2014-12-05, 15:53
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenkirk
Har alltid undrat det där med hembesök.
Kommer dom hem till en och genomsöker lägenheten, gräver i skåp och lådor?
Det kan väll ändå ingen ha rätt till att göra förutom polisen med husrannsakan.
Fast plingar dom på så behöver man ju väll ändå inte släppa in dem.?

Det är "frivilligt" dvs du kan vägra släppa in dom eller vägra visa det dom vill se, det enda som händer är att du får avslag på det du sökt då dom inte kan "styrka att behovet finns".

Dom kan tex kolla vad du har för möbler och i vilket skick (om du sökt pengar till möbler).
Om du sökt akutpengar/matpengar så kan dom kolla hur mycket mat du har för att bedömma om du behöver pengar eller om du kan klara dig på det du har hemma.
Citera
2014-12-06, 04:10
Medlem
Spyrrans avatar
Jag känner en person som går på socialbidrag. För något år sedan så flyttade han till en ny kommun, och fick inflyttningsbidrag/möbelbidrag. Det slutade med att pengarna gick till annat. Personen ifråga flyttade till en ny kommun nyligen. Denna gången var det ett socialt kontrakt (vilket innebär att personen hyr lägenheten i andra hand, och socialtjänsten betalar hyran). Det fanns dock knappt något i lägenheten, så personen skulle ansöka om möbelbidrag igen. Men fick avslag.

En gemensam bekant till oss båda påstår dock att man endast kan få möbelbidrag en enda gång. Sedan är det underförstått att de pengar man fick förra gången skulle leda till inköp som man kan ta med sig till nästa flytt.

Stämmer det? Är det alltid så? Om man till exempel får bidrag till att köpa en spjälsäng, så får man inte pengar till en annan barnsäng några år senare? Om man fortfarande går på socialbidrag då så att säga.
Citera
2014-12-06, 12:19
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spyrran
Jag känner en person som går på socialbidrag. För något år sedan så flyttade han till en ny kommun, och fick inflyttningsbidrag/möbelbidrag. Det slutade med att pengarna gick till annat. Personen ifråga flyttade till en ny kommun nyligen. Denna gången var det ett socialt kontrakt (vilket innebär att personen hyr lägenheten i andra hand, och socialtjänsten betalar hyran). Det fanns dock knappt något i lägenheten, så personen skulle ansöka om möbelbidrag igen. Men fick avslag.

En gemensam bekant till oss båda påstår dock att man endast kan få möbelbidrag en enda gång. Sedan är det underförstått att de pengar man fick förra gången skulle leda till inköp som man kan ta med sig till nästa flytt.

Stämmer det? Är det alltid så? Om man till exempel får bidrag till att köpa en spjälsäng, så får man inte pengar till en annan barnsäng några år senare? Om man fortfarande går på socialbidrag då så att säga.

Det är grundregeln, om nånting går sönder så kan man ansöka om nytt, men man kan behöva bevisa att den gamla är trasig. Vi var tex tvugna att ta ett hembesök när sängen gav upp för att bekräfta att den verkligen var trasig innan vi fick några pengar.

Möbelbidraget är väldigt mycket eget ansvar.

Spjälsäng är ju för barn i en viss ålder, när dom blir för stora för den så ändras ju behovet och en barnsämng behövs så då kan man söka komplementering för det. Risken finns dock att man får avslag då dom kan anse att man ska ha förutsett behovet och lagt undan pengar till det.
Citera
2014-12-06, 12:33
Medlem
Spyrrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Det är grundregeln, om nånting går sönder så kan man ansöka om nytt, men man kan behöva bevisa att den gamla är trasig. Vi var tex tvugna att ta ett hembesök när sängen gav upp för att bekräfta att den verkligen var trasig innan vi fick några pengar.

Möbelbidraget är väldigt mycket eget ansvar.

Spjälsäng är ju för barn i en viss ålder, när dom blir för stora för den så ändras ju behovet och en barnsämng behövs så då kan man söka komplementering för det. Risken finns dock att man får avslag då dom kan anse att man ska ha förutsett behovet och lagt undan pengar till det.

Jag har själv aldrig behövt söka om möbelbidrag. Så jag har egentligen ingen koll.

Personen som jag talar om, det är en person som har problem med kriminalitet och missbruk. Förra lägenheten fick han med hjälp av socialt kontrakt, men misskötte det så grovt att han förlorade lägenheten. Han påstår att han inte ens fick hämta sina saker själv, utan en socialsekreterare fick åka och hämta allt och sedan lämna till honom. Om det är sant, det vet jag inte. Sedan fick han en ny lägenhet med socialt kontrakt, där det i princip bara fanns köksbord med stolar och en säng. Han ansökte om möbelbidrag igen, men fick tydligen avslag.

Det var mest därför om det stämmer (oftast i alla fall) om man bara kan få möbelbidrag en enda gång.
Citera
2014-12-06, 12:45
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Jag har själv aldrig behövt söka om möbelbidrag. Så jag har egentligen ingen koll.

Personen som jag talar om, det är en person som har problem med kriminalitet och missbruk. Förra lägenheten fick han med hjälp av socialt kontrakt, men misskötte det så grovt att han förlorade lägenheten. Han påstår att han inte ens fick hämta sina saker själv, utan en socialsekreterare fick åka och hämta allt och sedan lämna till honom. Om det är sant, det vet jag inte. Sedan fick han en ny lägenhet med socialt kontrakt, där det i princip bara fanns köksbord med stolar och en säng. Han ansökte om möbelbidrag igen, men fick tydligen avslag.

