2010-09-02, 07:58
Medlem
Szukalskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheMightySwe
It was, of course, a lie what you read about my religious convictions, a lie which is being systematically repeated. I do not believe in a personal God and I have never denied this but have expressed it clearly. If something is in me which can be called religious then it is the unbounded admiration for the structure of the world so far as our science can reveal it.
—Albert Einstein

Jag vet inte hur detta går att misstolka, men troende lyckas om och om igen göra det! Du inkluderad! Einstein trodde INTE på någon gud, han trodde inte naturen var något väsen! Punkt!

Fast det citatet förkastar ju bara en personlig Gud (med stark betoning på att det är en personlig). Är du helt obekant med deism/panteism? Voltaire förkastade också den judeo-kristna guden, men han var ingalunda en ateist.
Citera
2010-09-02, 08:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Szukalski
Fast det citatet förkastar ju bara en personlig Gud (med stark betoning på att det är en personlig). Är du helt obekant med deism/panteism? Voltaire förkastade också den judeo-kristna guden, men han var ingalunda en ateist.

Detta har quoteminats en triljard gånger. Det är nästan tröttsamt att troende använder det för att få det till att Einstein var troende. Det var han inte!
Citera
2010-09-09, 20:38
Medlem
Szukalskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheMightySwe
Detta har quoteminats en triljard gånger. Det är nästan tröttsamt att troende använder det för att få det till att Einstein var troende. Det var han inte!

Möjligt, men det framkommer knappast från ditt citat.
Citera
2010-09-09, 20:49
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Szukalski
Möjligt, men det framkommer knappast från ditt citat.

Bah, men om man nu säger sig vara en s.k. deist... Vad innebär det?

Ingenting. Att vara "andlig" utan fixerade dogmer är helt betydelselöst.
Citera
2010-09-09, 20:53
Medlem
Szukalskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varangian
Bah, men om man nu säger sig vara en s.k. deist... Vad innebär det?

Ingenting. Att vara "andlig" utan fixerade dogmer är helt betydelselöst.

Det innebär såklart ingenting och du har givetvis rätt.
Citera
2010-09-14, 00:57
Medlem
Ja det skulle man väl kunna säga om de flesta av dem, friska är dem då inte!
Citera
2010-09-14, 23:39
Medlem
Efter en tid här på forumet kan jag bara konstatera att flertalet verkar vara just det.....
Citera
2010-10-03, 11:18
Medlem
Jag såg en film med en massa kristna, ett kort klipp egentligen. De skickade sin videohälsning till någon jävel eller nåt. Och ja, jag ska inte lägga mig i deras ensak och tro, de verkade glada.

Men fy fan vad irriterad jag blev, jag kan inte rå för det. De dansade runt i nån jävla hippie dans, MÄN fjantade runt, kvinnorna grät (och en del jävligt snygga också, vart gick det fel?) och en efter en gick de fram och hälsade in i kameran, och det blev fjantigare och fjantigare, du hoppade fram, struttade fram, simmade som fisken...
Och avslutade varje mening med orden "Gud välsigne dig"...

Tja, om det är sånt som gör dem lyckliga så varför inte.

Men som oerhört stark ateist, så kan jag inte hjälpa att se dem som svaga människor. De vänder sig till "Gud" för att de inte klarar av vardagen och ivrigt söker gemenskap, och kyrkan är det enda stället som inte avvisar dem. Ni vet vilken typ jag snackar om, tjocka, fula, mobbade ungjävlar. Men samtidigt fans det snygga jävlar i den där videon...
En del vänder sig till Gud efter en kris, en tragisk händelse osv men endast av anledningen till att de inte klarar av sanningen och verkligheten och måste finna en högre mening med livet.

De är absolut hjärntvättade. Jag har sett människor som varit totala ateister, bli kristna. På grund av tragiska händelser.

Återigen, om det passar för dem, så visst, låt dem hållas. Men jag kan inte ha respekt får någon som är så svag att man överlämnar sig till guds händer för att man får en liten kris.
Citera
2010-10-07, 04:19
Medlem
Kan inget annat säga att rubrike lutar åt rätt håll. 1plus
Citera
2014-12-07, 11:45
Medlem
Beckisbarnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bey
Är det någon mer än jag som får trollvarningar varje gång kristna pratar om gud? Jag kan absolut inte ta en kristen på allvar och jag vet inte vad det beror på. Är det kanske för att kristna har lägre genomsnittligt intellekt än agnostiker/ateister? Det skär iallafall i ögonen varje gång någon prata som om han fanns.

Masspsykos!!???
Citera
2014-12-07, 22:21
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bey
Är det någon mer än jag som får trollvarningar varje gång kristna pratar om gud? Jag kan absolut inte ta en kristen på allvar och jag vet inte vad det beror på. Är det kanske för att kristna har lägre genomsnittligt intellekt än agnostiker/ateister? Det skär iallafall i ögonen varje gång någon prata som om han fanns.

Kristna VAR förmodentligen överlag mentalt störde tidigare, när kristendomen hade ett västligt monopol på väldig mycket inom verklighets-sökande/-beskrivande.

Men det har bättrat sig en hel del, särskild dom senaste 50 år eller så, och bättra ännu gissar jag på det blir.

Vad angår den lägre IQ är den inte SÅ signifikant, ock kan sannoliken förklaras med att religion drar till sig "enklare" individer mer än demografisk genomsnittligt. Så det finns en minoritet som drar ner IQ genomsnittet.
Citera
2014-12-08, 02:31
Medlem
RoaldDahls avatar
Hehe...

sedan finns det en annan klick också.
De som sysslat med vetenskap och visdom
och som kommit till den insiktsfulla slutsatsen
att det måste finnas något högre.

Jag tvivlar rätt starkt på att alla
ateister har högre iq än mina 141.
Citera