Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-12-12, 22:53
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dip
För att i detta fallet är det sannolikt betydligt mer komplicerat än ''lolzpsykopatz1!!?!?'' som ni barn tycker om att skrika.

För att har man ett genuint intresse för kriminologi så har man antagligen också ett intresse för det mänskliga psyket, och hur människan som sådant fungerar. Och vill man ha en djupare förståelse än att köpa dyngan som kvällspressen matar en med så är diskussion med andra tvungen.

Brottet som sådant är redan begått, inget kan få det ogjort, och finns enormt lite diskussionsvärde egentligen i att diskutera eventuell dom och liknande. Betydligt mer intressant i så fall att granska bakgrunden till brottet och försöka få ett grepp om vad som varit drivande i fallet.

Jag förstår varför hon gjorde det. Hur komplicerat eller okomplicerat det än är.
Det förändrar dock ingenting. Faktum kvarstår.
Citera
2014-12-12, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dockland
Jag förstår varför hon gjorde det.

Bra då kan du ju antingen upplysa resten av klassen eller avgå-utgå till nästa tråd. Och så sätter vi punkt där.
Citera
2014-12-12, 23:05
Medlem
Scrupcis avatar
Jag anser för den delen också att det finns en planering bakom det som hänt. Frågan är bara varför den planeringen eller lösningen ens uppdagar sig för JH, och där verkar JA inte vara alls oskyldig. Han har tagit kontakt med JH, gett henne en nyckel tom, och uppenbarligen pratat med henne på samma sätt som han pratat med LL. Det framkommer ju ganska tydligt eftersom både JH, LL;s mamma och LL:s kompis berättar att det framkom vid AW:n att JA sagt till båda tjejerna att han skulle skaffa hus och barn och hela fadderullan tillsammans med dem. Verkar vara så att han sockrat sina berättelser, och att han inte sagt sanningen till varken JH eller LL gällande varför de båda tjejerna fortsätter att kontakta honom. Vem vet om det är sant att han exempelvis var tvungen att fly från balkongen för att han var rädd för JH, det kan vara så att han bara sa det till LL för att hon inte skulle vara arg. Det får vi aldrig veta, för JA kommer aldrig att berätta sanningen om vad han egentligen sagt till var och en av dem.
Citera
2014-12-12, 23:11
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Bra då kan du ju antingen upplysa resten av klassen eller avgå-utgå till nästa tråd. Och så sätter vi punkt där.

Hon har inte alla hästar hemma. Därför gjorde hon det. Sedan om hon blivit våldtagen av MC-knuttar sedan treårsåldern och har alla bokstavskombinationer i universum förklarar säker massor om varför hon gjorde det. Men det ursäktar ingenting. Det är skitsamma. Planerade och genomförde ett bestialiskt mord. För att göra detta är man garanterat ''lolzpsykopatz1!!?!?'' Inte så lite heller.
Citera
2014-12-12, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dockland
NB: min fetning ovan.

Du har nog helt rätt:

FUP s15, andra delen:
Förhör av grannarna i Kumla
Citat:
Hans Peter säger att Jonna hade lite dålig koll på hundarna och att hästarna ofta rymde, men annars var det inget problem.
Citera
2014-12-12, 23:40
Medlem
J.H, Huvudförhör, del 1

http://minfil.org/oai0h0b1b7/TR_REBRO__B3086-14__Jonna_Henningsson__Tilltalad__Huvudf_rh_r__187 40621.mp4
Citera
2014-12-12, 23:47
Medlem
MEC62s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Willow1
Dip du var ju inne på triangel det är jag med men har du någon teori om varför hon har Kristians nycklar i bilen?
Hon hade nycklar som tillhörde Kristina (hennes pappas kvinna), inte Kristian.
Citera
2014-12-13, 00:06
Medlem
Maloms avatar
Citat:
Det är en mycket god idé.
Fortsätt med diagnossvamlet i rätt forum, t.ex. Vetenskap/Psykologi.
Det här är Aktuella brott och kriminalfall.
Citera
2014-12-13, 00:07
Medlem
Med förlov sagt, nog är det sjåpigt med en hel familj sjukskriven:

FUP s43, andra delen (förhörsdatum 141009):
Citat:
Jonas har bra stöttning från sitt jobb men är sjukskriven på heltid och det är tillsvidare. Han har också kontakt med en psykolog. Han har svårt med både sömnen och maten.

