2014-12-07, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konfycius
Nej, Pethrus den här gången håller jag inte med dig i sak. Håller däremot med dig om innehållet i chatten inte var särskilt intressant för Madleen denna kväll. Jag har i tidigare inlägg ”analyserat” vad Amanis inlägg stod för egentligen (nu när vi vet vad som hände i kulisserna).

Jag är övertygad om att Madleen vetat mer än vad hon tillstår. Daglig kontakt med Amani som helt plötsligt tog tvärstopp. Hon måste väl undrat varför det inte gick att nå Amani och Rami. Även om hon trott på ”trafikolyckan” skulle hon säkert vilja veta mer om omständigheterna. Fanns väl ingen anledning att sluta kontakta dem. Madleens och Ramis föräldrar och bror visste mycket tidigare än ”tre månader” att Amani och Rami var misstänkta för mordet. Även Mohammed visste, ingen tvekan om det. Och att detta skulle undgått Madleen är uteslutet.

Minns ”hemma hos” fotona hos fam. Alnajjar i maj (svensk tidning?). Inte kommer väl media hem till någon för att ett barn har dött i en trafikolycka! Hela familjen måste haft en traumatisk tid på många sätt och jag tror inte att de skulle ha kunnat undanhålla fakta för Madleen. Mohammed och Madleen hade en agenda med att skicka Yara till Sverige, nu har dom en ny agenda och det är att utnyttja tragedin för att få stanna. Att förtiga är också en slags lögn.

"Jag N.N. lovar och försäkrar på heder och samvete, att jag skall vittna och giva tillkänna allt, vad jag i denna sak vet sant vara, utan att något därav förtiga eller något därtill tillägga eller däri ändra."
(källa Wikipedia)
Tack! Många av dina synpunkter i ditt inlägg här är sådant som talar STARKT för att biomammam Madleen i Tingsrätten FÖRTIGIT sakförhållanden och omständigheter som skulle kunna vara av betydelse för Tingsrätten när den ska väga samman det som lagts fram för Tingsrätten
De som följt denna tragedi och inte "ser" att Madleen undanhåller/förtiger har nog en annan agenda än att bringa så mycket klarhet som möjligt -En sån agenda skulle kunna vara att få tillgång till/använda sig av den sörjande modern Madleen och med henne i TV-reportaget så blir det ju så mycket maffigare och "starkare". Madleens agendor "behöver naturligtvis inte" synliggöras för det var andra som torterade och mördade...
(lagom pk-anpassat förståss)
Senast redigerad av commandaria 2014-12-07 kl. 00:47.
Citera
2014-12-07, 00:28
Medlem
Addhocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Winston Smith
Det bor 2 miljoner människor i Gaza, så det är bevisligen möjligt att bo där. Av de 2 miljonerna är det bara en bråkdel som kan ta sig därifrån. De får nöja sig med det omständigheterna erbjuder, liksom massor med människor på jorden som har en lägre levnadsstandard än vi i Sverige

Nej, med den kunskap jag har om barns psykologiska behov och att de mår bättre om de får ha sina föräldrar även om situationen är farlig, än om de separeras från föräldrarna, så tror jag inte att jag skulle greppa möjligheterna.

Jag skulle inte heller skaffa mig 4 barn under 7 års tid om mina livsvillkor var problematiska. Jag skulle hellre satsa på att båda föräldrarna kunde få en inkomst och med färre barn skulle alla ha det bättre. Min familj skulle kunna bo kvar i närheten av sin släkt, kunna språket och känna till hur samhället fungerar.

Du skriver att eftersom det bor två miljoner människor i Gaza så går det bra att bo där för att i nästa andetag skriva att det är en bråkdel av dessa två miljoner människor som kan ta sig därifrån.

Du tror inte att svårigheterna att ta sig därifrån påverkar folkmängden då?

För övrigt snackar du som om det vore skandinaviska förhållanden där nere när du kritiserar deras sätt att leva och jämför det med hur du skulle valt att hantera situationen när du skriver
"Jag skulle hellre satsa på att båda föräldrarna kunde få en inkomst och med färre barn skulle alla ha det bättre"

Jag tar det inte för otroligt att vi alla skulle grabba tag i chansen till att flytta till annat land om vi var födda i Gaza.

F-n att jag nappar på denna OT-skit. Nerver again typ!

