2014-12-07, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Om vi tänker i "kulturtermer", dvs hur kvinnor umgås som förtrogna i köket, och kring de saker som kvinnor sysslar med och skvallrar om, så tror jag visst att de kan ha klarat sig bra tillsammans. Särskilt som Amani då rörde sig i en hemvan miljö där hon kände alla koderna och visste hur hon skulle bete sig.
Det är utanför den som hon kommit helt till korta. Som jag förstått det är hon inte särskilt väl skolad, hade begränsade intressen och räknade kanske med att sätta sig vid dukat bord här i Sverige. Utan att förstå att norm här är att ett par bygger upp sitt hem och sin tillvaro tillsammans. Utan att ens vara särskilt intresserad av hur man gör. Detsamma gäller naturligtvis Rami.

Hon var illa omtyckt i Gaza också. Hon fungerade inte där heller. Snarare var det nog en lättnad för Amani att slippa alla sociala krav och all insyn.

Sedan kan hon ju ändå haft en bra relation till Madleen. Hon kanske ansträngde sig eftersom det var hennes mans bror. Om det nu var problem med Ramis släktingar så kanske det blev ännu viktigare med någon fungerande relation med den släkten. För Rami ville hon ju ha.

Edit/Hon kom inte mer till korta utanför Gaza än att hon kunde vara inblandad i människosmuggling. Så hon kanske kan mer än man tror.
Senast redigerad av VemKom 2014-12-07 kl. 21:41.
Citera
2014-12-07, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Naturligtvis är Sveket större från Rami, han skulle i kraft av att vara morbror ansvara för Yara som en far. Han hade därmed det övergripande ansvaret att skydda Yara.

Det tycker du och jag. Många anser det, tror jag.

Rami tyckte antagligen INTE det. Han tycker nog att han blev PÅDYVLAD en unge.
Citera
2014-12-07, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Så kan det ha varit, eller så drömde hon bara, eller så hade hon till och med slutat drömma. Givit upp helt enkelt.

Denna tanke slog mig nyss:
det berättas ju att Ramis familj i högsta grad ogillade deras äktenskap. Det är säkert sant, eller i alla fall inget att ifrågasätta bara sådär.
Men här i Sverige kan det ha blivit väldigt tvärtom. Här fanns större delen av hennes familj och de kan ha varit lika ogillande och därför straffade de ut Amani. Hon har aldrig varit särskilt populär och nu har hon skämt ut dem rejält. (förtydligar: i och med äktenskapet, alltså. Vad de ska tänka om kollektiv skam i familjen efter mordet, det kan vi knappast ana)
Eller något i den stilen.

Jag tror inte alls på historien om att båda släkterna ogillade äktenskapet. Inte heller att en släkt ogillade det. Amanis familj borde ha varit själaglada över att hon kunde bli gift igen efter en skilsmässa. Rami är enligt deras mått lite överårig för äktenskap så man tyckte nog att det var bra att han äntligen fick det gjort.

Jag tror att syftet med äktenskapet redan från början var att de skulle få PUT i Sverige. Amani hade ju redan nio! syskon här i detta drömland. Ramis familj hade väl också hört om drömlandet och tyckt att det var bra om Rami fick in en fot här och Amanis familj visste ju uppenbarligen hur man ska bära sig åt.

Vi har inga objektiva bevis för att släkterna ogillade äktenskapet eller för att Rami blev kidnappad av sin farbror som straff. Uppgifterna kommer helt från Amani och Rami.

Är det troligt att dessa två skulle bli så djupt förälskade i varandra att de trotsade båda sina släkter och enligt sin egen utsaga därmed utsatte sig för livsfara? De hade ju vid tiden för vigseln inte någon garanti för att de skulle kunna ta sig till Sverige. Nej, jag tror inte det fanns någon förälskelse alls. Amani ville gifta om sig för att slippa stigmat att vara skild, Rami ville gifta sig för att Amani hade så många kontakter i Sverige. Tror jag. Rami verkar ju inte särdeles intresserad av att spendera tid med Amani, efter några få års äktenskap.

