Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2014-12-12, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorNyfiken
/--/. Situationen har gjort mördaren, mördaren har inte skapat situationen.

Helt rätt att se till/begrunda omständigheterna men nog har väl ändå GM/mördaren i detta fall höggradigt varit involverad i det skeende som föregick brottet? Det totalt kontextlösa mordet har nog och kommer nog aldrig att begås; ngn form av situation/sammanhang måste rimligtvis en GM ha befunnit sig i innan sitt dåd. Mord på öde öar där vakuum råder lyser därför med sin frånvaro.

Frågan blir då hur/på vilket vis 'situationen' skall spela in vid bedömningen av brottet, under pläderingarna lär det nog presenteras två hyfsat disparata varianter

Edit: har inte följt fallet på ett tag, kom på att huf nog är avklarad?
Senast redigerad av Rubar 2014-12-12 kl. 21:04.
Citera
2014-12-12, 21:05
Medlem
Willow1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scrupci
Jag vet inte om jag tolkar det som att mamman lämnat över ansvaret till systern som är äldre, jag tror att JH självmant sökt sig mer till sin syster. Det verkar inte som att mamman och hennes nya man inte tagit ansvar för JH, det verkar mer som att JH inte talar med sin mamma om relationer på samma sätt som med sin syster. Att de har ett komplicerat förhållande till varandra behöver inte vara värre än att de inte kunde prata med varandra om vissa saker. Det verkar inte som att mamman är avvikande direkt, kan vara så att hon anser att man ska "spara sina tårar" eftersom hon i sin tur är uppfostrad så. JH verkar ha varit mer emotionell och då blir det svårt för JH att visa svaghet och prata med sin mamma, och mamman kan i sin tur ha haft svårt att hantera ett känslosamt barn. Därför blev den äldre systern den som JH tog upp dessa saker med.

Relationer mellan barn och föräldrar kan vara svåra utan att betyda att de är avvikande. JH:s syster har inget ont att säga om sin mamma så jag tror inte att det är en avvikande mamma vi har att göra med. Skilsmässor där båda parter blir osams kan dessutom lätt spegla hur barnen uppfattar sina föräldrar, och mamman säger att JH:s pappa säger till barnen att det är hon som vill skiljas trots att de enligt henne är överens. Pappan pratar uppenbarligen om en känslomässig aspekt gällande skilsmässan, mamman som "sparar sina tårar" visar kanske inga känslor. Detta gör att JH håller inne med känslor mot sin mamma och talar med sin syster. Hon har ju kontakt med sin mamma gällande praktiska saker, och jag tror inte att mamman inte gick på föräldramöten eller inte tog JH till doktorn då hon var sjuk utan överlät sådant till systern. Om JH är väldigt känslig kan hennes mammas sätt ha präglat henne på ett helt annat sätt än hennes syskon, och JH kan ha upplevt att hennes uppväxt varit svår utan att det för en utomstående verkar så, eller har innehållit vanvård på något sätt.

Har både JH och hennes mamma sjukliga personligheter så är det klart att de kan krocka med varandra på grund av det, men jag tycker inte att det verkar vara så alls. JH anses inte uppseendeväckande avvikande av någon och det gör inte hennes mamma heller, då hade JH:s pappa velat ha vårdnaden av JH och samtliga syskon hade sagt att mamman varit olämplig. Inget tyder på att mamman varit "störd" på något sätt i det som framkommit i FUP. Anser jag. Tror att JH mer har mått dåligt i triangeln, och att detta till slut utlöst något hos henne som hon inte hanterat. Hade JA inte spelat ut henne mot LL på det sätt som skett så tror jag inte att JH mördat någon alls, oavsett om hennes mamma bett henne spara tårar eller inte.

