• 1
  • 2
2014-06-17, 12:36
Moderator
TheLuckys avatar
Arbetsliv och arbetsmarknad --> Vapen och militär. Prövar här.

/Mod
Citera
2014-06-17, 12:48
Medlem
Imirons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Justyouraverageguy
Hejsan. Har aldrig postat på flashback förut, och har inte lurkat något heller för den delen, så jag vet inte om jag postar det här i rätt subforum, men om det är så att jag är helt ute och cyklar så får en moderator helt enkelt flytta på tråden.

Jag är 19 år och går ut gymnasiet nu den fjärde juni. Jag har läst natur med matematikspets samt 200 poäng språk extra. Mina betyg är hyfsade, en majoritet B med resten spritt på betygen A, C och E. Jag har dock insett att en framtid inom den akademiska världen är det sista jag vill. Jag är färdig med skolan och tänker aldrig sätta mig bakom en skolbänk och lyssna på en gammal stofil dröna på om skit jag inte bryr mig två skvatt om. Jag har heller ingen lust med att skaffa mig ett 8-17 jobb som ser likadant dag ut och dag in, då skjuter jag mig hellre.

Därför tänkte jag nu till vintern alternativt till nästa sommar söka GMU. Efter det är det Särskilda Operationsgruppen som är målet. Tänkte fråga om det är någon med tidigare erfarenheter som kan ge lite tips och råd på hur man på bästa samt snabbaste sätt tar sig till SOG efter GMUn. Hur attraktiv är jag för SOG? Värt att tillägga är att jag har körkort och skjuter en gång i veckan. Är helt frisk, äter inga mediciner, har inget synfel samt korrekt färgseende.

Vad kan man förvänta sig för löner/posteringar på vägen dit och hur bra betalt har SOG operatörerna? Har även hört lite om Nationella Insatsstyrkan. Är det något som är värt att satsa på? Är inte helt hundra på vad det är riktigt.

Tack på förhand för era svar!
De kommer inte sätta in en 21-årig grabb som operatör i ett specialförband. Medelåldern är ur minnet 35, men då har man ju så klart kommit in innan det. Du behöver erfarenhet och "skinn på näsan". Jägarsoldat och lite utlandstjänst etc torde vara en bra väg, eller kanske officer. Tolkskolan (finns det ens kvar? GMU är sär) tror jag också kan vara en finfin väg.
Citera
2014-06-17, 15:54
Medlem
Grymt mål du har!

Att du läst natur med hyfsade betyg är en bra början, se till att du innan GMU skaffat dig en rejäl fysik så att du kan genomföra den med bästa möjliga förutsättningar. Visst den är inte super krävande men desto mindre du behöver fokusera på att klara den fysiska ansträngningen desto mer energi kan du lägga på att faktiskt lära dig det som lärs ut och hjälpa dina mindre bemedlade kamrater.

Om du inte redan gör det, gå med i en orienteringsklubb och träna minst en gång i veckan, Crossfit, löpning och nästan alla kampsporter med sparring är bra träning. Undvik ensidig träning, ex att enbart simma gör dig till en bra simmare men ger dig knappast bra soldatfysik, att däremot lägga in simpass i träningen är ypperligt för att förbättra vattenvanan och träna med en mindre belastning på lederna men samtidigt få konditionsträning.
Men framförallt träna inte sönder dig, om du i framtiden kommer att jobba på en krävande befattning kommer du ändå någon gång att gå sönder, och att dras med gamla synder underlättar inte.
Det civila skyttet gör varken från eller till.

Som du tidigare fått rekommenderat, genomför GMU på K4 Arvidsjaur eller K3 Karlsborg, vet ej om det går att genomföra på AMF vilket skulle vara ett alternativ, P7, P4 och I19 om de tre första ej genomför utbildning och jag skulle välja i den ordning jag skrivit.
Sök eller genomför inte GMU på övriga förband, det ska vara samma utbildning men det kan skilja rätt rejält på utbildarna, självklart är detta grovt generaliserat och det finns riktigt "bra" soldater och officerare på alla förband, dock varierar antalet och vad de är bra på.

Glöm inte bort att GMU bara är det första lilla, lilla steget in i försvarsmakten.

Sök anställningen på de regementen som rekommenderats vid GMU och till en befattning vilken har strid eller underrättelse som huvuduppgift beroende på vad som passar dig, du kommer att vara anställt som soldat med en lön under ungefär 21 tusen i månaden(dock kommer övningsdygn och liknande höja den, vissa soldatbefattningar kan komma upp i 400000/år). Det kommer förmodligen att ta minst 12 månader efter att du blivit anställd innan du utbildats och tränats tillräckligt för att bli en duglig soldat.

Sök dig därefter eventuellt till FJS eller KJ (vet ej om K4 har motsvarande) jobba vidare, bli bättre, sök SOG utbilda dig "klart" +12 månader därefter placering som operatör, lönen är bättre än ordinarie soldat i försvarsmakten.

Så kortast tid är förmodligen ca 3 år, då det ska stämma med antagningstider osv.