Och även om de har varit så djupt förälskade att de trotsade dödshot genom att gifta sig, tycker jag inte att de skulle ha fått PUT i Sverige. De har i så fall själva valt att skapa hotet mot sig. De kunde ha väntat med äktenskapet och försökt övertala familjerna. De kunde ha valt att fortsätta vara ogifta. De kunde ha resignerat och gift sig med någon annan.

Det var inte så här asylrätten var tänkt att vara.
Citera
2014-12-07, 21:55
Medlem
TigerKids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
...

I garderoben hade dessa mördare en plastkasse med pass. Men det är "normalt", eller hur?
Inget matbord eller regelbundna måltider, men det är ju också "normalt".
Flickan Yara var ett riktigt klantarsel som ramlar i trappor, går in i dörrar och ramlar på lekplatsen, och det är lika "normalt" som att inte uppsöka läkarvård för benbrott.

För det är ju "normalt" för arabiska kvinnor och barn att gå omkring med blåmärken!

Hur mycket ska vi ge avkall på civilisationen och mänskliga rättigheter för att inte vara rasist eller SD?

Dessa skitföräldrar är så moraliskt korrupta att de till och med blir utstötta på Gaza och i övriga arabvärlden.

Om det är så väl att det inte är tillåtet att vanvårda barn på Gaza, ska vi hindra att lag och ordning upprätthålls på Gaza? Är det sylskäl att detta patrask inte vill åka dit för barnmisshandel eller trafficking? Ska Sverige bli ett tillhåll för Gazas kriminella? Kriminella som har fruar som inte kommer arbeta, men föder 10 inavlade barn, som försörjs av oss? Finns det kapacitet i skolorna för dessa barn i Sverige med inlärningsproblem?

Fakta är att Yara förmedlat att de båda slår henne, men Rami hårdast. Fakta är att ett barn förmedlat att hon blir bränd med cigaretter. Det är starkt, och det är tung bevisning, och inte snömos.
Vad jag vet har ingen påstått att mördarna är normala. Inte heller deras hem eller behandling av Yara, eller blåmärkena.
Lägg av med halmgubbarna! Lägg inte ord i min mun.

Det sista fetade har vi ju konsensus om. Försök inte låtsas att det är vad som ifrågasatts.
Du kan vara lite fanatisk men du är inte ointelligent, så sluta låtsas att du inte kan läsa innantill.
Citera
2014-12-07, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Winston Smith
Jag tror inte alls på historien om att båda släkterna ogillade äktenskapet. Inte heller att en släkt ogillade det. Amanis familj borde ha varit själaglada över att hon kunde bli gift igen efter en skilsmässa. Rami är enligt deras mått lite överårig för äktenskap så man tyckte nog att det var bra att han äntligen fick det gjort.

Jag tror att syftet med äktenskapet redan från början var att de skulle få PUT i Sverige. Amani hade ju redan nio! syskon här i detta drömland. Ramis familj hade väl också hört om drömlandet och tyckt att det var bra om Rami fick in en fot här och Amanis familj visste ju uppenbarligen hur man ska bära sig åt.

Vi har inga objektiva bevis för att släkterna ogillade äktenskapet eller för att Rami blev kidnappad av sin farbror som straff. Uppgifterna kommer helt från Amani och Rami.

Är det troligt att dessa två skulle bli så djupt förälskade i varandra att de trotsade båda sina släkter och enligt sin egen utsaga därmed utsatte sig för livsfara? De hade ju vid tiden för vigseln inte någon garanti för att de skulle kunna ta sig till Sverige. Nej, jag tror inte det fanns någon förälskelse alls. Amani ville gifta om sig för att slippa stigmat att vara skild, Rami ville gifta sig för att Amani hade så många kontakter i Sverige. Tror jag. Rami verkar ju inte särdeles intresserad av att spendera tid med Amani, efter några få års äktenskap.

Och även om de har varit så djupt förälskade att de trotsade dödshot genom att gifta sig, tycker jag inte att de skulle ha fått PUT i Sverige. De har i så fall själva valt att skapa hotet mot sig. De kunde ha väntat med äktenskapet och försökt övertala familjerna. De kunde ha valt att fortsätta vara ogifta. De kunde ha resignerat och gift sig med någon annan.

