2014-12-10, 15:09
Medlem
Hej.
Jag har blivit sugen på att hitta en riktigt bra hårborste. Mitt hår växer i snigelfart så har hört att det finns bra borstar som inte sliter så mycket på håret, stimulerar hårbottnen och gör håret glansigt och fint.
Just nu har jag en vanlig borste med en massa piggar. Men de märker man ju att den drar av rätt mycket hår.

Läst lite om hårborstar från Mason Pearson. Lite sugen på att köpa en sån borste, den är rätt dyr bara. Men det verkar ju som att folk tycker den är bra.
Någon som har en Mason Pearson borste och vill dela med sig att vad du tycker om den och om det är värt pengarna. Eller kanske om du har tips på andra borsta som också är bra.

Jag har rätt så tjockt hår så måste vara en borste som fungerar för det.

Tack!
Mvh Therese
Citera
2014-12-10, 15:17
Medlem
Jag har tjockt krulligt hår som lätt tovar sig.
Använder Wet brush från HH Simonsen och en bredtandad kam som jag köpte från the body shop, funkar bra för mig.
Citera
2014-12-10, 16:55
Medlem
Sophisticatedcutiepies avatar
Mason Pearson borstar är dom bästa. Jag använder dom i mitt yrke och dom är näst intill omöjliga att slita ut. Håret blir väldigt glansigt och fint. Men dom funkar inte lika bra på tunt fint hår som på tjockt hår, dvs har man fint tunt hår så blir håret glansigt men platt som en pannkaka.

Kan rekommendera att du köper dom direkt i en frisörbutk, alltså en butik som egentligen bara säljer till företag. Kan vara lite svårt, men väl värt att prova eftersom det blir lite billigare då.
Citera
2014-12-10, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sophisticatedcutiepie
Mason Pearson borstar är dom bästa. Jag använder dom i mitt yrke och dom är näst intill omöjliga att slita ut. Håret blir väldigt glansigt och fint. Men dom funkar inte lika bra på tunt fint hår som på tjockt hår, dvs har man fint tunt hår så blir håret glansigt men platt som en pannkaka.

Kan rekommendera att du köper dom direkt i en frisörbutk, alltså en butik som egentligen bara säljer till företag. Kan vara lite svårt, men väl värt att prova eftersom det blir lite billigare då.

Så bra att jag har tjockt hår då. Då borde de ju fungera bra.
Hur är de med att borsta blött hår med denna borste, kan man göra de utan att det förstör borsten? Och fungerar det lika bra som att borsta torrt hår?
Jag har hittat en zoobutik på internet där dom säljer dessa borstar. Skiljde 400:- när jag jämförde zoobutiken och en annan internetsida, för exakt samma borste
Citera
2014-12-10, 19:15
Medlem
motyls avatar
Jag har en Denman med vildsvinsborst, funkar finfint. 250 pix tror jag den kostade.
Citera
2014-12-10, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tessss91
Så bra att jag har tjockt hår då. Då borde de ju fungera bra.
Hur är de med att borsta blött hår med denna borste, kan man göra de utan att det förstör borsten? Och fungerar det lika bra som att borsta torrt hår?
Jag har hittat en zoobutik på internet där dom säljer dessa borstar. Skiljde 400:- när jag jämförde zoobutiken och en annan internetsida, för exakt samma borste

Det är inte så lätt att borsta blött hår med en sådan borste, eftersom piggarna är ganska korta och kudden dom sitter på är ganska bulkig. Dessutom böjer piggarna sig eftersom det ju är vildsvinsborst. Men borsten går inte sönder.

Du kanske ska fundera på att köpa en Mason Pearson-kam för att använda när håret är blött? Här finns några exempel: http://nouw.com/belladette/skonsamma-mason-pearson-kammar-13196088

Har aldrig hört att man kan köpa borstarna på zoo-butiker, kan du länka det? Möjligen görs det vissa till djurpälsvård, men det är kanske inte samma variant som du behöver?

Här har du annars borstarna, och du ser vilka som passar till din hårtyp: http://www.swedishbeautyfactory.com/newsitem.html/mason_pearson_sweden
Citera
2014-12-10, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av motyl
Jag har en Denman med vildsvinsborst, funkar finfint. 250 pix tror jag den kostade.

Tack. Ska kolla upp det
Citera
2014-12-10, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sophisticatedcutiepie
Det är inte så lätt att borsta blött hår med en sådan borste, eftersom piggarna är ganska korta och kudden dom sitter på är ganska bulkig. Dessutom böjer piggarna sig eftersom det ju är vildsvinsborst. Men borsten går inte sönder.

Du kanske ska fundera på att köpa en Mason Pearson-kam för att använda när håret är blött? Här finns några exempel: http://nouw.com/belladette/skonsamma-mason-pearson-kammar-13196088

Har aldrig hört att man kan köpa borstarna på zoo-butiker, kan du länka det? Möjligen görs det vissa till djurpälsvård, men det är kanske inte samma variant som du behöver?

Här har du annars borstarna, och du ser vilka som passar till din hårtyp: http://www.swedishbeautyfactory.com/newsitem.html/mason_pearson_sweden

Okej. Får kolla upp kammarna också då. Tack för tipset.

Här är länk på borsten som säljs på zoo butiken. Vad jag fattar de som så är de samma borste som de säljer på andra vanliga internetsidor. Dom skriver till och med på zoosidan att kan användas för katt, hund och människa. Så är de samma så är de ju lika bra att köpa där då de ändå skiljde rätt mycket i pris
http://www.zoo.se/produkter/hund/palsvard-trim/borste/bristle-nylon-mason-pearson-hundborste-svart-handy.html
Citera
2014-12-10, 21:29
Medlem
En sak jag funderar över med vildsvinsborstar. Blir håret statiskt/elektriskt när man borstar? undrar även om det blir det frissigt?
Citera
2014-12-10, 21:48
Medlem
Citat:
Okej. Får kolla upp kammarna också då. Tack för tipset.

Här är länk på borsten som säljs på zoo butiken. Vad jag fattar de som så är de samma borste som de säljer på andra vanliga internetsidor. Dom skriver till och med på zoosidan att kan användas för katt, hund och människa. Så är de samma så är de ju lika bra att köpa där då de ändå skiljde rätt mycket i pris
http://www.zoo.se/produkter/hund/palsvard-trim/borste/bristle-nylon-mason-pearson-hundborste-svart-handy.html

Ja, det där ser ju ut till att vara den som säljs för 999.- på sidan jag länkade -så det är absolut ett bra pris! Mellanstorlek är det på den.

Citat:
En sak jag funderar över med vildsvinsborstar. Blir håret statiskt/elektriskt när man borstar? undrar även om det blir det frissigt?

Ja, lite statiskt blir det faktiskt, men att det blir frissigt är inte min erfarenhet. Man borstar ut hårets naturliga olja hela vägen ut i topparna, så det motverkar nog frissighet.

Det finns många sätt att undvika att hår blir statisk, olika sprayer etc. Du kan till och med använda torktumlarservetter (minns inte vad dom heter, ett slags pappersark man slänger i tumlaren för att motverka att kläderna blir statiska) -och bara dra ett ark över håret -så försvinner det :-)

EDIT: Hittade ett bra pris på en utredningskam här: http://beauty.theyouway.com/sv/product/4886/detangling-comb
Senast redigerad av Sophisticatedcutiepie 2014-12-10 kl. 21:57.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in