Det är dessutom otroligt svårt att vara förälder, och alla föräldrar har sina svaga punkter och svårigheter. Man blir inte perfekt för att man föder ett barn och alla svagheter man har påverkar barnet man uppfostrar, oavsett vad ens intention är. Inget pekar på att JH;s mamma har någon personlighetsstörning. Anser jag. Att JH inte talar med sin mamma om känslomässiga aspekter blir inte normgivande eftersom hennes syskon verkar ha en annan relation till sin mamma. Hennes mamma har heller inte lämnat bort något ansvar till andra syskon gällande andra barn så det är inte en norm för henne att agera på det sättet. Om så vore sant.

Jag har väldigt svårt att fatta hur man kan (planera) och genomföra att ta det sista andetaget från en människa. Men det finns bara inte. Det du säger verkar logiskt. Tack
Citera
2014-12-12, 21:09
Medlem
Willow1s avatar
Citat:
Jag som lyssnat under rättegången måste ändå säga att jag förstår att JH har upplevt en stor press under triangeln. Uppenbarligen var hon skitkär i denna kille som ville både äta kakan och ha den kvar. Att förminska Jonna till att bli mindre än en människa gör inte att det går att förstå den hemska handlingen bättre. Situationen har gjort mördaren, mördaren har inte skapat situationen.

Tittat igenom bilderna från hennes bil och där fanns nycklar till Kristian. Finns det fler med det namnet? Och har man inte ett stadigt förhållande om man har nyckel hem till någon. Eller är nycklar viktiga för JH, som en triumf/erövring
Citera
2014-12-12, 21:26
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dip
Handlar inte om det, det handlar om att finna applicerbara förklaringsmodeller som går att använda för att rekonstruera och förstå sig på händelseförloppet och vilka aspekter som spelat in i detta drama.

Och att då säga ''lol psykfall lolz'' är under begåvningsnivå av det motsvarande dagisbarn nästan.

Varför försöka hitta påhittade förklaringsmodeller m.m.?
Citera
2014-12-12, 22:02
Medlem
Jag har börjat läsa i FUP. Obduktionsprotokollet är inte att leka med. Åtminstone 17 skarpa skador mot nacken samt avskuren höger halsartär, där den senare bedömdes som sannolik dödsorsak. Därutöver en rad frakturer/fraktursystem i bakhuvudet, subaraknoidal hjärnblödning samt kontusionsskador i vänster pannlob.

Jag läser JH:s äckliga Facebook-meddelande till brottsoffret (FUP s452).
Citera
2014-12-12, 22:04
Medlem
Willow1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dockland

Där håller jag med dig, ett mord är ett mord. Och bevisning och hennes ord i protokoll har ju sagt sitt. Allt annat är spekulationer som en del ger en glace med svåra ord som inte behövs men kanske låter klyftigt.
Däremot tror jag inte hon berättat allt. För hon fattar inte att hon tappat facet redan. Jag försöker förstå henne, hennes förlåt mm är bara en mask för att få henne att verka osäker och liten känns det som. Men vad hon än säger och gör kan aldrig ändra på att hon är en mördare.
Tittade också på avföringsbilderna i källaren. Och det är för mig djurplågeri, med den mängden är det inte rumsrenhet det handlar om utan djur som varit inlåsta. Hade det varit rumsrenhet det handlade om skulle det finnas avföring på andra ställen i hemmet
Senast redigerad av Willow1 2014-12-12 kl. 22:09.
Citera
2014-12-12, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dockland

För att i detta fallet är det sannolikt betydligt mer komplicerat än ''lolzpsykopatz1!!?!?'' som ni barn tycker om att skrika.

Citat:
Ursprungligen postat av Willow1
Där håller jag med dig, ett mord är ett mord.

För att har man ett genuint intresse för kriminologi så har man antagligen också ett intresse för det mänskliga psyket, och hur människan som sådant fungerar. Och vill man ha en djupare förståelse än att köpa dyngan som kvällspressen matar en med så är diskussion med andra tvungen.