Det var mest därför om det stämmer (oftast i alla fall) om man bara kan få möbelbidrag en enda gång.

Dom anser nog (helt korrekt imo) att han bör haft möbler kvar från förra bostaden.
Citera
2014-12-06, 12:48
Medlem
Citat:

Säkert sant. En del hyresvärdar vill inte ha tillbaka folk, särskilt inte om de är påtända.. Och det är å andra sidan ett egen ansvar att lösa det.

Avslaget är troligen pga av att behovet gick och lösa på annat sätt, ex sina andra möbler.

EDIT: Två på bollen
Citera
2014-12-09, 01:52
Medlem
Kommer socialen att avslöja mig?

Hejsan jag är sjukskriven (men kommer bara att vara det högst 2 månader till) och har nyligen fått försörjningsstöd. Jag hade ett jobb som jag plötsligt fick gå ifrån för att jag blev skadad. Jag var dumt nog inte ansluten till a-kassa men tyckte mig inte ha råd helt enkelt.

Anyhoo så ansökte jag även om sjukpenning på försäkringskassan, vilket de godkände vilket jag inte förväntade mig. Jag hade ett konto som jag inte hade redovisat för sof, som jag faktiskt har tänkt stänga länge för att jag aldrig använder mig av det, men så när de ringde från försäkringskassan och sa att de tänkte ge mig pengar så fick jag plötsligt en diabolisk idé gick jag in på mina sidor och skrev in det kontonumret där istället för mitt vanliga, så nu har jag pengar från försäkringskassan på ett konto som sof inte känner till.

Min fråga till er kära flashbackare är, hur enkelt för sof är det att ta reda på detta? Det känns som om försäkringskassan och sof borde samköra sina register med tanke på att det måste finnas en del som försöker med sånt här. Anledningen att jag har en liten strimma om hopp att jag kan komma undan med detta är att sof-kärringen inte har nämnt försäkringskassan en enda gång, hon har bara frågat mig om jag har sökt alfa-kassa. Och jag har ju redan redovisat allting med skatt och konton etc (det gör man vid första ansökan).

Jag förmodar att jag redan gjort mig skyldig till något eftersom jag undanhöll ett konto för sof. Själva summan jag har fått från fk kan jag iof redovisa i nästa ansökan (då blir det nästan inga pengar från sof) så än så länge har jag någon vecka på mig att begrunda om jag ska försöka lura dem eller inte. Visserligen har det gått in på ett konto jag inte har redovisat men det går nog att helt enkelt säga att jag hade glömt att jag hade det, jag har noll kronor på det kontot sen lååångt tillbaks. Men om jag nu bestämmer mig för att fuska, vad händer om de upptäcker detta? Blir jag åtalad för något eller bara återbetalningsskyldig? Blir man "svartlistad" på sof?

Rent moraliskt sett tycker jag inte att jag har gjort något fel. Under flera månader har jag levt på i princip noll kronor pga sof's regel att de tycker att man ska kunna försörja sig 3 månader framåt på det man tjänat på sin sista anställning. Jag tjänade nästan ingenting och det var ju inte direkt som att jag gick och levde på nudlar UTIFALL jag plötsligt skulle få ansöka om försörjningsstöd. Jag hade inget sparat heller. Det rör sig inte om någon stor summa från försäkringskassan, några tusen bara, men jag tycker att jag förtjänar en liten julbonus. Det har varit ett väldigt hårt år (flera år) för mig. Jag kommer nog bara att leva på sof en eller två månader till sen ska jag försöka ta mig ur den här knipan, det är en annan anledning att jag tror att jag kanske kan komma undan med det.

Så, bespara mig moralpredikningar men berätta för mig hur stora är chanserna att det upptäcks/inte upptäcks? Jag är väldigt sugen på att chansa.
Citera
2014-12-09, 01:55
Medlem
Hur bra koll har socialen och försäkringskassan på varandra?

Kan socialen se om jag får pengar från försäkringskassan pga sjukdom?`

Jag vet att man måste visa sina konton för dem, men låt säga att man har ett hemligt konto på en bank som de inte känner till?
Citera
2014-12-09, 04:31
Medlem
Mallemedes avatar
Vad är sof?
Citera
2014-12-09, 04:42
Medlem
Den där tusingen eller vad det nu är skulle kunna gått till rumänska medborgarna, zigenarna som bryter om diverse lagar och regler som vi ser tigga och stjäla, tycker du inte deT?

Om du inte tycker att dom borde fått pengarna så tycker jag att du inte oroar dig och skulle det ställas någon fråga säger du som det var, du hade inga pengar och du sökte liksom, angående kontot, jahhaaaa okej, nej fan trodde det var det kontot, måste glömt bort det. . . .
Citera
2014-12-09, 04:52
Medlem
sucuks avatar
Det kan dröja några månader men det kommer upptäckas och så blir du återbetalningsskyldig. Bidragsbrott ses inte med blida ögon.
Citera
2014-12-09, 10:36
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ytlig
Hur bra koll har socialen och försäkringskassan på varandra?

Kan socialen se om jag får pengar från försäkringskassan pga sjukdom?`

Jag vet att man måste visa sina konton för dem, men låt säga att man har ett hemligt konto på en bank som de inte känner till?

Dom brukar ha bra koll på varandra, syns om inte annat i dina deklarationspapper sen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in