.
Citera
2014-12-07, 00:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fasligt
gå tillbaka till mycket tidigt stadium i rapporteringen, orkar inte leta nu
Det fanns ett par korta artiklar om saken, det tog lång tid innan facebook öppnade servern och återskapade chatten, Amanis advokat stängde hennes facebooksida strax efter häktningen, och Yaras mamma raderade chatten. När vet jag inte, men det var en av sakerna som fördröjde förundersökningen, som alla här väntade på. Tror det var BLT och Blekingenytt, nån gång på sensommaren.
Citera
2014-12-07, 00:59
Medlem
Mer om facebookchatten
Aftonbladet,samma dag som åtal väcktes var det flera tidningar som skrev om turerna som försenat arbetet. Citat:
Dessutom fick chefsåklagaren också avslag från myndigheterna i USA på begäran om att få del av privata konversationer mellan de misstänkta personerna som skett på Facebook.
Men som vi vet så kom allt fram till slut.
Redan i slutet av maj var det på tal, citat BLT 31/5
En konversation på Facebook kan vara viktig för utredningen kring åttaåriga Yaras död.Nu har chefsåklagare Pernilla Åström bett om rättslig hjälp i USA.– Det är där servern finns, säger hon.
Med flera ställen som ni får leta reda på själva.

Vi som följde fallet från början i olika media har varit medvetna om det hela tiden. Det är en märklig sak att göra om man vill att sanningen ska komma fram. Att radera en chatt med mgm som ägde rum kvällen då ens dotter dräptes.

Nu inväntar jag långa sjok av förstående ord, hon var väl i chock, slet sitt hår, rev sin chatt. Sen egna upplevelser av chattraderingar och hur oskyldigt det är, sen utskällning för att det inte hör till topic osv. Kom loss bara! Men då sover jag.
Senast redigerad av Kulturellatantella 2014-12-07 kl. 01:07.
Citera
2014-12-07, 01:04
Medlem
Pethruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturellatantella
Det fanns ett par korta artiklar om saken, det tog lång tid innan facebook öppnade servern och återskapade chatten, Amanis advokat stängde hennes facebooksida strax efter häktningen, och Yaras mamma raderade chatten. När vet jag inte, men det var en av sakerna som fördröjde förundersökningen, som alla här väntade på. Tror det var BLT och Blekingenytt, nån gång på sensommaren.
Här är en BLT-artikel om chatten:
http://minfil.org/2cfch6b8bd/Facebookchatt_kan_ge_ledtr_d_om_Yara_-_Blekinge_L_ns_Tidning.mht
Och en i Expressen:
http://www.expressen.se/kvallsposten/nytt-spar-pa-facebook-efter-mordet-pa-yara-8/
Senast redigerad av Pethrus 2014-12-07 kl. 01:09.
Citera
2014-12-07, 02:01
Medlem
TigerKids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aisha51
Till Bits, att din mamma lämnade bort dig var ju uppenbarligen inte bra för dig. Men du har förlåtit henne pga att hon inte kunde göra annat i den situationen.

Varför kan man inte se att även mammor kan ha egoistiska skäl för sina handlingar? Lever den myten kvar att mödrar är alltigenom goda och alltid tänker på barnets bästa?
Yaras mamma skickade mot sin vilja sjuåriga älsklingsdottern till kalla landet Sverige och till en kvinna som hon redan före resan såg som "dålig". Och hon hade inte hunnit prata med sin bror om att dottern skulle komma, det kom som en total överraskning för honom. Var det inte så?

Sen är det ju inte samma sak att låta en liten flicka åka iväg själv med främmande människor till ett annat land som att resa iväg som vuxen och lämna barnen kvar i sin hemmamiljö hos trygga släktingar.Som någon skrev.
En bror är väl en nära släkting, tycker du inte?
"Kalla" Sverige? Är klimatet olämpligt för barn? Bits fick åka själv till släktingar som de inte kände vad jag förstår. Kan inte se den enorma skillnaden - facit hade ingen av dem i förväg.
Citera
2014-12-07, 03:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pethrus
Här är en BLT-artikel om chatten:
http://minfil.org/2cfch6b8bd/Facebookchatt_kan_ge_ledtr_d_om_Yara_-_Blekinge_L_ns_Tidning.mht
Och en i Expressen:
http://www.expressen.se/kvallsposten/nytt-spar-pa-facebook-efter-mordet-pa-yara-8/

Blir riktigt illa berörd av reportagen i tidningarna.
Bioföräldrarna mördade inte,men likväl så har de offrat Yara.
Är inte svenska samhällets fel.Det är deras släktingar som mördat Yara.
Bioföräldrarna valde att skicka iväg sin äldsta dotter till släktingar i en oviss framtid till Sverige.

