2014-12-15, 19:51
Medlem
krackelerars avatar
En etnisk främling som inte vill finna sig i svensk demokrati.
Troligen med chilenska kommunistiska föräldrar, sannolikt orsaken till att denna rabiata kommunist och feminist befinner sig på svensk mark.
Mycket kommunistpack som invandrat från Latrinamerika. Dags att åka hem lilla fröken, diktaturen är borta.
Hon tycks fö. vara totalt blåst i största allmänhet Tål inte att se människan.
Citera
2014-12-15, 19:51
Medlem
Gullegubbens avatar
Hur kan hon veta när hon ska gå upp i talarstolen om hon inte erkänner Söder som talman? Menar hon allvar så ska hon väl helt låta bli att uppträda i kammaren när Söder presiderar.
Citera
2014-12-15, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tomato
Fan vad pinsam han är Söder, direkt på som en kränkt barnunge
Hon kunde och andra sidan skött det lite snyggare, och sagt "Herr andra vice talman" om hon ville markera att han inte har det höga ämbetet en ordinarie talman innehar, utan bara i grunden är en vanlig riksdagsman.
Haha exakt som ett barn.
Respektera mig!!!
Tycker denna video passar
https://www.youtube.com/watch?v=sgYpGBGDsuE&feature=player_detailpage#t=12 5
Citera
2014-12-15, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svinhuden
Du måste lära dig att ras och art inte har samma betydelse.
Dags kolla läsförståelsen kanske?

Det var precis det jag anmärkte på.
Citera
2014-12-15, 19:54
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av theRulerOfBethos
Har inte kollat på klippet utan bara läst vad som stått, men som det verkar så är det oerhört barnsligt av båda två. Rossanas beteende har väl redan tagits upp typ 100 gånger i den här tråden antar jag, och det är väl ungefär vad som kan väntas av henne, men även Söders beteende ser oerhört fånigt ut. En människa med någon form av självdistans och med fokus på innehållet bör enkelt kunna se förbi den här sortens markeringar.

Vad Söder signalerade ut här är att han mentalt är ett litet barn som tar sig själv på alldeles för stort allvar och som behöver få den där formella bekräftelsen, inte för att den egentligen behövs för processens skull, utan för att när han för en gångs skull för möjlighet att känna på lite makt så kan han inte acceptera att han inte får fullständig bekräftelse för det.

Beteendet påminner lite om en väldigt speciell människotyp som jag har stött på ett antal gånger genom mitt liv. De drar sig gärna till jobb inom polisväsende/militär/väktare men även till politiker antar jag. De var mobbade som barn och hela deras liv har gått ut på att klättra till någon sorts position där de kan få någon form av formell makt över andra. Det bara osar mindervärdeskomplex över dem. De tar sig själva på enormt stort allvar och saknar ofta humor. De är ofta paragrafryttare och anser att regelboken ska följas in i minsta detalj. Får de inte fullständig bekräftelse för sin formella auktoritet så känner de liksom att någon har stulit något från dem.

Men snälla. Det ingår i alla talmäns uppgift att göra det Söder gör. RD:s brist på hyfs är däremot mycket barnsligt. Du får gärna göra en psykologisk analys om vad i hennes barndom som har lett fram till hennes beteende.
Citera
2014-12-15, 19:56
Medlem
Hobbybondes avatar
Ni som gnäller om att hon inte erkänner demokratin för att hon inte säger Herr Talman, hur tänker ni?

Det är möjligtvis ett praxisbrott men det har ju SD inget emot i andra fall.. Men inte faan är det något demokratibrott att inte visa respekt för en idiot till talman
Citera
2014-12-15, 19:57
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbybonde
Ni som gnäller om att hon inte erkänner demokratin för att hon inte säger Herr Talman, hur tänker ni?

Det är möjligtvis ett praxisbrott men det har ju SD inget emot i andra fall.. Men inte faan är det något demokratibrott att inte visa respekt för en idiot till talman
Talmannen är av högre rang än statsministern. Att inte visa talmannen respekt kan på många sätt anses vara anti-demokratiskt. Tänk dig motsvarande "du är inte min statsminister" och vad det kan leda till.
Citera
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onnyt
Så med ditt resonemang är det helt OK att gå omkring med en t-shirt med texten "negrer=mördare". Det finns ju en del negrer som är mördare.

Självklart.
Varför skulle man inte få det?

Att vissa (Garanterat Kitimbwa Sabuni, Jallow Momodou och deras kompisar.) skulle gå i taket känna sig kränkta och lipa om HMS är ju en sak, men som jag ser det så är yttrandefriheten viktigare än Hets Mot Folkgruppstramset.

Om du vill ha en sådan T-shirt så är det helt okej med mig.
Precis som jag inte skulle bry mig det minsta om du hade en T-shirt med någon annan text på heller. Själv föredrar jag kläder helt utan tryck...

Dinamarca ska få ha på sig vilken T-shirt hon vill, men eftersom hon själv frivilligt valt att låta sig väljas in i Sveriges riksdag anser jag att hon därmed även accepterat att ta del av och ska följa det regelverk för hur anföranden ska skötas där. Då Söder var tjänstgörande talman var han per definition "hennes talman" och det är något hon inte kommer ifrån oavsett om hon är nöjd med det eller inte. Det hon håller på med är trams och inte mycket mer.

Hur skulle det se ut om han vägrade henne att uttala sig i riksdagen med motiveringen "Hon är inte min riksdagsrepresentant!"?
Citera
Avslutad
Orkar inte bläddra igenom hela tråden. Har någon statsvetare yttrat sig kring Dinamarcas agerande? Oavsett vad jag röstar på förväntar jag mig att riksdagsledamöterna respekterar riksdagens arbetssätt.

Jag vill inte ha en riksdag där ledamöterna beter sig såhär mot varandra: https://www.youtube.com/watch?v=XHMrgwAuJ_U eller såhär: https://www.youtube.com/watch?v=emKIIv2_cNI

Är uppriktigt oroad över riksdagens låga nivå och mobbning av oliktänkande.
Senast redigerad av Passepartout 2014-12-15 kl. 19:59.
Citera
2014-12-15, 19:59
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbybonde

Det är ett demokratibrott att inte acceptera de demokratiska spelreglerna som riksdagsman.
Citera
2014-12-15, 20:00
Medlem
theRulerOfBethoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gullegubben
Men snälla. Det ingår i alla talmäns uppgift att göra det Söder gör. RD:s brist på hyfs är däremot mycket barnsligt. Du får gärna göra en psykologisk analys om vad i hennes barndom som har lett fram till hennes beteende.

Det är skillnad mellan att följa regler för att de behövs för ordningens eller frågans skull och att vara en paragrafryttare. Det har inte någon som helst betydelse för ordningsprocessen eller frågan att hon säger "herr talman". Det är bara viktigt för honom eftersom han, vad det verkar, är en personlighetstyp som lever för att få bekräftelse och möjlighet att vara en auktoritet.

Även Rossanas beteende är superfånigt och inte ett dugg bättre, men tror inte det behövs en till sån analys i den här tråden eftersom alla här inne förmodligen redan vet om det i alla fall.
Citera
2014-12-15, 20:01
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MentosFruitcore
Talmannen är av högre rang än statsministern. Att inte visa talmannen respekt kan på många sätt anses vara anti-demokratiskt. Tänk dig motsvarande "du är inte min statsminister" och vad det kan leda till.

Hade hon skjutit Söder så hade jag förstått resonemanget, eller om hon iaf brutit mot några regler..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in