2014-12-05, 09:42
Medlem
JaneCs avatar
Här blir det väl dock en särskrivning.

Citat:
Ursprungligen postat av K-G Bergström
Processen påskyndas på grund av extra valet.

http://www.expressen.se/kronikorer/k-g-bergstrom/det-ar-sa-jamnt-det-kan-bli/

Väljer man att betrakta "extra" som ett adjektiv så måste bestämd form bli "det extra valet".
Citera
2014-12-05, 10:27
Medlem
egon2bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JaneC
... Väljer man att betrakta "extra" som ett adjektiv så måste bestämd form bli "det extra valet".
Om attributionen är semantiskt bestämd av dagens aktualiteter så kan man skippa bestämd artikel i extra valet. Det är ett sätt att betona attributet.

Nog kan man tala om stora oredan utan bestämd artikel. Man talar om förra regeringen utan bestämd artikel …
Citera
2014-12-05, 11:01
Medlem
JaneCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av egon2b
Om attributionen är semantiskt bestämd av dagens aktualiteter så kan man skippa bestämd artikel i extra valet. Det är ett sätt att betona attributet.

Nog kan man tala om stora oredan utan bestämd artikel. Man talar om förra regeringen utan bestämd artikel …
Jo, fast jag håller inte alls med om att "extra" funkar på det sättet.

En extraansträngning hade varit på sin plats. // OK
En extra ansträngning hade varit på sin plats. // OK
Extraansträngningen var på sin plats. // OK
Den extra ansträngningen var på sin plats. // OK
*Extra ansträngningen var på sin plats. // NIX

Kan inte på rak arm komma på nåt exempel där det skulle funka som du menar.
Citera
2014-12-05, 11:15
Medlem
egon2bs avatar
Citat:
... Kan inte på rak arm komma på nåt exempel där det skulle funka som du menar.
Man kan definitionsmässigt inte spåna fram ett exempel. Genom det faktiska sammanhanget uppstår bestämningen utan »den«/»det«.

Konstellationen »förra regeringen« är bestämd så länge det gäller närmast föregående. Stora oredan inkluderar kommande extra valet.

– Det var en stark spurt du presterade.
– Ja, extra ansträngningen lönade sig.
Senast redigerad av egon2b 2014-12-05 kl. 11:23.
Citera
2014-12-05, 11:53
Medlem
JaneCs avatar
Citat:
Man kan definitionsmässigt inte spåna fram ett exempel. Genom det faktiska sammanhanget uppstår bestämningen utan »den«/»det«.

Konstellationen »förra regeringen« är bestämd så länge det gäller närmast föregående. Stora oredan inkluderar kommande extra valet.

– Det var en stark spurt du presterade.
– Ja, extra ansträngningen lönade sig.
Inte enbart sammanhanget. Jag skulle nog vilja hävda att oböjliga och lite "atypiska" adjektiv som bra, kul, lagom, gratis och just extra fungerar sämre i denna variant av bestämd form.

För mig är i alla fall Processen påskyndas på grund av extra valet fel. Ditt exempel känns också fel.
Citera
2014-12-05, 17:44
Medlem
Käg Malaxs avatar
Citat:
Inte enbart sammanhanget. Jag skulle nog vilja hävda att oböjliga och lite "atypiska" adjektiv som bra, kul, lagom, gratis och just extra fungerar sämre i denna variant av bestämd form.

För mig är i alla fall Processen påskyndas på grund av extra valet fel. Ditt exempel känns också fel.

Jag håller med dig. Det bör ju råda en uttalsskillnad mellan extra valet och extravalet också. Jag har svårt att uttala extra valet i Bergströms mening; det blir automatiskt extravalet.

DN skriver också som Bergström i åtminstone en artikel:

Citat:
Nästa gång, kanske efter en borgerlig seger i extra valet, kan det vara en alliansbudget som SD skjuter i sank.
http://www.dn.se/val/nyval-2015/experter-att-isolera-sd-kan-vara-skadligt-for-demokratin/

Här bör Språkrådet genast och bestämt sätta ned foten.
Citera
2014-12-05, 18:52
Medlem
egon2bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Käg Malax
... DN skriver också som Bergström i åtminstone en artikel:

http://www.dn.se/val/nyval-2015/experter-att-isolera-sd-kan-vara-skadligt-for-demokratin/

