2014-12-16, 00:36
Medlem
The Crashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAD
Nä men du resonerar som en kärnväljare, vilket inte alla är.
Om Söder vore en skicklig politiker skulle han inte hamnat i den här situationen från början.
Så du menar att om jag hade kört över dig med en bil så blir argumentet "hade du som påkörd varit skicklig så hade vi kunnat undvika att hamna i denna situationen"?

Vad jag menar är att situationen är ganska oundviklig med tanke på att det hela är väldigt vinklat och förstorat ur sina proportioner. Hade Björn Söder sagt motsatsen, det vill säga att det inte finns någon samisk eller judisk nation, så hade han ändå fått skit.

Jag tror att de flesta som är uppmärksamma och faktiskt granskar detta kritiskt också inser att media ännu en gång begått en blunder.
Citera
2014-12-16, 00:37
Medlem
drulmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuna77
men med tiden så assimileras majoriteten och bidrar till ökad välfärd.

Källa?
Citera
2014-12-16, 00:42
Medlem
The Crashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pagamama
okej, jag biter.

den absoluta merparten av det svenska kulturarvet som du och SD hänvisar till är ett rent påhitt av affärsmän under 1800-talet för att man ville hålla sig väl med makten i landet vid tillfället.

Du kan plocka vad du vill - folkdräkter, julgran, midsommar, demokrati, svenska flaggan, nationalsången, falu rödfärg osv osv...

kulturarv = affärsintressen. inget mera.
Det är mycket möjligt, och det svenska kulturarvet är mycket mer än så. Exempelvis så firar vi Halloween trots att det är ursprungligen amerikanskt.

Det svenska kulturarvet är dynamiskt och kommer alltid både ge och ta influenser nationer emellan.
Citera
2014-12-16, 00:44
Medlem
Schweizergardes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pagamama
okej, jag biter.

den absoluta merparten av det svenska kulturarvet som du och SD hänvisar till är ett rent påhitt av affärsmän under 1800-talet för att man ville hålla sig väl med makten i landet vid tillfället.

Du kan plocka vad du vill - folkdräkter, julgran, midsommar, demokrati, svenska flaggan, nationalsången, falu rödfärg osv osv...

kulturarv = affärsintressen. inget mera.

Nationalromantik är något som återfanns hos alla de europeiska nationerna vid ett tillfälle eller annat, det är inte konstigare än att nationalstaten är en relativt sen uppfinning. Innan dess hade vi feodalsamhällen.

Bara för att vi samlas kring vissa nationella symboler betyder inte att det inte finns en svensk kultur, och att det inte finns en svensk identitet.

Uppenbarligen har den svenska identiteten formats naturligt genom en process där olika folkgrupper slog sig samman över århundranden. Man kan se kultur som geografiska ringar, där man är gute, svensk, skandinavier, nordeuropé, osv.

Att du totalt förringar den svenska kulturen och identiteten som en ren konstruktion för att sälja midsommarkarameller, när den har vuxit fram över århundranden, ja det får jag nog kalla århundrandets största jävla underdrift.
Senast redigerad av Schweizergarde 2014-12-16 kl. 00:46.
Citera
2014-12-16, 00:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av The Crash
På vilket sätt har samerna rätt till landet Sverige? Mig veterligen har de aldrig någonsin haft någon bosättning nere i Skåne. Varför ska då samerna ha rätt till Skåne?

Sedan om man har läst svensk historia så förstår man också att det svenska folket utgörs utav en sammanslagning utav folkgrupperna svear, götar och gutar. Dessa folkgrupperna har haft sina landområden i Sverige i lite över 1000 år. Hur dessa områden skulle tillfalla någon annan undgår mig.
Om man har läst svensk historia så inser man också att Danmark och Norge kan göra anspråk på vissa "svenska" områden och likaså skulle Sverige kunna göra anspråk på andra områden. Samerna tillhör ju redan Sverige så de har ju redan rätt till Skåne i den meningen. Du menar att en same eller jude som reser till skåne skulle inte välkomnas som på samma sätt som en svensk? Svensk är man om man har svenskt medborgarskap, det kan ju inte finnas nån annan variant?

