Visst är det bra att ha mål i livet, men man bör ta en sak i sänder. Jag säger som en klok man sa till mig, att prata om SOG innan man ens genomfört GMU är som att prata om landslaget i fotboll innan man ens köpt sig ett par fotbollsskor. Jag försöker inte trycka ner dig på något sätt, SOG är sjukt häftigt och vill du verkligen dit så ska du givetvis ge det ett försök. Men du måste också vara realistisk. Du bör först genomföra GMU och ta anställning i FM och efter att ha jobbat något år kan du börja titta på testerna och fundera på om du ska söka.
Såg att någon har tipsat dig om att skaffa en civ ing. examen. Självklart är det alltid bra med en utbildning, men en examen från universitetet kommer inte ge dig ett skit till förmån om du ska söka till SOG, oavsett om det är 10 års studier och nobelpris i medicin eller bara en kandidatexamen i ekonomi. SOG bryr sig inte om din akademiska bakgrund, man tar inte hänsyn varken till din gymnasiala utbildning eller universitetsutbildning, det som spelar roll är personlig mognad och dina förmågor och egenskaper. Sedan har du alltid nytta av de kunskaper du tillförskaffar dig, men det kommer inte ge dig ett skit i fördel.
Samma är det med militär bakgrund. Precis som alla andra rekommenderar jag att du söker en mer utmanande tjänst med mycket fält, alltså jägare. Men inte för att det ser bra ut på pappret, för det är samma sak där. SOG skiter i om du kommer som jägare från K 4 eller som trossoldat från I 19. Det finns ingen meriterande bakgrund för att söka till operatör. Det enda som spelar roll i slutändan är god samarbetsförmåga, personlig mognad och din fysiska status.
Med det sagt så är det bra att komma från en hårdare fältmässig bakgrund rent indirekt, eftersom detta kommer göra dig mer fältvan och du kommer ha en klar fördel vid eventuella tester. Så ja, en bakgrund som jägare är att föredra, men inte för att det är en bra merit eller ser bra ut på pappret. Det skiter SOG i, det som spelar roll är dina förmågor och din personliga mognad, som KAN - dock inte ett måste - förbättras av att komma från en hårdare fältmässig tjänst.
Precis som någon sa så ligger medelåldern kring 32-33 år, där många är 35-36 år. Den yngsta som jag känner till iaf är kring 27 år (om hans ålder nu stämmer och inte är påhittad). Det är ingen slump att en operatör från SF är äldre, anledningen är givetvis för att yrket är så hårt, både fysiskt och psykiskt. Det tar tid att träna sig till en sådan fysik. Den psykiska biten ska man inte heller förringa, det krävs en otroligt hög grad av personlig mognad och om du någonsin får turen att träffa på en operatör så ska du se att de är extremt ödmjuka och har hög social kompetens. Verkligen inte som den förutfattade bilden är. Anledningen är helt enkelt för att de har varit med ett tag, både rent allmänt och i militära sammanhang. En kille på 19 år kan omöjligt ha samma egenskaper, ens hjärna är liksom inte ens fullt utvecklad än.
Som du själv förstår är fysiken extremt viktigt. Vi snackar lång och allsidig träning, flera dagar i veckan, i många år. "Jag gymmar 6 dagar i veckan", skulle många sagt. Nu pratar vi inte heller någon BB-split på gymmet. För att nå den fysiska status som krävs för en sådan tjänst så är det funktionell och allsidig träning som gäller. Löpning, simning, styrketräning (den riktiga varianten), uthållighetsträning, marschträning etc. En operatör berättar att han tränade cirka 50-60 km löpning och marschträning/vecka, tre styrketräningspass och ett simpass innan testerna. Och då var han förmodligen i 27-28 års åldern och det är inte omöjligt han han tränade mer i sina yngre dagar. Detta borde ge dig ett bra riktvärde.
Här kan du läsa en chatt från när en operatör svarade på lite frågor:
http://jobb.forsvarsmakten.se/sv/kam...att/sog-chatt/
Mitt råd? Gör GMU och ta anställning i FM, gärna vid ett jägarförband, men även annat förband duger. Jobba några år och träna hårt. Det är inte säkert att du tycker om livet som soldat, yrket är ganska speciellt och du bör ha arbetat ett tag innan du söker till SOG, inte bara för fysiken och din personliga mognads skull, utan även för att du ska ha insikt och en förståelse för vad du faktiskt frågar om.
P.S Nationella insatsstyrkan är en helt annan karriärväg. Där pratar vi först Polishögskolan följt av flera väl vitsordade arbetsår och kanske även specialerfarenheter, tex Piketen och liknande. NI är en helt annan historia. Skit i det.