2014-12-15, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
"Du är inte min riksdagsledamot, Rossana Dinamarca!"

Så där kan man förstås hålla på om man vill. Men det blir dels ett rätt besvärligt arbetssätt i kammaren, del ett i grunden ifrågasättande av parlamentariska fundamenta.

Enklast är förstås att rösta bort kommuisterna i mars, så är denna typ av problem lösta.
Att sådana här ohyfsade fasoner tillåts mot en utsedd vice talman pekar på att vi har för många riksdagsledamöter. Om antalet minskades proportionellt skulle ohövliga chilenska stolpskott försvinna per automatik.
Citat:
Banta riksdagen – nu.

Det kräver flera tunga politiker från både S och M.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13624193.ab

Citera
2014-12-15, 17:48
Bannlyst
Var det inte hon som hade en "SD är rasister"-tshirt i talmansvalet?

Hon verkar ha stora problem. Hur va det med praxis nu igen? Inte så viktigt förstås.
Citera
2014-12-15, 17:49
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av muto_kenji
Personligen anser jag att så länge Söder inte ser alla svenska medborgare som svenskar så har han vare sig i talmansämbetet eller riksdagen att göra.
Det finns ingen som ser alla svenska medborgare som svenskar. Det blir ju svårt att hitta någon lämplig kandidat till ämbetet, inte sant?
Citera
2014-12-15, 17:50
Medlem
Denna fadäs är glömd lagom till valet. Men puckot Söder bör fanemej hålla käften tills vidare. Han bör hålla sina märkliga och förvirrade åsikter för sig själv.
Citera
2014-12-15, 17:51
Medlem
Många som försvarar Söder och SD som vanligt, men även ni måste ju erkänna att det här börjar bli jävligt löjligt. Det bästa som sagts i tråden hittills: "Svensk politik börjar bli likt ett stort jävla dagis."
Citera
2014-12-15, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora
Tror knappst att detta gör varken till eller ifrån när det gäller stödet för SD. Då tror jafg att sveket mot pensionärerna är viktigare.
Inget svek. De tänker långsiktigt - färre tärande somalier = högre levnadsstandard för svenska pensionärer.
Citat:
Sedan är det lite kul att se att stollarna börjar ta för sig i jimmies frånvaro.
Host host... Stollar är de som fortsätter ta in somalier utan skyddsbehov, trots att majoriteten av dessa går direkt in i bidragsutnyttjande samtidigt som vi skär i vår egen välfärd.

Hur som helst, har nog Rosanna målat in sig i ett hörn, för hon kommer ju hamna i samma sits igen, och tänker hon då fortsätta vägra säga "Herr Talman" kommer ju denna fight att bli ordentligt uppmärksammad i media, sannolikt till V:s nackdel.

Jag tror att hon till slut kommer att ge vika.
Citera
2014-12-15, 17:54
Medlem
Sebbe.Straxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RedBeard.
Många som försvarar Söder och SD som vanligt, men även ni måste ju erkänna att det här börjar bli jävligt löjligt. Det bästa som sagts i tråden hittills: "Svensk politik börjar bli likt ett stort jävla dagis."

Du kan ju börja med att läsa vad han sa och inte bara vad Aftonbladet skriver...
Citera
2014-12-15, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sebbe.Straxx
Du kan ju börja med att läsa vad han sa och inte bara vad Aftonbladet skriver...

Vad talar du om?
Citera
2014-12-15, 18:00
Medlem
hashs avatar
Varför kasta inte Björn Söder ut henne?

I riksdagsordningen (kap. 6 §16) står det: "Ingen får vid ett sammanträde uttala sig nedlåtande om någon annan eller använda personligen förolämpande uttryck eller i övrigt i ord eller handling uppträda på ett sätt som strider mot god ordning." Om talmannen anser att en ledamot överskrider reglerna kan talmannen ta ifrån honom eller henne ordet.
Citera
2014-12-15, 18:03
Medlem
Brillmongos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vasadueller
Det är väl enbart ett uttryck för att han gör sitt jobb. Det är hans uppdrag att se till att god ordning flöljs. Menar du att han skall försaka det arbete som han uppbär skattemedel för? Att han skall låta riksdagsmännen bete sig hur som helst, bara för att han själv är SD (och därmed automatiskt kommer att bli feltolkad och kritiserad i media)?
Jämför Söder med Ahlin, Ahlin är mycket mer avslappnad. Att Söder sitter på helspänn i väntan på att få knäppa någon på näsan lämnar öppet mål till Dinamarca som tänkt ut ett svar som hon vet att media och hennes väljare älskar.
Bra gjort av Söder att inte förstora saken ytterligare, utan vänta till efteråt med att be henne hålla ton.
Tycker att riksdagsledamöterna själva borde ansvara för att god ordning följs. Det är förbannat tråkigt att en sån här sandlådegrej är det som ska få den stora uppmärksamheten efter en riksdagsdebatt.
Citera
2014-12-15, 18:04
Medlem
Romang67s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosiko
Om jag minns rätt så var det väl du som citerade mig och hade andra åsikter, rimligen bör du svara på mina frågor först. Jag väntar på fortfarande på utläggningen som redogör för vad Dinamarca gjorde för fel. Vi är överens om att det var olämpligt agerat och att Dinamarca borde följt praxis, men hon har fortfarande en rättighet att välja att bryta praxis, likt SD hade vid budgetomröstningen. Nej, jag har inga planer att bemöta ditt svamlande. Att du känner dig tvungen att börja dra in saker som sker i andra länder talar ju för hur lite du har att säga till om i själva sakfrågan.

Det har du alldeles rätt i. Men det påpekade inte Romang67 som verkade hävda att Söder var Sveriges talman på heltid.
Your unwillingness to answer even the simplest of questions show pretty clearly that you understand that your answers would reveal how wrong you are.

And I didn't think I needed to explain that Söder assumed the role of speaker of the parliament, without actually maintaining it. But I guess that you have to argue semantics as you're not actually interested in answering questions about the topic.

I'm gonna work now, so I'm leaving the discussion. I, as well as several others, have clearly explained to you in simple terms why it's a necessity that the speaker is the authority figure in the parliament. If you still lack the ability to grasp that, and why it's wrong to tell Söder that "Du är inte min talman." because of the speaker's role, there is really no point in arguing with you anyway.

It's not just a matter of tradition, it's a matter of her stating that the parliament lacks a person in charge when Söder assumes the role of speaker.
Citera
2014-12-15, 18:05
Medlem
Björn kommenterar talmansskandalen
Citat:
Vid riksdagens öppnande hade hon en t-shirt med texten "SD=rasister

– Det är inte första gången som vi har problem med vänsterpartister som inte kan uppföra sig i kammaren, varken när det gäller hur de pratar eller klär sig. Jag tycker att Vänsterpartiet än en gång visar bristen på respekt för demokratin och demokratins högborg.

http://www.metro.se/nyheter/bjorn-soder-efter-attacken-bristande-respekt-for-demokratins-hogborg/EVHnlo!lcsajYx55MD2/
Senast redigerad av gulasnubben 2014-12-15 kl. 18:10.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in