Jag undrar lite över hur mitt barn skulle påverkas av dom mediciner jag äter, om jag skulle bli gravid. Jag vill gärna ha barn, men jag vill självklart inte marinera det i gifter!
"Jag vill gärna ha barn, men jag vill självklart inte marinera det i gifter!"
Om du blir gravid nu så blir ditt barn "marinerat i gifter" slutresulatatet blir antagligen en utvecklingstörd unge på ett eller annat sätt. Skaffa inte barn nu, utan vänta tills du är medicinfri.
Senast redigerad av pwettson 2014-12-08 kl. 13:24.
Subuxone 28 mg: Finns ej nog med data för att avgöra hur barnet påverkas, dock kan det i slutet av graviditeten skada barnet ( se spoiler)
I slutet av graviditeten kan buprenorfin framkalla andningsdepression hos det nyfödda barnet även efter en kort behandlingsperiod. Långtidsbehandling med buprenorfin under de tre sista månaderna av graviditeten kan orsaka abstinenssyndrom hos det nyfödda barnet (t.ex. hypertoni, neonatal tremor, neonatal agitation, myoklonus eller konvulsioner). Syndromet fördröjs i generellt från flera timmar till flera dagar efter födseln.
Lyrica 300 mg: Ska bara användas om det absolut behövs, här vet man inte vilken effekt det har på barn under graviditeten.
Graviditet
Adekvata data från behandling av gravida kvinnor med pregabalin saknas.
Djurstudier har visat reproduktionstoxikologiska effekter (se avsnitt Prekliniska uppgifter). Den potentiella risken för människa är okänd.
Lyrica ska användas under graviditet endast då det är absolut nödvändigt (om nyttan för mamman klart överväger den potentiella risken för fostret).
Effexor 150 mg: även där finns det inte allt för säkra uppgifter, dock har flera bieffekter setts hos nyfödda vars mamma använt läkemedlet
I likhet med andra serotoninåterupptagshämmare (SSRI/SNRI) kan utsättningssymtom förekomma hos nyfödda om venlafaxin används fram till eller strax före födseln. Vissa nyfödda som exponeras för venlafaxin sent under den tredje trimestern har utvecklat komplikationer som kräver sondmatning, andningsstöd eller långvarig sjukhusvård. Sådana komplikationer kan uppstå omedelbart efter förlossningen.
Epidemiologiska data tyder på att användning av SSRI vid graviditet, särskilt i slutet av graviditeten, kan öka risken för persistent pulmonell hypertension hos den nyfödde (PPHN). Trots att inga studier har undersökt ett samband mellan PPHN och SNRI-behandling kan inte den potentiella risken uteslutas för venlafaxin då man tar hänsyn till verkningsmekanismen (hämning av serotoninåterupptaget).
Följande symtom kan observeras hos nyfödda, om modern har använt SSRI/SNRI sent under graviditeten: irritabilitet, tremor, hypotoni, ihållande gråt, sugsvårigheter och sömnsvårigheter. Dessa symtom kan bero antingen på serotonerga effekter eller utsättningssymtom. I en majoritet av fallen observeras dessa komplikationer omedelbart eller inom 24 timmar efter partus
Ergenyl 600 mg:
Ska föreskrivas med ytterst försiktighet under graviditet. även här har flera komplikationer uppstått. Tar bara upp vissa.
Risker vid behandling med antiepileptika under graviditet:
Barn till mödrar med epilepsibehandling under graviditet löper 2-3 gånger hög*re risk att födas med missbildningar jämfört med missbildningsrisken för normalbefolkningen.
Försenad utveckling har i vissa studier rapporterats hos en ökad andel av barn till mödrar med epilepsibehandling under graviditet. Det är svårt att särskilja vad som beror på den antiepileptiska behandlingen eller på andra sjukdomsrelaterade faktorer.
Om krampprofylaxen försämras eller upphör kan detta dock medföra betydande risk för såväl moder som foster. Under graviditet skall därför antiepileptika förskrivas med beaktande av ovanstående.
Som du ser finns det många anledningar att vara försiktig med att bli gravid, ett samtal med en doktor hade jag absolut rekommenderat innan.
Infon tagen från www.fass.se Går du in på hemsidan och kollar i högra fältet finns det olika områden, där kan du trycka på graviditet och läsa på mer själv om du vill
www.fass.se[/url] Går du in på hemsidan och kollar i högra fältet finns det olika områden, där kan du trycka på graviditet och läsa på mer själv om du vill
Tack för mycket bra info! Tyvärr verkar det inte vara helt utrett om och hur de mediciner jag tar skulle påverka fostret.
