2014-12-10, 17:55
Medlem
Fick i dag en faktura från en Ideell förening. Vid närmare koll av föreningen står det Status: Ej verksam.
Kan de då skicka fakturor till privatpersoner ?
Citera
2014-12-10, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av estoffe
Fick i dag en faktura från en Ideell förening. Vid närmare koll av föreningen står det Status: Ej verksam.

Nej
Citera
2014-12-10, 21:01
Medlem
Får dock olika besked från olika siter.
Allabolag säger att bolaget är aktivt.
Ratsit säger ej verksamt.

Gäller ORG.NR: 802441-2010
Citera
2014-12-11, 12:12
Medlem
vad gäller fakturan för något? Vad jag kan se är dom inte registrerade för moms eller har F-skatt, finns det moms på fakturan, har dom angett att dom har F-skatt?
Citera
2014-12-11, 14:06
Medlem
Citat:
Bortsett från ditt ifrågasättande om de får skicka faktura, är fakturan rätt och rimlig i övrigt?
Citera
2014-12-11, 16:17
Medlem
Fakturan gäller barnens dåvarande ridskola. Vi betalade kontant vid varje tillfälle. Fick inget kvitto på mina inbetalningar.
Fakturan har ett förfallodatum på 2013-11-24 och nu kom det en påminnelse. Har dock aldrig fått någon faktura tidigare. Står inget vad fakturan gäller eller något om moms eller liknande.
Och eftersom vi redan betalt för de tjänster som tillhandahölls är fakturan ogiltig.
Har försökt att få kontakt med dem via mail och telefon utan resultat.

Dessutom är den skriven i barnens namn, och vad jag vet kan inte de ingå några avtal.

Eftersom jag har betalt vill jag ha så mycket info som möjligt ifall de skulle skicka det till inkasso eller liknande.
Citera
2014-12-11, 16:26
Medlem
Brokenbacks avatar
Vad gäller moms, så är föreningar inte momsbefriade och behöver inte speca momsen.
Citera
2014-12-11, 19:46
Medlem
Citat:
Fakturan gäller barnens dåvarande ridskola. Vi betalade kontant vid varje tillfälle. Fick inget kvitto på mina inbetalningar.
Fakturan har ett förfallodatum på 2013-11-24 och nu kom det en påminnelse. Har dock aldrig fått någon faktura tidigare. Står inget vad fakturan gäller eller något om moms eller liknande.
Och eftersom vi redan betalt för de tjänster som tillhandahölls är fakturan ogiltig.
Har försökt att få kontakt med dem via mail och telefon utan resultat.

Dessutom är den skriven i barnens namn, och vad jag vet kan inte de ingå några avtal.

Eftersom jag har betalt vill jag ha så mycket info som möjligt ifall de skulle skicka det till inkasso eller liknande.

Fakturan är ju inte ogiltig, däremot bör den avvisas som redan gulden. Har den ett förfallodatum som inföll för drygt ett år sedan så är det onekligen hög tid att påminna... Hur gammal är den påstådda skulden?
Citera
2014-12-12, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brokenback
Vad gäller moms, så är föreningar inte momsbefriade och behöver inte speca momsen.
läs vad du skrivit, för det är skitsnack rakt av. Du kan inte först skriva att föreningar inte är momsbefriade för att sedan skriva att dom inte behöver speca momsen. Ideella föreningar kan momsregistrera sig som alla andra.
Citera
2014-12-12, 15:48
Medlem
Har efter hårt arbete kommit i kontakt med högst ansvarig i föreningen och fått min faktura krediterad. De har inte haft någon som helst koll på sin ekonomi.
Men 2 saker kan ju diskuteras:
Det borde vara direkt olagligt för en ideell förening att ta betalt för tjänster utan att redovisa detta på något sätt.
Sen varför det lämnas olika info från allabolag och ratsit ?
Citera
2014-12-12, 19:06
Medlem
Citat:
Har efter hårt arbete kommit i kontakt med högst ansvarig i föreningen och fått min faktura krediterad. De har inte haft någon som helst koll på sin ekonomi.
Men 2 saker kan ju diskuteras:
Det borde vara direkt olagligt för en ideell förening att ta betalt för tjänster utan att redovisa detta på något sätt.
Sen varför det lämnas olika info från allabolag och ratsit ?
Nu är tydligen problemet löst, men första felet uppstod nog när ni betalade kontant och inget kvitto fick, det hade varit lämpligt att begära direkt i samband med betalningen.
Infon från allabolag mm har jag inget svar på, men ser egentligen inte att det har någon inverkan. Om det hade förhållit sig så att föreningen bedrivit verksamhet som skulle faktureras är det givetvis egalt om föreningen ifråga är aktiv i samband med faktureringen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in