2014-12-16, 00:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
JODÅ det kan du då visste, ljug inte nu! Inte sjutton mördar du eller hotar grannen om han parkerat bilen fel så du inte kan komma ut?
Nog går du fram fint och knackar på axeln och: hm jag behöver komma fram tack!
Jag tror inte att du går in och hämtar en ak-4 och blåser skallen av den i första taget.
Nä,jag gör inte det. Men nu pratade vi om Gud. Gud har ju en historia av att befalla folk att mörda eller mörda själv. Hur kan vi veta vad Gud vill?
Citera
2014-12-16, 00:28
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bottenslam
Njae. Har du en källa?

Nånstans omkring Lazarus. Just nu har jag inte tid att hitta specifikation.
Citera
2014-12-16, 00:28
Bannlyst
Citat:
Gud! Skaparen, urenergin, kalla det vad du vill mannen, och den Guden uppmanar ingen till sådana saker.
Sant, vill han förstöra ett folk så gör han det bara.
Det är trots allt han som skapat ALLT, inkl. det onda.

Och hota folk är ju precis vad han gjort genom profeterna i bibeln. För att bevisa att han är HERREN. Av samma anledning så failar de precis som Eva med äpplet. Blir ingen bra saga annars.

Jag kallar honom inte vadsomhelst utan hans namn är Jesus!
Citera
2014-12-16, 00:31
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Nä,jag gör inte det. Men nu pratade vi om Gud. Gud har ju en historia av att befalla folk att mörda eller mörda själv. Hur kan vi veta vad Gud vill?
Ja han har pratat om KÄRLEKEN!
OCH vill Gud mörda så kommer jag att avböja himmelsporten och be honom sparka ned mig i andra helvetet i stället. Bättre det än att vara fast för evigt i en mördares klor i evigheters evigheter.
Gud vill antagligen exakt det du vill med dina barn. Få dem att överleva, bli lyckliga, må bra, få in dem på rätt väg, förlåter dem gång på gång( även då de råkar dra revor efter hela sidan på den nyinköpta 400000 kronors bilen).
Citera
2014-12-16, 00:34
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Gud! Skaparen, urenergin, kalla det vad du vill mannen, och den Guden uppmanar ingen till sådana saker.

Jo.

Citat:
Ursprungligen postat av saggeliten

Inte alltid.

Citat:

Med stor sannolikhet inte mig.

Citat:
Och hota folk är ju precis vad han gjort genom profeterna i bibeln. För att bevisa att han är HERREN. Av samma anledning så failar de precis som Eva med äpplet. Blir ingen bra saga annars.

Visst, din mytologi dugar som saga.
Citera
2014-12-16, 00:36
Medlem
Citat:
Ja han har pratat om KÄRLEKEN!
OCH vill Gud mörda så kommer jag att avböja himmelsporten och be honom sparka ned mig i andra helvetet i stället. Bättre det än att vara fast för evigt i en mördares klor i evigheters evigheter.
Gud vill antagligen exakt det du vill med dina barn. Få dem att överleva, bli lyckliga, må bra, få in dem på rätt väg, förlåter dem gång på gång( även då de råkar dra revor efter hela sidan på den nyinköpta 400000 kronors bilen).
Fast jag mördar inte mina barn. Eller dränker dom. Om man ägnar sig åt grov cherrypicking så kan jag hålla med dig om att Gud talar om kärleken. Men han har inte monopol på den och kärlek fanns nog före Gud. Eftersom Gud med stor sannolikhet är ett mänskligt påhitt.
Citera
2014-12-16, 00:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Inte alltid.
Jo, det tror jag. Guds vilja är det som sker.

Citat:
Med stor sannolikhet inte mig.
inte mitt jobb att överbevisa dig, som tur är. Men du menar väl inte att du står utanför Guds skapelse?

Vad är det för konstig Gud du tänker på då?
Citera
2014-12-16, 00:38
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bottenslam
Njae. Har du en källa?

Skärselden vet jag är beskriven, och jag har för mig att det finns något mer. Men det är, om jag inte missminner mig sådant som står i gamla testamentet, och det vill inte dagens kristna kännas vid.
Nej det är en översättning, Gehenna, Hades och Sheol är översatt till det germanskinspirerade helvete och den begreppsvärld man associerade med denna.
Gehenna är inte ens en "ond" plats.
Citera
2014-12-16, 00:44
Medlem
goran744s avatar
Citat:

Jag kallar honom inte vadsomhelst utan hans namn är Jesus!
Jesus var en människa och Gud är Gud! Så tror jag i alla fall!
Hur kan Gud uppenbara sig i öknen och be fan fresta Jesus ( Sig själv) och Jesus går sedan fram till Gud(sig själv igen) och visar att han inte följde Satan.
Varför skall han förstöra det han skapat? Sodom o Gomorra blev en överenskommelse att aldrig mer sätta sin hand på en människa och det har han hållit.
Vad som pågick där inne har inte jag en aning om men tydligen var det en riktig rövarhåla med både det ena och det andra( mord, våldtäkter, och annat snusk)
Bevisa vad? Sådan Gud tror inte jag på.
Varför tror du att Gud satte kunskapens träd och sa AJABAJA? Det hade väl varit mer logiskt att INTE ha det trädet där, eller hur?
Vem skulle ha tillgång till det då?
Mycket som är mycket konstigt och underligt och frågor som aldrig får ett svar.
Finns antagligen en orsak i det också. Ingen vet!
Hotet du skriver om är människor som skrivit. Antagligen fanns det redan då "låtsastroende"
Citera
2014-12-16, 00:47
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Guds vilja är det som sker.

Med stor sannolikhet inte i mitt fall.

Citat:
Men du menar väl inte att du står utanför Guds skapelse?

Jag står definitivt utanför ditt ad hoc premissande, din anti-logik och din substanslösa retorik.

Citat:
Vad är det för konstig Gud du tänker på då?

När jag är på det teologiska humöret är jag pastafarian och tänker på den mest sanna Guden DFSM.
Citera
2014-12-16, 00:52
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Sodom o Gomorra blev en överenskommelse att aldrig mer sätta sin hand på en människa och det har han hållit.
Vad som pågick där inne har inte jag en aning om men tydligen var det en riktig rövarhåla med både det ena och det andra( mord, våldtäkter, och annat snusk)

Du som snacker med 'gud' kunne ju fråga.

Citat:
Mycket som är mycket konstigt och underligt och frågor som aldrig får ett svar.

Naturligvis. 'Gud' är "outgrundlig"

Citat:
Antagligen fanns det redan då "låtsastroende"

Men du som snacker med 'gud' är RIKTIG troende?
Citera
2014-12-16, 00:54
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Hotet du skriver om är människor som skrivit. Antagligen fanns det redan då "låtsastroende"
Du menar människor som inte ens läst texten
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in