Här bör Språkrådet genast och bestämt sätta ned foten.
Det blir knappast jordskalv när avlövade Språkrådet sätter ner sin proverbiella fot.

https://www.google.se/search?hl=sv&source=hp&q=%22extra+valet%22+-%22det+extra+valet%22&gbv=2&oq=%22extra+valet%22+-%22det+extra+valet%22

… 174 khit Googleräkning …
Citera
2014-12-05, 19:21
Medlem
Käg Malaxs avatar
Citat:
Det blir knappast jordskalv när avlövade Språkrådet sätter ner sin proverbiella fot.

https://www.google.se/search?hl=sv&source=hp&q=%22extra+valet%22+-%22det+extra+valet%22&gbv=2&oq=%22extra+valet%22+-%22det+extra+valet%22

… 174 khit Googleräkning …

De har mig veterligt inte satt ned foten ännu, men när de gör det, då jävlar ...

Jag kan förstå hur du resonerar med "extra ansträngningen" i ditt exempel ovan och där klarar jag av att utläsa som två ord, men det är skillnad med "extra valet". Det funkar inte att göra så när det har blivit till ett fast begrepp. Det är också prosodiskt enklare att göra det till två ord när andra ordet är längre.

"Det extra valet" går lättare att säga, men i det ligger något övertydligt jämfört med "extravalet" när det är ett fast begrepp och alla vet vilket val man talar om. Medan det funkar något så när i regeringsformen om ett hypotetiskt extra val (även om jag tycker det låter småkonstigt där också) blir det knäppare om ett faktiskt kommande sådant, särskilt när det ska uttalas och inte bara skrivas.
Citera
2014-12-05, 19:55
Medlem
Käg Malaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av missmorty
varför kan man inte bara säga nyval ?
om alla säger nyval så behöver man inte bry sig om vad det borde heta.

Det undrar jag också. Även om det nästan aldrig inträffar nyval i Sverige har det talats om dem förr och då alltid med det ordet vad jag kan minnas. Det verkar petimäteraktigt att ändra på den praxisen bara för att någon upptäckt att det står något annat, språkligt klumpigt, i regeringsformen, vilket ska tydliggöra en poäng som man nog ändå behöver förklarad för sig om man inte känner till den i förväg:

Citat:
Ursprungligen postat av Wikipedia
I Sverige används inte begreppet nyval i Regeringsformen utan istället extra val.[1] Att man använder detta ord i grundlagen skall markera att valet är ett extrainsatt val, som inte påverkar när nästa ordinarie val inträffar. De riksdagsledamöter som väljs genom extravalet påbörjar alltså inte en ny fyraårig mandatperiod, utan sitter till nästa ordinarie val.

Man kan ju notera att trots att Wikipedia alltså skriver så, så heter artikeln "Nyval". NE:s artikel (för svenska förhållanden) heter "extraval" (hopskrivet alltså).
Senast redigerad av Käg Malax 2014-12-05 kl. 20:02.
Citera
2014-12-05, 21:33
Medlem
egon2bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Käg Malax
... NE:s artikel (för svenska förhållanden) heter "extraval" (hopskrivet alltså).
Har du länk där? Artikelbärare i NE online är extra val särskrivet. NE nu:
extraval, se extra val.

extra val, extraval, nyval, val till riksdagen som kan utlysas av regeringen mellan de ordinarie valen under pågående valperiod och som ska hållas inom tre månader från beslutet (regeringsformen 3:11). ...

nyval ... För Sverige, se extra val.
Citera
2014-12-05, 23:29
Medlem
Käg Malaxs avatar
Citat:
Har du länk där? Artikelbärare i NE online är extra val särskrivet. NE nu:
extraval, se extra val.

extra val, extraval, nyval, val till riksdagen som kan utlysas av regeringen mellan de ordinarie valen under pågående valperiod och som ska hållas inom tre månader från beslutet (regeringsformen 3:11). ...

nyval ... För Sverige, se extra val.

Där ser man. Jag tittade i den tryckta versionen. Där står: extraval, nyval
Citera
2014-12-06, 01:10
Medlem
Politice-Rectams avatar
Båda är rätt, för det är både ett extraval och ett val som är extra. Extravalet kan jämföras med rödvalet och extra valet med röda valet. Extravalet låter kanske lite bättre, då extra valet kan vara vilket ytterligare val som helst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in