Citat:
Anders har själv varit sjukskriven på grund av att detta hände och han började jobba igen den 25 eller 26 augusti. Han jobbar med berg och betong.

Citat:
Jonas mamma Eva var heltidsjukskriven i början när det här hände och har arbetstränat för att komma tillbaka. Hon är nu sjukskriven på 75% och har bytt arbetsplats eftersom hon tidigare jobbade på dagis i Zinkgruvan och därigenom hade kontakt med Lovisas familj. Hon kom tillsammans med rektor överens om att det var det bäst att göra så både för sin skull och för Lovisas familjs skull.

Citat:
Även Jonas syster Sabina har varit sjukskriven dels eftersom hon kände Lovisa men också för att hon blivit påverkad av att Jonas mår så dåligt. Hela familjen har påverkad av det som har hänt.
---
Vidare:
Citat:
Anders hann aldrig få någon uppfattning om hur Jonna var, det var en liten tjej som man inte kunde tro något ont om. Anders förstod ingenting av det som hände den 18 när han fick åka och öppna Jonas lägenhet åt polisen.

Citat:
Jonas berättade under kvällen när han letade efter Lovisa att han hade pratat med Jonna som bara svamlade men ändå hade fått ur sig att hon hade kommit till lägenheten och träffat på Lovisa och att det hade blivit tjafs. Anders fick ingen uppfattning då närmare om vad det var som hade hänt.
Citera
2014-12-13, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Y
J.H, Huvudförhör, del 1

http://minfil.org/oai0h0b1b7/TR_REBRO__B3086-14__Jonna_Henningsson__Tilltalad__Huvudf_rh_r__187 40621.mp4

Åter igen.
Vilket jävla svin JA är.

Detta oavsett vad JH gjort.
Citera
2014-12-13, 00:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltomten
Jag har bara kommit till JA:s förhör s48 i FUP, andra delen; den känsla som infunnit sig hittills, i det lilla jag läst om och av JA, är att det är en väldigt slätstruken gosse. Jag reagerade (lite) över passagen att Lovisa, brottsoffret, nattat över hos honom, och han själv i förhör berättat följande (s46):
Citat:
Jonna hade lite kläder och andra tjejsaker i Jonas lägenhet.

Slipprigt? Jag vet inte om det är ett ordagrant citat, förhörsprotokollet är inte disponerat i strikt dialogform. Men innebörden blir ändå att han har s a s reliker efter en tidigare partner (Jonna, som han känt sedan ca 1 år enligt egen utsago), medan han gosar med en annan; den senare förvisso vän till JA sedan 8-10 år (enligt förhöret med JA:s far Anders). Vad kan man begära av en 24-årig grabb?
Citera
2014-12-13, 00:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Jag har bara kommit till JA:s förhör s48 i FUP, andra delen; den känsla som infunnit sig hittills, i det lilla jag läst om och av JA, är att det är en väldigt slätstruken gosse. Jag reagerade (lite) över passagen att Lovisa, brottsoffret, nattat över hos honom, och han själv i förhör berättat följande (s46):

Slipprigt? Jag vet inte om det är ett ordagrant citat, förhörsprotokollet är inte disponerat i strikt dialogform. Men innebörden blir ändå att han har s a s reliker efter en tidigare partner (Jonna, som han känt sedan ca 1 år enligt egen utsago), medan han gosar med en annan; den senare förvisso vän till JA sedan 8-10 år (enligt förhöret med JA:s far Anders). Vad kan man begära av en 24-årig grabb?

Han hade LL inne i sovrummet när JH var förbi strax innan jul också för att överlämna en julklapp (detta var i samband med att JH brutit med honom några veckor innan) så redan då var LL på tapeten i den här soppan. Det är också han som återupptar kontakten med JH i maj i år (efter han också hunnit med att vara i Thailand tidigare på våren där han är otrogen mot LL med ett flertal olika partners) Och JA har hållit på att lekt med LL sedan dom var i högstadieåldern.

Så det är en riktigt härlig pojk det där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in