2014-12-08, 15:41
Bannlyst
Hur farligt är det egentligen att röka under graviditet, vad är det som kan hända med bebisen? Om man bara röker några få cigg om dagen? Det är ju rätt svårt att sluta... och nikotinplåster måste väl vara lika farliga för ungen i så fall.
Citera
2014-12-08, 15:45
Medlem
Pekabos avatar
Om ciggen känns så viktiga att du inte kan stå ut med suget för ditt eget barn skull, ska du fan inte ha barn. Avgå.
Citera
2014-12-08, 15:52
Bannlyst
Det är inte det att det är viktigt att röka. Det är svårt att sluta.
Citera
2014-12-08, 15:54
Medlem
speeeds avatar
Har du så lite självdiciplin? Gör abort...
Citera
2014-12-08, 15:55
Medlem
munchies420s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rockdoll
Det är svårt att sluta.

Är det så svårt att sluta att du är villig att riskera missfall eller liknande så ska du inte ha barn. Förlåt om jag är hård men det är sanningen. Sen är de inte särskillt svårt, skit i de här med att minska ner på rökandet, släng ciggen du har hemma nu o skit i att köpa fler, så gjorde jag, rökfri i ca 2 månader.
Citera
2014-12-08, 15:55
Medlem
NovaOculuss avatar
Det kan medföra trubbigt våld mot huvud i värsta fall ifall någon ser en gravid rökare i allmänheten. Givetvis är det jättefarligt att röka under graviditeten, barnet får i sig det mamman får i sig.
Citera
2014-12-08, 15:58
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Hur farligt är det egentligen att röka under graviditet, vad är det som kan hända med bebisen? Om man bara röker några få cigg om dagen? Det är ju rätt svårt att sluta... och nikotinplåster måste väl vara lika farliga för ungen i så fall.
Det är klart hälsosammast att avstå helt - men det är en myt att inte det skulle göra nytta om man drar ner på rökningen framför att röka på som vanligt.
Ju mindre gifter du får i dig, desto bättre för barnet ...
Citera
2014-12-08, 15:59
Medlem
PatriaNostras avatar
Citat:

Det ärliga svaret är: Det är inte alls särskilt farligt. Mammans allmänna välbefinnande är det viktigaste för barnet, så abstinens är värre för barnet än två, tre cigaretter om dagen. Du behöver inte åka längre än till Danmark för att alla läkare ska hålla med mig. Detsamma gäller förstås alkohol.

I Sverige har vi dock en tradition av att tolka alla rön och forskning på ett fanatiskt, nästintill religiöst, sätt varför sådana råd blir omöjliga för alla som vill jobba inom vården.

Vi har samma förhållningssätt till politik, trafik och en massa annat. Sverige är inte "lagom" på något sätt. Tvärtom, vi är extrema.

Var måttfull och lycka till med graviditeten! :-)
Citera
2014-12-08, 15:59
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NovaOculus
Det kan medföra trubbigt våld mot huvud i värsta fall ifall någon ser en gravid rökare i allmänheten. Givetvis är det jättefarligt att röka under graviditeten, barnet får i sig det mamman får i sig.
En sanning med modifikation - eftersom en stor del av röken drabbar just lungorna på grund av att röken inhaleras .. något som alltså inte fostret kan drabbas av, eftersom det inte får i sig själva röken...
Citera
2014-12-08, 16:03
Medlem
Kongruensbojds avatar
Om vi skiter i TS och dennes nonchalans, är inte ämnet i sig ganska intressant? I många kulturer röks det mer; bland både yngre och andra "olämpliga" grupper. Går vi tillbaka i tiden så röktes det ganska frisk i Sverige också. Om inte aktivt, så åtminstone passivt bland mången gravid.

Har en flyktig bekant vars ungar jag träffar då och då. Hans fru rökte under graviditeten har han sagt. Vad som slår mig är att de är korta i rocken... hans ungar alltså.
Citera
2014-12-08, 16:03
Bannlyst
Så jag skulle göra abort bara för att jag inte kan sluta helt att röka... jag hoppas att ni inte tycker det på riktigt! Välkommen till verkligeheten, alla människor är inte perfekta.
EDIT: Om det verkligen vore livsfara för barnet att göra det, så skulle jag självklart sluta. Jag skulle ha det jobbigt, men jag skulle göra det. Men om det nu inte är så himla farligt, då är det väl ändå bättre att mamman är lugn, stressfri och mår bra!
Senast redigerad av rockdoll 2014-12-08 kl. 16:06.
Citera
2014-12-08, 16:08
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kongruensbojd
Om vi skiter i TS och dennes nonchalans, är inte ämnet i sig ganska intressant? I många kulturer röks det mer; bland både yngre och andra "olämpliga" grupper. Går vi tillbaka i tiden så röktes det ganska frisk i Sverige också. Om inte aktivt, så åtminstone passivt bland mången gravid.

Har en flyktig bekant vars ungar jag träffar då och då. Hans fru rökte under graviditeten har han sagt. Vad som slår mig är att de är korta i rocken... hans ungar alltså.
I så fall handlar det om anlag som finns på mammans, pappans eller båda sida - och inte om rökningen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in