Jag tror också att de var nöjda med att få in Amani i vilket äktenskap som helst. Då klagade tydligen ingen. Jag har sagt tidigare något i stil med att äktenskapet kan ha varit något av en straffkommendering för båda. Rami var knappast högvilt. Och så långt bort som möjligt därifrån.
Citera
2014-12-07, 22:17
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Winston Smith

Det här låter mer troligt för mej med den erfarenhet jag har av hopsnickrade asylskäl. Den (erfarenheten) är lång, smärtsam och innehållsrik.
Senast redigerad av LaScala 2014-12-07 kl. 22:37.
Citera
2014-12-07, 22:47
Medlem
Pethruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fasligt
Bland annat läste åklagaren högt ur den i sin sakframställan
Jag tror att skälet till att man läste upp chatten var att den innehöll några kommentarer från Amani som kunde vara av betydelse för händelserna mordkvällen. Hon nämner t ex att Yara gått och lagt sig redan före klockan åtta, att Rami är hemma, att hon är trött och slut och så irriterad på barnen att hon har slagit till Adnan och att hon äcklas av sig själv etc etc - alltsamman sådant som åklagaren menar inte stämmer överens med hennes egen redogörelse för kvällen.

Madleen är ju inte misstänkt för något utan allt som åklagaren lägger fram är sådant som är av betydelse för åtalet mot Rami och Amani. Och där kan naturligtvis det som Amani sagt i en chatt på mordkvällen vara relevant.
Citera
2014-12-07, 22:52
Medlem
Kanske är det för att hon säger att R är hemma som hon raderar den? Samtidigt så undrar jag om hon verkligen är medveten om att y är död vid det här laget. Vore det inte en mer iscensatt chatt som hade presenterats då? Vilken tid var chatten?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Många frågetecken ....

Det verkar som att mycket gått galet efter jul och framförallt från februarilovet. Någon annan här var också varit inne på att dom kanske inte fick några inkomster. Tidigare har - troligen - den gode mannen hjälpt till med att ansöka om ersättningar. Nu skulle Rami sköta det.

Om Madi hade problem med föräldrarpenningen i april, kanske hon haft det sedan januari? Fick Rami någon ersättning, med tanke på hans höga frånvaro? Hyresbidrag? Socialbidrag?

Om Rami fick handla för max 100:-/dag (som uppgetts bl.a. av grannen men kan vara fel) minus cigarettinköp så kvarstår ca 30:- till mat för 2 vuxna och 3 barn. Före jul gick Yara på skola plus fritids och fick både lunch samt mellanmål.

Någonting måste ha hänt som förvandlade glada Yara till den ledsna magra flickan full med skador. Men vad?

EDIT. Det ursäktar på intet sätt det grova våldsbrottet och jag hoppas båda döms..

Något måste uppenbarligen gått rätt utför efter flytt till den större och dyrare lägenheten när den gode mannen inte längre kunde hjälpa till med pappersarbete, när Rami började praktisera men var mycket frånvarande. På fotografierna ser båda barnen välklädda, pigga och glada ut. Yara hade med sig en massa kläder när hon kom föräldrarna skickade med kläder som skulle passa för svensk vinter, de skickade tom. 2 omgångar kläder eftersom den första packningen försvann var väl samma kläder hon hela tiden och också därför hon hade tygskor när det var kallt eftersom stövlarna inte passade längre.
Föräldrarna tog upp frågan om att skicka pengar för Yara vilket paret inte ville att de skulle göra eftersom de menade att barnbidraget räckte.
Citera
Medlem
fasligts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VemKom
Hon var illa omtyckt i Gaza också. Hon fungerade inte där heller. Snarare var det nog en lättnad för Amani att slippa alla sociala krav och all insyn.

Sedan kan hon ju ändå haft en bra relation till Madleen. Hon kanske ansträngde sig eftersom det var hennes mans bror. Om det nu var problem med Ramis släktingar så kanske det blev ännu viktigare med någon fungerande relation med den släkten. För Rami ville hon ju ha.

Edit/Hon kom inte mer till korta utanför Gaza än att hon kunde vara inblandad i människosmuggling. Så hon kanske kan mer än man tror.