Bioföräldrar vill inte medverka över huvud taget,om de inte får komma till Sverige och bevaka/ närvara vid rättegången.
Nu är de här,och väljer att inte närvara,lite av utpressning kan jag tycka.
Bioföräldrarna ljuger om flera saker precis som Amani och Rami.

Kan inte vara rätt att den som ljuger bäst skall komma undan med mord?
Rami har inga blåmärken,det har Amani,vad de små barnen har för blessyrer är sekretessbelagt.
Yaras kropp duschade de innan de ringde ambulans,ambulanspersonalen var chockad över vad de såg.
Yara måste sett än mer gräslig ut med allt blod som hon var indränkt i innan ambulansen kom.

Amani har nio?syskon här i Sverige,tror jag att jag läst.Även Rami har nära släktingar här? Är så mycket mer som enbart är förvirrande med gärningsmännen,bioföräldrar med fler.
Det här är ett väldigt viktigt fall,och tror knappast att lek/nämndemän i tingsrätten tar del av alla aspekter som vi här på flashback,eller ens att de orkar sätta sig in i hela fupen.
Att sitta som nämndeman innebär oftast att man blir belönad av det parti man tillhör efter lång och trogen tjänst.

Skit samma egentligen hur det går i tingsrätten, där det är lekmän som dömer.Det här kommer garanterat att gå till hovrätten,tyvärr är ju väldigt många jurister "fyrkantiga",och ser mer hur de skall göra mest vinst på kortast möjliga tid.
Jurister/advokater är väl knappast de som förespråkar etik,moral laglighet i alla lägen,men nu kommer nog även de att framträda i pressen med diverse uttal innan fallet går upp i hovrätten.
Citera
2014-12-07, 09:49
Medlem
Pethruss avatar
Här är ljudfilerna från den första rättgångsdagen:

http://speedy.sh/ZPE6X/Yara-Dag1-Del1.mp3
http://speedy.sh/56Mmc/Yara-Dag1-Del2.MP3
http://speedy.sh/xmHf8/Yara-Dag1-Del3.MP3
http://speedy.sh/zfUhq/Yara-Dag1-Del4.MP3
Citera
2014-12-07, 09:49
Medlem
aisha51s avatar
Visst, Yara skickades till Sverige som ankarbarn och släktingarna fanns där. Och hon trodde säkert att A&R skulle ta väl hand om Yara, men det var inte med Yaras bästa för ögonen som mamman skickade iväg henne.
Sen valde hon att blunda för att Yara mådde dåligt och ville hem.

Jag tror inte att hade räknat med att hennes dotter skulle bli misshandlad till döds. Nej.

Jag tror heller inte att någon av R o M hade räknat med det heller.

Men Rami bär huvudansvaret. Han säger sig vara balanserad och ambitiös och lämnar över sin systerdotter till en kvinna som är helt ur balans, lat, inkapabel till att sköta hem och barn, låg frustrationströskel, impulsiv, lättväckt ilska. Hon har säkert slagit barnen från första dagen.

Han kunde ha satt stopp där, pratat med sin syster och sagt som det var, att det inte funkade i familjen med fler barn. Pratat med soc för att få en kontaktfamilj. Eller avsagt sig vårdskapet. Fick han pengar för att ta hand om Yara? De gick tydligen inte till lampa eller säng i hennes rum.
Citera
2014-12-07, 09:56
Medlem
bergochdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aisha51
Visst, Yara skickades till Sverige som ankarbarn och släktingarna fanns där. Och hon trodde säkert att A&R skulle ta väl hand om Yara, men det var inte med Yaras bästa för ögonen som mamman skickade iväg henne.
Sen valde hon att blunda för att Yara mådde dåligt och ville hem.

Jag tror inte att hade räknat med att hennes dotter skulle bli misshandlad till döds. Nej.

Jag tror heller inte att någon av R o M hade räknat med det heller.

Men Rami bär huvudansvaret. Han säger sig vara balanserad och ambitiös och lämnar över sin systerdotter till en kvinna som är helt ur balans, lat, inkapabel till att sköta hem och barn, låg frustrationströskel, impulsiv, lättväckt ilska. Hon har säkert slagit barnen från första dagen.

