2014-12-08, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fanatiker.
Ändrade i mitt övre inlägg precis. Konstigt nog får SIFO till det att 19% av SDs väljare tänker byta parti medan bara 12% av resten tänker göra det. De skriver även att SDs väljare är "lättrörliga", vilket är ren lögn. Jag vet inte hur man ska tolka dessa siffror när föregående mätning visade att bara 5% av sverigedemokraterna tänkte byta parti.

Jo man får väl se. De flesta Sd-väljare var ju lättrörliga i den ,mening att de kom någonstans ifrån. Men det är trögare att gå tillbaka än att gå dit. Jag misstänker att deras parameter för rörlighet är den rörlighet dessa väljare uppvisat, då kan det ju stämma att de är lättrörliga.

Men det är inte väsentligt att extrapolera detta när man har undersökningar som ställer den exakta frågan "rörlighet från Sd". Det torde ju vara ett mer riktigt svar man får från detta än att bygga på Sd-väljarnas tidigare rörlighet till Sd.
2014-12-08, 15:25
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradumbass
Det blev bekräftat också i Agendas intervju att statsministern i sin nyfascismsanalys lutar sig på ""historikern"voch journalisten Arnstad som har skrivit en bok!". Japp. Vi vet. You never go full Anstard som Ivar Apri uttryckte sig på twitter häromdagen, men det är precis det som statsministern gör.

Bra att få det bekräftat att dom baserar sitt ställningstagande med att papegojj-repetera en bok som ett stort antal seriösa historiker har avfärdat som totalt nonsens.

Bra jobbat Stefan. Bra fingertoppsgefühl kan man inte anklaga S för iallafall. Idioter.

Löfven behöver inte någon Fingerspetzgefüh. Tvärtom är hans taktik ganska smart. Du och jag tillhör inte hans målgrupp, eftersom vi har 3-siffrig IQ och är någorlunda bildade. För Löfvens tilltänka målgrupp fungerar taktiken bra och han har fått många (tomskallar) med sig.
Senast redigerad av LeifD2 2014-12-08 kl. 15:38.
2014-12-08, 15:29
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fanatiker.
– Men det här är ändå ingen indikation på att de kommer att gå dåligt för Sverigedemokraterna. Det är ett parti vars väljare har en stor rörlighet och de kan mycket väl få väljare från andra partier."[/i]

Ja, vad annat än lögner är att vänta från Svett-TV? Det är precis tvärtom, SD har dom mest lojala väljarna. Det visar alla tidigare undersökningar.
Exakt vad skulle en SDare rösta på istället för SD? SvP, eller?

Att ca 30% funderar på att byta parti i samband med val är helt normalt. Det måste ju vara rörlighet mellan partierna för att demokratin skall fungera. Att partier går upp och ned i opionen ingår i spelets regler.
2014-12-08, 15:37
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Intressant i gårdagens Agenda var också att Löfven faktiskt pressades att förklara varför han valde nyval i stället för samarbete med SD. Det här är en rätt extrem förändring dom indikerar att proppen kan gå ur efter valet.

Det förstår jag inte? Varför frågade reporten det? "Alla" ju varför. Socialdemokraterna har ett avtal med SMR (Sveriges Muslimska Råd) sedan 1998. Ett samarbete med ett islamkritiskt parti är då helt uteslutet. Inget att diskutera.
S har en helt annan vision och idé om framtidens Sverige än SD. Totalt.
2014-12-08, 15:43
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rundstedt
Jo man får väl se. De flesta Sd-väljare var ju lättrörliga i den ,mening att de kom någonstans ifrån. Men det är trögare att gå tillbaka än att gå dit. Jag misstänker att deras parameter för rörlighet är den rörlighet dessa väljare uppvisat, då kan det ju stämma att de är lättrörliga.

Men det är inte väsentligt att extrapolera detta när man har undersökningar som ställer den exakta frågan "rörlighet från Sd". Det torde ju vara ett mer riktigt svar man får från detta än att bygga på Sd-väljarnas tidigare rörlighet till Sd.

Ja det är givetvis så att en mycket stor andel av SDs väljare nyligen har bytt parti och i den meningen är de per definition lättrörliga mätt under den senaste tiden. Det betyder däremot inte att de kommer vara lättrörliga nu efter bytet till SD.

Det är också intressant att fundera över röstbenägenheten. Den påstås ofta vara låg för SD-väljare men någon källa till det har jag aldrig sett.

