Citat:
Ursprungligen postat av
Simmaellersjunk
Kan hålla med om att bostadsbrist är en definitionssak. Men uppenbarligen tycker många att man upplever en sådan brist utgående från sina förväntningar på tillvaron (överlåtelsepris, hyresnivå, avgifter, önskad geografisk etablering etc). Jag kan nog tycka att begreppet bostadsbrist blir självuppfyllande när alla pratar om det.
Jag har ställt frågan flera ggr och fått ganska precis 0 användbara svar.
Vanligtvis är svaren varianter på det lite hjärndöda "det är självklart".
Probar man lite verkar det mest handla om att folk vill ha en hyresrätt i Stockholms innerstad till rejält nedreglerad hyra. Dvs man vill få pengar av bostadsförmedlingen i form av hyresrabatt utan att behöva stå i en lång kö för det. Det sista vill man dock inte erkänna.
Jag och en del andra brukar emellanåt peka på att det är bara att införa marknadshyra så kommer det att byggas så mycket HR som folk är beredda att betala för. Då brukar de som gnäller över bostadsbrist bli arga då de skulle behöva betala marknadshyra.
Citat:
Ursprungligen postat av
Simmaellersjunk
Jag utgår från att de flesta studentbostäder har någon form av studentkriterium för boendet. Dvs en slags reglering. En annat hinder i vägen är ju hyresgästföreningens förhandlingsposition som inte direkt lockar till dyr nyproduktion.
Det brukar i dessa falla vara kommunen som ordnar de. Och de har i praktiken alltid rätt. (Prova att vinn över en kommun i en domstol).
Citat:
Ursprungligen postat av
Simmaellersjunk
Jag avsåg i första hand problemet hur man ska inhysa det stora antalet nyanlända invandrare som har små möjligheter att etablera sig i samhället. Någonstans ska dom bo, och barackerna kommer att kosta att sätta upp. Dessutom ska löpande utgifter betalas. Inget kommunalt bolag lär anmäla sig som frivilligt att sätta upp ett nytt miljonprogramsområde under dom premisserna.
Arbetskraftsinvandrare brukar ordna sådan av egen kraft. Ofta också anhöriginvandrare vad jag förstår. (Jag har t ex en kollega som importerat en fru från Asien. Ingen belastning på samhället där).
Kvar har vi då asylinvandrare. De har ibland hyggliga finanser och ordnar då boende själva. Slutligen har vi de som inte grejar det själva. De blir en kostnad för kommunen. Därav en kö hos Migrationsverket.
Det som är smått obegripligt här är väl varför Migrationsverket behöver ha en kö, och varför inte alla som anser att "vi har råd" inte betalar in till en välgörenhetsfond som tar fulla ekonomiska ansvaret för de i kön. Så att kommunerna inte har någon kostnad/utgift alls.
Det får väl sägas vara en av livets mysterier.
Citat:
Ursprungligen postat av
Simmaellersjunk
Jag räknade nog snarare med 70 kvm med tanke på stora familjer. Höftade till med ca 30.000 som nämnts i olika sammanhang.
Det är 42 kvm per person i landet men 34 kvm per person i Stockholm. Det är mao lägre boendestandard i Stockholm. Dom är fattigare.
30 KSEK är nog mer BR. HR är lite billigare.
Citat:
Ursprungligen postat av
Simmaellersjunk
Visst, kan man ta ut så mycket betalt att man kan täcka räntor, 50 års rak avskrivning och vinstmarginal så byggs det nog. Men jag tror inte det räcker med utbud och efterfrågan. Det behövs en betalningsförmåga också. Och det är där jag ser hinder för ökad nyproduktion.
Nyproducerade BR (som har högre boendekostnad än HR) säljs utan problem. Så betalningsförmåga verkar finnas så där i största allmänhet.
Sedan finns de som hamnar på kommunens ansvar. Det blir då kommunens huvudvärk. Kommunen brukar pracka på dessa på de kommunala bostadsbolaget. Och skattebetalarna får då betala hyran.
Men kommunerna får väl köpa in sig på BR och förvara problematiska asylanter. Kommunen kan alltid lösa problemet så att säga. (Ja, på skattebetalarnas bekostnad).
Iom att vi ligger bland de högsta i världen på boyta per person så är det inte brist på boyta. Det är väl möjligen fördelningen man kan fundera över. Men inför man marknadshyra så kommer det att finnas lediga bostäder.