Citat:
SD definierar inte svenskar utifrån genetisk uppsättning. Läser du principprogrammet så förstår du också att det är huruvida man anammar det svenska kulturarvet som är en stor del i avgörandet huruvida man är svensk eller inte. Utomeuropeiska barn som är adopterade in i svenska familjer kan alltså bli svenskar.

Svenska kulturarvet? det är ju otroligt svårt att definiera vad det kulturarvet är. ABBA, surströmming och bandy?

Citat:
Det är aldrig någon som har påstått att någon skulle vara bättre än någon annan. Vad man måste förstå är att du kan ju inte kalla en same för svensk om dennes lojalitet inte ens ligger hos nationen Sverige. Är också helt övertygad om att de flesta samer som bor där uppe i norr ser sig själva som samer, inte svenskar. Däremot så tror jag ingen skulle kunna argumentera emot att de har ett svensk medborgarskap, men i och med de kulturella olikheterna och sedan att de kämpar för den samiska nationen gör det direkt omöjligt att definiera dessa som svenskar.
Vad man har betonat är att alla minoritetsbefolkningar har samma rättigheter och skyldigheter som den svenska majoritetsbefolkningen.
Där har du ju facit svart på vitt, Du ställer Samer mot svenskar. Är ju precis det SD vill. Ställa olika grupper mot varandra. Varför ens misstänka samerna? Skulle de ha nån komplott om att ta över Sverige? Vad är lösningen då enligt SD? Låta dem få bilda en egen nation eller var ska man skicka hem samerna? (läger eller?
Citera
2014-12-16, 00:45
Medlem
MADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Söder har överhuvudtaget inte sagt något kontroversiellt, precis som jag visat är samtliga citat helt okontroversiella. Möjligtvis kan man anse att det är kontroversiellt att han i Aktuellt påstod att det fungerat bra att vi haft den zigenska gruppen i det här landet många år, det är inte en fullt korrekt beskrivning direkt...

Jag lägger egentligen inga värderingar i vad som är sant eller inte , men frågan är vad de fortfarande osäkra väljarna tycker?
Jag ser det rent krasst ur vad som är taktiskt smart eller inte.
Söder är ingen slipad politiker.
Citera
2014-12-16, 00:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drulman
Källa?

De stora arbetskraftsinvandringarna till Sverige under 60-70 tal till exempel. Många från Grekland, Turkiet Polen m.m....under 90-talet Balkan
Citera
2014-12-16, 00:48
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dloow
100% svensk och 100% kurd....

Man menar att detta inte är motsägelsefullt. Att man kan vara både och...

Låt säga att hälften av "svenska" befolkningen var kurder. Hur tror ni att "Svenskarna", "Sverige", skulle agera i utrikesfrågor? Hur tror ni att vi skulle hantera krisen i mellanöstern? ISIS? Tror man seriöst att det går att vara 100% kurd utan att hålla "kurdistans" intressen utanför den svenska politiken? Nej naturligtvis inte. Det låter fint att säga att man är både 100% svensk och 100% kurd, men det går tyvärr inte i praktiken.

Det går inte att vara 100% icke-svensk och 100% svensk samtidigt utan att blanda ihop sina intressen. Vilka invandrare tror ni skulle få förtur om hälften av "svenskarna" redan var kurder? osv osv
Ett exempel på detta kan ju vara hur judar i USA i första hand definierar sig som judar, inte som amerikanare. Liksom hur detta har påverkat landets utrikespolitik, i första hand i Mellanöstern och med hänsyn till Israel.
Citera
2014-12-16, 00:48
Medlem
MADs avatar
Citat:
Så du menar att om jag hade kört över dig med en bil så blir argumentet "hade du som påkörd varit skicklig så hade vi kunnat undvika att hamna i denna situationen"?

Vad jag menar är att situationen är ganska oundviklig med tanke på att det hela är väldigt vinklat och förstorat ur sina proportioner. Hade Björn Söder sagt motsatsen, det vill säga att det inte finns någon samisk eller judisk nation, så hade han ändå fått skit.

