Citat:
Ursprungligen postat av
Sereena
Det är grundregeln, om nånting går sönder så kan man ansöka om nytt, men man kan behöva bevisa att den gamla är trasig. Vi var tex tvugna att ta ett hembesök när sängen gav upp för att bekräfta att den verkligen var trasig innan vi fick några pengar.
Möbelbidraget är väldigt mycket eget ansvar.
Spjälsäng är ju för barn i en viss ålder, när dom blir för stora för den så ändras ju behovet och en barnsämng behövs så då kan man söka komplementering för det. Risken finns dock att man får avslag då dom kan anse att man ska ha förutsett behovet och lagt undan pengar till det.
Jag har själv aldrig behövt söka om möbelbidrag. Så jag har egentligen ingen koll.
Personen som jag talar om, det är en person som har problem med kriminalitet och missbruk. Förra lägenheten fick han med hjälp av socialt kontrakt, men misskötte det så grovt att han förlorade lägenheten. Han påstår att han inte ens fick hämta sina saker själv, utan en socialsekreterare fick åka och hämta allt och sedan lämna till honom. Om det är sant, det vet jag inte. Sedan fick han en ny lägenhet med socialt kontrakt, där det i princip bara fanns köksbord med stolar och en säng. Han ansökte om möbelbidrag igen, men fick tydligen avslag.
Det var mest därför om det stämmer (oftast i alla fall) om man bara kan få möbelbidrag en enda gång.