Jag hade satsat om jag vore du, lycka till!
Citera
2014-06-17, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brainmokk
Du får klara SANS-testet först och rekommenderade förband som man alltså måste gå igenom som SOG rekryterar ifrån (allt som oftast) är alltså Kustjägare, Fallskärmsjägare och kanske i viss mån Amfibie. De två första är alltså prioriterade. Betonas kan att urvalet på kandidater från dessa förband (de är eliten redan dem i princip) ser ut att vara en av 10 sökande.
Man måste inte alls komma från något jägarförband. Många gör det, men det är absolut inget krav, vet inte vart du har fått det ifrån. Finns allt från f.d. ingenjörsgruppchefer till pansarskyttesoldater inom SOG. De söker fler kompetenser än de som gemene jägarsoldat besitter, de bryr sig inte om hur elit du var innan du sökte, allt hänger på din lämplighet som person, och här vägs många faktorer in.
Citera
2014-06-18, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StorAlbatross
Man måste inte alls komma från något jägarförband. Många gör det, men det är absolut inget krav, vet inte vart du har fått det ifrån. Finns allt från f.d. ingenjörsgruppchefer till pansarskyttesoldater inom SOG. De söker fler kompetenser än de som gemene jägarsoldat besitter, de bryr sig inte om hur elit du var innan du sökte, allt hänger på din lämplighet som person, och här vägs många faktorer in.

Även någon flottist och någon Art människa, men den kunskap du kan tillgodogöra dig på rimligt kort tid som soldat som kommer att vara värdefull, är goda soldatkunskaper. Och att omges med riktigt bra officerare och soldater som fokuserar på detta kommer att påskynda din utveckling som soldat och förbättra dina chanser, tror jag.

Gäller det specialkompetens skulle jag sätt mina pengar på att iva syrra eller kanske någon djupkunskap inom radioområdet skulle kunna ge pluspoäng. I övrigt har försvarsmakten egna utbildningar som inte är allt för långa ex FAC, DYK, EOD/IEDD, och jag antar att man i vissa fall tillför en resurs utifrån om det skulle behövas.
Citera
2014-12-15, 21:45
Medlem
peeaceholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thin-boned
Grymt mål du har!

Att du läst natur med hyfsade betyg är en bra början, se till att du innan GMU skaffat dig en rejäl fysik så att du kan genomföra den med bästa möjliga förutsättningar. Visst den är inte super krävande men desto mindre du behöver fokusera på att klara den fysiska ansträngningen desto mer energi kan du lägga på att faktiskt lära dig det som lärs ut och hjälpa dina mindre bemedlade kamrater.

Om du inte redan gör det, gå med i en orienteringsklubb och träna minst en gång i veckan, Crossfit, löpning och nästan alla kampsporter med sparring är bra träning. Undvik ensidig träning, ex att enbart simma gör dig till en bra simmare men ger dig knappast bra soldatfysik, att däremot lägga in simpass i träningen är ypperligt för att förbättra vattenvanan och träna med en mindre belastning på lederna men samtidigt få konditionsträning.
Men framförallt träna inte sönder dig, om du i framtiden kommer att jobba på en krävande befattning kommer du ändå någon gång att gå sönder, och att dras med gamla synder underlättar inte.
Det civila skyttet gör varken från eller till.

Som du tidigare fått rekommenderat, genomför GMU på K4 Arvidsjaur eller K3 Karlsborg, vet ej om det går att genomföra på AMF vilket skulle vara ett alternativ, P7, P4 och I19 om de tre första ej genomför utbildning och jag skulle välja i den ordning jag skrivit.
Sök eller genomför inte GMU på övriga förband, det ska vara samma utbildning men det kan skilja rätt rejält på utbildarna, självklart är detta grovt generaliserat och det finns riktigt "bra" soldater och officerare på alla förband, dock varierar antalet och vad de är bra på.

Glöm inte bort att GMU bara är det första lilla, lilla steget in i försvarsmakten.

Sök anställningen på de regementen som rekommenderats vid GMU och till en befattning vilken har strid eller underrättelse som huvuduppgift beroende på vad som passar dig, du kommer att vara anställt som soldat med en lön under ungefär 21 tusen i månaden(dock kommer övningsdygn och liknande höja den, vissa soldatbefattningar kan komma upp i 400000/år). Det kommer förmodligen att ta minst 12 månader efter att du blivit anställd innan du utbildats och tränats tillräckligt för att bli en duglig soldat.

Sök dig därefter eventuellt till FJS eller KJ (vet ej om K4 har motsvarande) jobba vidare, bli bättre, sök SOG utbilda dig "klart" +12 månader därefter placering som operatör, lönen är bättre än ordinarie soldat i försvarsmakten.

Så kortast tid är förmodligen ca 3 år, då det ska stämma med antagningstider osv.

Jag hade satsat om jag vore du, lycka till!

Härligt med någon som ger en bra förklaring, bra infon och bra uppmuntran istället för de många negativa kommentarerna som finns här och där. Instämmer med denna kille!