Brottet som sådant är redan begått, inget kan få det ogjort, och finns enormt lite diskussionsvärde egentligen i att diskutera eventuell dom och liknande. Betydligt mer intressant i så fall att granska bakgrunden till brottet och försöka få ett grepp om vad som varit drivande i fallet.
Senast redigerad av dip 2014-12-12 kl. 22:12.
Citera
2014-12-12, 22:12
Medlem
Willow1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dip
För att i detta fallet är det sannolikt betydligt mer komplicerat än ''lolzpsykopatz1!!?!?'' som ni barn tycker om att skrika.

Dip du var ju inne på triangel det är jag med men har du någon teori om varför hon har Kristians nycklar i bilen?
Citera
2014-12-12, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Willow1
Dip du var ju inne på triangel det är jag med men har du någon teori om varför hon har Kristians nycklar i bilen?

För att hon sov där en natt några dagar tidigare.
Citera
2014-12-12, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Helt rätt att se till/begrunda omständigheterna men nog har väl ändå GM/mördaren i detta fall höggradigt varit involverad i det skeende som föregick brottet? Det totalt kontextlösa mordet har nog och kommer nog aldrig att begås; ngn form av situation/sammanhang måste rimligtvis en GM ha befunnit sig i innan sitt dåd. Mord på öde öar där vakuum råder lyser därför med sin frånvaro.

Frågan blir då hur/på vilket vis 'situationen' skall spela in vid bedömningen av brottet, under pläderingarna lär det nog presenteras två hyfsat disparata varianter

Edit: har inte följt fallet på ett tag, kom på att huf nog är avklarad?

Det kommer inte att finnas några förmildrande omständigheter i detta fall, det verkar för mig ganska glasklart att Jonna planerat att bli av med LL, det var ju "hon eller jag" enligt Jonna. Men jag tycker ändå att omständigheterna blir intressanta eftersom det är en mördare som har varit helt vanlig och skötsam. Men nog har hon mördat efter att ha planerat de hela alltid, men planeringen hade inte skett utanför situationen. Jonna har inte börjat stalka en person helt utan vidare, utan att få gensvar i sin förälskelse, och sedan gjort sig av med dennes flickvän. Jonas har hela tiden givit både henne och LL inviter. Situationen kommer inte att förmildra, men det den bidrar till en förklaring.
Citera
2014-12-12, 22:18
Medlem
Willow1s avatar
Citat:
Det kommer inte att finnas några förmildrande omständigheter i detta fall, det verkar för mig ganska glasklart att Jonna planerat att bli av med LL, det var ju "hon eller jag" enligt Jonna. Men jag tycker ändå att omständigheterna blir intressanta eftersom det är en mördare som har varit helt vanlig och skötsam. Men nog har hon mördat efter att ha planerat de hela alltid, men planeringen hade inte skett utanför situationen. Jonna har inte börjat stalka en person helt utan vidare, utan att få gensvar i sin förälskelse, och sedan gjort sig av med dennes flickvän. Jonas har hela tiden givit både henne och LL inviter. Situationen kommer inte att förmildra, men det den bidrar till en förklaring.

Jag hoppas så innerligt att du har rätt. Och att hon får maxi straff
Citera
2014-12-12, 22:50
Medlem
Scrupcis avatar
Det finns spår av, och avföring från djur, på alla våningsplan. Jag tror att hundarna haft källaren som "favoritplats", och vem vet hur länge de fått bajsa där nere utan att någon tagit bort det. Men jag kan så klart inte veta att hon inte stängt in dem, fast det verkar inte finnas någon planerad elakhet mot djur i hennes person. Hade hon inte brytt sig om djuren hade hon inte under/efter ett mord tänkt på att lösa problemet med att "kattungens ögon rinner". Uppenbarligen var detta väldigt viktigt för henne, samt att boka hovslagare mitt i alltihopa. Hon/JN har nog låtit dem vara själva, men de behöver inte ha stängt in dem, det känns lite för planerat elakt och ingen av dem verkar direkt elaka djurmässigt. Men jag kan ha fel. Och det är ju knappast normalt att ha det på det sättet oavsett anledning, men det kan ju vara dåligt mående bakom och inte ren elakhet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in