2014-12-07, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iSlash
Har du funderat ut en definition av ordet "art" som passar din bibeltolkning än?

När du förstår Skapelsen, är du halvvägs rill att förstå vår underbara framtid.
Art.
Skapelseberättelsen i Första Mosebokens första kapitel visar att Jehova Gud skapade växterna och djuren på jorden enligt deras ”arter”. (1Mo 1:11, not)

I*slutet av den sjätte skapelsedagen var jorden fylld av en stor mångfald av skapade ”arter”, däribland några mycket komplicerade livsformer.
Dessa hade förmågan att föröka sig inom bestämda gränser, ”enligt sina arter”. (1Mo 1:12, 21, 22, 24, 25; 1Kor 14:33)
Uttrycket ”art” så som det används i Bibeln verkar avse en grupp livsformer som kan reproducera sig med varandra.

Gränsen mellan dessa ”arter” måste i så fall dras där fortplantning inte längre är möjlig.

I dag används ordet ”art” även på andra sätt.
Enligt det biologiska artbegreppet är individer som tillsammans kan alstra fertil avkomma en art, men inom vetenskapen används begreppet ibland också om en grupp djur eller växter som kan fortplanta sig med varandra och som har ett eller flera karakteristiska särdrag som inte delas med någon annan grupp.
Det kan alltså finnas många arter eller underarter inom en grupp som i Första Moseboken kallas ”art”.
Citera
2014-12-07, 20:18
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qbit
Den biologiska evolutionsteorins sanningsvärde har ingen bäring på en hypotetisk guds existens/icke-existens. Även om evoltionsteorin är sann, säger det ingenting om guds hypotetiska existens/icke-existeens. Därför kan troende välja att acceptera den biologiska evolutionsteorin på vetenskapliga grunder och samtidigt välja att tro på en hypotetisk gud (t.ex. Intelligent Design – förespråkare som Michael Behe accepterar evolutionsteorin, inklusive att schimpanser och människan har en gemensam anfader, men anser att gud hjälpte evolutionen på traven vid vissa kritiska skeden, ett påstående som varken går att bekräfta eller falsifisera).

Och även om det hypotetiskt skulle dyka upp nya empiriska data som falsifiserar någon av de grundläggande postulaten i evolutionsteorin, skulle det fortfarande inte innebära att gud med nödvändighet existerar. Och varje argument mot evolutionsteorin är inte ett argument för en hypotetisk guds existens.

Visst går det att undvika en konflikt mellan gudstro och vetenskap, så länge man inte tror på religiösa doktriner som motsäger vetenskapliga fakta.

Det finns fortfarande teister som är fast i denna diskussion (som är hundratals år gammal). Det har liksom blivit en tradition för dom att upprepa denna meningslösa dispyt även om det inte ledar nånstans.

Det går knappast att ändra på dessa ritualisters mentala rutiner:

"Dög evolutionsteorin vs. teismen för min farfarsfarfarsfarfar, dugar den för mig".
Citera
2014-12-07, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Vad skulle nän 'gud' (ponerad att det finns en sån) ha nånting emot evolutionsteorin; om nu inte denna 'gud' är fnoskig och är NE-kreationist?

Varför skulle en skapande Gud använda en ointelligent slomp/evolution får att få fram skapande människor, för att de sedam bara skulle dö, eller som det nu är fixa vårt kollektiva självmord.
Citera
2014-12-07, 20:20
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smedjan
När du förstår Skapelsen, är du halvvägs rill att förstå vår underbara framtid.

Översatt till ett rationellt språk: "Har man först accepterad ad hoc premisserna går resten på räls".
Citera
2014-12-07, 20:24
Medlem
Citat:
Översatt till ett rationellt språk: "Har man först accepterad ad hoc premisserna går resten på räls".

När du börjar tala svenska i duna inlägg.

jag uttrycker mig på vardagssvenska. kan även ditt språkbruk.
Citera
2014-12-07, 20:25
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Varför skulle en skapande Gud använda en ointelligent slomp/evolution

Ingen aning. Jag kännar inte till nån "slump", så frågan är meningslös för mig.

Citat:
får att få fram skapande människor, för att de sedam bara skulle dö, eller som det nu är fixa vårt kollektiva självmord.

Oavsett vad svaret är, så tvivlar jag på att du kan extrahera det med ditt ad hoc premissande, din cirkalargumentation och din pseudovetenskap.

Jag skulle sannoliken få ett bättre svar från nån första-års gymnasie-elev, än från en såpbox predikant med cut-and-paste som enda information.
Citera
2014-12-07, 20:33
Medlem
Citat:
Ingen aning. Jag kännar inte till nån "slump", så frågan är meningslös för mig.

Oavsett vad svaret är, så tvivlar jag på att du kan extrahera det med ditt ad hoc premissande, din cirkalargumentation och din pseudovetenskap.

Jag skulle sannoliken få ett bättre svar från nån första-års gymnasie-elev, än från en såpbox predikant med cut-and-paste som enda information.

Skaffa då de de svar som behagar dig.
Senast redigerad av Smedjan 2014-12-07 kl. 21:02.
Citera
2014-12-07, 20:46
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Skaffa då då de svar som behagar dig.

Mitt behov av svar med "arguments from ignorance" som underlag är extremt minimalt.
Citera
2014-12-07, 21:01
Medlem
Citat:
Mitt behov av svar med "arguments from ignorance" som underlag är extremt minimalt.

jag har gett dig Bibliska svar, vill du debattera så håll dig till dem som mesar med dig.
Citera
2014-12-07, 21:06
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Citat:
jag har gett dig Bibliska svar, vill du debattera så håll dig till dem som mesar med dig.

ELLER så kan jag fortsätta med att kritisera dina icke-svar.
Citera
2014-12-07, 22:17
Medlem
Faktiskt så finns det en skola som talar om båda dessa i samspel. Martinus Kosmologi, Han hävdar att medvetandet går mot utveckling såväl som skapelsen. För att sedan gå mot inveckling i olika spiralkretslopp, för att förnimma 6 olika tillvaroformer. Vi ska tydligen befinna oss i början av mänskliga riket, utsparkade ur den djuriska tillvaroformen. Rejält komplicerat!

Här är några symboler som han hävdar sig ha upplevt som styr all skapelse:
http://www.martinus.dk/sv/symbolerna/symboloeversikt/
Citera
2014-12-07, 22:33
Medlem
Citat:
ELLER så kan jag fortsätta med att kritisera dina icke-svar.

Det kommer du inte närmare Gud med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in