ett riktigt moment 22 så det lär inte hända alltför frekvent.
Jag förmodar att du är norrlänning. Sörlänningar brukar inte vara insatta på det sättet.
Citera
2014-12-16, 09:36
Medlem
syscrashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Precis.. Och dessa minoritetsgrupper skall integreras eller repatrieras.

Jag hoppas alla röstar på sd 2015 så vi kan få ett etniskt svenskt Sverige. Sverige åt svenskarna
Så heter det nu. Vid en väpnad konflikt är det etnisk rensning som gäller. Rösta inte SD.
Citera
2014-12-16, 09:36
Medlem
Schweizergardes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av udon
Om det är något vi som medborgare kan klaga på så är det public service. Dvs, om SvT och SR inte är sakliga i sin rapportering. Public Service går ju dock under en lag och jag tror inte att opartiska journalister skulle bli speciellt långvariga där.

Sen att alla SD-anhängare tycker att svt och sr driver en agenda bara för att de rapporterar om saker som inte stämmer överens med SD:s svart-vita världsbild är ju nåt helt annat.

Om man tror att SVT/SR inte har politiskt vinklade journalister så är man nog jävligt blåögd.

Att du nämner SR i sammanhanget är anmärkningsvärt eftersom det finns en mängd programredaktioner som är tydligt vänster. Har du aldrig lyssnat på P3 exempelvis?

TV2 var länge "vänsterns" kanal i Sverige, under hela kalla kriget och upp till 90-talet, och kanske ska man även nu betrakta den som sådan med tanke på de fragmaspottande aggressiva nyhetsankarna i Aktuellt igår som hoppade på smutskampanjen mot Björn Söder som uppenbart, alldeles jävla uppenbart är en ren ordvrängarkampanj från början till slut.
Citera
2014-12-16, 09:37
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pastor Green
Nu är det inte mig du citerar, men hur kan du så tvärsäkert veta vad Söder fått läsa och inte läsa i förväg? Du gör klassikern och skjuter budbäraren.

SD har haft en kritisk hållning mot samernas krav på utökat självstyre innan det här debaclet så jag tvivlar på att deras stöd i Norrland kommer minska.

För att svara på din fråga så är min källa Orrenius himself, han skriver nämligen i sin artikel (som du verkar ha läst dåligt) att han enbart skickade intervjusvaren till Söder, inte artikeln i sin helhet.
Citera
2014-12-16, 09:39
Medlem
hushlittledarlings avatar
Vad menar han?

1. Om samer och judar kan vara Svenska, fast ändå inte.
2. Man är svensk om man "känner sig som svensk"
- Så en muslimsk kvinna som känner sig Svensk, är glad och tacksam för det skydd hon får mot talibanerna här, hon är ok? eller är hon inte ok? Hon "känner ju sig Svensk",

Sen finns det svenskar som skiter fullständigt i identiteten av landet utan bara vill vara företagare världen över. Svensk eller inte. "Jag är världsmedborgare". Är han då inte Svensk för han sviker sitt land?`

Jag får inte ihop det. Kan en jude som inte firar jul, kollar på kalle Anka osv inte vara Svensk fast SD erkänner det.

Ska staten lägga sig i vem som "känner" sig Svensk eller inte.
Frågar man... "Hur känner du dig?"
Svarar man nej, så vad händer då?

Frågar också: Vad ska man med informationen till?
HMs ägare som bor i England känner sig kanske mer som världsmedborgare än som svensk men generar intäkter och pr och anställningar till Sverige för miljarder dollar varje månad.
Hur SD med den informationen?

Jag förstår inte vad SD och Björn Söder sysslar med? Varför hålla på med sån skit när det handlar om om att skapa jobb och få folk att må bra.
Då står Björn Söder där och svamlar runt:
- "Han är inte svensk, fast han känner sig som en, fast om man har en identitet, nationenen, Zlatan har en näsa, judar är ok, fast ändå inte, vi får acceptera fast känner han sig som, bögar ska dö, jag är missförstådd..."

Håller SD på att göra Sverige till ett tramsland?
Citera
2014-12-16, 09:39
Medlem
Mr Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av syscrash
Så heter det nu. Vid en väpnad konflikt är det etnisk rensning som gäller. Rösta inte SD.
Nej etnisk rensning I icke krigstid heter multikultur. Rosta pa nagot SOM vill radda sverige , SD t.ex.
Citera
2014-12-16, 09:41
Medlem
udons avatar
Det är ju faktiskt skillnad på vad vissa etniska grupper kallar sig själva och vad högt uppsatta politiker säger om etniska grupper.

Den senare bör ju rimligen vara tillräckligt intelligent att uttrycka sig på ett sätt som inte pekar ut specifika grupper i samhället. Det säger väl sig självt att det är politiskt självmord?

Jag minns en politiker i Kiruna som gick ut och media och sa att unga ryska män i Kiruna stjäl som korpar . Även om det antagligen låg rätt mycket sanning i det så begår man ju tjänstefel genom att säga så till media.

Det här är en icke-diskussion. Björn Söder har klampat i klaveret och nu får han betala för misstaget.
Citera
2014-12-16, 09:42
Medlem
hushlittledarlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Den här artikeln är en smula motsägelsefull, varför kan ni nog förstå själva.

Nä, förstod inte vad som var motsägelsefullt. Han är same, han är stolt, han är också svensk och han är arg för att Björn Söder nedvärderar honom till "Jomen vi kan accepterar Samer som en minoritet i Sverige, men de är inte Svenskar i den meningen...."

SD bestämma vad som är ok och inte ok.
Ska han säga: man kan inte ha 100% lojalitet same och 100% sverige?

Kan han har 100% kärlek till fosterlandet och 100% kärlek till sin fru... tvivlar.
Citera
2014-12-16, 09:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HerrRobot
um... han menar ju tvärtom att judar är en minoritetsbefolkning i sverige – dvs just att det finns svenska judar.

sedan påpekar han - vilket också är självklart - att många judar släpper den judiska identiteten och blir vanliga svenskar istället för svenska judar.

hur kan detta vara svårt att förstå eller ens kontroversiellt?

Hur kommer det sig att det är självklart att de flesta ("de flesta" sa han, inte "många") judar släpper den judiska identiteten? Jag bor i Malmö där vi har en synagoga som - utifrån vad jag sett - ofta besöks av många människor. Har dessa människor som besöker synagogan släppt den judiska identiteten? Jude och svensk är två helt olika saker och det ena behöver inte utesluta det andra. Du anser nog att man kan vara kristen och svensk, på samma sätt kan man vara jude och svensk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in