Var det verkligen bara Amani som var missanpassad? Om man kollar vad de olika parterna uppgivit blir man både betänksam och förvirrad. Det är något som inte stämmer:

Amani säger själv att ingen utom hennes mor tycker om henne. Mohammed säger att han från första ögonblicket visste att hon var en person med dålig moral. Han säger att hans familj bara träffade Amani ett par gånger och då i samband med förlovning och bröllop. Madleen säger att hon och Amani hade tät och god kontakt under lång tid innan Amani av oklar anledning tog sig till Sverige och även efter denna händelse.

Mohammed och Rami säger att de sågs kanske en gång i månaden då de bodde i Gaza, Madleen säger att Rami och Adn'n bodde hos dem efter att Amani tagit sig till Sverige.

Amani och Rami säger att deras respektive familjer var emot deras äktenskap. Rami säger i förhör att de flesta av Amanis släktingar accepterade äktenskapet men inte hans. Ramis/Madleens och Mohammeds familjer var inga "riktiga" Gazabor enligt både Mohammed och Madleen. De passade inte riktigt in. Ramis/Madleens familj verkar vara Hamasanstruken medan Amanis i stort sett tillhör "huset Arafat". Mohammed (och Rami och Madleen?) som är uppvuxen i Syrien, och därför lite främmande för det kulturella kodsystemet i Gaza väljer vid något skede att flytta till Gaza (trots att det är näst intill omöjligt att ta sig såväl in som ut) och lyckas göra något slags karriär på den palestinska myndigheten. Både Mohammed och Rami säger sig vara Fatahanhängare och detta har medfört problem för dem både av familjeskäl och rent politiskt. Mohammed pratade i en tidig intervju om problem han hade fått med sitt arbete efter Hamas valseger. Och Rami har ju berättat om sina besvär med brigadgeneralen. Borde inte det rimligaste varit att den Fatahvänliga delen av Ramis släkt blev glada över kopplingen till "huset Arafat" och Amanis familj blev förbannade för att hon drog på dem kopplingar till Hamas?

Amani kommer till Gaza och umgås med Ramis familj, trots att de så starkt ogillar henne och förhandlar framgångsrikt med den om att med hjälp av människosmugglare ta Yara till Sverige. Rami vet inget, fast å andra sidan säger Madleen att man diskuterade möjligheten att Rami skulle ta med Yara till Sverige redan innan han själv åkte. Denna diskussion måste ha förts långt innan skolan bombades. Enligt Mohammed visste Rami att Yara skulle komma men inte exakt vilket datum. Madleen säger även i förhör att hon vet att Amani är människosmugglare och att Amani sagt att det var sista chansen att få ut Yara för Amani skulle inte kunna återvända till Gaza mer.
Citera
2014-12-07, 22:55
Medlem
Addhocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pethrus
Jag tror att skälet till att man läste upp chatten var att den innehöll några kommentarer från Amani som kunde vara av betydelse för händelserna mordkvällen. Hon nämner t ex att Yara gått och lagt sig redan före klockan åtta, att Rami är hemma, att hon är trött och slut och så irriterad på barnen att hon har slagit till Adnan och att hon äcklas av sig själv etc etc - alltsamman sådant som åklagaren menar inte stämmer överens med hennes egen redogörelse för kvällen.

Madleen är ju inte misstänkt för något utan allt som åklagaren lägger fram är sådant som är av betydelse för åtalet mot Rami och Amani. Och där kan naturligtvis det som Amani sagt i en chatt på mordkvällen vara relevant.

Ja helt självklart är det så. En del verkar tro att åklagaren frågar sitt eget vittne om denna chatt för att slå hål på sitt eget vittnes trovärdighet.

Man tar sig för pannan ibland...
Citera
2014-12-07, 23:03
Medlem
Pethruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rhocagil
Kanske är det för att hon säger att R är hemma som hon raderar den? Samtidigt så undrar jag om hon verkligen är medveten om att y är död vid det här laget. Vore det inte en mer iscensatt chatt som hade presenterats då? Vilken tid var chatten?
Chatten var mellan 20:20 och 20:37. Filmen där Amani står böjd över Yaras madrass är tagen 21:20. Jag tror att den avslutande misshandeln (i garderoben) ägde rum däremellan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in