2013-02-07, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psychopatrick
HAHA, bästa jag läst idag! Underbart skrivet, totally fucking agree!
Engelska i svenska meningar signalerar väl ungefär samma sak?
Citera
2013-02-07, 22:38
Medlem
Jrgens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoaz
Jag ser också detta till och från, och jag stör mig precis lika mycket på det nu som första gången, precis som all annan brist på intellekt hos många unga idag.
Du anser alltså att slarv i skrift är utmärkande för just unga?
Citera
2013-02-07, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jrgen
Du anser alltså att slarv i skrift är utmärkande för just unga?
Det är dock inte slarv, det är uppenbarligen brist på grundläggande kunskap. För jag anser definitivt att vi kommit såpass långt i utvecklingen att vi kan säga att skrift är en grundläggande kunskap, som man kan förvänta sig att de absolut flesta människor ska kunna.

Tänk om en yngre generation helt plötsligt inte kunda utföra enkelt fysiskt arbete, eller åtminstone hade markanta svårigheter med det? Exempelvis tappar saker jämt, snubblar var femte minut osv. Eller... okej, räkna bort mindre utvecklade länders unga befolkning, men aldrig Sverige! Här bör man kunna skriva ordentligt, så länge du inte lider av dyslexi eller liknande.
Senast redigerad av hoaz 2013-02-07 kl. 23:31.
Citera
2013-02-08, 07:41
Medlem
Citat:
Jag ser också detta till och från, och jag stör mig precis lika mycket på det nu som första gången, precis som all annan brist på intellekt hos många unga idag.
Inte för att det är en massa kommatecken där de inte hör hemma, utan för att jag stör mig på folk som inte besitter en så grundläggande förmåga som att skriva. Jag säger inte att alla ska ha enorma ordförråd och skriva i filosofiska funderingar kring livet, men skriv- och läsförmågan är ju ändå nyckeln till att kommunicera med andra människor (utöver tal, givetvis). Så det känns inte direkt som att dessa personer är särskilt ivriga att föra vidare den mänskliga utvecklingen till följande generationer.
Citat:
Det är dock inte slarv, det är uppenbarligen brist på grundläggande kunskap. För jag anser definitivt att vi kommit såpass långt i utvecklingen att vi kan säga att skrift är en grundläggande kunskap, som man kan förvänta sig att de absolut flesta människor ska kunna.
Är inte det där bara lite gammalt "dagens ungdom är värre än någonsin"-klagande? Vi vet ju inte om det är yngre som skriver på det här sättet. Vi kan ju inte heller utesluta att de mycket väl klarar av att skriva ordentligt i andra sammanhang men väljer att skriva på just det här sättet av någon anledning (t.ex. det som HerrGickhan har varit inne på).
Citera
2013-02-08, 18:15
Medlem
Jrgens avatar
Citat:

Tänk om en yngre generation helt plötsligt inte kunda utföra enkelt fysiskt arbete, eller åtminstone hade markanta svårigheter med det? Exempelvis tappar saker jämt, snubblar var femte minut osv. Eller... okej, räkna bort mindre utvecklade länders unga befolkning, men aldrig Sverige! Här bör man kunna skriva ordentligt, så länge du inte lider av dyslexi eller liknande.
Fast jag är inte övertygad om att problemet är vanligare bland yngre generationer. Jag tycker inte alls att det är ovanligt att stöta på människor som är 50+ och fullständigt saknar förmågan att formulera en begriplig mening.
Citera
2013-02-08, 18:39
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Fast jag är inte övertygad om att problemet är vanligare bland yngre generationer. Jag tycker inte alls att det är ovanligt att stöta på människor som är 50+ och fullständigt saknar förmågan att formulera en begriplig mening.

Rent generellt började skolan att "förslappas" (bli mindre auktoritär) från mitten på 60-talet. Det innebär att det du säger säkert stämmer.
Citera
2013-02-08, 19:44
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Vad som ibland påpekas är att nätet möjliggör för människor också med uselt skriftspråk att ådaglägga detta för en större krets, medan folk som var taskiga på att skriva tidigare vanligen inte skrev särskilt mycket alls, in synnerhet inte för offentligheten. Sextiotalets bilmekar var inte alltid några utpräglade pennans män, för att uttrycka det så.
Citera
2014-12-14, 21:07
Medlem
... blir ,,,?

Vad är det här för grej jag ser titt som tätt här på fb, att människor skriver en massa kommatecken på rad. Inte ovanligt att se fem i rad.

Så här kan det se ut (fetat):

"En incident inne på McDonalds på Storgatan ... En av killarna ska enligt Växjöpolisen ha slitits ur bilen och fått motta både sparkar och slag. ... Den inblandade bilen lämnades på en parkering bakom Orient Kebab av de tre unga männen och senare under natten slogs den sönder och stacks i brand. ,,, Närboende beskriver nattens händelser som ett upplopp"

Jag undrar om de gör medvetet fel, inte förstår att de gör fel, missar rätt tangent, eller om det är helt okej att använda kommatecken på det här sättet och det är jag som har missat något.
Någon som har en förklaring?
Citera
2014-12-14, 21:32
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meetthefockers
Vad är det här för grej jag ser titt som tätt här på fb, att människor skriver en massa kommatecken på rad. Inte ovanligt att se fem i rad.

Så här kan det se ut (fetat):

"En incident inne på McDonalds på Storgatan ... En av killarna ska enligt Växjöpolisen ha slitits ur bilen och fått motta både sparkar och slag. ... Den inblandade bilen lämnades på en parkering bakom Orient Kebab av de tre unga männen och senare under natten slogs den sönder och stacks i brand. ,,, Närboende beskriver nattens händelser som ett upplopp"

Jag undrar om de gör medvetet fel, inte förstår att de gör fel, missar rätt tangent, eller om det är helt okej att använda kommatecken på det här sättet och det är jag som har missat något.
Någon som har en förklaring?

Det är en förenklad styckeindelning där olika situationer avgränsas. Ibland kan det handla om att markera tidshopp. Om det blir för många indelningar kan texten se ovårdad ut. Det är nog inte sällan så att den som skriver så inte är särskilt intresserad av att producera en oklanderlig text rent utseendemässigt.
Citera
2014-12-14, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det är en förenklad styckeindelning där olika situationer avgränsas. Ibland kan det handla om att markera tidshopp. Om det blir för många indelningar kan texten se ovårdad ut. Det är nog inte sällan så att den som skriver så inte är särskilt intresserad av att producera en oklanderlig text rent utseendemässigt.

Men då använder man väl punktuering dvs tre punkter: "...", inte tre kommatecken: ",,,".
Eller?
Citera
2014-12-14, 22:53
Medlem
Käg Malaxs avatar
Gammal tråd om saken: (FB) Många kommatecken i sekvens, vad menas?
Citera
2014-12-14, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Käg Malax
Gammal tråd om saken: (FB) Många kommatecken i sekvens, vad menas?

ah, tack!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in