2014-12-04, 16:30
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lrad070142
Exakt! Vad fasen hände - hur gick det till? Jag får inte ihop det!! Bilen "välte", och han klämdes mellan bildörren och en stolpe??? Att han gjorde något fel är väl otvivelaktigt, men hur gick det till? Jag förstår inte.

De kan gå att reda ut närmare om vi visste bilmodell. Domkrafter särskilt de som har en lång skruv i sig och blir som en lång pinne då de skruvas ut i högsta läget är väldigt ostabila. http://www.esska.se/esska_shared/ExtraImages/941010001875/02.jpg

"han har klämts mellan dörren och en stolpe". Tolkar det som att han inte varit under bilen utan att bilen successivt blivit ostabil och till slut har domkraften helt vält.

I en del större offentliga garagen eller i garagen som är under hyreshus där finns ju "stolpar" i form av betong som håller uppe tak, hus etc. Det brukar ibland inte vara så stort mellanrum mellan bilens dörr och bilen vid sådana parkeringsplatser.
Senast redigerad av Hegamon 2014-12-04 kl. 16:36.
Citera
2014-12-04, 19:13
Medlem
Jag hörde ryktesvägen att han klämdes mot en stängd garagedörr, och att en anhörig hittade honom när han inte kom till en planerad fika och inte svarade i telefon.
Citera
2014-12-04, 19:43
Medlem
Esposito1887s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gotborger
Jag hörde ryktesvägen att han klämdes mot en stängd garagedörr, och att en anhörig hittade honom när han inte kom till en planerad fika och inte svarade i telefon.

Har hela tiden haft bilden av att mannen befann sig vid sidan av bilen. Stämmer detta låter det som att han befann sig bakom bilen.
Citera
2014-12-04, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
De kan gå att reda ut närmare om vi visste bilmodell.
Enligt bilreg. ägde Conny Lindskog en ljusgrå Volvo V70 av 1997 årsmodell.
Citera
2014-12-04, 20:29
Medlem
Tragiskt. Lider med hans nära och kära.
Citera
2014-12-05, 01:39
Medlem
lrad070142s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
De kan gå att reda ut närmare om vi visste bilmodell. Domkrafter särskilt de som har en lång skruv i sig och blir som en lång pinne då de skruvas ut i högsta läget är väldigt ostabila. http://www.esska.se/esska_shared/ExtraImages/941010001875/02.jpg

"han har klämts mellan dörren och en stolpe". Tolkar det som att han inte varit under bilen utan att bilen successivt blivit ostabil och till slut har domkraften helt vält.

I en del större offentliga garagen eller i garagen som är under hyreshus där finns ju "stolpar" i form av betong som håller uppe tak, hus etc. Det brukar ibland inte vara så stort mellanrum mellan bilens dörr och bilen vid sådana parkeringsplatser.

Som så många redan har påpekat - bilar "välter inte" hur klantigt man än bär sig åt vid hjulbyte, eller om domkraften "sviktar"! Och man ligger ju inte under bilen när man skiftar hjul??? Väldigt många frågetecken här...
Citera
2014-12-05, 05:52
Medlem
Det kan räcka att han har haft ett jävla gruskorn som hindrat domkraften från att rulla vid själva upphissandet. Sen efter kanske 5 minuters pulande med hjulet så kanske det lilla gruskornet gick i kras -> domkraft börjar rulla samtidigt som bilen "trycker ifrån" i sidled? Konstigare saker har hänt.

Tycker det är jävligt dumt att påstå att gubben skulle ha varit värsta stolpskottet. Det behöver han inte alls ha varit, han kanske bara hade en förbannad otur.

EDIT: Varför han inte lämnade bort jobbet? Ptja, finns minst tre anledningar.

1: Däckfirmor som skiter fullständigt i hur de lyfter bilarna. De flesta däckfirmor har en eller ett par bra liftar med adekvat skyddsmaterial så att inte trösklarna tar någon skada, men de kan få för sig att använda en traditionell domkraft då liftarna för tillfället är upptagna.
Har själv bevittnat en däcknisse rulla in en domkraft under en lätt lastbil utan att ens titta vart han hissade. Han bara hustlade in skiten och hissade. Jag höll på att tappa hakan. Lyckligtvis hittade han rätt, han hade ren och skär tur helt enkelt, för oavsett hur många gånger man har hissat en viss bilmodell så kan man inte träffa så exakt "just like that". Han hade mycket väl kunnat mosa tröskeln eller klämma sönder någon bromsledning. Sånt vill man naturligtvis inte ska hända ens egen bil, man vill inte ens ha lackskador under trösklarna, för då kommer snart rosten krypande. Därför hissar man den själv så man VET att den inte hissas på någon mindre lämplig punkt, och man kan dessutom använda lämpligt skydd för att i bästa mån skydda lacken.

2: Däckfirmor använder muttermaskin för att dra åt hjulbultarna. De har ingen aning om hur hårt de dra åt bultarna. De kanske SÄGER att de har det, och folk som inte vet bättre tror dem, för "de är ju proffs och kan sin sak". Men nej, de har ingen aning. Alla som har använt muttermaskiner vet att det är helt omöjligt att ha en susning om vilket åtdragningsmoment man uppnår. Det kan bli ett h-e att få loss bultarna vid nästa byte.

