2014-12-08, 20:42
Medlem
Enligt vad jag läst i artiklar så är dagens moderna skola designad för att passa kvinnor. Om det är sant så är det en orättvis fördel gentemot männen.

Jag själv saknar kunskap i ämnet för att bedöma det, men jag har en teori:

Vi tar ett exempel, om jag vill bli... polis. Den praktiska delen klarar männen alldeles utmärkt. Man lär sig spöa brottslingar med batong och köra som en galning i trafiken. Men för att få tillträde till utbildningen så måste man vara haj på en massa teoretiskt dravel, som man kanske inte har nytta av. Matematik, ekvationer och märkliga historieuppgifter och annat jobbigt.

Kvinnorna är bättre på det teoretiska så de får lättare tillträde till utbildningen men de blir underlägsna när det är rent praktiska saker som ska utföras? (observera frågetecknet)

Diskussionsfråga 1: Är möjligtvis män bättre på att göra fysiska saker medan kvinnor är bättre på det teoretiska? Skulle en skola där man i högre grad gör praktiska saker ge pojkar högre betyg? Borde man göra det lättare att få tillträde till utbildningar även om man inte har alla höga betyg som krävs.

Den andra och viktigaste diskussionsfrågan: På vilket annat sätt skulle skolan i så fall behöva förändras för att passa män?
Citera
2014-12-08, 20:54
Medlem
Jag tror att killar är mer testosteronfyllda och blir således mer galna och får svårt att sitta still och plugga, medans tjejer är lugnare östrogenfyllda som kan därför lättare koncentrera sig. En kille blir väl ungefär som en tjej när han har rökt på och kan då koncentrera sig lättare. Så alla politiker och andra som har kommit långt inom teoretiska yrken är antagligen mindre manliga än de som misslyckas i skolan. Sen påverkas också ens miljö och förutsättningar, men se det såhär; vi testosteronkillar är vilda djur som mår bra av att göra galna saker och för att få bort detta naturliga behovet och begära att vi ska sitta stilla så måste vi ha bra förutsättningar och en bra miljö att jobba och växa upp i. Lite som att vi ska egentligen inte vara i skolan, det tillhör inte vår natur, men vi kan stå ut om uppväxten/arbetsmiljön hjälper oss. Men om dessa två nämnda saker däremot är emot oss (alltså uppväxten och miljön) anstränger vi oss inte att hålla inne vårt testosteroniska beteende, utan vi släpper lös det och lever som vi egentligen är till för att leva, dvs gangsterliv.

Ps. Om du tror att poliser spöar brottslingar och kör med blåljus hela dagarna så har du visst noll koll på vad polisyrket går ut på märker jag.
Citera
2014-12-08, 21:05
Medlem
Sverige är världens mest gynocentriska land. I och med att de allra flesta lärare är kvinnor, kolla hur pojkar behandlas i skolorna i jämförelse med flickorna. Fruktansvärt. Det här kommer att säkert sluta illa för hela samhället.
Citera
2014-12-08, 21:05
Medlem
PKJuristens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lorine
Enligt vad jag läst i artiklar så är dagens moderna skola designad för att passa kvinnor. Om det är sant så är det en orättvis fördel gentemot männen.

Vi tar ett exempel, om jag vill bli... polis. Den praktiska delen klarar männen alldeles utmärkt. Man lär sig spöa brottslingar med batong och köra som en galning i trafiken. Men för att få tillträde till utbildningen så måste man vara haj på en massa teoretiskt dravel, som man kanske inte har nytta av. Matematik, ekvationer och märkliga historieuppgifter och annat jobbigt.

Kvinnorna är bättre på det teoretiska så de får lättare tillträde till utbildningen men de blir underlägsna när det är rent praktiska saker som ska utföras? (observera frågetecknet)

Diskussionsfråga 1: Är möjligtvis män bättre på att göra fysiska saker medan kvinnor är bättre på det teoretiska? Skulle en skola där man i högre grad gör praktiska saker ge pojkar högre betyg? Borde man göra det lättare att få tillträde till utbildningar även om man inte har alla höga betyg som krävs.

Den andra och viktigaste diskussionsfrågan: På vilket annat sätt skulle skolan i så fall behöva förändras för att passa män?

Bra fråga och jag kan tyvärr inte bidra med något svar, bara ytterligare frågor :/

Jag tänker puberteten och att i samband med detta göra ett av de viktigaste valen i livet, gymnasie inriktning.
Jag har inga källor tyvärr, bara de egna minnena från min tid, att detta var ett oerhört svårt val för många av mina kamrater.
Vi var många i klassen som hellre ville börja jobba direkt.
Som mig själv, absolut inte var någon dumskalle men saknade noll motivation till skolan.
Som flera andra.

Hur kan man underlätta för såna "som mig"?
Alltså såna som behövde en liten break från teorin och mer praktik?

