Citat:
Ursprungligen postat av
anteri17
Nu såg ju inte jag matchen, men jag hatar när folk låter resultat bestämma den samlade analysen. Tittar man på skapade chanser så säger mina källor 12-10 i målchanser (avslut?) till Barca. Liveresultat har 7-7 i klara målchanser... Så mycket bättre på att skapa just chanser kan inte Barcelona göra. Och det är just att skapa chanser, gärna klara sådana, som är det viktigaste i fotboll. Eller ration mellan skapade målchanser och tillsläppta målchanser.
Det är inget nytt att Barca är bollskickligt, men PSG står upp bra. Nu ett dubbelmöte som slutar 5-4 till Barca. Första mötet var jämt, andra mötet jämt - om man ser chansmässigt. PSG har ingen chans var det...
Det spelar ingen roll hur många chanser PSG skapar. Man dominerade totalt mot Chelsea i våras men hade svårt för att stänga matchen och punktera matchen med de 100 lägena man hade. I ligan har man tappat ledningen i 6-7 matcher nu. Man har 9 vunna och 7 avgjorda.
Det är något fundamentalt som saknas i deras trupp och jag kan inte sätta fingret på vad det är. Laget kryllar av spelskickliga, defensivt skickliga och intelligenta spelare men just i de avgörande lägena, varesig offensivt eller defensivt så brister man mot Barcelona eller likvärdigt motstånd. Vilket inte är så konstigt då oförmågan att göra mål på de chanser man erbjuds ofta straffar sig på den här nivån.
Jag har aldrig påstått att PSG har varit chanslösa. Bara väldigt naiv och satt dem i samma skål som Bayern och Real Madrid. En bra dag kan de vinna mot vilket lag som helst men över två matcher har jag svårt att se dem ta sig längre än kvartsfinalen sett till att lottningen blir gynnsam ända dit för deras del. Såvida inte Zlatan eller Lucas får fnatt och börjar stänka in mål från höger till vänster.
Zlatan brukar förövrigt ha minst en supermatch i CL där han är överjävligt bra. Han hade det mot Anderlecht förra året i gruppspelet. Nu när han har varit skadad nästan hela hösten, lär han vara utvilad och på tå när åttondelen inleds.