3: "Proffsen" på däckfirmor använder sällan kopparpasta vid naven, så plåtfälgarna hinner rosta fast lagom till våren och kan, om man har otur, i stort sett bli OMÖJLIGA att få loss även om man får loss bultarna.
Man undrar i sitt stilla sinne hur de resonerar, för risken finns ju att dessa "proffs" får in sina egna klåparjobb vid nästa däckbytesperiod. Då står de där som fån och undrar varför allt ska kärva och djävlas så in i helvete.
Senast redigerad av Insexskruv 2014-12-05 kl. 06:10.
Citera
2014-12-05, 23:56
Medlem
Hoppas detta inte blir för mycket av en däckbytartråd nu.
Håller med dig helt angående däckfirmor, dom är allt för ofta riktiga klåpare. Inte ett dugg konstigt att många byter däck själv.

Citat:
Ursprungligen postat av Insexskruv
3: "Proffsen" på däckfirmor använder sällan kopparpasta vid naven, så plåtfälgarna hinner rosta fast lagom till våren och kan, om man har otur, i stort sett bli OMÖJLIGA att få loss även om man får loss bultarna.
Man undrar i sitt stilla sinne hur de resonerar, för risken finns ju att dessa "proffs" får in sina egna klåparjobb vid nästa däckbytesperiod.

Angående denna punkten så tar vissa proffs till denna metoden:

- Byt dom hjul som går att få loss utan våld.
- Skruva tillbaks muttrarna på övriga och lossa dom sedan ett halvt varv.
- Kör några hundra meter på gatan/parkeringen, sväng/bromsa/gasa så hårt du vågar omväxlande.
- Även dom mest motvilliga fälgarna är nu lösa, jag lovar

Lämpligt eller ej? Tja, inte vet jag, men tricket funkar och används. Muttrarna hinner aldrig skruva ur sig nämnvärt om dom var nästan dragna från början, så fälgen vilar hela tiden på centreringen.
Citera
2014-12-06, 00:40
Medlem
SoTireds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teknikfreak
Hoppas detta inte blir för mycket av en däckbytartråd nu.
Håller med dig helt angående däckfirmor, dom är allt för ofta riktiga klåpare. Inte ett dugg konstigt att många byter däck själv.

- Kör några hundra meter på gatan/parkeringen, sväng/bromsa/gasa så hårt du vågar omväxlande.

Lämpligt eller ej? Tja, inte vet jag, men tricket funkar och används. Muttrarna hinner aldrig skruva ur sig nämnvärt om dom var nästan dragna från början, så fälgen vilar hela tiden på centreringen.

Det räcker med att köra bilen 3 dm för att lossa fälgen från navet. Förmodligen så räcker det med att sänka ner bilen med lossade muttrar så släpper det.
Citera
2014-12-09, 01:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av teknikfreak

True, true. Har själv fått göra det där på några bilar.

Citat:
Ursprungligen postat av SoTired
Det räcker med att köra bilen 3 dm för att lossa fälgen från navet. Förmodligen så räcker det med att sänka ner bilen med lossade muttrar så släpper det.

Mjaa, inte alltid. Har varit med om hjul som sitter så djävligt (givetvis fanns det ingen kopparpasta där) att man fått gasa på och bromsa rätt hårt - eller ja, så hårt man nu vågar med lösa hjulbultar förstås - ett flertal gånger innan fälgarna knäppt loss från centreringarna. Mycket verkar hänga på hur pass tight spel det är mellan centreringen och centrumhålet i fälgen. Ju tightare det är, desto värre sätter de sig. Men de sätter sig aldrig sådär om man använder kopparpasta.
Citera
2014-12-09, 20:18
Medlem
SoTireds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Insexskruv
True, true. Har själv fått göra det där på några bilar.

Mjaa, inte alltid. Har varit med om hjul som sitter så djävligt (givetvis fanns det ingen kopparpasta där) att man fått gasa på och bromsa rätt hårt - eller ja, så hårt man nu vågar med lösa hjulbultar förstås - ett flertal gånger innan fälgarna knäppt loss från centreringarna. Mycket verkar hänga på hur pass tight spel det är mellan centreringen och centrumhålet i fälgen. Ju tightare det är, desto värre sätter de sig. Men de sätter sig aldrig sådär om man använder kopparpasta.

Visst kan det vara riktigt illa men det är väl undantag.
Citera
2014-12-12, 22:48
Medlem
Tragiskt. Hoppas det gick fort. Nej, jag tror inte det, men jag hoppas ändå.
Inte ovanligt att bilar välter när man använder originaldomkraften. De är inte särskilt stabila men bilen brukar oftast "välta" framåt eller bakåt då. Och då klarar man sig oftast ok.
Ha inte ens arm eller ben så de kan komma i kläm OM skiten välter.
Orsak är att folk glömmer handbroms, växel ilagd och/eller lutande underlag.
Gamla Volvo 240´s originaldomkraft var ökänd för detta.
Använd pallbock eller ett reservhjul eller vad fan som helst som säkerhet OM domkraften fallerar på något sätt.

Någon skrev hur fan kan detta hända?
En tjej/tant som var lärare när jag gick i grundskolan blev överkörd av sin egen bil och dog.
De tror att hon backade med öppen dörr och lutade sig ut för att se ordentligt. Ramlade ur och blev överkörd.
Bilar är tunga, människor mjuka. Konstiga saker händer, hela tiden.
Senast redigerad av ypsilonsport550 2014-12-12 kl. 22:51.
Citera
  • 7
  • 8

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in