Jag har inga svar tyvärr..
Citera
2014-12-08, 21:09
Medlem
Pellejonsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dikterad
Jag tror att killar är mer testosteronfyllda och blir således mer galna och får svårt att sitta still och plugga, medans tjejer är lugnare östrogenfyllda som kan därför lättare koncentrera sig. En kille blir väl ungefär som en tjej när han har rökt på och kan då koncentrera sig lättare. Så alla politiker och andra som har kommit långt inom teoretiska yrken är antagligen mindre manliga än de som misslyckas i skolan. Sen påverkas också ens miljö och förutsättningar, men se det såhär; vi testosteronkillar är vilda djur som mår bra av att göra galna saker och för att få bort detta naturliga behovet och begära att vi ska sitta stilla så måste vi ha bra förutsättningar och en bra miljö att jobba och växa upp i. Lite som att vi ska egentligen inte vara i skolan, det tillhör inte vår natur, men vi kan stå ut om uppväxten/arbetsmiljön hjälper oss. Men om dessa två nämnda saker däremot är emot oss (alltså uppväxten och miljön) anstränger vi oss inte att hålla inne vårt testosteroniska beteende, utan vi släpper lös det och lever som vi egentligen är till för att leva, dvs gangsterliv.

Ps. Om du tror att poliser spöar brottslingar och kör med blåljus hela dagarna så har du visst noll koll på vad polisyrket går ut på märker jag.

Mycket bra och sanningsenlig analys. En lösning är att killar får gå vilda några timmar varje dag för att sedan sätta sig ner och studera under sin lugnare, tröttare period av dagen.
Citera
2014-12-08, 21:15
Medlem
PKJuristens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pellejonson
Mycket bra och sanningsenlig analys. En lösning är att killar får gå vilda några timmar varje dag för att sedan sätta sig ner och studera under sin lugnare, tröttare period av dagen.

Mer idrottskultur kanske är en bra lösning då?

Ibland är nog det bästa att skilja lite på könen
Alternativt ta hormon tester.

Men är inte detta först i puberteten som hormonerna verkligen triggas igång och att problemen för killarna först visar sig runt 5-8 nånstans?
Med de största problemen runt 7-9 klass?
Citera
2014-12-08, 21:20
Medlem
Mooons avatar
Hur blir killarna behandlade då? Var ligger skillnaden? Nu och för x antal år sedan?

Citat:
Ursprungligen postat av flashbackin
Sverige är världens mest gynocentriska land. I och med att de allra flesta lärare är kvinnor, kolla hur pojkar behandlas i skolorna i jämförelse med flickorna. Fruktansvärt. Det här kommer att säkert sluta illa för hela samhället.
Citera
2014-12-08, 21:26
Medlem
PKJuristens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mooon
Hur blir killarna behandlade då? Var ligger skillnaden? Nu och för x antal år sedan?

Jag blev behandlad som om jag hade haft samma hormon mängd testosteron som när jag var 10 år som 14 åring.
Som om min kropp inte höll på att förändras.
Som om det vore en självklarhet att jag som blivande man i kroppen skulle sitta lika lugn och trevlig som de andra duktiga tjejerna i klassen

Detta tillsammans med övrigt klimat gjorde det väldigt svårt att koncentrera sig på studierna..
Men jag talar bara för mig själv och om vad jag minns :/
Citera
2014-12-08, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pellejonson

Tack

Ja, det kan vara ett alternativ.
Citera
2014-12-08, 21:29
Medlem
PKJuristens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mooon

Min farsa fick stryk av sin farsa om inte han gick till skolan.
Det funkade för honom.
Han har högskoleutbildning nu osv.
Men andra problem. Men han skötte skolan väldigt väl

Nu är detta absolut inte en lösning, att slå ungarna.

Men jag hade behövt en hårdare hand, konsekvenser eller en morot.
Tror jag...
Citera
2014-12-08, 22:09
Medlem
Det finns väl forskning på att våra hjärnhalvor utvecklas olika snabbt. Har för mig att delen som hanterar språket så utvecklas killarnas hjärnor senare än tjejernas. Därför hamnar generellt killar efter under låg och mellanstadiet i skolan.
Citera
2014-12-08, 22:23
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lorine

Kvinnor är absolut inte bättre än män på teoretiska områden. Och du kan bli väktare om nu skolan var så svår. Precis som alla kvinnor inte blir sjuksköterskor. Vissa blir bara undersköterskor.

Män är ofta bättre än kvinnor på fysiska saker, men jag tror de är bättre än oss på boll och snöre (sån där kvinnlig gymnastik, du vet).

Däremot är skolan i mångt och mycket anpassad, inte efter skolflickornas egenskaper, utan efter egenskaperna hos den majoritet av lärarna som är kvinnor.

Många kärringar är riktiga surfittor och harar pojkelever som inte sköter sig som en liten söt flicka.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in