Vad gäller Ergenyl och Lyrica så tar jag dessa mot epilepsi, så dom måste jag ta om det inte finns något bättre alternativ, ska fråga om det.
Efexor skulle jag kunna sluta med, är inte deprimerad längre utan tar dom bara i förebyggande syfte.
Subuxone blir värre, om jag inte tar det så blir jag abstinent, och det är definitivt inte bra för ett barn i magen, men jag vill naturligtvis helst inte göra barnet beroende. Alternativ är att byta till Metadon eller Subutex. Någon som har erfarenhet av hur barn mår när dom föds av mammor som har metadon/subutex/subuxone? Jag läste på nätet att man kunde avgifta barnet när det föds, hur går det till?
Tack för mycket bra info! Tyvärr verkar det inte vara helt utrett om och hur de mediciner jag tar skulle påverka fostret.
Vad gäller Ergenyl och Lyrica så tar jag dessa mot epilepsi, så dom måste jag ta om det inte finns något bättre alternativ, ska fråga om det.
Efexor skulle jag kunna sluta med, är inte deprimerad längre utan tar dom bara i förebyggande syfte.
Subuxone blir värre, om jag inte tar det så blir jag abstinent, och det är definitivt inte bra för ett barn i magen, men jag vill naturligtvis helst inte göra barnet beroende. Alternativ är att byta till Metadon eller Subutex. Någon som har erfarenhet av hur barn mår när dom föds av mammor som har metadon/subutex/subuxone? Jag läste på nätet att man kunde avgifta barnet när det föds, hur går det till?
Jag läste länken ovan och lite andra sidor jag hittade och blev överraskad över att subutex inte verkar påverka bebisen så negativt som jag befarade, det verkar som att den risken som finns är abstinens när barnet föds vilket inte är farligt, men antagligen väldigt obehagligt.
Subuxone har den aktiva substansen Buprenorfin vilket fanns med ovanför tror jag.
Citat:
Långtidsbehandling med buprenorfin under de tre sista månaderna av en graviditet kan framkalla abstinenssyndrom hos det nyfödda barnet (t.ex. hypertoni, neonatal tremor, neonatal agitation, myoklonus eller kramper).
Att de kan få det behöver inte betyda att det får det, står tyvärr inte hur vanligt det är.
Metadon ger ingen förhöjd risk för missbildningar i alla fall.
Citat:
Begränsade data från användning av metadon under graviditet hos människa visar ingen förhöjd risk för medfödda missbildningar. Utsättningssymtom/andningsdepression kan förekomma hos nyfödda barn till mödrar som fått kronisk behandling med metadon under graviditeten. En QT-prolongerande effekt efter maternell metadonexponering kan inte uteslutas, och ett 12-avlednings EKG bör tas om det nyfödda barnet har bradykardi, takykardi eller en oregelbunden hjärtrytm.
De bästa svaren får du nog om du tar kontakt med en läkare och berättar vilka mediciner du tar och hur det bäst går att lösa om du vill bli gravid.
Missbrukare bör inte skaffa barn öht. Jag vet inte hur många av mina bekanta och vänner som varit missbrukarbarn och själva gått i sina föräldras fotspår. Det är något som går i arv. Hur kan man vilja utsätta ett barn för det när man vet vilket helvete man själv gått igenom? Oavsett vilka mediciner man går på. Har man kvaddat sitt belöningssystem så verkar det ofrånkomligt att barnet föds med någon diagnos och börjar självmedicinera, även om uppfostran och förhållandena i hemmet är bra.
Missbrukare bör inte skaffa barn öht. Jag vet inte hur många av mina bekanta och vänner som varit missbrukarbarn och själva gått i sina föräldras fotspår. Det är något som går i arv. Hur kan man vilja utsätta ett barn för det när man vet vilket helvete man själv gått igenom? Oavsett vilka mediciner man går på. Har man kvaddat sitt belöningssystem så verkar det ofrånkomligt att barnet föds med någon diagnos och börjar självmedicinera, även om uppfostran och förhållandena i hemmet är bra.
Nu frågade jag inte vad du tycker, utan efter vetenskapliga fakta. Jag har varit ren i många år och bara för att jag hade en strulig ungdom betyder inte det att jag inte kan bygga upp ett bra liv senare. Och givetvis påverkar inte mitt tidigare missbruk mitt barn.
Min mamma tog epilepsimedicin när jag låg i magen. Jag blev normal förutom höftfel och att mina ögon inte var 100 % utvecklade vid födseln. Vet dock inte om det beror på det...
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!