Citat:
Ursprungligen postat av
tantigheter
Så kan det ha varit, eller så drömde hon bara, eller så hade hon till och med slutat drömma. Givit upp helt enkelt.
Denna tanke slog mig nyss:
det berättas ju att Ramis familj i högsta grad ogillade deras äktenskap. Det är säkert sant, eller i alla fall inget att ifrågasätta bara sådär.
Men här i Sverige kan det ha blivit väldigt tvärtom. Här fanns större delen av hennes familj och de kan ha varit lika ogillande och därför straffade de ut Amani. Hon har aldrig varit särskilt populär och nu har hon skämt ut dem rejält. (förtydligar: i och med äktenskapet, alltså. Vad de ska tänka om kollektiv skam i familjen efter mordet, det kan vi knappast ana)
Eller något i den stilen.
Jag tror inte alls på historien om att båda släkterna ogillade äktenskapet. Inte heller att en släkt ogillade det. Amanis familj borde ha varit själaglada över att hon kunde bli gift igen efter en skilsmässa. Rami är enligt deras mått lite överårig för äktenskap så man tyckte nog att det var bra att han äntligen fick det gjort.
Jag tror att syftet med äktenskapet redan från början var att de skulle få PUT i Sverige. Amani hade ju redan nio! syskon här i detta drömland. Ramis familj hade väl också hört om drömlandet och tyckt att det var bra om Rami fick in en fot här och Amanis familj visste ju uppenbarligen hur man ska bära sig åt.
Vi har inga objektiva bevis för att släkterna ogillade äktenskapet eller för att Rami blev kidnappad av sin farbror som straff. Uppgifterna kommer helt från Amani och Rami.
Är det troligt att dessa två skulle bli så djupt förälskade i varandra att de trotsade båda sina släkter och enligt sin egen utsaga därmed utsatte sig för livsfara? De hade ju vid tiden för vigseln inte någon garanti för att de skulle kunna ta sig till Sverige. Nej, jag tror inte det fanns någon förälskelse alls. Amani ville gifta om sig för att slippa stigmat att vara skild, Rami ville gifta sig för att Amani hade så många kontakter i Sverige. Tror jag. Rami verkar ju inte särdeles intresserad av att spendera tid med Amani, efter några få års äktenskap.
Och även om de har varit så djupt förälskade att de trotsade dödshot genom att gifta sig, tycker jag inte att de skulle ha fått PUT i Sverige. De har i så fall själva valt att skapa hotet mot sig. De kunde ha väntat med äktenskapet och försökt övertala familjerna. De kunde ha valt att fortsätta vara ogifta. De kunde ha resignerat och gift sig med någon annan.
Det var inte så här asylrätten var tänkt att vara.