Det kan vara ett felaktigt påstående och att SD-väljare t.o.m är mer angelägna om förändring och därför sluter upp bättre nu i extravalet.

Misstänker också att många S+MP-väljare är rejält besvikna efter allt som hänt. En del byter parti men andra som inte vill det kanske bara stannar hemma. Röstbenägenheten för dessa skulle alltså kunna bli lägre än normalt.
Senast redigerad av Svenne-i-Banan 2014-12-08 kl. 15:46.
2014-12-08, 15:54
Medlem
Flor-Idas avatar
När kommer nästa Sentio?

När kommer nästa av de övriga?
2014-12-08, 16:21
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Löfven behöver inte någon Fingerspetzgefüh. Tvärtom är hans taktik ganska smart. För Löfvens tilltänka målgrupp fungerar taktiken bra och han har fått många (tomskallar) med sig.

Jag tittade på Agenda - alltså är jag målgruppen. Om Löfvén skulle rikta sig till en annan målgrupp än "Agendatittande politiskt intresserad hetrosexuell svensk man" så skulle han ringa TV4 och köra röstningstävlingar i alla Idol-pauser med sms-frågor av typen

"Vilket svenskt parti är nyfascistiskt, börjar på S, har en tvåställig partiförkortning vars företrädare gillar JÄRNRÖR och Dressmankostymer och som man absolut inte ska rösta på?"

Detta varvat med att sälja bestsellern "Älskade fascism" i varje reklampaus. Now we're talking målgruppsanpassning.

Att sitta i Agenda och köra referenser till Arnstad är minst 2 år för sent. Minst. Socialdemokraterna har av allt att dömma skitkassa partistrateger.
Senast redigerad av Nostradumbass 2014-12-08 kl. 16:33.
2014-12-08, 16:27
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarsune
Intressant att han erkänner så öppet hur media med fler försökt med diverse fula knep att sabba för SD: http://www.aftonbladet.se/nyheter/ko...cle19987248.ab

Med de siffror SD presterat på slutet så har de kanske gett upp hoppet lite.
Citat:
Så småningom har partierna i vissa länder tolererats. I Danmark regerade de borgerliga öppet med stöd av Dansk Folkeparti under tio år, även om de hölls utanför regeringen. Priset de betalade för de främlingsfientligas stöd var att införa en betydligt mer restriktiv invandringspolitik.

Stackars danskar =(

Fungerande länk: http://unvis.it/www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/wolfganghansson/article19987248.ab
2014-12-08, 16:58
Medlem
Bohlwinkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaktusFlaktus
Stackars danskar =(

Fungerande länk: http://unvis.it/www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/wolfganghansson/article19987248.ab
En annan myt i de där artiklarna är att partiledarna är så karismatiska. Farage och Le Pen kanske men Wilders är inte särskilt karismatisk. Väldigt frispråkig men det är ju inte samma sak som karismatisk. Häromdagen lästa jag i The Guardian att Jimmie Åkesson är väldigt karismatisk! Jimmie är en fantastisk partiledare men inte fan är han särskilt karismatisk. Men "sanningen" att dessa partier har en karismatisk ledare har onekligen slagit rot.

Citat:
Skälen varierar men populistpartierna fortsätter växa. Oavsett hur de etablerade partierna eller medierna hanterar dem.

Men det finns en sak som förenar extrempartierna. De har alla karismatiska partiledare. Utan en Nigel Farage, en Marine Le Pen eller en Geert Wilders så står de sig slätt. Men det är ju svårt för omvärlden att göra något åt.
2014-12-08, 17:24
Medlem
https://www.youtube.com/watch?v=9Ramx5TcN2A

https://www.youtube.com/watch?v=SKMH1012590
2014-12-08, 17:28
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradumbass
Att sitta i Agenda och köra referenser till Arnstad är minst 2 år för sent. Minst. Socialdemokraterna har av allt att dömma skitkassa partistrateger.
Utifrån vad vi sett den senaste tiden så undrar jag om dom ens har några partistrateger.
2014-12-08, 17:54
Medlem
SD-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av starfantast
https://www.youtube.com/watch?v=9Ramx5TcN2A

https://www.youtube.com/watch?v=SKMH1012590

Agenda-inslaget är ju oerhört kort. 3 minuter. Måste ju finnas längre klipp?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in