Han kunde ha satt stopp där, pratat med sin syster och sagt som det var, att det inte funkade i familjen med fler barn. Pratat med soc för att få en kontaktfamilj. Eller avsagt sig vårdskapet. Fick han pengar för att ta hand om Yara? De gick tydligen inte till lampa eller säng i hennes rum.
Han bär utan tvekan huvudansvaret. Vi ska heller inte glömma han slår hårdast.
Citera
2014-12-07, 10:36
Medlem
TigerKids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fasligt
Nej. Det har jag aldrig påstått heller. Nu var det så att det var den "negativa" ståndpunkten som var under attack och det blev väldigt mycket ryggkliande bland de "positiva". När det blir ryggkliande bland de negativa är ni positiva väldigt snara med att påpeka det. Jag tyckte att det var på sin plats att påpeka att även välvilliga spekulationer är just spekulationer. Bara välviljan i sig tillför inget av bestående värde. Eller hur? Lika lite som ren illvilja gör. Nöjd?
1) Om man inte känner en person och om det finns mycket man inte vet, så föredrar jag att utgå från att en person fungerar på ett mänskligt sätt. Det tycker jag är att starta på +- noll snarare än att vara "positiv". Om man utgår från att folk är bovar och banditer, känslokalla egoister etc så kan det bli orättvist. Det är också mindre sannolikt rent statistiskt - de flesta är inte psykopater.
Sen har vi "confirmation bias", att man uppmärksammar och tar till sig sådant som bekräftar den inledande uppfattningen mer än det som talar emot (vilket "drabbar" oss allihop gissar jag).
Det är mycket vi inte vet om Yaras biologiska familj - hur de tänker och känner, hur mycket de älskar sina barn etc. Vi skapar alla teorier och spekulerar, fyller igen vita fläckar på kartan i vår fantasi och försöker förstå. Då "riskerar" man att bedöma fel, det gör vi alla förstås. Det jag tror kan vara fel.

MEN, jag tycker det skulle vara värre att ha fel på det viset att man smutskastar och "dömer" föräldrarna orättvist än om man tar fel åt andra hållet. Och med andra hållet så menar jag inte att utmåla dem som felfria helgon utan att utgå från att de är mänskliga med både fel och brister, men med goda intentioner som de allra flesta av oss. Om den utgångspunkten visar sig vara fel så kan man justera sin uppfattning och ingen större skada har skett. Om jag grovt smutskastar enskilda personer på Sveriges största internetforum, och har fel, då tycker jag det vore värre.

Det är en sak att spekulera - det kan vara si och det skulle också kunna vara så - att vara öppen för olika möjligheter. En annan sak att tvärsäkert "döma" och smutskasta personerna. Att skapa trådsanningar av illvilliga spekulationer.

Jag tycker också det är förmätet* att tro att man vet hur man själv skulle agera i en situation som är väldigt långt från ens egen. Det vet man inte. Om du lever i trygghet och fred så vet du inte hur du skulle agera i en krigssituation. Jag vet inte hur jag skulle agera om jag blev rånad eller kidnappad för det har jag aldrig blivit. Jag visste inte hur jag skulle reagera om en familjemedlem dog förrän det hände.

2) Människan vill ha ordning på tillvaron. När något hemskt har hänt så efterrationaliserar man ofta, ser mönster och tycker att man borde kunnat förutse det på förhand. Men för att "döma" en människas beslut och handlingar så måste man försöka leva sig in i vad den personen visste vid den tidpunkten. Att döma utifrån facit är meningslöst och orättvist. (Känns som självklarheter egentligen men det verkar behöva sägas).

"Men mina syskon är trygga och pålitliga människor, det vore en helt annan sak". Det trodde antagligen Yaras föräldrar med. Hur många skulle i sin vildaste fantasi tro något sådant om sin egen bror?

3) Om man lägger ett invandringspolitiskt filter över hela sin världsbild så, ja då kan det bli lite ensidigt.

Man kan ha olika åsikter om hur många Sverige borde ta emot, vilka regler som borde tillämpas etc. Det kan man diskutera i många trådar här och det är en fråga för Sverige som land att ta ställning till.

När det gäller enskilda personers och familjers agerande så är det helt normalt att man försöker skapa ett så bra liv som möjligt för sin familj, utifrån de förutsättningar som råder. Borde de förutse att det finns folk i Sverige som inte vill ha dem här och därför stanna i Gaza för att inte uppröra någon SD-väljare?

Folk från alla länder, inkl Sverige, kämpar för att få Green Card till USA. Är det ondskefullt av dem? Borde de tänka att det finns folk i USA som tycker att färre borde få uppehållstillstånd? Folk fejkar äktenskap och allt möjligt.

