Misstänker att du tagit dina alternativa fonder från ett av mina
inlägg, så jag behöver knappast säga att jag gillar dom

. Jag har dom här av ett par enkla anledningar;
1. Dom är billiga. Jag har alla utom Asienfonden och har en snittavgift på 0.14% rakt räknat. "Dina" Nordeafonder har en snittavgift på 1,3% om du skulle investera lika mycket i alla fonder (tror jag hittat rätt siffror, men reserverar mig för att det kan diffa något). Drygt en procents skillnad låter lite, men gör en helvetes massa över tid.
Om man räknar på en snittavkastning på 6% över 30 år och en engångsinvestering med dina 300 000 kr, så kommer du med Nordeas alternativ betala 257 480 kr i avgifter, eller 29,81% på totalbeloppet. Med "mitt" alternativ betalar du 36 672 kr, eller 2,72% på totalbeloppet. Du tjänar således 220 808 kr, givetvis förutsatt att fonderna presterar exakt likadant vilket ju inte går att veta.
En annan sak jag noterade är att Nordeas verkar ha en "uttagsavgift" på runt 1% på flera av de fonder du nämner. Vet inte exakt vad det innebär, men om det innebär att du ska betala 1% på försäljningsvärdet om du säljer fonden så är det ju helt åt helvete. Kolla upp det.
Sen ska man väl inte stirra sig blind på avgifter, framför allt inte på kort sikt. Mina fonder är tänkta för en tidshorisont på 20-30 år. Ska du bara spara i 5 år kan det mycket väl löna sig med en fond med högre avgift som presterar bättre än index under dessa fem år. Där har jag inga tips då jag varken har lust, tid eller nerver för att ha vågat mig på någon mer vågad placering.
2. Det är överlag indexfonder som är passivt skötta. Ska du spara på lång sikt så kommer sannolikt ingen förvaltare prestera bättre än index. Man kan tro att "proffsen" ska klara av det, men slår man ut det över många år så kostar det mer än det smakar, framför allt om man räknar in ovan nämnda avgifter.
Vad gäller inköp så är börsen högt värderad, som flera andra påpekar. Om du är 100% säker på en börskrasch så ska du givetvis vänta med att investera, samt skicka mig ett PM om när och varför det kommer att ske

. Det är med andra ord ingen som vet eller kan förutspå detta på ett bra sätt.
Jag hade gjort som Smakker skrev, sprid ut inköpen. 20 000 kr i månaden hade varit i högsta laget för en feg tråkmåns som mig, jag hade gått på kanske 10 000 kr i månaden men det är ju en smaksak.
Men för att sammanfatta; fundera över syftet med sparandet, dvs när vill du komma åt pengarna, och hur du ska placera utifrån det. Läs på, jämför kurvor mellan likvärdiga fonder (
https://www.avanza.se/fonder/lista.html) och se för faan till att fråga Nordea om deras uttagsavgift.
Lycka till!