2012-04-14, 13:35
Medlem
Jag ska ta ett BE körkort.

Är det bara teori och köra upp som gäller där? Inga riskutbildningar? Kostar proven lika mycket som i B körkortet?

Är uppkörningen identisk till B uppkörningen?
Citera
2012-04-14, 13:49
Medlem
toby79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OLyon1950
Jag ska ta ett BE körkort.

Är det bara teori och köra upp som gäller där? Inga riskutbildningar? Kostar proven lika mycket som i B körkortet?

Är uppkörningen identisk till B uppkörningen?
Bara B + E-teori, 220 spänn för kunskapsprovet, 1500 för uppkörningen. 200 kr eller nåt för tillverkningen av kortet.

Uppkörningen går till som så att ni börjar med ett backningsprov. Klarar du det åker ni ut. Du ska planera körningen med tanke på att du har släp efter. Kan du köra bil normalt och vet hur du tar svängar utan att köra på kantstenar och refuger klarar du det.
Var det länge sedan du tog körkort skiljer det även på ecodriving, men med släp kommer den biten helt naturligt. tänk att du kör antika mingvaser så är det grönt.

Föreslår att du tar ett par lektioner på trafikskola, jag tänkte inte göra det, men gjorde det ändå och det är inget jag ångrar. Ett dubbelpass är lagom för de flesta.

Vidare bör du skaffa BEboken. Den är riktigt bra och tar upp allt du behöver veta.
Vill du göra det ordentligt föreslår jag ett teoripaket med teoridel som du gör hemma. Då spikar du testet på första.

*edit* Du behöver körkortstillstånd också, 220 spänn där.
Senast redigerad av toby79 2012-04-14 kl. 13:52.
Citera
2014-12-09, 10:38
Medlem
Finns det gratis kunskapstester på nätet som man kan göra? Vad är det för bakningsprov man ska göra? Hur ser denna ut då? Vad kostar hela kalaset i snitt då?
Citera
2014-12-09, 23:50
Medlem
toby79s avatar
Köp BE-boken så har du allt där. Det är samma trafikregler som gäller när man kör med släp, men det finns också avvikelser.
Uppkörningen handlar väldigt mycket om uppsikt och att inte köra sönder saker med släpet eftersom det av naturliga skäl inte följer bilens spår alla gånger.

Körprovet är busenkelt och kan du backa med släp utan att behöva tänka så har du inga problem där.

Förslaget är att du tar två lektioner hos en trafikskola så du får alla bonustips som du inte kan lista ut själv, sen har du också lättare tillgång till ett lagligt ekipage som också är lastat på föreskrivet sätt.

När det gäller teoriproven så finns det utmärkta prov för ca 300 spänn som tar dig till ett godkänt kunskapsprov.

Övningskörningen och mängdträningen kan du med fördel göra med vad för kärra som helst som du kan köra lagligt.

Du behöver bara körkortstillstånd, kunskapsprov, förarprov, foto och tillverkning av nytt körkort.
Här har du avgifterna.

http://www.korkortsportalen.se/Avgifter/
Senast redigerad av toby79 2014-12-09 kl. 23:53.
Citera
2014-12-10, 07:27
Medlem
Låter nästan som man verkligen bör ta 2 körlektioner med körskolan. Vart ju helst något jag hade velat undvika för det är ju då pengarna rusar iväg men ska väl se vad dom kan erbjuda
Citera
2014-12-10, 17:42
Medlem
toby79s avatar
Med tanke på vad en missad uppkörning kostar så är det värt det. Det är ganska stor chans att privatister kuggar på den behörigheten eftersom de tror att de kan allt eftersom de redan har haft körkort X antal år, sen missar de på något så grundläggande som hur man kollar rörelsereserven och då är det bara att ta fram 1 650 kr till eller vad provet kostar och man är fortfarande inte garanterad kunskaperna som behövs.

Visst drar det iväg några kronor, men det är ju en investering. Körkort tar man bara max en gång per behörighet, om man kan köra alltså.
Citera
2014-12-10, 17:46
Medlem
Ja visserligen men hade ringt en gång till en körskola och dom skulle ha 4500 bara för inskrivningen sen skulle lektionerna tillkomma, men måste kollar om man inte kanske kan slippa inskrivningen på nåt sätt för inga problem med att betala för nån körlektion men inskrivningen är lite väl högt tycker jag eftersom man inte får nåt för det heller förutom böcker och lite tester.

men ska tänka på det du har skrivit. Som du säger så tar man ju att bara en gång i livet.
Citera
2014-12-10, 17:50
Medlem
Förresten skulle du kunna säga vad är exakt för bakningsprover som kommer att testas har ju redan kört det ena och det andra med släp nu, men tänkte om det är nån slags sidledsförflyttning eller runt hörnet eller är det rakt bakåt? Mitt största bekymmer är väl typ avståndsbedömning alltså hur många meter jag har kvar innan jag bakar sönder något
Citera
2014-12-10, 18:47
Medlem
toby79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torre05
Ja visserligen men hade ringt en gång till en körskola och dom skulle ha 4500 bara för inskrivningen sen skulle lektionerna tillkomma, men måste kollar om man inte kanske kan slippa inskrivningen på nåt sätt för inga problem med att betala för nån körlektion men inskrivningen är lite väl högt tycker jag eftersom man inte får nåt för det heller förutom böcker och lite tester.

men ska tänka på det du har skrivit. Som du säger så tar man ju att bara en gång i livet.
Välj en annan. Undersök marknaden.
Citat:
Ursprungligen postat av torre05
Förresten skulle du kunna säga vad är exakt för bakningsprover som kommer att testas har ju redan kört det ena och det andra med släp nu, men tänkte om det är nån slags sidledsförflyttning eller runt hörnet eller är det rakt bakåt? Mitt största bekymmer är väl typ avståndsbedömning alltså hur många meter jag har kvar innan jag bakar sönder något

Vilket backningsprov du får genomföra kan ingen svara på, men du kan få veta vilka varianter du behöver kunna och de finner du längst ner i detta dokument:
http://www.korkortsportalen.se/upload/dokument/Ovriga_dokument_TS/TSFS%202011-13%20BE_f%C3%B6rarprov.pdf
Citera
2014-12-10, 19:14
Medlem
Tack så mycket för denna svar vart mycket hjälpsamt, har läst genom hela dokumentet och det verkar ju inte vara så svårt som jag först trodde. särskilt bakövningen är ju busenkelt, fast det kanske man säger nu när man inte sitter med nervositet bakom ratten
Citera
2014-12-10, 20:11
Medlem
toby79s avatar
Det är busenkelt, men som sagt,, de flesta tipsen får man på skolan. Ofta svävar man ut för mycket trots att inspektören egentligen bara är ute efter ett par ord eller en fras.
Citera
2014-12-23, 20:42
Medlem
Gores avatar
Bara ett par tillägg,provet brukar börja med hopkoppling av ekipaget samt säkerhetskontroller.
Jag blev underkänd på denna första försöket.......bla av att jag helt missat avsnitten om märkningar på spännband och vad friktionstal var.

Körde tre lektioner och använde körskolans bil på uppkörning - då jag har automat och öppet släp själv.

Övningsfrågorna på nätet som jag betalade för var värdelösa,hjälpte inte nåt vid provet.
Övningsbackningen 45 graders vinkel samt z-förflyttning var bra att träna med körskolans bil (lukten av uppbränd lamell....)

Annars är det som b provet - kör ekonomiskt :-)

tillägg till: det var i våras som jag tog kortet.
Senast redigerad av Gore 2014-12-23 kl. 20:48. Anledning: datering
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in