Om det, mot förmodan, skulle bli krig i Sverige - vore det fel för en barnfamilj att försöka ta sig till ett tryggare land om möjligheten finns?

"De ville bara utnyttja sitt barn för att själva få PUT". Man kan också tänka att de önskade skapa en bättre framtid för hela sin familj, inklusive Yara. Sannolikt trodde de också att separationen skulle bli kortare.

"Hon sa till Yara att HÄRDA UT!!" Återigen, man kan inte tolka det uttalandet utifrån vad som hände sedan utan utifrån vad Madleen visste då. Då får det en helt annan innebörd än vissa läser in. Alltså, hur svårt kan det vara att föreställa sig att man har olika kunskap vid olika tillfällen och att olika personer inte besitter samma information?
Att Yaras situation var outhärdlig, det vet vi nu. Obegripligt hemskt -och att få höra att hon skulle härda ut när det var outhärdligt.

Det Madleen visste var att Yara längtade - "härda ut, snart ses vi" - det skulle en mamma säga till sitt barn som är på koloni över sommaren, en förälder som jobbar utomlands och har barnet på internat i Sverige.

Jag tror inte Yaras föräldrar är helgon och jag tycker inte det var bästa beslutet att skicka Yara hit. Men, jag utgår inte från att de är ondskefulla monster med dåliga intentioner. Tills motsatsen bevisas utgår jag från att de nu lider fruktansvärt och kommer plågas av skuld och självförebråelser livet ut. Att de går igenom olika faser av sorg och kris. Att de för att hantera sin egen skuld kanske hemfaller åt att skylla på andra/varandra också. Det mest sannolika är att de reagerar som de flesta andra människor skulle reagera i samma situation - inte att de är starkt avvikande.

Som tongångarna gått i tråden kan man uppleva ett behov av att försvara föräldrarna för att väga upp. Det betyder inte att jag tror de är Jesus och moder Theresa. Och visst kan man säkert påverkas av att man vill se en mamma som kärleksfull.

Sorry för lång text. Försöker förklara ordentligt i stället för att munhuggas i en massa inlägg.

EDIT: Eller naivt/okunnigt. Ungdomar t ex brukar tro att de vet precis.
Senast redigerad av TigerKid 2014-12-07 kl. 10:47.
Citera
2014-12-07, 11:38
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TigerKid
1) Om man inte känner en person och om det finns mycket man inte vet, så föredrar jag att utgå från att en person fungerar på ett mänskligt sätt. Det tycker jag är att starta på +- noll snarare än att vara "positiv". Om man utgår från att folk är bovar och banditer, känslokalla egoister etc så kan det bli orättvist. Det är också mindre sannolikt rent statistiskt - de flesta är inte psykopater.
Sen har vi "confirmation bias", att man uppmärksammar och tar till sig sådant som bekräftar den inledande uppfattningen mer än det som talar emot (vilket "drabbar" oss allihop gissar jag).
Det är mycket vi inte vet om Yaras biologiska familj - hur de tänker och känner, hur mycket de älskar sina barn etc. Vi skapar alla teorier och spekulerar, fyller igen vita fläckar på kartan i vår fantasi och försöker förstå. Då "riskerar" man att bedöma fel, det gör vi alla förstås. Det jag tror kan vara fel.

MEN, jag tycker det skulle vara värre att ha fel på det viset att man smutskastar och "dömer" föräldrarna orättvist än om man tar fel åt andra hållet. Och med andra hållet så menar jag inte att utmåla dem som felfria helgon utan att utgå från att de är mänskliga med både fel och brister, men med goda intentioner som de allra flesta av oss. Om den utgångspunkten visar sig vara fel så kan man justera sin uppfattning och ingen större skada har skett. Om jag grovt smutskastar enskilda personer på Sveriges största internetforum, och har fel, då tycker jag det vore värre.

Det är en sak att spekulera - det kan vara si och det skulle också kunna vara så - att vara öppen för olika möjligheter. En annan sak att tvärsäkert "döma" och smutskasta personerna. Att skapa trådsanningar av illvilliga spekulationer.

Jag tycker också det är förmätet* att tro att man vet hur man själv skulle agera i en situation som är väldigt långt från ens egen. Det vet man inte. Om du lever i trygghet och fred så vet du inte hur du skulle agera i en krigssituation. Jag vet inte hur jag skulle agera om jag blev rånad eller kidnappad för det har jag aldrig blivit. Jag visste inte hur jag skulle reagera om en familjemedlem dog förrän det hände.

