Citat:
Ursprungligen postat av
Justiceforthe96
@Lawnmoverman2011
Jag har några gånger funderat på en sak som du skulle kunna hjälpa mig att svara på. Det har säkert frågats tidigare, men jag tror inte jag har sett något svar.
Vad är det som driver ditt intresse i da Costa-fallet?
Anledningen till att jag frågar är att jag faktiskt tycker att det är lite oklart varför du engagerar dig så mycket. För min del så handlar engagemanget om att jag dels tycker att det är intressant med olösta gamla fall och dels att jag anser att ett justitiemord av sällan skådat slag är begånget. Läkarnas öde har helt enkelt berört mig. För din del finns ju inte någon av mina drivkrafter eftersom du dels anser att fallet är löst och dels tycker att läkarna fick vad de förtjänade (möjligtvis att de kom undan för billigt). Du har också vid flera tillfällen sagt att detta fall är löst och att inga nya uppgifter har framkommit och att det därför inte finns så mycket att diskutera.
Jag kanske är färgad av min egen drivkraft, men jag kan förstå varför någon engagerar sig i ett fall där man anser att fel har begåtts och att dessa behöver rättas till. Jag har dock svårare att se varför någon deltar i ändlösa diskussioner och postar 1000-tals inlägg i ett fall där man tycker att allt har gått rätt till och där man anser att fallet är stängt och avslutat.
Jag har tänkt på alla de fall som jag tidigare läst om och jag kan se en gemensam nämnare i alla fall som fortfarande engagerar mig. De är fortfarande olösta. Gamla lösta fall kan jag läsa om och finna intressanta, men det finns ju inte så mycket att diskutera kring dessa.
Vad driver dig i detta fall? Jag är alltså på allvar intresserad av ditt svar och du behöver inte oroa dig för att jag har en agenda som går ut på att "strypa debatten" och "tysta meningsmotståndare", vilket du ofta brukar svara när du känner dig ifrågasatt. Här handlar det alltså om att jag frågar, inte ifrågasätter.
Förstår att du undrar men jag har också undrat över din närvaro här och vissa andra personers närvaro här under ett antal år, de jag tänker på har varit aktiva här betydligt längre än jag själv.
Jag anser att den bild som du/ni målar upp här i tråden att det är frågan om ett justitiemord är felaktig, det går helt enkelt inte att finna något i det digra förundersökningsmaterialet som talar till fördel för de misstänkta och jag anser att PL.s bok var onödig, dvs helt bortkastad tid både för de inblandade och för läsarna och ja jag har läst boken när den kom ut och blev förvånad över att så många köpte innehållet helt utan att ens komma med ett uns av kritik eller tvivel och vems ärenden gick han egentligen när han fick iden till att skriva den ?
HO:s bok läste jag för länge sedan och minns innehållet rätt så väl och henne ståndpunkt var ju klar som korvspad, Borgnäs är dock något helt annat för han närmade sig fallet ur en helt annan synvinkel som var den undersökande journalistens, utan PL:s starkt vinklade partsinlaga så hade Uppdrag gransknings olika program om fallet och Borgnäs bok aldrig sett dagens ljus.
De viktiga vittnena i detta fall har dessutom till stor del ansetts vara trovärdiga av TR och KR med ett par undantag och jag ser ingen som helst anledning att ompröva denna ståndpunkt sett ur en personlig synvinkel, jag är väldigt övertygad om att MR och fotohandlarparet såg rätt och att dom talade sanning i domstolarna, sammantaget med alla vittnen så bildas en indiciekedja som bara pekar åt ett enda håll och du vet vilket,
är inte det jättekonstigt att det finns så pass många av varandra helt oberoende vittnen som gjort märkliga observationer till de misstänktas nackdel ?
En annan anledning till min närvaro är fallet i sig för det är få fall som vållat så pass mycket uppmärksamhet under så pass många år, nu är fallet visserligen preskriberat men debatten fortsätter ju här på FB och varför skulle jag då inte få delta ?
Hoppas att jag gett dig svar på tal nu, det finns kanske ett par anledningar till att jag är här men nog om detta nu
En fråga nu, du har ju själv varit aktiv här i tråden sen 2007, du är väldigt uthållig för debattörer kommer och går i denna tråd som bekant för att sedan aldrig mer återkomma men nytillkomna debattörer bemöts tyvärr ofta med gliringar och verbala påhopp att dom i princip inte ska komma här och klampa in och sprida sin dynga, borde inte det ligga i allas vårt intresse om debatten hålls levande och att man välkomnar även meningsmotståndare, man får väl försöka övertyga med argument istället för simpla påhopp ?
Vad anser du om detta ?
Är tråden bara till för er som tror på
justitiemordsteorin ?