2014-12-15, 19:57
Medlem
pestloppans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vindhler
Och svenskar är inte en definierad folkgrupp då eller? Om inte, så vill jag fanimej veta definitionen på en kurd, och varför den inte kan appliceras på det svenska folket.

"Svensk" är väl ändå per definition en nationalitet? Eller har jag fel?
Citera
2014-12-15, 19:57
Medlem
Proclaimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vindhler
Nej, judar accepterar inte konvertiter hur som helst som jag skrev i ett annat inlägg. De är extremt restriktiva.

Samer säger öppet att man måste födas till same för att vara same. Det är helt ok för min del, bara inte det svenska folkets rätt att göra det samma fråntas oss såsom den har gjort i dagens Sverige.

Återigen beror det på vad man definierar svenskhet som.
Enligt mig är man svensk om man föds på svensk mark. Allt annat vore orimligt.
Citera
2014-12-15, 19:59
Medlem
Eftersom vi nu har den låga nivån på journalister i det här landet som vi har så borde alla förstå att man inte kan nämna ordet jude i en intervju utan att det kommer vinklas till att man är antisemit. Är ju lite drygt att det ska behöva vara så, men nu är det som det är.

Tacka Niklas Orrenius och Peter Wolodarskis agendasättande journalistik för det.
Citera
2014-12-15, 19:59
Medlem
http://sdkuriren.se/med-anledning-av-pastaenden-i-medier-kring-judar-och-samer/

Han har ju rätt i sak.

Bara för att jag flyttar till Kina och blir kinesisk medborgare så är jag inte automatiskt en kines för det, utan fortfarande svensk som bor och är medborgare i Kina. Jag skulle aldrig vilja kalla mig kines heller, precis som många samer och kurder inte heller skulle vilja kalla sig svensk.

Man kan inte påtvingas en nationell identitet. Söder säger ju inte heller att varken eller är något dåligt. Inte heller att ingen kan bli svensk.
Citera
2014-12-15, 20:00
Medlem
Kulturmammas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamburgarsvarulv
Om du menar rubriken " Den leende nationalismen" så vet jag faktiskt inte. Sen är det väl sällan så att man själv får sätta rubriker på artiklar man blir intervjuad i? Har du nånsin blivit intervjuad? Det man kollar är att man blev citerad rätt och det fick Söder göra.

Rubriken var Björn Söder: Judar är inte svenskar

En journalistisk klassiker. Förvräng och förenkla. Låt det stå
ett tag, så du har fisken på kroken. Du är fisken.
Citera
2014-12-15, 20:00
Medlem
Vindhlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proclaimer
Återigen beror det på vad man definierar svenskhet som.
Enligt mig är man svensk om man föds på svensk mark. Allt annat vore orimligt.

Öh, du har alltså inte ens koll på vad för lagar som gäller i Sverige? I Sverige liksom Tyskland praktiserar vi Jus sanguinis (blodets rätt):

http://sv.wikipedia.org/wiki/Jus_sanguinis

Citat:
Jus sanguinis (latin för 'blodets rätt') är en princip där rätten till medborgarskap eller nationalitet följer enligt en persons härstamning. Motsatsen är jus soli där medborgarskap bestäms efter vilket territorum man är född på.

I Sverige tillämpas jus sanguinis men det finns också andra sätt att bli svensk medborgare på.

Om utländska medborgare föder barn i Sverige blir INTE barnet svensk medborgare per automatik. Om svenska medborgare föder barn utomlands så blir barnen svenska medborgare per automatik.

Blodets rätt är en del av den germanska och nordiska rätterna:

http://en.wikipedia.org/wiki/Ancient_Germanic_law

Citat:
The Germanic law codes are designed for a clearly stratified society fixated on kinship. Legal status, and therefore freedom, was based on a person's kinship, separating those who have a kindred, or freemen (OE freo man, OHG frīhals), and those who are kinless, or bondmen (ON þræll). Kinship was the basis for things such as conveying and inheriting property, regulation of feuds, and weregeld, and so bondmen were ipso facto excluded from these things.

Motsatsen är Jus Soli, eller territorialprincipen, där man blir medborgare om man föds inom territoriet:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Territorialprincipen

Det praktiserar bland annat i Frankrike, USA och Sydafrika.

Sen vad du tycker är fullständigt irrelevant. Det ändrar inte lagar.
Det är fullständigt bedrövligt vilken låg kunskapsnivå som svenskhatarna innehar.
Senast redigerad av Vindhler 2014-12-15 kl. 20:06.
Citera
2014-12-15, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hushlittledarling
Han har läst artikeln och godkänt varenda ord.

Killen slirar nu och har säkert fått en rejält utskällning av Mattias Karlsson och Bylund som gör allt de kan för att inte den bruna färgen ska rinna.

Därför skyller Björn på media och att han är "missförstådd"...
Nä, han är inte missförstådd.

Det står i SDs partiprogram rakt upp och ner bara att läsa. Här är lite tydlig text:
http://www.interasistmen.se/granskning/varfor-chockas-ni-soders-judeuttalande-det-star-ju-principprogrammet/

Det är ju nästan komiskt Varför snackar han för mycket eller är det journalisterna som bestämt sig för att locka in honom i fällor och naiv och blå (brun) som han är går han in i fällan hela tiden och säger extremt korkade saker.
Citera
2014-12-15, 20:02
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pestloppan
"Svensk" är väl ändå per definition en nationalitet? Eller har jag fel?

Nej du har inte fel, men för den delen behöver inte "svensk" _enbart_ vara en nationalitet. Kurder har ju som sagt inget eget (officiellt erkänt) land så "nationaliteten" kurd finns inte, men finns då inte heller några kurder?
Citera
2014-12-15, 20:02
Medlem
söder ska va med i aktuellt kl 21 i SVT och kommentera
Citera
2014-12-15, 20:03
Medlem
I Sverige är det kontroversiellt att ifrågasätta den extrema statsideologin mångkulturalism.
Citera
Avslutad
Samer verkar ju vara svenskar men judar däremot inte. Dom har ju ljusårs annan filosofi och bakgrund. http://sv.wikipedia.org/wiki/Judar
Citera
Medlem
varmluftsballongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thelonegunman
Nja han kommer förmodligen säga att han blivit feltolkad.

Feltolkad?

Det innebär att Björn Söder inte dementerar uttalandet. Denna gången sket Björn Söder i det blå skåpet.

Hur fan vågar killen i rollen som talman, alltså inte SD-representant, utan som representant för 100% av svenska folket, inte 13%.

Svineri.

Som att höra en representant för USA säga att indianer aldrig kan bli amerikaner.

Som att höra en representant för Australien påstå att Aboriginer aldrig kan bli australienare.

SD representanter kan få lov att häva ur sig vad som helt i partiets namn. Men som talman kan han fan ta och visa lite respekt. Brukar tillhöra vanligt svenskt hyffs.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in