2) Människan vill ha ordning på tillvaron. När något hemskt har hänt så efterrationaliserar man ofta, ser mönster och tycker att man borde kunnat förutse det på förhand. Men för att "döma" en människas beslut och handlingar så måste man försöka leva sig in i vad den personen visste vid den tidpunkten. Att döma utifrån facit är meningslöst och orättvist. (Känns som självklarheter egentligen men det verkar behöva sägas).

"Men mina syskon är trygga och pålitliga människor, det vore en helt annan sak". Det trodde antagligen Yaras föräldrar med. Hur många skulle i sin vildaste fantasi tro något sådant om sin egen bror?

3) Om man lägger ett invandringspolitiskt filter över hela sin världsbild så, ja då kan det bli lite ensidigt.

Man kan ha olika åsikter om hur många Sverige borde ta emot, vilka regler som borde tillämpas etc. Det kan man diskutera i många trådar här och det är en fråga för Sverige som land att ta ställning till.

När det gäller enskilda personers och familjers agerande så är det helt normalt att man försöker skapa ett så bra liv som möjligt för sin familj, utifrån de förutsättningar som råder. Borde de förutse att det finns folk i Sverige som inte vill ha dem här och därför stanna i Gaza för att inte uppröra någon SD-väljare?

Folk från alla länder, inkl Sverige, kämpar för att få Green Card till USA. Är det ondskefullt av dem? Borde de tänka att det finns folk i USA som tycker att färre borde få uppehållstillstånd? Folk fejkar äktenskap och allt möjligt.

Om det, mot förmodan, skulle bli krig i Sverige - vore det fel för en barnfamilj att försöka ta sig till ett tryggare land om möjligheten finns?

"De ville bara utnyttja sitt barn för att själva få PUT". Man kan också tänka att de önskade skapa en bättre framtid för hela sin familj, inklusive Yara. Sannolikt trodde de också att separationen skulle bli kortare.

"Hon sa till Yara att HÄRDA UT!!" Återigen, man kan inte tolka det uttalandet utifrån vad som hände sedan utan utifrån vad Madleen visste då. Då får det en helt annan innebörd än vissa läser in. Alltså, hur svårt kan det vara att föreställa sig att man har olika kunskap vid olika tillfällen och att olika personer inte besitter samma information?
Att Yaras situation var outhärdlig, det vet vi nu. Obegripligt hemskt -och att få höra att hon skulle härda ut när det var outhärdligt.

Det Madleen visste var att Yara längtade - "härda ut, snart ses vi" - det skulle en mamma säga till sitt barn som är på koloni över sommaren, en förälder som jobbar utomlands och har barnet på internat i Sverige.

Jag tror inte Yaras föräldrar är helgon och jag tycker inte det var bästa beslutet att skicka Yara hit. Men, jag utgår inte från att de är ondskefulla monster med dåliga intentioner. Tills motsatsen bevisas utgår jag från att de nu lider fruktansvärt och kommer plågas av skuld och självförebråelser livet ut. Att de går igenom olika faser av sorg och kris. Att de för att hantera sin egen skuld kanske hemfaller åt att skylla på andra/varandra också. Det mest sannolika är att de reagerar som de flesta andra människor skulle reagera i samma situation - inte att de är starkt avvikande.

Som tongångarna gått i tråden kan man uppleva ett behov av att försvara föräldrarna för att väga upp. Det betyder inte att jag tror de är Jesus och moder Theresa. Och visst kan man säkert påverkas av att man vill se en mamma som kärleksfull.

Sorry för lång text. Försöker förklara ordentligt i stället för att munhuggas i en massa inlägg.

EDIT: Eller naivt/okunnigt. Ungdomar t ex brukar tro att de vet precis.

Det fetade: Ja, när man börjar använda barn eller ljuga och använda andra personers pass eller personnummer anser jag att det är fel. Att använda barn kan man kanske kalla ondskefullt med den insikt som en del av oss har i resultat av denna hantering.
Vi har fått kritik av Europarådet för vår bristande hantering av ensamkommande barn.
Men ER kanske är med i SD?
Att vara vaksam på och misstänksam mot föräldrar som uppenbarligen medverkar till flyktingsmuggling är ett sätt att bekämpa den eskalerande strömmen av ensamma barn som kommer. För BARNENS skull!
Man har inte ens brytt sej om Yara när hon kom hit.
See no evil -hear no evil. Bekvämt och PK. Jag skulle även vilja kalla det toleransrasism.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in