Jag tror att de flesta som är uppmärksamma och faktiskt granskar detta kritiskt också inser att media ännu en gång begått en blunder.

Jag tror mer att du vill att det ska vara så.
Det krävs inte direkt någon högskoleutbildning journalistisk för att förstå att det skulle bli rabalder av den artikeln i DN. Och då fick han ändå granska den.
Citera
2014-12-16, 00:52
Medlem
RingRing2014s avatar
Nu har jag kollat på Björn Söders intervju i Aktuellt.
Han menar alltså att det är dåligt för Sverige när färre och färre känner sig som svenskar. Dvs färre och färre av de massinvandrade nysvenskarna kommer in i det svenska samhället och delar svenskars värderingar. Värderingar som t ex jämställdhet mellan könen, det sociala kontraktet med välfärdssystemet, ickeaggressiv ödmjuk stil i det sociala livet mellan människor osv.

Han pekar på en oro att detta fallerar med fortsatt massinvandring och ökad enklavisering, som t ex Södertälje.

Jag är beredd att hålla med.

Däremot har Söder uttalat sig nedlåtande mot homosexuella: "Dessa sexuella avarter är inte normala och kommer aldrig vara normala". Där beter han sig som en äkta skägg-mussla, väldigt osvenskt enligt mig. Men han kanske har mognat, detta uttalande är från 2007.

Han sänder ut komplicerade signaler denne Söder.

SD 2015! I brist på annat.
Senast redigerad av RingRing2014 2014-12-16 kl. 01:21.
Citera
2014-12-16, 00:53
Medlem
El Capitanos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAD
Jag lägger egentligen inga värderingar i vad som är sant eller inte , men frågan är vad de fortfarande osäkra väljarna tycker?
Jag ser det rent krasst ur vad som är taktiskt smart eller inte.
Söder är ingen slipad politiker.

Det har ingen betydelse. SD är extremt tabu redan som det är. Vad Björn Söder säger eller gör för fadäser har ingen betydelse alls i sammanhanget. Det är precis som Åkessons spelskulder och Expressens patetiska hetsande som de höll på med i veckor innan valet. Det har ingen effekt och folk vet bara att media är extremt partisk.

Jag tror ärligt talat att media kommer ha ännu mindre effekt än någonsin på det här valet. Det var så extremt inför valet i höstas, och ska man mobilisera nu igen redan i februari och mars så kommer ingen bry sig. Det blir för mycket. Om man har sagt att någon är en idiot hundra gånger redan så är effekten närmast obefintlig när man gör det den hundraförsta gången.

SD har dessutom inga konkurrenter alls.
Citera
2014-12-16, 00:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schweizergarde
Nationalromantik är något som återfanns hos alla de europeiska nationerna vid ett tillfälle eller annat, det är inte konstigare än att nationalstaten är en relativt sen uppfinning. Innan dess hade vi feodalsamhällen.

Bara för att vi samlas kring vissa nationella symboler betyder inte att det inte finns en svensk kultur, och att det inte finns en svensk identitet.

Uppenbarligen har den svenska identiteten formats naturligt genom en process där olika folkgrupper slog sig samman över århundranden. Man kan se kultur som geografiska ringar, där man är gute, svensk, skandinavier, nordeuropé, osv.

Att du totalt förringar den svenska kulturen och identiteten som en ren konstruktion för att sälja midsommarkarameller, när den har vuxit fram över århundranden, ja det får jag nog kalla århundrandets största jävla underdrift.

Vad är den svenska kulturen då? Kulturer förändras ju över tid? Den är aldrig statisk. Finns lände rsom är "yngre" än Sverige men som är mer patriotiska och inriktade på kulturspridning. Vad är det typiskt svenska då? Jantelagen och midsommar? Är det vad vi ska försvara till sista blodsdroppen?

Vad är hotet mot detta? Flyktingar? Att de skulle ta med sig sina kulturer och så har vi inte någon "svensk" kultur kvar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in