2014-12-10, 22:03
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trailblaser
Eftersom Mattias Karlsson har varit alldeles briljant som ersättare så kommer det inte skada partiet nämnvärt. Hoppar Åkesson in i slutet på valrörelsen så kanske partiet ökar med ca 0,5%-1%.

SDs framgångar drivs inte främst av SD och Åkesson, även om både han och Karlsson har gjort bra jobb tillsammans med många andra. Nej, SD drivs främst av personer som Lene Melin, Fredrik Reinfledt, Anna Kinberg Batra m.fl.
2014-12-10, 22:18
Medlem
trailblasers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
SDs framgångar drivs inte främst av SD och Åkesson, även om både han och Karlsson har gjort bra jobb tillsammans med många andra. Nej, SD drivs främst av personer som Lene Melin, Fredrik Reinfledt, Anna Kinberg Batra m.fl.

Där tror jag du har fel, i viss bemärkelse iallafall. Det finns många som "står på vippen" till att välja SD, men för att det ska ske vill de se trovärdiga företrädare.
2014-12-10, 22:28
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Där tror jag du har fel, i viss bemärkelse iallafall. Det finns många som "står på vippen" till att välja SD, men för att det ska ske vill de se trovärdiga företrädare.

Ja, men i det avseendet tycker i alla fall inte jag att Mattias Karlsson eller Jimmie Åkesson känns som någon stor sak.
2014-12-10, 22:35
Medlem
longbow4ys avatar
Citat:

Det vore mycket intressant med en OU som frågar dels vad man skulle välja om det vore val idag och dels vilket annat parti som är främsta alternativet.
2014-12-10, 23:14
Medlem
Malingins avatar
Varför är man så rädd att föra statistik över etnicitet och religion?
Eller för de sådan utan att offentligt visa det?

Jag undrar om det är obekvämt för de om det är så att många invandrare röstar SD och vad det får för konsekvenser.
För hur antivit kan man bli när man inte redovisar sådana siffror. Att svenskar numera ingår massor med muslimer, kristna invandrare det förnekes isf på något sätt.
Vet inte riktigt vad min poäng är men tycker det är konstigt.
2014-12-10, 23:27
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aboristen
Torbjörn Sjöström menar dock att YouGov-undersökningen visar för höga SD-siffror, åtminstone på sin Twitter.
Har han rätt?

Var det inte hans Novus som missade SDs valresultat med en faktor 1,6? Fel hade dom i alla fall, och det rejält. Dom enda som inte hade grovt fel var sentio.
Det absolut ingenting som talar för att Torbjörn Sjöström har rätt angående SD väljarstöd.
2014-12-11, 00:25
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Det är ju inte så förvånande. Men det hade varit intressant att höra lite mer broderande om hur tråden tror resultatet kommer bli med Karlsson jmf med Åkesson vi rodret.

(En liten annoying grej med Karlsson är att mannen faktiskt sluddrar betänkligt.)

Edit:
Jag ser nu att det i mellantiden kommit ett par svar på min förtydligade fråga.

Tror inte det spelar nån roll alls. Personligen föredrar jag Karlssons framtoning före Åkesspn. Överlag verkar väldigt många ha blivit imponerade av Mattias Karlsson (även motståndare och media) och jag tror att det bara är nyttigt för partiet att de kan visa upp fler företrädare. Mattias Karlsson är trots allt mer Mr SD än Åkesson är. Mannen bakom Åkesson som Alexander Bengtsson på Expo beskrev det.

Läs nya Fokus som både har honom på omslaget och har en lång artikel om honom:

Citat:
Revolutionären från Rottne.

Mattias Karlsson har styrt partiet bakom kulisserna i tolv år. Här är historien om mannen som kastat Sverige in i politiskt kaos.

http://www.fokus.se/2014/12/revolutionaren-fran-rottne/
2014-12-11, 01:27
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Eftersom Mattias Karlsson har varit alldeles briljant som ersättare så kommer det inte skada partiet nämnvärt. Hoppar Åkesson in i slutet på valrörelsen så kanske partiet ökar med ca 0,5%-1%.
Tänker likadant. Mattias har varit grym hittills. Jag kan föreställa mig att Karlsson leder partiet till slutet av Februari, sedan kommer Jimmie tillbaka sista veckorna och av bara farten plockar man 2-3%-enheter extra.
2014-12-11, 05:58
Medlem
Månsans avatar
En relativt ointressant undersökning om partiledarnas förtroende är publicerad i Expressen. Små rörelser upp eller ner för samtliga.

Åkesson har gått ner frän 2,10 till 1,93 (Mattias Karlsson upp från ingenting till 1,72).

Åkessons nedgång kommenteras enligt följande:
Eftersom han är sjukskriven får man nog tolka
rörelsen kring honom att det speglar SD generellt.

Det behövs således inte längre någon opinionsundersökning om saken för att fastslå att SD är på väg neråt.

http://www.expressen.se/politik/lagt-fortroende-for-stefan-lofven/
2014-12-11, 06:05
Medlem
SD ska ha ökat kraftigt i ABs undersökning men jag kan inte hitta den. Kommer bara till nåt videoklipp.
2014-12-11, 06:19
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarsune
SD ska ha ökat kraftigt i ABs undersökning men jag kan inte hitta den. Kommer bara till nåt videoklipp.

Haha, jävla dårar. Man säger i AB:s nyhetssändning att SD "ökar kraftigt" men några siffror får vi inte veta.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/live/abmorgon/
2014-12-11, 06:27
Medlem
Studsbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Haha, jävla dårar. Man säger i AB:s nyhetssändning att SD "ökar kraftigt" men några siffror får vi inte veta.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/live/abmorgon/

Synnerligen märkligt dock. Aftonhoran brukar inte vilja nämna några SD-höjningar alls. Skall bli intressant att se sifftorna när de väl plockar fram dem; de vill nog bara ha lite klick först.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in