Citat:
Ursprungligen postat av
Lorine
Enligt vad jag läst i artiklar så är dagens moderna skola designad för att passa kvinnor. Om det är sant så är det en orättvis fördel gentemot männen.
Jag själv saknar kunskap i ämnet för att bedöma det, men jag har en teori:
Vi tar ett exempel, om jag vill bli... polis. Den praktiska delen klarar männen alldeles utmärkt. Man lär sig spöa brottslingar med batong och köra som en galning i trafiken. Men för att få tillträde till utbildningen så måste man vara haj på en massa teoretiskt dravel, som man kanske inte har nytta av. Matematik, ekvationer och märkliga historieuppgifter och annat jobbigt.
Kvinnorna är bättre på det teoretiska så de får lättare tillträde till utbildningen men de blir underlägsna när det är rent praktiska saker som ska utföras? (observera frågetecknet)
Diskussionsfråga 1: Är möjligtvis män bättre på att göra fysiska saker medan kvinnor är bättre på det teoretiska? Skulle en skola där man i högre grad gör praktiska saker ge pojkar högre betyg? Borde man göra det lättare att få tillträde till utbildningar även om man inte har alla höga betyg som krävs.
Den andra och viktigaste diskussionsfrågan: På vilket annat sätt skulle skolan i så fall behöva förändras för att passa män?
Bra fråga och jag kan tyvärr inte bidra med något svar, bara ytterligare frågor :/
Jag tänker puberteten och att i samband med detta göra ett av de viktigaste valen i livet, gymnasie inriktning.
Jag har inga källor tyvärr, bara de egna minnena från min tid, att detta var ett oerhört svårt val för många av mina kamrater.
Vi var många i klassen som hellre ville börja jobba direkt.
Som mig själv, absolut inte var någon dumskalle men saknade noll motivation till skolan.
Som flera andra.
Hur kan man underlätta för såna "som mig"?
Alltså såna som behövde en liten break från teorin och mer praktik?
Jag har inga svar tyvärr..