Citat:
Ursprungligen postat av OLyon1950
Jag ska ta ett BE körkort.
Är det bara teori och köra upp som gäller där? Inga riskutbildningar? Kostar proven lika mycket som i B körkortet?
Är uppkörningen identisk till B uppkörningen?
Bara B + E-teori, 220 spänn för kunskapsprovet, 1500 för uppkörningen. 200 kr eller nåt för tillverkningen av kortet.
Uppkörningen går till som så att ni börjar med ett backningsprov. Klarar du det åker ni ut. Du ska planera körningen med tanke på att du har släp efter. Kan du köra bil normalt och vet hur du tar svängar utan att köra på kantstenar och refuger klarar du det.
Var det länge sedan du tog körkort skiljer det även på ecodriving, men med släp kommer den biten helt naturligt. tänk att du kör antika mingvaser så är det grönt.
Föreslår att du tar ett par lektioner på trafikskola, jag tänkte inte göra det, men gjorde det ändå och det är inget jag ångrar. Ett dubbelpass är lagom för de flesta.
Vidare bör du skaffa BEboken. Den är riktigt bra och tar upp allt du behöver veta.
Vill du göra det ordentligt föreslår jag ett teoripaket med teoridel som du gör hemma. Då spikar du testet på första.
*edit* Du behöver körkortstillstånd också, 220 spänn där.