Siktar själv mot KJ sedan SOG. Att ha distans mål är minst lika viktigt som dagliga mål!
Kämpa på!
Citera
2014-12-15, 23:52
Medlem
Dimaks avatar
Så hur gick det? har du gjort GMU än?
Citera
2014-12-16, 00:24
Medlem
Strand.s avatar
Visst är det bra att ha mål i livet, men man bör ta en sak i sänder. Jag säger som en klok man sa till mig, att prata om SOG innan man ens genomfört GMU är som att prata om landslaget i fotboll innan man ens köpt sig ett par fotbollsskor. Jag försöker inte trycka ner dig på något sätt, SOG är sjukt häftigt och vill du verkligen dit så ska du givetvis ge det ett försök. Men du måste också vara realistisk. Du bör först genomföra GMU och ta anställning i FM och efter att ha jobbat något år kan du börja titta på testerna och fundera på om du ska söka.

Såg att någon har tipsat dig om att skaffa en civ ing. examen. Självklart är det alltid bra med en utbildning, men en examen från universitetet kommer inte ge dig ett skit till förmån om du ska söka till SOG, oavsett om det är 10 års studier och nobelpris i medicin eller bara en kandidatexamen i ekonomi. SOG bryr sig inte om din akademiska bakgrund, man tar inte hänsyn varken till din gymnasiala utbildning eller universitetsutbildning, det som spelar roll är personlig mognad och dina förmågor och egenskaper. Sedan har du alltid nytta av de kunskaper du tillförskaffar dig, men det kommer inte ge dig ett skit i fördel.

Samma är det med militär bakgrund. Precis som alla andra rekommenderar jag att du söker en mer utmanande tjänst med mycket fält, alltså jägare. Men inte för att det ser bra ut på pappret, för det är samma sak där. SOG skiter i om du kommer som jägare från K 4 eller som trossoldat från I 19. Det finns ingen meriterande bakgrund för att söka till operatör. Det enda som spelar roll i slutändan är god samarbetsförmåga, personlig mognad och din fysiska status.

Med det sagt så är det bra att komma från en hårdare fältmässig bakgrund rent indirekt, eftersom detta kommer göra dig mer fältvan och du kommer ha en klar fördel vid eventuella tester. Så ja, en bakgrund som jägare är att föredra, men inte för att det är en bra merit eller ser bra ut på pappret. Det skiter SOG i, det som spelar roll är dina förmågor och din personliga mognad, som KAN - dock inte ett måste - förbättras av att komma från en hårdare fältmässig tjänst.

Precis som någon sa så ligger medelåldern kring 32-33 år, där många är 35-36 år. Den yngsta som jag känner till iaf är kring 27 år (om hans ålder nu stämmer och inte är påhittad). Det är ingen slump att en operatör från SF är äldre, anledningen är givetvis för att yrket är så hårt, både fysiskt och psykiskt. Det tar tid att träna sig till en sådan fysik. Den psykiska biten ska man inte heller förringa, det krävs en otroligt hög grad av personlig mognad och om du någonsin får turen att träffa på en operatör så ska du se att de är extremt ödmjuka och har hög social kompetens. Verkligen inte som den förutfattade bilden är. Anledningen är helt enkelt för att de har varit med ett tag, både rent allmänt och i militära sammanhang. En kille på 19 år kan omöjligt ha samma egenskaper, ens hjärna är liksom inte ens fullt utvecklad än.

Som du själv förstår är fysiken extremt viktigt. Vi snackar lång och allsidig träning, flera dagar i veckan, i många år. "Jag gymmar 6 dagar i veckan", skulle många sagt. Nu pratar vi inte heller någon BB-split på gymmet. För att nå den fysiska status som krävs för en sådan tjänst så är det funktionell och allsidig träning som gäller. Löpning, simning, styrketräning (den riktiga varianten), uthållighetsträning, marschträning etc. En operatör berättar att han tränade cirka 50-60 km löpning och marschträning/vecka, tre styrketräningspass och ett simpass innan testerna. Och då var han förmodligen i 27-28 års åldern och det är inte omöjligt han han tränade mer i sina yngre dagar. Detta borde ge dig ett bra riktvärde.

Här kan du läsa en chatt från när en operatör svarade på lite frågor: http://jobb.forsvarsmakten.se/sv/kam...att/sog-chatt/

Mitt råd? Gör GMU och ta anställning i FM, gärna vid ett jägarförband, men även annat förband duger. Jobba några år och träna hårt. Det är inte säkert att du tycker om livet som soldat, yrket är ganska speciellt och du bör ha arbetat ett tag innan du söker till SOG, inte bara för fysiken och din personliga mognads skull, utan även för att du ska ha insikt och en förståelse för vad du faktiskt frågar om.

P.S Nationella insatsstyrkan är en helt annan karriärväg. Där pratar vi först Polishögskolan följt av flera väl vitsordade arbetsår och kanske även specialerfarenheter, tex Piketen och liknande. NI är en helt annan historia. Skit i det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in